AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Hei, har 3 barn og vi har nettopp flyttet til et lite sted. Min eldste sønn er superpopulær (5.klassing) og har hatt med seg andre elever hjem hver eneste dag siden skolestart. Yngste jenta mi (1.klasse) har ikke mange venner, men mobbes ikke, leker med 2 stykker i klassen fast. Vi har merket adferdsendringer på den knappe måneden skolen har begynt hos vår 2.klassing. Besteforeldre har gitt beskjed om at gutten min kan plutselig begynne å gråte og sier ingen skal se på han. I dag spurte jeg, før han skulle avgårde til skolen da jeg så han ikke hadde lyst til å dra, er det noen som plager deg? Etter mye nøling sa han at jeg ikke måtte fortelle det til noen men at han mobbes. Noe han aldri før har gjort eller litt, på den gamle skolen var gutten kjempekul og alle ville henge med han. Han sier guttene er slemme. En eller to av guttene i klasse er greie mot han, men de tør ikke å leke med ham da de får beskjed av de andre om å holde seg unna. Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi har et nært familiemedlem som spiller profesjonellfotball(det norske landslaget og utlandsk lag). Og siden denne klassen er superglade i fotball, og sønnen min den som scorer flest mål, tenkte jeg å kanskje spørre om dette familiemedlemmet får lov av skolen å holde et lite foredrag/presentasjon i klassen til sønnen min i håp om å gjøre han litt mer populær ved å si at han er familiemedlem til sønnen min. Eller kanskje gå bort til skolen og invitere med de "verste" gutta og ha en superkul kveld med film snacks og annet gøy? Eller hvordan fungerer dette her? Vil dette gjøre vondt verre? Hva annet kan jeg gjøre? Mener ikke å gjøre han populær, bare slik at han i hvert fall sluttes å mobbes. Anonymkode: ec2dd...c78
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Snakker med skolen, innviterere de guttene han liker hjem for å bli bedre kjent. Sånn dra inn kjendiser i familien for å gjøre sønnen din mer populær er jeg lite fan av, for det første fordi jeg hater folk som skal fremme seg selv i glansen av andre, og for det andre fordi det faktisk kan slå feil ut for din sønn. Anonymkode: 55e6b...cd1 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 Snakk med lærer! Fortell hva din sønn forteller, slik at de kan jobbe med dette på skolen. Det å dra inn kjendiser og invitere på en superkul fest tror jeg ikke hjelper, men dere kan invitere en og en på besøk, og styrke vennskapet med de to guttene som leker med sønnen din. Anonymkode: 998b6...d0e 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker med skolen, innviterere de guttene han liker hjem for å bli bedre kjent. Sånn dra inn kjendiser i familien for å gjøre sønnen din mer populær er jeg lite fan av, for det første fordi jeg hater folk som skal fremme seg selv i glansen av andre, og for det andre fordi det faktisk kan slå feil ut for din sønn. Anonymkode: 55e6b...cd1 Jeg forstår, men jeg mente ikke å fremme meg selv? Er jo ikke slik at jeg ville tatt med meg han på min jobb for å fremme meg selv, men siden barn er enkle og disse gutta er superglade i fotball tenkte jeg at kanskje de andre ville syntes det var kult. Og det er ikke en hemmelighet at barn plager de dem synes er ukule. Men ser ikke hvordan det at jeg inviterer de han liker kan gjøre at han blir mindre mobbet av de slemme? De han liker vil jo ikke nærme seg han i frykt for å bli mobbet selv. Anonymkode: ec2dd...c78
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 Jeg hadde spurt om hva de slemme sier og gjør mot han for å få en bedre forståelse av situasjonen. Noen ganger er det beste å faktisk lære barnet å ta igjen og stå opp for seg selv hvis det er mer sårbart enn de andre i klassen, selv om dette ikke er politisk korrekt å ytre. Anonymkode: 2c8e0...9f0 1
Susan Sto Helit Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 Dette skal skolen ha rutiner på. Ta det opp med lærer og/eller sosiallærer, og si at det må gjøres tiltak NÅ for å bedre det psykososiale miljøet rundt din sønn. Dette er skolens ansvar å ta tak i. Og de vil også kunne komme med råd til hva dere foreldre kan bistå med. Vår skole har en egen veileder på sin hjemmeside om hvordan vi foreldre melder ifra dersom vi vet om eller mistenker mobbing av egne eller andres barn. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår, men jeg mente ikke å fremme meg selv? Er jo ikke slik at jeg ville tatt med meg han på min jobb for å fremme meg selv, men siden barn er enkle og disse gutta er superglade i fotball tenkte jeg at kanskje de andre ville syntes det var kult. Og det er ikke en hemmelighet at barn plager de dem synes er ukule. Men ser ikke hvordan det at jeg inviterer de han liker kan gjøre at han blir mindre mobbet av de slemme? De han liker vil jo ikke nærme seg han i frykt for å bli mobbet selv. Anonymkode: ec2dd...c78 Dette er voksen tenking. Barn tenker faktisk ikke slik. Pass på så du ikke overfører din frykt over på barnet. Anonymkode: 865af...15c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er voksen tenking. Barn tenker faktisk ikke slik. Pass på så du ikke overfører din frykt over på barnet. Anonymkode: 865af...15c Jo, mange barn tenker også slik. Det er derfor så få tør si fra når noen blir mobbet. De er redd for å bli assosiert med den "svake" og havne ut av det gode selskap. Mange lærere ber "ressurssterke" barn ta seg av elever som ikke har nok venner, eller som blir mobbet. Disse ressurssterke barna tåler gjerne en trøkk og er ikke redd for å bli mobbet selv. Du må ta det opp med lærer, TS. Jeg tenker også at det ikke kan skade å invitere med proff-fotballspilleren i familien deres på fotballbanen en dag, eller at han kan komme og hente sønnen din på trening en gang for eksempel. Uten å gjøre noe mer utav det. Og det å invitere på fest kan være en fin ting - hvis dere ikke risikerer at noen få mobbere påvirker alle guttene til å si nei. Jeg har fått min datter til å invitere venninnene sine på sommerfest, pysjamasparty etc for å få sveiset sammen jentegjengen hennes litt. Det kan jo være så mye drama blant jentene, til og med i småskolen. Flere av de andres foreldre har takket meg i etterkantt. Men ha i bakhodet at det KAN jo bare være startvansker. Det er en stor overgang å gå fra å være populær, og flytte, og ikke kjenne noen. Det er lett å bli redd og sjenert og føle at ingen liker en da. Anonymkode: 824be...21c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår, men jeg mente ikke å fremme meg selv? Er jo ikke slik at jeg ville tatt med meg han på min jobb for å fremme meg selv, men siden barn er enkle og disse gutta er superglade i fotball tenkte jeg at kanskje de andre ville syntes det var kult. Og det er ikke en hemmelighet at barn plager de dem synes er ukule. Men ser ikke hvordan det at jeg inviterer de han liker kan gjøre at han blir mindre mobbet av de slemme? De han liker vil jo ikke nærme seg han i frykt for å bli mobbet selv. Anonymkode: ec2dd...c78 Du forsøker å få andre til å like din sønn basert på at han kjenner en kjendis, det er indirekte å fremme seg selv. Målet ditt er jo også at fordi dere kjenner en kjendis skal gutten din bli ansett som kul og viktig nok til ikke å bli mobbet, jeg syns det er feil taktikk. Ikke minst kan du risikere at med en gang denne kjendisen gjør noe dumt, ikke skårer mål eller faller i unåde, så slår det tilbake på din sønn. Du må som sagt ta det opp med skolen, men samtidig må du hjelpe gutten til å bygge vennskap, og det gjøres best utenfor skolen. På den måten vil gutten ha noen som står opp for han når dette med mobbing tas opp i klassen, han vil ha noen som lettere tør å være med han i friminuttet, venner hjelper og støtter hverandre, og det det bli vanskeligere for mobberne å så splid. Å ha noen å være med på fritiden er dessuten ekstra viktig når det sosiale på skolen skranter, men det må dere være med å bygge opp om pg legge til rette for. Anonymkode: 55e6b...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker med skolen, innviterere de guttene han liker hjem for å bli bedre kjent. Sånn dra inn kjendiser i familien for å gjøre sønnen din mer populær er jeg lite fan av, for det første fordi jeg hater folk som skal fremme seg selv i glansen av andre, og for det andre fordi det faktisk kan slå feil ut for din sønn. Anonymkode: 55e6b...cd1 Hva har det å si? Mobbing er fullstendig ulogisk. Det er primitiv gruppedynamikk. Å være populær fordi man er høylytt eller har riktig shorts er ikke mer logisk eller korrekt enn å være populær fordi man har en onkel som er kul fotballspiller. Det hadde vært fint om alle hadde venner av "riktige" grunner, men slik er det ikke på barneskolen. Alt man egentlig vil er at barna skal ha noen rundt seg i den sårbare fasen. Anonymkode: 9c174...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #12 Skrevet 7. september 2017 Opplæringsloven kapittel 9a kom med store endringer f.o.m. 1. august 2017. #nullmobbing https://www.udir.no/nullmobbing/ Les og gjør deg kjent med dette. Meld fra til skolen. Skolen SKAL innen en liten uke tromme sammen møter og evt handlingsplaner. Føler du at ikke skolen når frem, så kan du som forelder melde direkte til Fylkesmannen med denne lovendringen. Skolen har med denne endringen fått et mye større og definert ansvarsområde når det kommer til mobbing. Alt personell (inkl vaktmestere, kontorpers etc) plikter å melde i fra om de opplever noe som kan se ut som mobbing. Nytt er også at begrepet mobbing er ut. Det er heller erstattet med krenkelser. Gjør deg kjent med kapittel 9a, snakk med skolen. Det er det beste du kan gjøre for barnet ditt nå. Hvis de prøver å feie ting under teppet, så slår du i bordet med Opplæringsloven og dens endringer fra 1. august. De plikter å ta tak i saken umiddelbart. Lykke til. Anonymkode: 15a9f...030 1
Lou Salome Skrevet 7. september 2017 #13 Skrevet 7. september 2017 Du tar det opp med lærer umiddelbart! Skolen har da bare i knappe tre uker, og han er ny! Snarest, så læreren får områdd seg om dette er noe som skal taes opp på foreldremøtet som straks skal avholdes. En kjendisfotballspiller har da ingen ting med dette å gjøre! Kontakt foreldrene til de to greie guttene, de blir jo også på en måte plaget, så de er helt sikkert interessert i å høre om dette. 1
Minlillesky Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har 3 barn og vi har nettopp flyttet til et lite sted. Min eldste sønn er superpopulær (5.klassing) og har hatt med seg andre elever hjem hver eneste dag siden skolestart. Yngste jenta mi (1.klasse) har ikke mange venner, men mobbes ikke, leker med 2 stykker i klassen fast. Vi har merket adferdsendringer på den knappe måneden skolen har begynt hos vår 2.klassing. Besteforeldre har gitt beskjed om at gutten min kan plutselig begynne å gråte og sier ingen skal se på han. I dag spurte jeg, før han skulle avgårde til skolen da jeg så han ikke hadde lyst til å dra, er det noen som plager deg? Etter mye nøling sa han at jeg ikke måtte fortelle det til noen men at han mobbes. Noe han aldri før har gjort eller litt, på den gamle skolen var gutten kjempekul og alle ville henge med han. Han sier guttene er slemme. En eller to av guttene i klasse er greie mot han, men de tør ikke å leke med ham da de får beskjed av de andre om å holde seg unna. Hva kan vi som foreldre gjøre? Vi har et nært familiemedlem som spiller profesjonellfotball(det norske landslaget og utlandsk lag). Og siden denne klassen er superglade i fotball, og sønnen min den som scorer flest mål, tenkte jeg å kanskje spørre om dette familiemedlemmet får lov av skolen å holde et lite foredrag/presentasjon i klassen til sønnen min i håp om å gjøre han litt mer populær ved å si at han er familiemedlem til sønnen min. Eller kanskje gå bort til skolen og invitere med de "verste" gutta og ha en superkul kveld med film snacks og annet gøy? Eller hvordan fungerer dette her? Vil dette gjøre vondt verre? Hva annet kan jeg gjøre? Mener ikke å gjøre han populær, bare slik at han i hvert fall sluttes å mobbes. Anonymkode: ec2dd...c78 Snakk med skolen! Spør skolen om hva de gjør for å hindre mobbing osv? Hvilken tiltak har de? Inviter de "verste" gutta hjem og ha en superkul kveld med film snacks osv. Inviter andre også med, så det ikke bare blir barnet ditt og de "verste gutta". Ser du at de gjør noe slemt osv, så må du være streng og klar til å si fra til de det gjelder at dette er ikke greit. Kanskje familiemedlemmet kunne ha kommet for å holde foredrag om mobbing? Ikke gjør barnet ditt mer populær osv, la barnet ditt være som han er. Det er mobberne det må tas tak i. Ikke gutten din.. Først av alt skal du prate med skolen! Så tar du det der ifra
Lærerinna Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 Så flott at du tenker løsningsorientert rundt hva dere som foreldre kan gjøre! Det er et kjempegodt utgangspunkt for å lykkes. Men uansett hva dere gjør av initiativ selv, bør du absolutt ta kontakt med kontaktlærer. Det kan godt hende at dere hjemme kan klare å løse dette like fint ved f.eks å invitere skolekamerater med hjem, men som lærer selv, ville jeg uansett gjerne fått vite om dette. Skolen er pliktige å ha rutiner for håndtering av slike situasjoner, og det kan hende det er svært enkle løsninger som kan gjøres for å ordne dette. Uansett har skolen plikt på å gjøre noe innen 3 dager etter at de har fått informasjon om at elever opplever et utrygt miljø på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå