AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Når mener dere at barn kan være alene hjemme på kvelden altså fram til 22? Da mor jobber. Lurer på hva andre tenker om det? Jobber selv turnus, men ungene har enda ikke vært hjemme alene på kveldstid. Anonymkode: afc65...b8e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Det kommer an på barnas alder, modenhet, hvor lenge de må være alene, hvilken tilgang de har på mor, Hvor fort noen kan hjelpe hvis noe skjer, o.s.v. Jeg vil vel egentlig si "når det eldste barnet opplever det som greit, og mor selv føler det er forsvarlig." Vi lar barna på 7 og 11 være hjemme noen timer alene. (Både ettermiddag og kveld.) Da har 11 åringen ansvaret, men vi er ikke langt unna, og kan nås på telefon om noe skulle skje. I tillegg har vi mange naboer som barna kan oppsøke dersom vi ikke kan komme raskt nok. (Som barna kjenner og er trygge på.) Det er da snakk om inntil 2-3 timer på det meste. (Oftest 10-40 minutter.) Det skal da sies at 11 åringen er ansvarsfull og 7 åringen godtar at 11 åringen har ansvaret. Vi gir ikke ansvar for lekser eller legging eller tilsvarende "konfliktsituasjoner" til 11 åringen dersom vi ikke er hjemme. Men kan be om at det lages og spises enkel middag. Vi startet selvfølgelig med å teste korte perioder, og har trukket dette ut ettersom det fungerer. Alene hele ettermiddagen og kvelden er vi langt fra å tillate, tror jeg. Siden vi ønsker at legging og lekser skal gjøres mens vi voksne er hjemme. Anonymkode: 7df7d...397 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 Brann. Alle foreldres skrekk. Innbrudd. Ulykker. Mye kan skje. Barn må ikke være alene når foreldre er på jobb . Anonymkode: 4610a...a3d 1
Minlillesky Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når mener dere at barn kan være alene hjemme på kvelden altså fram til 22? Da mor jobber. Lurer på hva andre tenker om det? Jobber selv turnus, men ungene har enda ikke vært hjemme alene på kveldstid. Anonymkode: afc65...b8e Barn kan være hjemme alene når barnet selv er klar for det. Men lær de om hva de skal gjøre ved ulike hendelser, hvem de kan ringe til om det er noe osv. Kanskje en av naboene deres kan stikke innom og se til barna iløpet av kvelden? Sitte med dem i ca 30 min før naboen reiser igjen? 2
sirenas Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 (endret) 11 åringen er hjemme alene fra 17.00 -21.30 pga jobb. Nekter å ha barnevakt lengre. Farmor tilgjengelig i løpet av 5 min ved krise Endret 7. september 2017 av sirenas 3
Gjest Mass Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 Min regel er at min eldste kunne vært alene frem til leggetid, men jeg skal være tilstede når de legger seg frem til hvertfall 16 års alder slik at de sovner i trygg tro, også med tanke på om jeg kun hadde hatt min eldste på snart 13 år. Søvn er en prioritert så han legger seg før 21 hver ukedag. Nå slipper jeg heldigvis dette siden jeg har to små som han ikke får ta noe ansvar for.
RoH Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 1 time siden, sirenas skrev: 11 åringen er hjemme alene fra 17.00 -21.30 pga jobb. Nekter å ha barnevakt lengre. Farmor tilgjengelig i løpet av 5 min ved krise Jeg hadde ikke taklet at ungene mine på 7 og 11 år skulle vært alene fra 17-21.30. Om dere har SFO pluss skole i tillegg har du jo null kontroll. De hadde sikkert overlevd det men jeg er alt for kontrollfreak til det. Jeg skal vite hvor ungene mine er, hvem de er sammen med, når de kommer hjem, regner med å slippe opp på dette regime etter som de blir eldre, men frem til de er myndige har jeg ansvaret for dem. 3
Gjest Mass Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, RoH skrev: Jeg hadde ikke taklet at ungene mine på 7 og 11 år skulle vært alene fra 17-21.30. Om dere har SFO pluss skole i tillegg har du jo null kontroll. De hadde sikkert overlevd det men jeg er alt for kontrollfreak til det. Jeg skal vite hvor ungene mine er, hvem de er sammen med, når de kommer hjem, regner med å slippe opp på dette regime etter som de blir eldre, men frem til de er myndige har jeg ansvaret for dem. Enig med deg. De blir snart tenåringer og tilstedeværende voksne som følger med er viktig og forebyggende.
