AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Akkurat funnet ut at jeg er gravid. Og føler meg helt nummen! Hva skjer nå? Jeg vet liksom ingenting om prosessen rundt det praktiske. Hva skjer når av legebesøk, søking av ditt og datt og annet? Finnes det en liste over ting man må gjøre eller huske? Hva må jeg ikke gjøre nå? Må man endre noe på vaner som tannlege, hårfarging, reising, trening eller andre ting jeg ikke tenker over? Når begynner trøttheten? Har 1000 spørsmål som svirrer! Anonymkode: cd629...de5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat funnet ut at jeg er gravid. Og føler meg helt nummen! Hva skjer nå? Jeg vet liksom ingenting om prosessen rundt det praktiske. Hva skjer når av legebesøk, søking av ditt og datt og annet? Finnes det en liste over ting man må gjøre eller huske? Hva må jeg ikke gjøre nå? Må man endre noe på vaner som tannlege, hårfarging, reising, trening eller andre ting jeg ikke tenker over? Når begynner trøttheten? Har 1000 spørsmål som svirrer! Anonymkode: cd629...de5 Pust! Du bestiller deg en legetime, vet du hvor langt du er på vei ca? Når var siste mens? Mest sannsynlig får du en legetime etterhvert, og da får du en underlivsundersøkelse (i hver fall gjorde jeg det) hvor legen kjenner ca hvor langt du er på vei. Og så får du beskjed om å ta vitaminer og folsyre, gjerne omega3, jeg tar nycoplus multivitaminer som inneholder sånn passe med jern osv, og nycoplus høykonsentrent omega3. Første mndene gikk jeg kun i fastlege, men etterhver meldte jeg meg opp til jordmor (du bestemmer selv hvor du vil gå til jordmor). Foreldrepenger (dersom du har krav på det) søker du om etter FULLGÅTTE 26 uker, du må da få bekreftelse om dette fra jordmor/lege. Tannlege er lurt å fortsette med det er veldig lett å få hull i tenner og betennelse i tannkjøtt ved graviditet, husk tanntråd! Trøttheten fikk jeg omtrent fra uke 6, men det varierer fra pers til pers. Ellers lever du stort sett som normalt, med mindre du er/blir dårlig. Trening holder du på med sålenge du ikke kjenner noe ubehag eller lignende. Lykke til, og gratulerer Anonymkode: 749d9...fb3
Minlillelykke Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 Første legetime er rundt uke 12, da må du ha med urinprøve og ta blodprøver. Etter dette kan du kontakte jordmor om du ønsker å benytte deg av det tilbudet. Matportalen har all info på hva du kan spise og ikke. Jeg har farget håret i begge svangerskap, ikke fått beskjed av jordmor eller lege og ikke gjøre det. Trøttheten kan komme fra uke 6, sammen med kvalme. Tren som vanlig sålenge kroppen tillater det.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Pust! Du bestiller deg en legetime, vet du hvor langt du er på vei ca? Når var siste mens? Mest sannsynlig får du en legetime etterhvert, og da får du en underlivsundersøkelse (i hver fall gjorde jeg det) hvor legen kjenner ca hvor langt du er på vei. Og så får du beskjed om å ta vitaminer og folsyre, gjerne omega3, jeg tar nycoplus multivitaminer som inneholder sånn passe med jern osv, og nycoplus høykonsentrent omega3. Første mndene gikk jeg kun i fastlege, men etterhver meldte jeg meg opp til jordmor (du bestemmer selv hvor du vil gå til jordmor). Foreldrepenger (dersom du har krav på det) søker du om etter FULLGÅTTE 26 uker, du må da få bekreftelse om dette fra jordmor/lege. Tannlege er lurt å fortsette med det er veldig lett å få hull i tenner og betennelse i tannkjøtt ved graviditet, husk tanntråd! Trøttheten fikk jeg omtrent fra uke 6, men det varierer fra pers til pers. Ellers lever du stort sett som normalt, med mindre du er/blir dårlig. Trening holder du på med sålenge du ikke kjenner noe ubehag eller lignende. Lykke til, og gratulerer Anonymkode: 749d9...fb3 Takk Siste mens var i starten av august, så jeg er vel 4-5 uker tenker jeg. 8 timer siden, Minlillelykke skrev: Første legetime er rundt uke 12, da må du ha med urinprøve og ta blodprøver. Etter dette kan du kontakte jordmor om du ønsker å benytte deg av det tilbudet. Matportalen har all info på hva du kan spise og ikke. Jeg har farget håret i begge svangerskap, ikke fått beskjed av jordmor eller lege og ikke gjøre det. Trøttheten kan komme fra uke 6, sammen med kvalme. Tren som vanlig sålenge kroppen tillater det. Jeg skal til legen for noe annet om et par uker, så da får jeg vel nevne dette også da, så kan han sikkert guide meg videre. Håper jeg slipper trøttheten, for jeg er skikkelig trøtt fra før av. Har vært det i flere måneder nå. Skal inn å sjekke Matportalen! ___ Jeg synes å ha oppfattet at man må søke fødeplass tidlig, spesielt i Oslo. Hvor tidlig er det egentlig? Og hvordan vet man hvor man vil søke? Er alle treningsøvelser ok? Bør man være forsiktig med magetrening? Hvertfall så tidlig? Risiko for spontanabort? Anonymkode: cd629...de5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 Forresten - paracet og ibux, kan man ta det? Jeg får vel lese på pakningsvedleggene hvis jeg finner de. Er det evt andre febernedsettende man kan ta? Anonymkode: cd629...de5
Macro Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 Du har fått mange gode råd. Mitt råd er å ta noen dager uten å tenke så mye praktisk. Bare la det synke inn først
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten - paracet og ibux, kan man ta det? Jeg får vel lese på pakningsvedleggene hvis jeg finner de. Er det evt andre febernedsettende man kan ta? Anonymkode: cd629...de5 Kan ta vanlig paracet. Ikke ta ibux Anonymkode: 3e29e...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 2 minutter siden, Macro skrev: Du har fått mange gode råd. Mitt råd er å ta noen dager uten å tenke så mye praktisk. Bare la det synke inn først Det er nok ikke dumt! Men jeg er så innmari praktisk anlagt at jeg ikke klarer å slappe av. Skal prøve! La det synke inn. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan ta vanlig paracet. Ikke ta ibux Anonymkode: 3e29e...3d7 Takk!! Anonymkode: cd629...de5
Macro Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke dumt! Men jeg er så innmari praktisk anlagt at jeg ikke klarer å slappe av. Skal prøve! La det synke inn. Takk!! Anonymkode: cd629...de5 Da er du som meg. Jeg fikk vite at jeg var gravid i uke 22, og jeg er så glad jeg tok meg tid til å sitte på ræv og tenke. Selv om jeg aldri skulle ha barn klarte jeg på et vis å glede meg over alt som måtte ordnes før barnet kom Masse, masse lykke til:) Nyt så godt du kan!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 1. Start å ta folat dersom dub ikke allerede gjør det. 2. Bestill legetime til uke 12-13. Der blir du henvist til OUL. De få stedene man må bestille fødrplass gjøres det. 3. Hent svangerskapsboken på apotek 1. Den er gratis, og det står masse nyttig informasjon. 4. Sett deg inn i hva du ikke kan spise (Det er veldig lite: upastourisert ost, rått kjøtt/spekemat, alkohol, for mye koffein og nikotin) Du kan fint trene som før, men vær obs dersom noe kan skade magen (kampsport og ballidrett f.eks.). Magen er det bare bra å trene, men stopp dersom noe oppleves ukomfortabelt/vondt. Ta paracetamol mot smerter, ikke ibuprofen. Anonymkode: 9f9b9...84f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå