Gå til innhold

I fare for å virke sær.. ang. klirring i glass/kyssing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gifte meg neste år, og både jeg og mannen har denne tradisjonen i vranga.. Vi syntes det er ubehagelig og en ting vi ikke ønsker i vårt bryllup.. (og det samme med tramping i gulv)

Men hvordan få sagt det på en morsom/kreativ måte. Uten at vi virker for "stuck up" eller sære.

Det er vi virkelig ikke, men kunne tenkt oss en dag uten dette..

Tips/ideer? 😊

Anonymkode: 82960...bab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere ønsker et bryllup uten kyssing, klirring i glass og tramping på gulv? 

Mener du det bokstavelig, eller er det skåling med alkohol og dans du egentlig mener?

Tipper et lite bryllup med nærmeste familie og venner gjør det lettere å få det slik dere vil. 

Store bryllup kommer jo med en del tradisjoner og skikker det er vanskelig å demme opp for. 

En mulighet er jo å ha bryllupet ute. 

Jeg var vitne til et bryllup på stranden. Selve seremonien og en enkel bespisning med kake var på stranden. Enkelt søtt og romantisk. Om de gjorde noe etter stranden vet jeg ikke. 

Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Mener du det bokstavelig, eller er det skåling med alkohol og dans du egentlig mener?

Tipper et lite bryllup med nærmeste familie og venner gjør det lettere å få det slik dere vil. 

Store bryllup kommer jo med en del tradisjoner og skikker det er vanskelig å demme opp for. 

Jeg var vitne til et bryllup på stranden. Selve seremonien og en enkel bespisning med kake var på stranden. Enkelt søtt og romantisk. Om de gjorde noe etter stranden vet jeg ikke. 

Man kan fint ha et bryllup uten klirring i glass for å kysse foran alle, tramping på gulv osv. Det betyr ikke at de ikke skal kysse iløpet av dagen sin..ærlig talt. Jeg hadde syntes klirring i glass og tramping på gulv hadde vært veldig kleint. Det som er tradisjon for deg, er muligens ikke tradisjon for meg. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Tror nok det var ment bokstavelig. 

Anonymkode: 8be68...b80

• Liker 2
Skrevet

Kan dere ikke bare gi beskjed til gjestene om at dere ikke vil ha dette da?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal gifte meg neste år, og både jeg og mannen har denne tradisjonen i vranga.. Vi syntes det er ubehagelig og en ting vi ikke ønsker i vårt bryllup.. (og det samme med tramping i gulv)

Men hvordan få sagt det på en morsom/kreativ måte. Uten at vi virker for "stuck up" eller sære.

Det er vi virkelig ikke, men kunne tenkt oss en dag uten dette..

Tips/ideer? 😊

Anonymkode: 82960...bab

Viktig å få frem deres ønsker for deres dag!:)Hva med at toasten nevner noe om dette? Få frem på en morsom måte, som får frem poenget? Eks spare ryggen til senere aktiviteter, derfor droppe kyssing under bord osv. Dessuten er det faktisk forbud i flere utleielokaler å stå oppå stolene, pga slitasje og skader pga sko/hæler osv, så det er en fin måte å opplyse gjestene om at det derfor ikke er ønskelig med noen av kyssetradisjonene. Få det frem med et smil, at eks her er det alt eller ingenting, og samtidig med lovnader om at gjestene likevel skal få med seg noen kyss i løpet av feiringen. Noe slikt. Vil dere ønske velkommmen selv, kan toasten reise seg rett etter det, og komme med den praktiske opplysningen.:)Går også an å skrive det i innbydelsene, men faren for at det da glemmes av noen, er stor. Skal dere ikke ha toast, kan du eller partner nevne det på morsom måte selv? Man kan spille på de senere aktiviteter, mht spare ryggen osv. Føles det upassende, spill på lokalet mht forbud om stå på stoler, nakkevondt mht krabbe under bordet, ikke vil ødelegge sveisen osv. Flere måter å få frem poenget, uten å virke sære!:)Hadde ikke selv syns det var sært med en beskjed rett frem heller, og tenker at det er en ærlig sak som bør respekteres! Som gjest kan det dessuten være godt å være foruten også. Har vært i mange bryllupet uten klirr og trampe opplegg, og aldri ofret en tanke om at det var kjedelig eller sært! Heller tvert imot! :) Beskjedene har blitt gitt som praktisk opplysning av toast, uten morsomheter. Ingen negative reaksjoner på det! Lykke til og gratulerer! Kos dere på den store dagen!:klem::hjerte:

Skrevet (endret)

Jeg visste at en av de vi inviterte liker denne skikken veldig godt, og ga beskjed på forhånd at vi ikke ønsket det. Jeg visste også at samme person er stor fan av selskapsleker og overraskelser, så prøvde å si noe om det også, men fikk til svar at det ikke var opp til oss. Jeg snakket med forloveren min som også kjenner denne gjesten, og var med på planleggingen, og hun greide å hindre diverse "morsomheter". Vi "slapp unna" med en sang, og det var bare hyggelig. Rimelig velkomponert, og det hjelper stort at det er en og ikke fem. 

