Gå til innhold

Installere DAB-radio i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en Audi A3 som bare en sånn har FM- og CD-spiller (DIN1):

image.png.e584f00922bd905c69ecdcf78b1dc053.png

Siden FM-nettet slokkes nå, og jeg ikke engang har mulighet for aux, så vil jeg kjøpe en ny radio. Har sett på noen av denne typen:

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/1-din/deh-x7800dab

Er det bare å montere en sånn en rett inn i bilen, eller er det noe mer som må til? Jeg er ikke noe særlig teknisk anlagt, og må derfor ha et verksted til å montere for meg. Noen som aner omtrent hvor mye dette vil koste?

Anonymkode: 921a8...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, den skal nok passe rett inn, når du først setter inn ramma som er laget for Pioneer. Du må også ha overgang fra bilens kontakt bak den radioen du tar ut. For den passer ikke på den nye(ISO). Du må også ha en overgang for å kunne få satt på FM-antenna på den nye, den du har, har en "fakra" kobling på FM antenna. Stikker du over til Sverige er det FM igjen :) 

Det lureste du kan gjøre, er å ringe til Bilradiospesialisten og snakke med de om hva du trenger til DIN bil. Jeg gjorde det og fikk et kit for min VW. Pioneeren du har sikta deg inn på fungere gull! Har samme selv, og den tar inn DAB på de utroligste steder. NRK går noe bedre enn de komersielle, hvorfor er jeg ikke sikker på. Bare sørg for at DAB-antenna får god jording! :) 

• Liker 1
Skrevet

Lite å tilføye her, supert svar over. DAB antenna er kanskje det vanskeligste å montere, for det må du vrikke av "interiørbiten" på den fremste pilleren. Så er dette med jording uhyre viktig: Metalldelen av klistremerkeantennen må sitte på bilens metall. Alt dette er fiklete, men oversiktlig å få til. Sjekk ut anvisninger på YouTube, så får du det til. :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
På 7.9.2017 den 22.12, catman skrev:

Metalldelen av klistremerkeantennen må sitte på bilens metall

Her er det viktig å skrape vekk lakken før man klistrer på, så den får direkte kontakt med gods.

Skrevet
3 timer siden, TMB skrev:

Her er det viktig å skrape vekk lakken før man klistrer på, så den får direkte kontakt med gods.

Seriøst? Dét gjorde ikke jeg, og ville jeg heller ikke ha gjort med bilen. Fungerer som bare juling lel.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men med den radioen du nevner, kan den installeres i alle biler? Eller passer den bare visse modeller?

Anonymkode: ea05c...476

Skrevet
På 9.9.2017 den 19.10, catman skrev:

Seriøst? Dét gjorde ikke jeg, og ville jeg heller ikke ha gjort med bilen. Fungerer som bare juling lel.

Uten skikkelig jording vil du oppleve problemer med mottak utenfor de store byene.

Skrevet

Jeg bor utenfor byen. I tunnelene her kan vi slite litt, men ellers er mottakelsen klar og tydelig. 

Skrevet
På 9.9.2017 den 15.30, TMB skrev:

I monteringsanvisningen til dab-adapteret jeg hadde i den gamle bilen min sto det spesifikt at man IKKE behøvde skrape av malingen for å få god nok jording. Og den fungerte alltid utmerket både i og utenfor byer.

• Liker 1
Skrevet

Ok, vel det skader ikke å sørge for at den er skikkelig jordet da. Lakken er jo på innsiden av bilen, bak A-stolpen så det gjør jo ikke akkurat noe :)

Skrevet

Det gjør absolutt noe. Skraper du vekk lakken blir stålet eksponert. Det blir skittent. Kondens og salter i luften vil over tid angripe det. I hvert fall her på Vestlandet ser jeg ikke på det som en fornuftig ting å gjøre. :)

Skrevet
9 minutter siden, catman skrev:

Det gjør absolutt noe. Skraper du vekk lakken blir stålet eksponert. Det blir skittent. Kondens og salter i luften vil over tid angripe det. I hvert fall her på Vestlandet ser jeg ikke på det som en fornuftig ting å gjøre. :)

Har du fulgt med på hvordan det skal gjøres, hadde du gjort det rett for å godt mottak. Ikke sikkert du har det utenfor kantlinja i grisgrente strøk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...