Gå til innhold

Erfaring med fjerning av mandler på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn som har fjernet mandlene?

Vi har en sønn på 4,5 år med veldig store mandler. Vi var hos spesialist i fjor, og han mente at de burde fjernes, men vi valgte å se det an litt. Han har operert bort falsk mandel (som også var stor) og hatt dren i begge ørene. 

Gutten vår har vært veldig mye syk hele livet. Mandlene er så godt som alltid hovne og røde. I den perioden han fjernet falsk mandel, var han egentlig ganske frisk. Et par mnd etter operasjon (som var i vår), begynte han å hoste, spesielt om natta/ morgen, og han snorker også, noe han ikke gjorde så mye før. Han sover veldig godt om natta selv om han hoster/ snorker. Han våkner ikke av det selv.. 

Jeg er redd for å fjerne mandlene på ham, men jeg tror kanskje vi må det.. 

Mandlene er en del av immunforsvaret, og det er også falsk mandel. Jeg lurer på om plagene ned i halsen er forverret nå pga falsk mandel ikke er der lenger til å fange opp virus/ bakterier. Nå samler alt seg i de ekte mandlene istedet.

Dette ble rotete. Men får så vondt av gutten min som blir syk "hele tiden" og har hostet i 3 mnd. 

Så jeg lurer på om noen har erfaringer å bidra med? 

Anonymkode: 1a391...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig god erfaring med å fjerne, fra å være kronisk syke med halsbetennelser og ørebetennelser fra oktober til mai, har ingen av barna vært syke én eneste gang(!) siden inngrepet ca tre år siden. Den yngste var fire. Tiden etter inngrepet var grusom (mye smerter, veldig syke med feber og oppkast, spiste ikke), men så! Utrolig glad for at vi gjorde det.

Anonymkode: 2a1e6...8a9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det selv i alle fall.

Anonymkode: aa865...cd3

Skrevet (endret)

Gjør det! Fjernet mine som attenåring og fikk et nytt liv. På slutten var de de kronisk hovne og betente, og sprukne og klarte ikke svelge mat nesten. Matrester satte seg fast og ble til mandelsteiner. Under hele oppveksten har jeg slitt med sinnsyke halsbetennelser. Kirugen som tok ut mine sa at de var noen av de værste han sett. 

Begriper ikke hva mine foreldre tenkte på som ikke fikk gjort noe med da jeg var liten. Hadde spart meg for ektemt mye plager. Å fjerne de som voksen er heller ingen spøk barn takler dette bedre og kommer seg raskere. 

Få de ut! Føler sånn med gutten deres! 

Endret av Perle
  • Liker 4
Skrevet

Vi fikk mandlene fjernet (og polyppene pluss satt inn dren) da sønnen min var akkurat fylt 4. Han hadde også veldig store mandler, var mye syk, snorket og hadde pustestans om natta. Han var ikke av de som hadde masse halsbetennelser og måtte bruke antibiotika hele tiden, men vi ble anbefalt det primært pga. snorkingen og pustestansen. Det rare er at jeg nevnte det for en lege eller helsesøster da gutten var baby, men fikk bare beskjed om at babyer bråker når de sover. Men vi ble liksom vant til det, at han snorket stort sett veldig høylytt og at det hørtes ut som han holdt pusten i perioder når han sov. Det var nok der min vane med å se til barna før jeg legger meg kom fra, fordi jeg liksom måtte høre at eldstegutten pustet (typisk trakk pusten dypt når han begynte å puste igjen). Men han var egentlig ikke stort sett våken om natta, bortsett fra i pollensesongen. Han sov derimot ofte veldig dypt, så dypt at han var nærmest umulig å vekke, som vi f.eks. måtte gjøre en gang gjennom natta da han slo hodet sitt. Men han kunne veldig ofte være sur når han våknet om morgenen, som om han ikke var uthvilt, og han trengte egentlig å sove på dagen til han fjernet mandlene. Ble påfallende sliten utover dagen, noe som resulterte i en del ganske krevende sinneutbrudd. Jeg husker det året fra han nektet å sove på dagen i barnehagen fra han fylte 3 til han fjernet mandlene et år senere, som et sammensurium av sutring og raseriutbrudd på ettermiddagene.

Det var først da vi var hos ØNH pga. redusert hørsel pga. vann i ørene, at legen foreslo å fjerne mandlene. Når han spurte litt om hvordan gutten hadde det i det daglige, mente han bestemt at han hadde redusert søvnkvalitet. Pustestansen hadde da blitt sjeldnere, men var der fortsatt. Vi var skeptiske og brukte noen måneder på å bestemme oss, fordi jeg var livredd for komplikasjoner. Legen mente imidlertid at særlig ved så store barn og når foreldrene følger rådene til punkt og prikke var risikoen liten.

Så vi valgte å gjennomføre det. Og jeg må bare si at det var noen krevende uker etter operasjonen. Kanskje fordi mandlene hans var enorme og visstnok satt uvanlig godt fast, men han hadde mye vondt og det var mye gråting en del netter. Men ingen komplikasjoner, heldigvis. Og etter hvert ble han virkelig en annen gutt. Han fikk så utrolig mye mer overskudd og humøret var mye jevnere og bedre. Så det var tydelig at han sov mye bedre. Mye mindre syk har han også vært. Så jeg må si at for hans del syns jeg det var riktig beslutning. Men det er ikke lett å vite. Man må nesten veie ulempene mot fordelene og høre hva legene sier.

• Liker 2
Skrevet

Ulempene varte i to uker. Fordelene: Frisk resten av livet!

Anonymkode: 2a1e6...8a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal fjerne mine nå og jeg er 29. Jeg har hvert mye syk og mandlene har altid hvert hovedårsaken. Min nye fastlege spurte hvorfor de ikke er blitt fjernet? Jo, fordi min gamle lege mente at mine mandler faktisk holdt meg frisk. Etter å ha fortalt dette til legen på sykehuset så ble han sjokkert. Få de fjernet. Ingen grunn til å vente.

Anonymkode: bc22c...5fc

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har barn som har fjernet mandlene?

Vi har en sønn på 4,5 år med veldig store mandler. Vi var hos spesialist i fjor, og han mente at de burde fjernes, men vi valgte å se det an litt. Han har operert bort falsk mandel (som også var stor) og hatt dren i begge ørene. 

Gutten vår har vært veldig mye syk hele livet. Mandlene er så godt som alltid hovne og røde. I den perioden han fjernet falsk mandel, var han egentlig ganske frisk. Et par mnd etter operasjon (som var i vår), begynte han å hoste, spesielt om natta/ morgen, og han snorker også, noe han ikke gjorde så mye før. Han sover veldig godt om natta selv om han hoster/ snorker. Han våkner ikke av det selv.. 

Jeg er redd for å fjerne mandlene på ham, men jeg tror kanskje vi må det.. 

Mandlene er en del av immunforsvaret, og det er også falsk mandel. Jeg lurer på om plagene ned i halsen er forverret nå pga falsk mandel ikke er der lenger til å fange opp virus/ bakterier. Nå samler alt seg i de ekte mandlene istedet.

Dette ble rotete. Men får så vondt av gutten min som blir syk "hele tiden" og har hostet i 3 mnd. 

Så jeg lurer på om noen har erfaringer å bidra med? 

Vet, her bør du snakke med fastlegen og få en grunnleggende forståelse for hva mandlene gjør med barnet ditt sin helse, både når de sitter i barnets hals, og når de fjernes. De aller fleste blir som nye mennesker uten mandler, når de har hanglet i årevis med mandlene sine. 

Såør du meg så er valget ditt, å la mandlene stå når barnet er så plaget, direkte barnemishandling. 

Hadde mandlene i halsen vært så viktige som du gir inntrykk av i hi, så hadde man ikke drevetmog fjernet mandler i mengder på både barn og voksne med mye plager fra øvre luftveier. 

Anonymkode: a851b...466

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet, her bør du snakke med fastlegen og få en grunnleggende forståelse for hva mandlene gjør med barnet ditt sin helse, både når de sitter i barnets hals, og når de fjernes. De aller fleste blir som nye mennesker uten mandler, når de har hanglet i årevis med mandlene sine. 

Såør du meg så er valget ditt, å la mandlene stå når barnet er så plaget, direkte barnemishandling. 

Hadde mandlene i halsen vært så viktige som du gir inntrykk av i hi, så hadde man ikke drevetmog fjernet mandler i mengder på både barn og voksne med mye plager fra øvre luftveier. 

Har to venner som er leger, og de er veldig skeptiske til å fjerne mandlene, av div grunner.  Mange vokser visstnok av seg problemet, og med mindre mandlene har dannet krater og er kronisk infiserte, så fungerer de som en del av immunforsvaret. I noen tilfeller kan man få problemer med infeksjoner nedover halsen og lungene istedet, når mandlene er fjernet. Og det er en viss risiko med inngrepet. 

Dette har jo skremt meg, skal jeg innrømme. Fastlegen har også vært skeptisk, og anbefalte oss å sette inn dren og fjerne falsk mandel i første omgang. Gutten vår fikk første omgang med dren allerede da han var 1,5 år.

spesialisten mente at mandlene burde fjernes, han var likevel enig i at man kunne prøve dren og fjerning av falsk mandel først. Mange har god nytte av det.

Men nå har det seg slik at det har blitt verre med hosting og snorking, mandlene er unormalt store, og jeg tror jo at de er kronisk infiserte og dermed bør ut. 

Skrevet

Barnet er konstant sykt, spesialist anbefaler fjering og dere dropper det? Det er på grensen til mishandling syns jeg. Når barnet snorker er jo det fordi det ikke er plass til å la luften passere skikkelig, at han ikke våkner av det betyr jo ikke at det ikke er plagsomt. Snorkende barn får ikke nok luft, og blir mer uopplagte og trøtte en de skal være, noe som igjen øker faren for infeksjoner. Operasjonen er fort gjort, det gjør vondt et par uker etterpå mens sårene gror, men så har du faktisk et barn som kan få lov å være frisk og sprek i barndommen etterpå. Du har en rimelig snodig oppfattelse av hvordan sykdom foregår, du bør snakke med spesialist igjen som kan forklare deg at barn faktisk klarer seg fint uten mandlene når de skaper sykdom. Jeg har vært mindre syk i de 36 årene jeg ikke har hatt mandler enn i de 3,5 jeg hadde dem. 

Anonymkode: 48f66...b6b

• Liker 7
Skrevet

Jeg og ungene har tatt mandlene i 2012, 2 uker med smerte, is og yoghurt , men siden har vi vært friske bortsett fra omgangsyke !

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har to venner som er leger, og de er veldig skeptiske til å fjerne mandlene, av div grunner.  Mange vokser visstnok av seg problemet, og med mindre mandlene har dannet krater og er kronisk infiserte, så fungerer de som en del av immunforsvaret. I noen tilfeller kan man få problemer med infeksjoner nedover halsen og lungene istedet, når mandlene er fjernet. Og det er en viss risiko med inngrepet. 

Dette har jo skremt meg, skal jeg innrømme. Fastlegen har også vært skeptisk, og anbefalte oss å sette inn dren og fjerne falsk mandel i første omgang. Gutten vår fikk første omgang med dren allerede da han var 1,5 år.

spesialisten mente at mandlene burde fjernes, han var likevel enig i at man kunne prøve dren og fjerning av falsk mandel først. Mange har god nytte av det.

Men nå har det seg slik at det har blitt verre med hosting og snorking, mandlene er unormalt store, og jeg tror jo at de er kronisk infiserte og dermed bør ut. 

Du hører mer på "lege-venner" enn på øre, nese, halslegen som har vurdert ditt barn? 

Synes og det høres høyst merkelig ut at dine "legevenner" er skeptisk til å fjerne mandler på et kronisk sykt barn. Du tenker ikke på hvor mye redusesert livsutfoldelse barnet ditt får på grunn av unødvendig sykdom, først i barnehagen senere i skolen fordi du som forelder ikke ivaretar barnets beste og følger behandlende leges råd. 

En annen sak er at det er vanlig å fjerne både falske mandler/polypper og toncillene samtidig. Hvorfor ble ikke det gjort hos ditt barn? 

• Liker 6
Skrevet

Sjekk ut dette, ts. Han snakker om mandler ganske tidlig i opptaket, 10 minutter inn eller noe. MYE bra tips her. Går 100% god for fyren, har utmattelse og har blitt mye bedre etter jeg begynte å følge rådene hans. Kjenner også en med leddgikt og fibromyalgi som er så og si kvitt det etter å ha funnet boken hans for ett år siden. Understreker at dette er et supplement til å gå til lege. Du kan bygge opp immunforsvaret til barnet over tid med tipsene hans samtidig som du avgjør hva dere skal gjøre angående mandlene i samråd med lege.

Anonymkode: a4a3f...554

Skrevet

Datteren min fjernet mandler og polypper rett før 5 års dagen sin. Hun var også mye dårlig med halsbetennelse. Mandlene hennes var store og hun snorket mye om nettene. 

Hun strevde med å spise kjøtt også. Brakk seg. 

Etter hun tok mandler og polypper så har jeg fått en jente som er sjelden dårlig. Snorker ikke lenger. Og hun elsker kjøtt😜 

Anbefales👍

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er konstant sykt, spesialist anbefaler fjering og dere dropper det? Det er på grensen til mishandling syns jeg. Når barnet snorker er jo det fordi det ikke er plass til å la luften passere skikkelig, at han ikke våkner av det betyr jo ikke at det ikke er plagsomt. Snorkende barn får ikke nok luft, og blir mer uopplagte og trøtte en de skal være, noe som igjen øker faren for infeksjoner. Operasjonen er fort gjort, det gjør vondt et par uker etterpå mens sårene gror, men så har du faktisk et barn som kan få lov å være frisk og sprek i barndommen etterpå. Du har en rimelig snodig oppfattelse av hvordan sykdom foregår, du bør snakke med spesialist igjen som kan forklare deg at barn faktisk klarer seg fint uten mandlene når de skaper sykdom. Jeg har vært mindre syk i de 36 årene jeg ikke har hatt mandler enn i de 3,5 jeg hadde dem. 

Anonymkode: 48f66...b6b

Eh ok.. Han verken snorket eller hostet før fjerning av falsk mandel. Hovedproblemet var ørene tidligere. Alle legene har reagert på at han har store mandler, men han har vært mest plaget med øre/ nese. Derav anbefalte lege å ta nye dren og falsk mandel for å se om det hjalp. Men det gjorde ikke det, ting ble verre. 

Skrevet

Min datter var alltid syk, den ene halsbetennelsen etter den andre, hun kastet alltid opp og hadde høg feber. Hun tok mandlene når hun var 4,5 og etter det har hun ikkje hatt feber en eneste gang. Hun har vært forkjølet 1 gang og hatt spybeigen et par ganger. Hun er nå 8. 

Anonymkode: 9a149...b6f

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hører mer på "lege-venner" enn på øre, nese, halslegen som har vurdert ditt barn? 

Synes og det høres høyst merkelig ut at dine "legevenner" er skeptisk til å fjerne mandler på et kronisk sykt barn. Du tenker ikke på hvor mye redusesert livsutfoldelse barnet ditt får på grunn av unødvendig sykdom, først i barnehagen senere i skolen fordi du som forelder ikke ivaretar barnets beste og følger behandlende leges råd. 

En annen sak er at det er vanlig å fjerne både falske mandler/polypper og toncillene samtidig. Hvorfor ble ikke det gjort hos ditt barn? 

Jeg sier jo at i den perioden han fjernet falsk mandel og satte inn dren, så hadde han en lang frisk periode. Altså før operasjonen!! Det er først etter denne operasjonen han har vært mere plaget med hoste og snorking. Han verken snorket eller hostet før. Spesialisten snakket om fjerning dersom problemene med sykdom fortsatte etter dren og fjerning av falsk mandel. Han kunne også anbefale med en gang om vi ønsket det, men mange fikk bedring med dren og fjerning av falsk mandel! 

Mulig jeg ikke gjorde dette klart i HI. Men han har hatt væske i mellomøret og tett nese "hele" livet. Hovedproblemet har ikke vært hals, før nå, de siste månedene. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig er det mer vanlig å fjerne falsk mandel og sette inn dren kombinert. Dette er dagkirurgi og et "enkelt" inngrep, ift å fjerne mandlene. 

Skrevet

Tusen takk for svar, det ser ut som mandlene også må ut, da kun dren og falsk mandel egentlig bare gjorde ting verre.. ihvertfall ikke bedre. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig er det mer vanlig å fjerne falsk mandel og sette inn dren kombinert. Dette er dagkirurgi og et "enkelt" inngrep, ift å fjerne mandlene. 

å fjerne mandlene kan også gjøres på dagkirurgi :) 

Anonymkode: bef59...ad5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...