Gå til innhold

Utregning av Uføretrygd for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå begynne på AAP, eller skal søke om det og skal til intervju snart. Sannsynligvis for å kartlegge min restarbeidsevne. Jeg har en diagnose, hvor det er mulig at jeg ender opp på uføretrygd.

Jeg lurte på om dere kunne hjulpet meg når det kommer til diverse utregninger. En av mine store bekymringer er økonomien min etter dette. Jeg var heldig og fikk meg en godt betalt jobb i et stort firma i tidlig alder og tjente 50% mer i grunnlønn en sammenlignbare jobber. I tillegg var det som regel 30-40% i overtid hvert år de siste 8 årene. 

Min snittlønn de siste 5 år : 760

Normal lønn i andre bedrifter 380 (Som faktisk er 50% av gammel lønn)

Jeg sa opp jobben min etter flere år med helseproblem og fikk (selvfølgelig) en diagnose et par måneder etterpå. Hadde jeg vist dette, hadde jeg fortsatt i jobben og fått bedre hjelp der. Men, slik det var da var at jeg bare måtte komme meg vekk. Jeg klarte ikke mer! Det er denne diagnosen som nå gjør at jeg skal på AAP. 

Under AAP så mottar jeg 66% av tidligere lønn opp til 6G, eller 66% av 566.000 = 366.000 i noen år under utredning. Men hva skjer etterpå?

Slik jeg forstår systemet så setter NAV uføregraden basert på tidligere lønn mot ny lønn ( som jeg kanskje klarer 50%)

Det vil si : 1 - (380/2) / 760 = 75% uføre

Ogå får vi se om jeg klarer å finne bedrifter som vil ansette en som kan jobbe av og til.

Så, hele spørsmålet er vel.. hvordan regnes ting ut for meg, som tjente 760.000 før Uføre og kanskje klarer 20-40% av en ny jobb, hvor snittlønnen er 380.000.

Anonymkode: 9d16f...fa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får max av 6 g uansett, så det er bare å belage seg på å leve  mindre penger.

Anonymkode: 82756...4c5

Skrevet

Stemmer som over her. Max uføretrygd er pr i dag ca 370000. Dette får du. Om du jobber mer enn for 0,4G, blir du trukket i trygd ihh til kompensasjonsgraden du får. Som regel ligger den på 66%, især om du ikke går mer enn 4 år på AAP.

Anonymkode: 43ea3...faf

Skrevet

TS her.

Det jeg lurer mest på, er graderingen min av inntektsevne / arbeidsevne.

Kan de sette meg som 75% ufør? Om en går ut ifra lønn.

Det er mulig jeg klarer å jobbe litt.. men, jeg er svært redd jeg ikke klarer å finne en jobb som vil ansette meg i 25% (hypotetisk). Og hva skjer da.

Anonymkode: 9d16f...fa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...