Gjest Raiu Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 Er i prinsippet ikke imot at barn er alene hjemme. Men er trist å tenke på at en 11 åring skal legge seg alene.
sirenas Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 (endret) 24 minutter siden, RoH skrev: Jeg hadde ikke taklet at ungene mine på 7 og 11 år skulle vært alene fra 17-21.30. Om dere har SFO pluss skole i tillegg har du jo null kontroll. De hadde sikkert overlevd det men jeg er alt for kontrollfreak til det. Jeg skal vite hvor ungene mine er, hvem de er sammen med, når de kommer hjem, regner med å slippe opp på dette regime etter som de blir eldre, men frem til de er myndige har jeg ansvaret for dem. Vet jo hvor barnet er selvfølgelig. Ikke flyr han ut uten å gi beskjed, ikke har han besøk uten å spørre om lov. At han får disse timene for seg selv 2 ganger i måneden har han bare godt av. Er selvfølgelig forskjell på unger og ser at vår løsning ikke hadde funket for andre familier ☺ Endret 7. september 2017 av sirenas 4
sirenas Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 (endret) 12 minutter siden, Raiu skrev: Er i prinsippet ikke imot at barn er alene hjemme. Men er trist å tenke på at en 11 åring skal legge seg alene. Hvis det er min 11 åring du sikter til så legg er han seg ikke alene. Han går på badet og dusjer/pusser tenner 21.15 som alle andre dager og så legger jeg ham når jeg kommer 21.30. Da blir det nattasang og kos 5 min senere enn andre dager! Endret 7. september 2017 av sirenas 3
Gjest Raiu Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 Just now, sirenas said: Hvis det er min 11 åring du sikter til så legg er han seg ikke alene. Han går på badet og dusjer/pusser tenner 21.15 som alle andre dager og så legger jeg ham når jeg kommer 21.30. Da blir det nattasang og kos 5 min senere enn andre dager! Så bra. Jeg siktet til barnet til TS. Hvis hun kommer hjem kl 22 så må vel barnet ha lagt seg før det.
Gjest Mass Skrevet 7. september 2017 #13 Skrevet 7. september 2017 10 minutter siden, Raiu skrev: Er i prinsippet ikke imot at barn er alene hjemme. Men er trist å tenke på at en 11 åring skal legge seg alene. Nei, men det kommer jo an på når på døgnet de er alene. Min eldste er alene fra 13.30 til 16.30/17.30 og elsker egentiden. Det gjorde jeg selv også i min tid. Men det at mine foreldre (enten en av dem eller begge to) alltid var tilstede fra da og utover og alltid fulgte med, har nok vært ganske forebyggende.
sirenas Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 20 minutter siden, RoH skrev: Jeg hadde ikke taklet at ungene mine på 7 og 11 år skulle vært alene fra 17-21.30. Om dere har SFO pluss skole i tillegg har du jo null kontroll. De hadde sikkert overlevd det men jeg er alt for kontrollfreak til det. Jeg skal vite hvor ungene mine er, hvem de er sammen med, når de kommer hjem, regner med å slippe opp på dette regime etter som de blir eldre, men frem til de er myndige har jeg ansvaret for dem. Sfo i 7.klasse? Er det noen som har det? Jeg er hjemme når han kommer hjem fra skolen, spiser middag sammen før jeg går 17.15 tiden. Har overhodet ikke noe mangel på kontroll, men han er en fornutig og grei gutt som ringer å spør om lov enten om han vil ha besøk eller vil på løkka å spille fotball. Selvsagt hadde ikke denne ordningen fungert om han hadde hatt en mer utfordrende personlighet ☺ 1
sirenas Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 21 minutter siden, Mass skrev: Enig med deg. De blir snart tenåringer og tilstedeværende voksne som følger med er viktig og forebyggende. Så du mener at store unger, nesten ungdomskole elever, mangler tilstedeværende voksne fordi foreldrene er på arbeid ifb med turnus noen ganger i måneden? Det synes jeg er en drøy slutning å trekke! 4
RoH Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, sirenas skrev: Sfo i 7.klasse? Er det noen som har det? Jeg er hjemme når han kommer hjem fra skolen, spiser middag sammen før jeg går 17.15 tiden. Har overhodet ikke noe mangel på kontroll, men han er en fornutig og grei gutt som ringer å spør om lov enten om han vil ha besøk eller vil på løkka å spille fotball. Selvsagt hadde ikke denne ordningen fungert om han hadde hatt en mer utfordrende personlighet ☺ 7 åring og 11 åring. Det er ikke mine barn så for min del kan du gjør det som passer deg.
Gjest Mass Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, sirenas skrev: Så du mener at store unger, nesten ungdomskole elever, mangler tilstedeværende voksne fordi foreldrene er på arbeid ifb med turnus noen ganger i måneden? Det synes jeg er en drøy slutning å trekke! Jeg synes mange store barn blir overlatt til seg selv fordi at de er blitt så store, men som likevel kunne trengt tilstedeværende voksne. Det er foreldre der ute som er langt mer på farten enn bare 2 ganger i måneden. Ikke ta det så personlig, for du vet at vi som svarer ikke kjenner alle dine fakta om deg og ditt, og kanskje tenker videre og bredere og ganske generelt eller på konkrete mennesker og situasjoner man faktisk kjenner til.
sirenas Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 (endret) Hvem 7 minutter siden, RoH skrev: 7 åring og 11 åring. Det er ikke mine barn så for min del kan du gjør det som passer deg. Hvem har sagt noe om en 7 åring bortsett fra første som kommenterte? Tror du må sjekke litt bedre hvem du siterer og svarer ☺ Vesentlig forsjell på en 7 åring og snart 12 åring i 7.klasse. Så vidt jeg kan lese har ikke TS skrevet alder på sine barn i hi heller... Endret 7. september 2017 av sirenas 1
Gjest Raiu Skrevet 7. september 2017 #19 Skrevet 7. september 2017 7 minutes ago, Mass said: Nei, men det kommer jo an på når på døgnet de er alene. Min eldste er alene fra 13.30 til 16.30/17.30 og elsker egentiden. Det gjorde jeg selv også i min tid. Men det at mine foreldre (enten en av dem eller begge to) alltid var tilstede fra da og utover og alltid fulgte med, har nok vært ganske forebyggende. Hva mener du? Er litt forvirret. Synes det er flott at barn får lov til å være alene hjemme, bare liker ikke hvis de må legge seg alene. Jeg elsket også alenetiden jeg fikk fra skolen var slutt til 17-18 tiden og andre ganger
sirenas Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 3 minutter siden, Mass skrev: Jeg synes mange store barn blir overlatt til seg selv fordi at de er blitt så store, men som likevel kunne trengt tilstedeværende voksne. Det er foreldre der ute som er langt mer på farten enn bare 2 ganger i måneden. Ikke ta det så personlig, for du vet at vi som svarer ikke kjenner alle dine fakta om deg og ditt, og kanskje tenker videre og bredere og ganske generelt eller på konkrete mennesker og situasjoner man faktisk kjenner til. Det er sant, men dere som svarer kan jo ikke lage dere forestillinger i hodet og svare på grunnlag av det, istedenfor den faktiske informasjonen i innlegget! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå