AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Jeg har trent styrke i et halvt år, og har blitt mye sterkere. Men jeg ser det ikke noe særlig på kroppen. Hadde håpet å få litt tydelige muskler. En kompis av meg sier at jeg ikke spiser nok for å bygge muskler og at jeg "ødelegger" litt av framgangen med å trene mye kardio i tillegg. Stemmer dette? Jeg løper 3-4 ganger i uken fordi jeg liker det. Mest langturer på 1-2 mil. Har alltid vært tynn/slank, men sånn veldig smal benbygning og litt soft, det noen kaller "skinnyfat". Begynte å trene styrke for å bli litt større og mer definert. Men etter et halvt år veier jeg det samme og ser ganske lik ut. Har regnet at jeg spiser ca 2000-2100 kcal hver dag. Dersom jeg spiser mer enn dette og trener styrke vil jeg da få muskler eller kan jeg risikere at jeg legger på meg fett? Skjønner ikke helt dette. Anonymkode: cb653...310
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Jeg er jente btw - 24 år. Anonymkode: cb653...310
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 det er ikke nødvendig, men det er en stor fordel. 6mnd er dessuten altfor lite, spesielt uten kalorioverskudd. Tren så tungt du bare klarer i kalorioverskudd i 1+ år så kan du gå i kaloriunderskudd til du treffer målvekta/utseende du ønsker Anonymkode: 1dd26...ede 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 Vær tålmodig - å bygge muskler tar lang tid Når du spiser i overskudd (og at nok av dette er proteiner) vil du få maksimalt ut av styrketreningen. Du KAN bygge muskler når du ligger litt i kaloriunderskudd, men da må du være obs på å få i deg nok proteiner! Dersom du er normalvektig ville jeg mye heller ha prøvd å legge meg kanskje 200 kcal over det du spiser nå og se det an. Ikke vær redd for litt ekstra - da kan du heller legge deg litt i underskudd senere når du har bygget en stund. Nå har vi jo gått inn i høsten, så du har god tid til sommerkroppen hehe. Igjen - vær tålmodig, og ikke forvent at du skal se ripped OG sterk ut OG orke å trene superhardt samtidig hele året. Hvis du liker å løpe synes jeg du skal gjøre det (fordi treningsglede er viktig), men hvis du har to økter samme dag, ta styrketreningen først. Du mister noe av styrketreningens effekt dersom du trener kardio før. Også må du tenke på hvordan du trener styrke. Er muskelbygging hovedfokuset må du legge opp treningene slik at de er tilpasset hypertrofi. Anonymkode: 09421...ebe
Sykkelkopp Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 (endret) Du har ikke blitt så mye sterkere som du tror, kroppen din har tilpasset seg øvelsene bedre. Og så har nervesystemet blitt mer effektivt til å produssere kraft.(siste biten har gjort deg litt fysisk sterkere) Ja kardio går utover muskelbyggingen din. Spesielt langturer som du tar. 60-80km i uken? 100% ja.!!!! Du setter opp muskelfibrene dine til å holde seg svake men utholdende. Hvis du løper denne mengden kan du bare glemme å få noe særlig muskler - med mindre du øker matmengden betraktelig eller tar testosterontilskudd. Da kan du få litt(mye med test). 80 km tilsvarer 4000kcal om du er 50kg. Dette tilsvarer over en half kg fett forbrent. Så du får vurdere hva som er førsteprioritet. Gøy ved langturer- eller bli sprek. Langturer er elendig treningsform. Vil du ha god kondis trener du HHIT. Vil du gjøre det lettere å løpe trener du knebøy. Vil du bli seig og god på å løpe 2 mil men ingenting annet løper du 2 mil. Langløp gjør ingenting for kondisen din og sliter på helsen om du gjør det ofte siden det er spesielt påkjennende på kroppen Endret 7. september 2017 av Sykkelkopp 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 19 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Du har ikke blitt så mye sterkere som du tror, kroppen din har tilpasset seg øvelsene bedre. Og så har nervesystemet blitt mer effektivt til å produssere kraft.