Resten av gjestene visste vi at enten kjente oss godt nok (eller var for konservative) til å droppe sånne overraskelser. 

Hvis det blir klirring og tramping kan dere nøye dere med å løfte glassene og skåle, gjestene vil skjønne hintet. 

Endret av SiMa
  • Liker 1
Skrevet
På 7.9.2017 den 18.25, Lykkehjerte skrev:

Viktig å få frem deres ønsker for deres dag!:)Hva med at toasten nevner noe om dette? Få frem på en morsom måte, som får frem poenget? Eks spare ryggen til senere aktiviteter, derfor droppe kyssing under bord osv. Dessuten er det faktisk forbud i flere utleielokaler å stå oppå stolene, pga slitasje og skader pga sko/hæler osv, så det er en fin måte å opplyse gjestene om at det derfor ikke er ønskelig med noen av kyssetradisjonene. Få det frem med et smil, at eks her er det alt eller ingenting, og samtidig med lovnader om at gjestene likevel skal få med seg noen kyss i løpet av feiringen. Noe slikt. Vil dere ønske velkommmen selv, kan toasten reise seg rett etter det, og komme med den praktiske opplysningen.:)Går også an å skrive det i innbydelsene, men faren for at det da glemmes av noen, er stor. Skal dere ikke ha toast, kan du eller partner nevne det på morsom måte selv? Man kan spille på de senere aktiviteter, mht spare ryggen osv. Føles det upassende, spill på lokalet mht forbud om stå på stoler, nakkevondt mht krabbe under bordet, ikke vil ødelegge sveisen osv. Flere måter å få frem poenget, uten å virke sære!:)Hadde ikke selv syns det var sært med en beskjed rett frem heller, og tenker at det er en ærlig sak som bør respekteres! Som gjest kan det dessuten være godt å være foruten også. Har vært i mange bryllupet uten klirr og trampe opplegg, og aldri ofret en tanke om at det var kjedelig eller sært! Heller tvert imot! :) Beskjedene har blitt gitt som praktisk opplysning av toast, uten morsomheter. Ingen negative reaksjoner på det! Lykke til og gratulerer! Kos dere på den store dagen!:klem::hjerte:

Toast?

Anonymkode: 0d991...cba

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Toast?

Hørt om toastmaster? Mange som forkorter det ned til toast! 

Anonymkode: efc2f...12a

• Liker 1
Skrevet

Ønsker heller ikke dette i mitt bryllup. Be toastmaster si noe om det, og som noen over her foreslo er det bare å skåle med glassene om noen begynner å klirrr/trampe på tross av det nedlagte "forbudet" :) lykke til med den store dagen! :)

Anonymkode: ff4e2...1a6

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel noe heelt annet...

• Liker 3
Skrevet

Vi takler hellr ikke de der klirre/trampe - "tradisjonene"... Her skal toastmaster gi beksjed helt i begynnelsen om at gjestene gjerne må både klirre og trampe, men at vi ikkekommer til å hverken krype under bordet eller stå på stolene. Her har mannen en del problemer med ryggen, hatt prolapser og flere operasjoner, så det blir unnskyldningen vår :P

Anonymkode: 0fa20...b4c

Skrevet
På 9.9.2017 den 6.27, AnonymBruker skrev:

Nei.De fleste voksne folk klarer å stave ordet helt ut.

Anonymkode: 875fe...205

• Liker 3
Skrevet
På 9.9.2017 den 6.27, AnonymBruker skrev:

Niks, det er noe helt annet.

Skrevet

Om det hadde vært toast i bryllup så hadde jeg kanskje giddet å dra i dem.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Calypso skrev:

Om det hadde vært toast i bryllup så hadde jeg kanskje giddet å dra i dem.

:fnise:

Skrevet

Skjønner TS godt. Da jeg giftet meg var det heldigvis lite av dette.

Har vært i ett bryllup hvor vi nesten måtte trampe og brudeparet opp på stoler omtrent hvert 5 minutt. Var sjeleglad da vi var ferdig med å spise.

Det er deres bryllup og dere kan bare si det rett ut at dere ikke ønsker dette.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss gav toastmaster beskjed før middagen. Altså hun ga klar beskjed. Jeg og mannen jobber i resturantbransjen og det klirre greine er fryktelig irriterende. Våre gjester respekterte det heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet

Bare... la være? Det gjorde vi, dels fordi bruden hadde en kjole som ikke gjorde det mulig å verken klatre opp på bordet og bøye seg ned under bordet. Vi reiste oss og kysset, men det døde kjapt ut med tramping og klirring da vi ikke "fulgte reglene". Deres bryllup, dere gjør som det vil.

Anonymkode: 737ea...ea7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...