AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Del Skrevet 7. september 2017 Noen her som har det? Hvilken utfordringer har dere møtt? Her mistenker de asperger, barnet vårt er 10 år gammel. Barnet er veldig høytfungerende. Det som er problemet hos oss sosialekoder og regler i spill. Noen andre i samme situasjon? Anonymkode: 6060c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg har ikke barn med asperger selv, men en venninne har det. Hennes sønn fikk diagnosen da han var 7. De slet veldig med å bli tatt på alvor av både lege og skole, og måtte til slutt bytte skole for å bli tatt seriøst. Deres barn får voldsomme raserianfall og blir fysisk voldelig i flere typer situasjoner, som overgangssituasjoner (type takler dårlig når de skal et sted, og like dårlig når de skal hjem igjen), situasjoner hvor ting ikke skjer nøyaktig som planlagt, når rutiner ikke går 100% som de pleier, osv osv. Fryktelig slitsomt for dem. De har innredet et eget sinne-rom som sønnen kan kaste ting rundt i uten å skade småsøsken og dem selv. Sosiale koder er også litt vanskelig, men det drukner liksom i det voldsomme sinnet... Anonymkode: eb6ff...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Del Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke barn med asperger selv, men en venninne har det. Hennes sønn fikk diagnosen da han var 7. De slet veldig med å bli tatt på alvor av både lege og skole, og måtte til slutt bytte skole for å bli tatt seriøst. Deres barn får voldsomme raserianfall og blir fysisk voldelig i flere typer situasjoner, som overgangssituasjoner (type takler dårlig når de skal et sted, og like dårlig når de skal hjem igjen), situasjoner hvor ting ikke skjer nøyaktig som planlagt, når rutiner ikke går 100% som de pleier, osv osv. Fryktelig slitsomt for dem. De har innredet et eget sinne-rom som sønnen kan kaste ting rundt i uten å skade småsøsken og dem selv. Sosiale koder er også litt vanskelig, men det drukner liksom i det voldsomme sinnet... Anonymkode: eb6ff...d2e Er barnet ellers flink på skolen? Anonymkode: 6060c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Del Skrevet 7. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er barnet ellers flink på skolen? Anonymkode: 6060c...e6d Ja, tror det går helt fint faglig. Med tilpasninger, barnet trenger mer tid og må få beskjeder i bedre tid enn normalt, for at det ikke skal rakne i raseri. Anonymkode: eb6ff...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 7. september 2017 #5 Del Skrevet 7. september 2017 Min er flink på skole men har dysleksi i tillegg så lenge fikk barnet høre at det ikke var så smart og ikke klarte mye. Bytta skole nå funker det som en drøm. Liker forsatt ikke overganger men lærer seg å takle de og sosialt går bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #6 Del Skrevet 7. september 2017 Akkurat nå, Solstråletårer skrev: Min er flink på skole men har dysleksi i tillegg så lenge fikk barnet høre at det ikke var så smart og ikke klarte mye. Bytta skole nå funker det som en drøm. Liker forsatt ikke overganger men lærer seg å takle de og sosialt går bedre. Så flott å høre at det går bedre Har dere vært flinke på det sosiale? Ved å trene barnet i sosiale settinger? Idrett? Anonymkode: 6060c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solstråletårer Skrevet 7. september 2017 #7 Del Skrevet 7. september 2017 Prøvde idrett men ikke helt barnet ting for mye mennesker på ett sted og mye lyd. Sosial har barnet en gruppe som gjør aktiviteter og noe venner som hun finner på med i ny og be. Funnet ut at det som er normalt for oss er ikke nødvendig for barnet. Blir sliten av for mye sosial. Men barnet klarer seg selvstendig og det er det viktigste. Att en del av kveld blir borte i pc får det bare bli. Sitter jo i stua. Man må tenke mye uten for boksen og lære seg ungen måte å tenke. Blir jo nesten asberger selv he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg vil råde dere til, om barnet får diagnosen, til å snakke med det og bli enige om dere skal fortelle andre i klassen f.eks om diagnosen. Ikke gjør det om det ikke er frivillig fra barnets side. For meg ble dette utrolig vanskelig. Jeg husker jeg gråt og gråt. Var så flau at jeg ville synke gjennom jorden. Var helt forferdelig at hele klassen måtte informeres. Jeg vet det ble gjort til mitt eget beste, og responsen jeg fikk fra de andre elevene var god, men det var jeg som synes det var skummelt å utlevere meg. Vær så snill, lytt til barnet! Anonymkode: 39e37...337 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg har et barn med Asperger og adhd uoppmerksom type. For oss har diagnosen vært god å ha, gikk fra å ha et barn som var sliten og lei seg hver ettermiddag til et barn som hadde mer overskudd og ble gladere. Tilrettelegging har mye å si og barnet har fått hjelp til det sosiale, blant annet ved å ha spes ped i friminutt for å øve på det sosiale og hvilke regler de ulike lekene hadde. Mitt barn er faglig sterk, fikk ofte best resultat i klassen på nasjonale prøver. Så det faglige har ikke vært et stort problem, eneste er at noen oppgaver i norsk som blir vanskelige. Som å tolke hvorfor noen gjorde noe i en tekst. I forhold til fritidsaktiviteter har vi satset på lystbetonte aktiviteter som gir mestring. Det som har funket har vært taekwondo, drama, kunst og speider. Anonymkode: fd901...b2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Del Skrevet 8. september 2017 Man får vel ikke Asperger-diagnosen lenger? Det heter vel høytfungerende autisme nå? Anonymkode: 4b96a...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Del Skrevet 8. september 2017 Det er forresten stor forskjell på disse barna, ser at noen nevner utagerende barn over her. Mitt barn har aldri vært utagerende. Trekker seg heller inn i seg selv når ting blir vanskelig. Anonymkode: fd901...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Del Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får vel ikke Asperger-diagnosen lenger? Det heter vel høytfungerende autisme nå? Anonymkode: 4b96a...418 Heter fortsatt Asperger. De bruker fortsatt ICD-10 i norsk helsevesen, men godt mulig den forsvinner når ICD-11 kommer. Uansett vil alle som har diagnosen fortsatt ha den, de kommer ikke til å rediagnostisere folk uten at de selv ber om det. Anonymkode: fd901...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #13 Del Skrevet 8. september 2017 På 7.9.2017 den 8.47, AnonymBruker skrev: Noen her som har det? Hvilken utfordringer har dere møtt? Her mistenker de asperger, barnet vårt er 10 år gammel. Barnet er veldig høytfungerende. Det som er problemet hos oss sosialekoder og regler i spill. Noen andre i samme situasjon? Anonymkode: 6060c...e6d Asperger og ADHD. Diagnosen har gitt oss tilgang til hjelp, kurs og riktig kunnskap. I tillegg må vi huske at hvert barn er individuelt og at dermed hjelpen må tilpasses deretter. Hiv dere på alle kurs dere får tilbud om, og finn styrkene til barnet! Tenker problemer dere kan komme opp i senere er sosialisering og organisering av skolearbeid. Stress og søvnmangel er også en gjenganger. Sett av tid til alenetid og stressdemping. Flott at han er høytfungerende! Utfordringen da er jo at forventningene er mye mye høyere fordi andre ikke ser vanskene hans så godt. + at han gjerne ønsker utdannelse og jobb i fremtiden. Anonymkode: b7b17...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #14 Del Skrevet 8. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Heter fortsatt Asperger. De bruker fortsatt ICD-10 i norsk helsevesen, men godt mulig den forsvinner når ICD-11 kommer. Uansett vil alle som har diagnosen fortsatt ha den, de kommer ikke til å rediagnostisere folk uten at de selv ber om det. Anonymkode: fd901...b2d OK, trodde de hadde byttet, men da kommer det sikkert. Vet at de som har det beholder, men Ts sitt har ikke fått diagnosen enda, så det er ikke sikkert h*n får. Anonymkode: 4b96a...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Del Skrevet 8. september 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, trodde de hadde byttet, men da kommer det sikkert. Vet at de som har det beholder, men Ts sitt har ikke fått diagnosen enda, så det er ikke sikkert h*n får. Anonymkode: 4b96a...418 Det er ingen diagnose som heter høytfungerende autist heller. Når de skal endre, så blir det vel Autismespekterdiagnose/-forstyrrelse, og så med mer spesifisering i rapporten. Anonymkode: b7b17...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #16 Del Skrevet 13. oktober 2017 Da har vi fått diagnosen og vil gjerne høre andres erfaringer. Anonymkode: 6060c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Del Skrevet 13. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har vi fått diagnosen og vil gjerne høre andres erfaringer. Anonymkode: 6060c...e6d Hvilken diagnose? Satte de asperges? Anonymkode: 3b725...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #18 Del Skrevet 13. oktober 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken diagnose? Satte de asperges? Anonymkode: 3b725...74a Ja Anonymkode: 6060c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #19 Del Skrevet 13. oktober 2017 Har en sønn med adhd hyperaktiv type og Asperger syndrom i lettere grad. For han var det veldig riktig å gå på en liten skole med få elever i klassen. For det andre barnet med bare adhd uoppmerksom type var det helt feil. Man kan dra med seg tips og erfaring fra andre, men barnet deres er unikt og det som hjelper på mitt trenger ikke hjelpe på ditt. Sønnen min er skoleflink og er på god vei mot ingeniørutdannelse. Men han sliter litt i forhold til venner. Han bruker de gjerne litt opp. Selv om vi har jobbet mye med akkurat dette så hjelper det lite. Han bryr seg kun om sine egne ting, og det kan være slitsomt for de rundt han. Allikevel er han alltid den som bryr seg hvis andre har det vondt. Han «adopterer» følelsene til de rundt seg. Og han er et speil av de han snakker med. Er de hyggelige er han hyggelig, er de krasse er han krass og det gir jo noen utfordringer Ifm jobb i servicebransjen. Rutiner og forberedelse på hva som skjer er viktig. Samtidig kan for mye forberedelse virke mot sin hensikt fordi ting da ikke blir som han har forestilt seg. Man må rett og slett bare prøve seg frem til hva som virker og ikke. Anonymkode: 2be7d...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #20 Del Skrevet 13. oktober 2017 Min sliter ikke ut venner men blir slitt ut av dem. Så hun må av å til si at nå vil jeg ikke være sosial. Tok litt tid før oss å skjønne at hun ikke gjør dette for å være slem eller dum mot venner men hun beskytter seg selv. Hun kopierer vennene når hun er med dem men hjemme er hun seg selv så da får hun lade. Liker å besøke folk men inviterer aldri folk hjem. Det blir for mye. Vennen vet at hun ikke liker sosiale medier så godt så vet hun ikke er slem bare fordi hun ikke svarer. Siden vi har vært dønnærlig om den biten og fått venner til å skjønne og forstå. Er jenta mi ganske populær i sin vennekrets. Hun er klarer seg seg men trenger min hjelp til å tolke noen ganger. Men då lærer hun. Så det viktigste du kan lære din er etter min mening. Lær han å kjenne seg selv. Hva han kan og hva han ikke kan. Hvordan han lærer og hvordan han ser på ting. Anonymkode: cd1cf...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå