Gå til innhold

Kan hunder leke/løpe seg i hjel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min elsker å løpe. Han er blanding mellom jakthund og gjeterhund, og har mer energi enn noen annen hund jeg har møtt i hele mitt liv. Han er helt frisk og 2 år gammel.

Utendørs kaster vi en del frisbee og ball frem og tilbake, da det er det beste han vet. Vi bor på landet, så har mer enn nok plass å la han løpe rundt på. Han kan holde på uten pauser i evigheter, men vi prøver å holde oss til maks 15-20 minutter, før vi tar han med innendørs igjen sånn at han får hvile, drikke og slappe av litt.

Men så tror jeg at hvis vi ikke hadde stoppet selv og heller bare latt han holde på helt til han selv bestemmer at han vil inn, hadde han holdt på veldig mye lenger. Selv om han er så sliten at han nesten rister når han puster, legger seg ned på bakken og hviler mellom hvert ballkast, tunga er så lang at den nesten når ned til bakken...

Så da er spørsmålet, kan en hund frivillig løpe seg ihjel gjennom lek/jaging av ball? Mange dyr kan jo løpe seg ihjel hvis de blir jaget - kan det samme skje med en hund som ikke klarer å slutte å leke/jage etter ballen sin? Eller er det litt som at en frisk hund aldri sulter ihjel når den har tilgang på mat, eller aldri tørster ihjel når den har tilgang på vann? At den vil automatisk stoppe seg selv når den får nok?

Anonymkode: 7bc94...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Utifra min forståelse så kan det skje om hunden blir overopphetet. De har ikke samme mulighet til å skille ifra seg varme som mennesker. 

Det er en av grunnene til at mennesker i gamle dager kunne løpe dyr ihjel når vi jaktet da vi tålte overopphetelse bedre enn andre dyr. 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Skrevet

Nei, bare når det er sykt varmt ute. Dere går vel tur med hunden også??  Min fikk gå løs fordi vi bodde på landet og i skogen, aldri sett en hund løpe så fort over så lang avstand. Hun krysset jorder i en enorm fart og selv om jeg gikk et par timer sånn, ville hun ikke inn når vi kom hjem. :ler: 

Skrevet (endret)

Det er ikke anbefalt å kaste for mye frisbee/ball, spesielt ikke om det gjeterhund i blandingen. Å kaste en gang eller tre som belønning for noe er selvsagt bare kjekt, men å kaste igjen og igjen stresser bare hunden opp. Det trigger instinktet å løpe etter noe som beveger seg og blir mer en avhengighet/tvangshandling som lager skyhøyt stress hos hunden. 

Med en slik blanding så ville jeg fokusert på god fysisk mosjon (lange turer/toppturer, kløv, svømming, sykling, kickbicke...) i kombinasjon med god mental aktivisering (trene inn nye triks/lydighetsøvelser, nesearbeid, problemløsning, miljøtrening...).

La gjerne hunden jobbe for en del av maten fremfor å bare gi den i skål. Fylt kong, godbitsøk, trening...

Endret av Tabris
  • Liker 2
Skrevet

Hunden kan nok overdrive fordi den blir så giret av ballkastingen (ref. Tabris over), men å løpe seg ihjel skal vel litt til. Den blandingen er jo avlet for å jobbe en hel arbeidsdag også, så den har mye energi å bruke.

Anonymkode: 0a849...557

Skrevet

Prøv litt hjernetrim og søk, det sies at 10 min med det tilsvarer en times fysisk trening.

Anonymkode: bb292...08c

Skrevet

Det er jo lov å håpe

Anonymkode: 9bc1f...70e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...