Gå til innhold

Baby og TVtitting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 4,5 mnd. og koser meg med permisjonen min. Men jeg har alltid hatt for vane å skru på TV´n om morgenen, og så står den ofte på hele dagen. Det er selskap i den når jeg er "alene" hjemme, for jeg kan både bli litt husredd og ensom før mannen kommer hjem fra jobb.

For lillejenta er den et blikkfang som hun er blitt veldig interessert i. Det er jo så mange spennende inntrykk for henne på skjermen, og farger og lyder som hun suger til seg. Det er sjelden vi sitter i sofan og bevisst ser på TV, men jeg ser jo at den ofte fanger oppmerksomheten midt i andre aktiviteter.Men nå lurer jeg på om det kan være veldig negativt for henne at TVn står på hel dagen (med veldig lav lyd, men likevel.) Kan det være fysisk/ mentalt skadelig for et spedbarn å se på TV?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror et av probleme med bakgrunnslyd konstant er at man slutter å høre fordi det er slitsomt med lyd hele tiden. Vi foreldre er flinke til å skru av lyden av masete barn..

Har sett et par tv/radiounger, det er omtrent håpløst å få kontakt med dem uten at du må ha øyekontakt først

Skrevet

Du kan vel slå av TV'en når dere holder på med andre aktiviteter?

Dessuten er du vel og triller en tur eller to i løpet av dagen?

Jeg tror ikke det er skadelig, men heller ikke smart å ha TV på HELE tiden og er av den oppfatning at radio er mindre "skadelig" fordi du slipper synsinntrykkene i TILLEGG til lyden.

Siden du spør, så vil jeg forslå at du øver deg på å slå TV'en av med jevne mellomrom, du vil vel ikke ha et barn som er avhengig av underholdning utenfra for å trives?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det er lurt å la barnet ha fokus på leken, istedet for å bli forstyrret av TV'n. Hva med å sette på en barnecd istedet? Så kan dere synge litt sammen begge to.

TV'n blir også ofte et blikkfang hos oss, men prøver å se minst mulig når Vesla er våken.

Hun er nå 18 mnd. og begynner å interessere seg for barnetv. Ser alltid litt barnetv før vi tar kveldsstellet.

Skrevet
Tror det er lurt å la barnet ha fokus på leken, istedet for å bli forstyrret av TV'n. Hva med å sette på en barnecd istedet? Så kan dere synge litt sammen begge to.

TV'n blir også ofte et blikkfang hos oss, men prøver å se minst mulig når Vesla er våken.

Hun er nå 18 mnd. og begynner å interessere seg for barnetv. Ser alltid litt barnetv før vi tar kveldsstellet.

som om jeg skulle sagt det selv..les en bok for barnet, hør på en barnecd, trill en tur og lek litt. det er ikke nødvendig og la tv'en underholde heletiden, når dere har hverandre.selv om et kan være et lett valg..

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld meg, er det farlig at tv`n står på i bakgrunnen når man har en baby i huset??? Nå har jeg hørt det også. Det finnes da vel grenser på hva vi kan gjøre og ikke gjøre..Tror dere virkelig at babyen tar skade av det? Kan jeg aldri tenke meg.

Skrevet

Det var vel ingen som sa at babyen tok sakde av det, bare at det finnes bedre alternativer!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det samme skjer ofte her. Vi ser ytterst sjelden på TVen, bare ved frokosten egentlig. :oops:

Det var vel i siste nummer av Foreldre&Barn eller BAM det sto at lyden fra TVen var uheldig i forbindelse med språktreningen og ellers hørselslæring fordi babyer ikke kan skille på lydene så lett som voksne gjør. Derfor kan babyen få problemer med å skille lyden fra TV (eller radio for den saks skyld) og mor/far og dermed bli forsinket i språkutviklingen.

Men så får det være opp til hver enkelt å avgjøre hvor hysteriske de vil være i forhold til dette...

Skrevet

OK-takk til alle som har svart!! :-)

Dere er veldig fornuftige alle sammen, og jeg skal prøve å forandre på den uvanen min - for det er en uvane å være avhengig av å ha på TVn for å ha selskap.

Når jeg tenker på det lurer jeg på om jeg ikke er redd for at babyen skal kjede seg hvis det er helt stille liksom... høres det helt teit ut? :oops: Da syns jeg på en måte at jeg MÅ underholde med lyder, synging og prating hele tida, for jeg har nemlig en babybok (Barnet de første 3 årene) der det står at babyen SKAL omgies av lyder. Ja, ja. Kanskje jeg får bruke fornuften litt og finne en balansegang...

Jeg prater masse med henne, og ikke minst synger tullesanger non stop, så det skal ikke stå på det. Hun er forsåvidt flink til å underholde seg selv med prating også. Men TVn den er nå der hele tida. (nå skal det sies at vi har ei veldig romslig stue, så TVn er ikke i synsvidde til en hver tid).

Konklusjon: her blir det skjerpings. Mamman trenger å øve seg på å slå av TVn! :Nikke:

Skrevet

Musikk er veldig stimulerende for barn, så du trenger jo ikke ha det helt stille men kan sette på radio/cd istedenfor tv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...