(siste biten har gjort deg litt fysisk sterkere) Ja kardio går utover muskelbyggingen din. Spesielt langturer som du tar. 60-80km i uken? 100% ja.!!!! Du setter opp muskelfibrene dine til å holde seg svake men utholdende. Hvis du løper denne mengden kan du bare glemme å få noe særlig muskler - med mindre du øker matmengden betraktelig eller tar testosterontilskudd. Da kan du få litt(mye med test). 80 km tilsvarer 4000kcal om du er 50kg. Dette tilsvarer over en half kg fett forbrent. Så du får vurdere hva som er førsteprioritet. Gøy ved langturer- eller bli sprek. Langturer er elendig treningsform. Vil du ha god kondis trener du HHIT. Vil du gjøre det lettere å løpe trener du knebøy. Vil du bli seig og god på å løpe 2 mil men ingenting annet løper du 2 mil. Langløp gjør ingenting for kondisen din og sliter på helsen om du gjør det ofte siden det er spesielt påkjennende på kroppen Her erdu veldig bastant i påstander uten hold. Langturer er en elendig treningsform? Absolutt ikke. Jeg trener utholdenhet, dvs musklenes evne til å tåle påkjenninger over tid. Og jeg styrker hjertet. Intervalltrening og terskeltrening hjelper på VO2 maks, men har jeg ikke basen som langturene gir meg så er HIIT verdiløst. Jeg var med deg helt til siste avsnitt. Løpingen kommer jeg til å fortsette med siden det gir meg så mye. Løper rundt 50 km i uken, og det er overhodet ikke mye når jeg sammenligner med andre dedikerte løpere. Anonymkode: cb653...310 3
Sykkelkopp Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her erdu veldig bastant i påstander uten hold. Langturer er en elendig treningsform? Absolutt ikke. Jeg trener utholdenhet, dvs musklenes evne til å tåle påkjenninger over tid. Og jeg styrker hjertet. Intervalltrening og terskeltrening hjelper på VO2 maks, men har jeg ikke basen som langturene gir meg så er HIIT verdiløst. Jeg var med deg helt til siste avsnitt. Løpingen kommer jeg til å fortsette med siden det gir meg så mye. Løper rundt 50 km i uken, og det er overhodet ikke mye når jeg sammenligner med andre dedikerte løpere. Anonymkode: cb653...310 Hva slags base? Basen fra langturer er bare godt til langturer. HHIT og muskler har mye større helsefordeler. Påkjenningene kroppen opplever over tid redusserer du dessuten med styrketrening siden du får bedre løpsøkonomi. Styrketrening er veldig fordelaktig for løping inkl. langløp. Langløp ødelegger for styrketrening Andre dedikerte løpere sliter også på kroppen. Toppidrett er ikke sunt i lengden(SElv om det er sunnere enn sofa 24/7). Mange langløp sliter og på hjertet på en dårlig måte. Det kan føre til f.eks ujevn hjerterytme og forstørrelse(ikke bra). Men det er uvisst ved akkurat hvor mye løping skaden begynner, det varierer fra person til person- og det er rett og slett få studier som tar på seg den mørke siden av trening siden det er vanskelig å skaffe midler til å gjennomføre studier som kan føre til mindre trening. Det vi har derimot er noen som tyder på at under 32 km i uken er best. En annen at rundt 2,5t i uken er best Langturer er en dårlig treningsform fordi den er den minst tidseffektive og også gir minst helsefordel. Men hvis du synes det er gøy så vær så god 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 9 timer siden, Sykkelkopp skrev: Men hvis du synes det er gøy så vær så god Dette er det viktigste for meg, og det har jeg også nevnt. Løping gir meg ekstremt mye, og det er her jeg finner treningsgleden og energi for å takle hverdagen. Jeg er ikke enig i noen av de bastante påstandene dine, og jeg skjønner virkelig ikke greia med å disse utholdenhetstrening. Takk til alle som har svart. Da skal jeg spise litt mer og fortsette som før. Anonymkode: cb653...310 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 Ikke hør på Sykkelkopp, som tydeligvis ikke har peiling på hverken trening eller fysiologi. Kjempeflott at du liker å løpe! Lange økter er basis for å kunne få god kondis og det er bra for hjertet å holde pulsen oppe over lengre perioder kontra KUN knallharde korte intervaller. Det beste er å variere treningen for fremgang fysisk og psykisk og inkludere både langkjøring, intervaller, spenst eller motbakkeløp o.l. men det viktigste for morsjonen sin del er å trenw det du har lyst til og liker, så vil du vedlikeholde formen. For å bygge muskler må du belaste de regelmessig, spise nok og hvile nok mellom øktene. Dersom du skal trene styrke samme dag som løping kan det være lurt å begynne med styrkeøkta for å få fullt utbytte av glykogenet i musklene som du ellers vil bruke opp under løpingen. Styrketrening forbrenner ikke like mye energi under økta, men du trenger nok mat for å bygge opp igjen etter nedbrytingen (dvs styrkeøkta) og hvile. Nøyaktig hvor mye du må spise og hvile kommer veldig an på, her må du nesten prøve deg selv frem, men å ligge litt over i kaloriinntak kan være fordelsmessig. Et halvt år er ikke veldig lenge derimot, det kan ta år å virkelig få markante muskler, men det handler også om fettprosent genetikk når det gjelder SYNLIGE muskler. Vær tolmodig og tren variert, spis nok og gjerne prøv deg frem et halvår eller mer i denne første perioden med styrketrening. Det viktigste er å være konsistent og kose deg på trening slik at du får lyst å fortsette! Anonymkode: c61a5...697 2
debattanten Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Kardio er kjempefint det og mange gode svar. Syns likevel det er viktig å poengtere at store mengder kardio i den formen TS snakker om, vil gå på bekostning av muskelvekst. 1
Sykkelkopp Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på Sykkelkopp, som tydeligvis ikke har peiling på hverken trening eller fysiologi. Anonymkode: c61a5...697 Lol. Hvis du mener langøp kan måle seg i effektivitet med HHIT og styrketrening er det du som ikke har peiling på hverken trening eller fysiologi 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 Jeg er også enig i at Sykkelkopp ikke har peiling. Løpingen du gjør ts er kjempebra! Stå på. Spis mye, hvil, restituer. Gjør det du gjør, det tar tid. Anonymkode: bc3b6...140
Gjest Froning Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 Så mye kardio gjør at du må spise mer for å bygge muskler og at kroppen er dårligere rustet til de øktene som faktisk er ment for muskelbygging. Om målet er muskler er det lurt å trappe ned løpinga og ligge på et overskudd. Det ville vært opptimalt. Om du spiser 2100 kalorier og løper den mengden er det større sannsynlighet at du taper muskler. "Det tar tid" er riktig i mange tilfeller. Ikke i TS sitt. Blir som å fylle en bøtte uten bunn med vann. Jaja.. Det tar tid det og
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #14 Skrevet 9. september 2017 21 timer siden, debattanten skrev: Kardio er kjempefint det og mange gode svar. Syns likevel det er viktig å poengtere at store mengder kardio i den formen TS snakker om, vil gå på bekostning av muskelvekst. Absolutt, men det betyr ikke at man ikke vil ha muskelvekst. Jeg trener både styrke og jogger en god del og har grei fremgang og er muskuløs. Hadde nok hatt større fremgang om det ikke hadde vært for all jogginga, men jeg er mer opptatt av å trene for helse. Jeg trener dog mye i fjellet sånn at jeg fortsatt får muskelvekst i lår og rumpe. Anonymkode: e7ba0...53f 1
ninajay Skrevet 9. september 2017 #15 Skrevet 9. september 2017 Som nevnt av flere over, må du ikke ligge i energioverskudd. Ei trenger du heller ikke unngå kondisjonstrening. Lange løpeturer og lignende kan gå noe ut over muskelmassen, men som mosjonist bør ikke det være noe å bry seg om. Viktigste er at det gir deg noe (som bonus utrolig godt for kroppen og hjertet) ;-) Bare husk at du ikke vil se forandringer hvis du fortsetter å gjøre akkurat det samme. Prøv deg frem, for eksempel med hardere styrke, mer protein (OM du ikke får i deg nok, men det pleier ikke å være et problem i land som Norge) eller færre/flere kalorier. Du merker nok selv best hva som funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå