Gå til innhold

Armer som sovner på natta. Blir verre og verre, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i en lengre periode hatt hender som har sovnet av om natta. Alltid en hånd av gangen, men tror kanskje det bare er høyre arm (?). Jeg har innbilt meg lenge at det er fordi jeg har sovet med hånda over hodet og at blodet da har "rent ut" av den eller noe sånt. I dag var det helt for jævlig ille, kjentes ut som jeg var blitt helt lam i høyrearmen og måtte riste i den med den andre armen... Var som å løfte på noe kaldt og dødt som ikke tilhørte min egen kropp.. Så borte var den!! 

Noen som har peiling på hva dette kan være?? Greit at jeg har høye puter osv, men det har jeg da alltid hatt, kan ikke skjønne at det bare er pga det, når det har blitt mer av dette i det siste?? 

TAKK FOR SVAR :)

Anonymkode: 5d8db...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine lemmer har alltid lett sovnet om jeg har en uheldig stilling. En gang lå jeg på siden med armene i kryss... Våkna og hendene var livløse og bare dinglet... Måtte stå og riste og etter hvert massere liv i dem til jeg fikk igjen følelsen. Årsaken er at jeg har trange nervekanaler. Beina sovner og fort... F eks en gang satr jeg lenge på gulvet og da jeg sku reise meg var beina som lamme. Måtte massere liv i dem. Dritvondt når de "våkner"... 

Anonymkode: 365d3...2b3

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Har du lagt på deg? 

Jeg våkner noen ganger om natta fordi da har ene armen sovnet, så snur jeg meg og senere har den andre armen sovnet. Varierer med hyppighet. Men jeg regner bare med at det er fordi jeg ligger oppå den. Har også store puter. Og ligger med armen over hodet, under puta og ligger oppå den. Da sovner den da. Kanskje hvis man har lagt på seg blir det litt tyngre enn det var før? (Ikke at man blir tjukk i hodet akkurat, men jeg ligger i alle fall av og til med tyngden av overkroppen også.) 

I går sovnet foten min etter at jeg hadde sittet litt med den under under rompa, de jeg var med trodde jeg hadde skadet meg når jeg prøvde å få liv i den. Og i dag skjedde noe som aldri har skjedd før ene hånda mi sovnet på jobb MENS jeg brukte den til å skrive på dataen!

Tenker at sånn er det bare for noen. Vær i fysisk aktivitet og stimuler blodsirkulasjonen om dagen. :)

Skrevet
7 timer siden, Rainstorm skrev:

Har du lagt på deg? 

Jeg våkner noen ganger om natta fordi da har ene armen sovnet, så snur jeg meg og senere har den andre armen sovnet. Varierer med hyppighet. Men jeg regner bare med at det er fordi jeg ligger oppå den. Har også store puter. Og ligger med armen over hodet, under puta og ligger oppå den. Da sovner den da. Kanskje hvis man har lagt på seg blir det litt tyngre enn det var før? (Ikke at man blir tjukk i hodet akkurat, men jeg ligger i alle fall av og til med tyngden av overkroppen også.) 

I går sovnet foten min etter at jeg hadde sittet litt med den under under rompa, de jeg var med trodde jeg hadde skadet meg når jeg prøvde å få liv i den. Og i dag skjedde noe som aldri har skjedd før ene hånda mi sovnet på jobb MENS jeg brukte den til å skrive på dataen!

Tenker at sånn er det bare for noen. Vær i fysisk aktivitet og stimuler blodsirkulasjonen om dagen. :)

Jeg har ikke lagt på meg noe mer enn 5 kg iallefall, så kan ikke skjønne at det skal ha så mye å si. Jeg kan ikke se for meg at jeg er så tung at det er dét som stopper blod- og nervebaner, de fleste vil karakterisere meg som slank/normalvektig. 

Hvis hånda di sovnet mens du brukte den, særlig hvis det var venstre hånd, så ville jeg tatt det veldig på alvor. Det er typisk tegn på blodpropp/hjerteinfarkt. 

Men det du nevner om blodsirkulasjon kan nok stemme bedre for meg. Jeg trener aldri :P 

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lagt på meg noe mer enn 5 kg iallefall, så kan ikke skjønne at det skal ha så mye å si. Jeg kan ikke se for meg at jeg er så tung at det er dét som stopper blod- og nervebaner, de fleste vil karakterisere meg som slank/normalvektig. 

Hvis hånda di sovnet mens du brukte den, særlig hvis det var venstre hånd, så ville jeg tatt det veldig på alvor. Det er typisk tegn på blodpropp/hjerteinfarkt. 

Men det du nevner om blodsirkulasjon kan nok stemme bedre for meg. Jeg trener aldri :P 

Nei, jeg kan ikke tro det har noe særlig å si jeg heller. Var bare det eneste jeg kom på som kunne gjøre at det plutselig hadde blitt verre. 

Hvor har du det fra at det er typisk tegn på blodpropp/hjerteinfarkt? Nå lever jeg nå enda, så jeg tviler på at jeg hadde blodpropp/hjerteinfarkt tidligere i dag. Har du tendens til å krisemaksimere? For det at du skriver at det er et tegn på blodpropp/hjerteinfarkt høres ut som typisk krisemaksimering. At kroppsdeler sovner handler om at nerver kommer i klem, hos noen skjer det raskere enn hos andre. Jeg er ung, og frisk, har ikke høyt kolesterol og ingen risikofaktorer for blodpropp/hjerteinfarkt å dra en slutning om at det da handler om det er litt drøyt. Hvis du er redd så kan du jo ta deg en tur til legen for å berolige deg. :) 

Mest sannsynlig sovna hånda mi (den venstre ja) fordi håndleddet lå mot siden av tastaturet og jeg jobbet i akkurat samme stilling lenge, en nerve i håndleddet kom i klem. Hvis du har rett og jeg dør av/får blodpropp/hjerteinfarkt skal du få lov til å komme og si at "hva var det jeg sa". :unsure::P 

Dersom man har helseangst (vet ikke om det gjelder deg) er det bra å trene, få opp pulsen og forbedre den kardiovaskulære helsen, være aktiv gjennom dagen, ikke røyke og unngå overvekt. Og ikke stresse. Jeg skal prøve å ikke la meg stresse av tanken på hjerteinfarkt nå. :P 

Skrevet
2 timer siden, Rainstorm skrev:

Nei, jeg kan ikke tro det har noe særlig å si jeg heller. Var bare det eneste jeg kom på som kunne gjøre at det plutselig hadde blitt verre. 

Hvor har du det fra at det er typisk tegn på blodpropp/hjerteinfarkt? Nå lever jeg nå enda, så jeg tviler på at jeg hadde blodpropp/hjerteinfarkt tidligere i dag. Har du tendens til å krisemaksimere? For det at du skriver at det er et tegn på blodpropp/hjerteinfarkt høres ut som typisk krisemaksimering. At kroppsdeler sovner handler om at nerver kommer i klem, hos noen skjer det raskere enn hos andre. Jeg er ung, og frisk, har ikke høyt kolesterol og ingen risikofaktorer for blodpropp/hjerteinfarkt å dra en slutning om at det da handler om det er litt drøyt. Hvis du er redd så kan du jo ta deg en tur til legen for å berolige deg. :) 

Mest sannsynlig sovna hånda mi (den venstre ja) fordi håndleddet lå mot siden av tastaturet og jeg jobbet i akkurat samme stilling lenge, en nerve i håndleddet kom i klem. Hvis du har rett og jeg dør av/får blodpropp/hjerteinfarkt skal du få lov til å komme og si at "hva var det jeg sa". :unsure::P 

Dersom man har helseangst (vet ikke om det gjelder deg) er det bra å trene, få opp pulsen og forbedre den kardiovaskulære helsen, være aktiv gjennom dagen, ikke røyke og unngå overvekt. Og ikke stresse. Jeg skal prøve å ikke la meg stresse av tanken på hjerteinfarkt nå. :P 

Fordi atte dette. ;)

Men nei, det er ikke sikkert det var noe blodpropp og det har jeg heller ikke skrevet, bare at jeg ville tatt det på alvor. Blodpropp er ikke noe å spøke med eller verdt å ta en sjans for. Men hvis du selv er sikker på at det var en nerve som kom i klem så er det vel greit. 

Jeg har ikke helseangst nei :) 

Skrevet

PS. en blodpropp kan løsne opp av seg selv og gå videre i blodbanen, så at du lever enda trenger ikke å bety at det ikke var dét. Men fortsatt, jeg krisemaksimerer ikke, ser bare på akkurat dét som et alvorlig symptom. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull, det er ikke e t symptom på blodpropp eller infarkt. 

Ts hvis du er bekymret tar du deg en tur til fastlegen.

Anonymkode: 79667...b62

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Har karpaltunnelsyndrom. Skal operere det bra snart.

Anonymkode: 091aa...dc4

Skrevet

Jeg har også karpaltunnelsyndrom, og tenkte på det samme da jeg leste hovedinnlegget. Det kan også være en nerve i klem et annet sted enn i håndleddet, f.eks i nakken. Ta det opp med legen, som kan henvise deg til videre undersøkelser. 

Gjest supernova_87
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi atte dette. ;)

Men nei, det er ikke sikkert det var noe blodpropp og det har jeg heller ikke skrevet, bare at jeg ville tatt det på alvor. Blodpropp er ikke noe å spøke med eller verdt å ta en sjans for. Men hvis du selv er sikker på at det var en nerve som kom i klem så er det vel greit. 

Jeg har ikke helseangst nei :) 

Jeg tror at å ta seg selv på alvor også betyr å ikke tillate seg selv helseangst for den minste ting som f.eks kroppsdeler som sovner i situasjoner der det er forståelig. Så bra du ikke sliter med det! Jeg kan ha litt tendenser og jeg synes det er helt drøyt å foreslå dette til noen andre på grunn av armer og bein som sover. Og når personen peker på ingen risikofaktorer og forklaringer fortsette med "blodpropp er ikke verdt å ta en sjanse for". Alle kan få blodpropp når som helst, mener du dette er noe å gå til legen for? At hvis jeg IKKE går til legen tar jeg en sjanse med livet mitt? Nysgjerrig på svaret. 

Det har en rasjonell forkaring: når man ligger på dem kommer blodårer/nerver i klem, eller når du presser et håndledd mot en kant (selv om du beveger på fingrene) så stopper du blodtilførselen. Siden sovningen/prikkingen stoppet når jeg løftet håndleddet fra kanten kan man se en tydelig årsakssammenheng. Jeg synes ikke dette er ting man skal renne ned legekontoret for. Uten at det gjør meg dum eller at jeg tar en sjanse. Det er en sjanse å leve. 

Men jeg har lært mye av denne tråden, å prøve å berolige andre når det kommer til helt naturlige ting, vondter og reaksjoner i kroppen og forklare dem er ikke noe poeng. Livet har masse rare ting ved seg, det meste er helt vanlig, varierer fra person til person og går over av seg selv, ingen fare. Men når noen skal sykeliggjøre alt og krisemaksimere f.eks litt løs mage eller en venstre hånd som sovner så blir det ikke verdt det å prøve å berolige, og peke på naturlige variasjoner. Takk for at du lærte meg å ikke svare i slike tråder igjen, på samme måte som man ikke drar på symptomjakt på Google. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS. en blodpropp kan løsne opp av seg selv og gå videre i blodbanen, så at du lever enda trenger ikke å bety at det ikke var dét. Men fortsatt, jeg krisemaksimerer ikke, ser bare på akkurat dét som et alvorlig symptom. 

Man kan overleve en blodpropp ja, ved at proppen drar videre med blodet men man er ikke frisk og rask dagen etterpå som at ingenting har skjedd. Sovningen i hånden gikk som sagt bort når jeg løftet den fra posisjonen den lå i. Mener du helt ærlig at dette er et alvorlig symptom? Noe å gå til legen for? Og drive å bekymre seg for? 

Gjest supernova_87
Skrevet

Og forresten, ja, jeg skrev langt og tok nok det du sa for seriøst, men det er vel fordi jeg selv har litt angst for å ikke ta meg selv seriøst og ende opp med å være dum og "ta en sjanse med livet mitt". Dessverre blir jeg bekymret når noen antyder at jeg har blodpropp og ikke tar meg selv på alvor. Derfor synes jeg å slenge ut sånt blir for dumt. Det er ikke annet enn krisemaksimering. 

Rasjonaliteten min forteller meg at det er 100 prosent sikkert at dette ikke er tilfellet, men som alle ting kan man ALDRI være sikker. Nord-Korea kan sende en atombombe i dag, det kan være terrorangrep i dag, kanskje de uregelmessige eggstokksmertene er kreft, kanskje hodepinen som kommer og går er tegn på MS, kanskje du ikke finnes og jeg er schizofren. Skal man ta sånt på alvor også?

Skrevet

Nå har ikke jeg lest svarene du har fått, og ikke er dette noe jeg har spesielt peiling på, men selv våkner jeg ofte opp av at en av armene  "sover"  For min del kommer det av at jeg ligger å tviholder på puta som om det var en verdens viktigste ting, eller at jeg ligger med den ene armen under. Noe nerver ikke setter noe spesielt pris i lengen, tydeligvis ...   Tror det finnes noen sykdommer som kan være relatert til dette, så det skader jo ikke å spørre legen din. Better safe than sorry, eller.no?

Skrevet

Når noen absolutt skal fortolke det til at jeg krisemaksimerer uansett hva jeg skriver her, så tror jeg nok at jeg trekker meg rolig ut av tråden. Takk for meg. - TS 

Skrevet

Lege. Vi kan ikke stille noen diagnose og behandle deg

Anonymkode: 81089...452

Gjest supernova_87
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen absolutt skal fortolke det til at jeg krisemaksimerer uansett hva jeg skriver her, så tror jeg nok at jeg trekker meg rolig ut av tråden. Takk for meg. - TS 

Jeg sa bare med mange ord at jeg ble urolig. Synes det er teit at du først sier ting som at det er et alvorlig symptom, noe man ikke tar en sjanse på. Men så ikke vil svare på om du mener dette er noe å gå til legen med... Hvorfor sa du det da? 

Det minner bare om sånn spre frykt og så "men ikke se på meg, jeg har ikke sagt noe jeg, vet ingenting jeg". Når du først sier sånne ting synes jeg du kan følge utsagnet ditt opp i stedet for å trekke deg rolig ut av tråden. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...