Gå til innhold

Ringe å spør om praksisplass- har telefonskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en 1 års sykepleiestudent som skal på observasjonspraksis i november/desember. 

Jeg er utdannet helsefagarbeider, så jeg kan bistå med stell og medisiner osv og ikke bare stå i døråpninga og glo.
Jeg har funnet et sted jeg ønsker å være på praksis, men det har seg slik at jeg har veldig telefonskrekk når det kommer til å ringe jobber. Det går helt fint å ringe andre jeg ikke kjenner, men låser meg helt når det gjelder å finne jobb. 

Bør jeg ringe eller møte opp på arbeidsstedet å spørre?
Hvem på avdelingen skal jeg spørre? Skal spørre på en rehabiliteringsavdeling, men hva om lederen ikke er der?

Anonymkode: 5e26a...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel greit å ringe. Skriv opp hva du skal si på forhånd. 

Anonymkode: 335c2...c9d

Skrevet

Hvordan skal du klare deg hvis du i en situasjon må ringe noen på jobb? Det nytter ikke da å si at du er redd for å ringe. De i andre enden kan jo ikke se deg heller, så redsel for det er jo litt snålt. 

Anonymkode: c28f2...748

• Liker 1
Skrevet

Ordner ikke skolen praksis til dere?

Anonymkode: b30b1...56a

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du klare deg hvis du i en situasjon må ringe noen på jobb? Det nytter ikke da å si at du er redd for å ringe. De i andre enden kan jo ikke se deg heller, så redsel for det er jo litt snålt. 

Anonymkode: c28f2...748

Det går helt fint å ringe på jobb, men syns det er ekkelt å ringe til forhåpentligvis fremtidig arbeidsgiver i tilfelle jeg sier noe galt. 
Jeg har jobbet to år som helsefagarbeider i en bitteliten kommune, hvor jeg 2 dager i uka var kontordame. Ringte leger, sykehus, servickontoret, sykehjem, pårørende osv hele tiden uten problem. Men når det kommer til å spørre om praksisplass så sliter jeg..

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordner ikke skolen praksis til dere?

Anonymkode: b30b1...56a

Jo, men ikke denne siden det er observasjonspraksis i 3 uker hvor vi kan være hvor som helst siden det kombineres med juleferie. Er for at de som studerer andre steder enn man har bodd tidligere skal kunne få lang juleferie

Anonymkode: 5e26a...5eb

Skrevet

Nå er det et poeng med å ha nettopp observasjonspraksis, da. 

Skrevet

Skriv ned et manus på forhånd som du kan støtte deg til hvis du mister tråden helt. De fleste har full forståelse for at noen har litt telefonskrekk, og jeg tror ikke de dømmer deg hvis du sier noe "feil". Du kan også møte opp, men da risikerer du at den du skal snakke med ikke er der. Derfor bør du ringe på forhånd, og da er vi jo tilbake der du starta

Anonymkode: 20204...f3a

Skrevet

Hva med å sende mail da? Mailen til avdelingsleder ligger kanskje på nett? 

Anonymkode: 3ad9c...362

Skrevet

Jeg jobber som avdelingsleder på skole, og får til stadighet henvendelser om praksisplass fra studenter og lærlinger.

Jeg foretrekker faktisk å få slike henvendelser på mail, for som oftest kan jeg ikke svare ja eller nei med en gang og da er det greit med mailkontakt synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Møt opp personlig! Er selv sykepleierstudent og det var sånn jeg fikk jobb og praksisplass. Jeg har også tlf skrekk, så syns det er mindre skummelt å møte ansikt til ansikt 

Anonymkode: a999b...d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...