AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Jeg har lenge vært på slankekur og har endelig klart å oppnå normalvekt. Nå som jeg har begynt å unne meg normal mat igjen har jeg blitt overopptatt av mat. Det er nesten det eneste jeg tenker på om dagen og jeg har lyst på absolutt alt. Jeg har bare lyst til å kaste innpå. Det gir en glede der og da, men etterpå føler jeg meg grusom. Er det noen som har opplevd det samme? Hvordan klarte dere å komme ut av den onde sirkelen? Anonymkode: 1e9e9...69c
Pringle Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Det er helt vanlig, det er en normal og naturlig reaksjon på å sulte seg/nekte seg matglede. Det var derfor jeg alltid gikk opp igjen etter et slankeopplegg, og det er derfor folk blir jevnt over tjukkere og tjukkere. Å skjønne dette, har hjulpet meg å få et mer avslappet forhold til mat. Men å innse at det å rutinemessig overspise ikke er noen glede, men tvangsmessig atferd, var avgjørende for å kunne slutte med det. Jeg har sluttet å unne meg mat og godteri, isteden spiser jeg så mye jeg trenger av det jeg liker, og jeg lar meg selv nyte det jeg spiser. Jeg planlegger måltidene mine, sånn at jeg får i meg alt jeg skal, men samtidig ikke for mye av noe. Ved å ta tiden til hjelp, kan jeg spise alt det jeg vil uten å legge på meg igjen, og siden jeg vet at jeg kan spise alt jeg vil ha, blir det aldri noen følelse av at jeg må skynde meg å spise opp siden dette er siste gang og jeg egentlig ikke burde spise dette i det hele tatt. Rett og slett, det som fungerer er det helt motsatte av hva vi er opplært til. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, Pringle skrev: Det er helt vanlig, det er en normal og naturlig reaksjon på å sulte seg/nekte seg matglede. Det var derfor jeg alltid gikk opp igjen etter et slankeopplegg, og det er derfor folk blir jevnt over tjukkere og tjukkere. Å skjønne dette, har hjulpet meg å få et mer avslappet forhold til mat. Men å innse at det å rutinemessig overspise ikke er noen glede, men tvangsmessig atferd, var avgjørende for å kunne slutte med det. Jeg har sluttet å unne meg mat og godteri, isteden spiser jeg så mye jeg trenger av det jeg liker, og jeg lar meg selv nyte det jeg spiser. Jeg planlegger måltidene mine, sånn at jeg får i meg alt jeg skal, men samtidig ikke for mye av noe. Ved å ta tiden til hjelp, kan jeg spise alt det jeg vil uten å legge på meg igjen, og siden jeg vet at jeg kan spise alt jeg vil ha, blir det aldri noen følelse av at jeg må skynde meg å spise opp siden dette er siste gang og jeg egentlig ikke burde spise dette i det hele tatt. Rett og slett, det som fungerer er det helt motsatte av hva vi er opplært til. Hvordan klarte du å avslutte "tvangshandlingen" (jeg gjør også dette..) Anonymkode: 27555...5f3 1
Pringle Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan klarte du å avslutte "tvangshandlingen" (jeg gjør også dette..) Anonymkode: 27555...5f3 Jeg bestemte meg for å slutte. Jeg spiser isteden mat jeg liker, jevnlig og nok. Jeg leser og lærer, om hjerne, kropp, mat og samfunn. Og jeg har selvfølgelig sluttet å kjøpe store mengder godterier, og jeg lager normale porsjoner når jeg lager mat.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #5 Skrevet 24. september 2017 Det er liksom så befriende å bare kunne dra i butikken å kjøpe akkurat det en har lyst på. Men da blir det bare med denne ene dagen. Det er skikkelig vanskelig. Da blir det kjipt de neste dagene når jeg må passe meg. Jeg føler på meg at det er bedre å bare spise mye en dag istedenfor å feks gå litt over kaloribudsjettet flere ganger. Jeg vet jo innerst inne at det umulig kan stemme men det er ganske vanskelig alikevell. Anonymkode: 1e9e9...69c
Pringle Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er liksom så befriende å bare kunne dra i butikken å kjøpe akkurat det en har lyst på. Men da blir det bare med denne ene dagen. Det er skikkelig vanskelig. Da blir det kjipt de neste dagene når jeg må passe meg. Jeg føler på meg at det er bedre å bare spise mye en dag istedenfor å feks gå litt over kaloribudsjettet flere ganger. Jeg vet jo innerst inne at det umulig kan stemme men det er ganske vanskelig alikevell. Anonymkode: 1e9e9...69c Her har du en alt-eller-ingenting-innstilling, og det er temmelig vanlig. Du "tar den helt ut" fordi du tenker at dette er "siste gang" - i morgen er det tilbake til "havrelefse og striskjorte"? Hadde du disse tankene før du begynte å slanke deg? Liksom befriende... jeg kjenner det godt igjen. Ikke bare frihet, men opprør. Tenk etter om det er befriende på ordentlig, eller bare på liksom. Husk at du kan - absolutt - kjøpe akkurat det du har lyst på. Men det er kanskje ikke lurt å kjøpe og spise alt på en gang. Det er heller ikke nødvendig. Butikken har åpent i morgen også. Det du har laget deg, er matknapphet. For å endre på det, må du "omfavne" overfloden. Du må akseptere at det er masse deilig mat rundt deg, og gjøre det til en god ting. Du kan og skal spise alt det du har lyst på. Men tenk etter hva du har lyst på. Ingen kan spise ubegrenset og beholde helsa. Vi må legge bånd på oss. Det kan kjennes helt okei å legge bånd på seg, så lenge man føler at man har et valg, og at det er ens eget valg. For du skal ikke alltid legge bånd på deg. Du skal bare gjøre det så mye at du ikke blir syk. Jeg skal fortelle deg noe jeg synes er skikkelig snålt og morsomt. Jeg har blitt mer selektiv. Tidligere rasket jeg med meg det første og beste, så lenge det bare var søtt, fett og salt - og billig og mye. Jeg tenkte at jeg ikke burde spise det, så jeg tror ikke jeg kjente så mye til smaken uansett. Nå, derimot, kan jeg gå og titte i sjokolade- og snackshyllene, og rynker litt på nesa, "æh, skal jeg gidde det?" og kjøper ingenting før jeg har funnet akkurat den tingen jeg har aller mest lyst på akkurat da. Jeg kjøper én ting for å ha på lørdag, og den tingen skal være det beste som er å oppdrive. Jeg kjenner ikke igjen meg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 Hei, Jeg har hvert igjennom dette. Jeg var 20 kg tyngre og da jeg kom ned til normalvekt ble jeg "gal". Fokuset ble mat, mat og mat. Jeg ville ha alt, og det gikk litt over på "binge". Jeg begynte å unne meg hva jeg ville 1 gang i uken, men var i hovedsak dette som førte til at jeg overspiste. Pluss det å nekte meg selv visse typer mat, og kategorisere det som "fy mat" fikk meg til å ha lyst på det enda mer. Dette med "alt eller ingenting" er noe man må komme seg ut av. Dagen derpå fra 1 kosedag var ille. Bare det å vite at jeg må leve sunt 6 dager før neste kosedag var veldig vanskelig for meg. Dette med å definere visse typer mat som "nei mat" var ikke bra for meg. Kroppen min og tankesettet mitt gikk over til at alt som kun var lov på lørdager var noe jeg cravet enda mer i hverdagen. Svaret mitt var egentlig og endre tankemønsteret mitt, og "lure" hjernen. Jeg bestemte meg for å spise litt mer intuitivt, men passe på mengden. Hadde jeg lyst på sjokolade spiste jeg det, men jeg måtte være bevisst på når jeg faktisk var fornøyd og jeg krysset grensen til "nå bare spiser jeg for å spise". Ved å "lure" hjernen til å tro at den kan få det den vil når som helst gjorde at cravingene stoppet. I dag har jeg ikke den type craving. Får jeg sugen på søtt kjøper jeg meg en liten eventyrsjokolade for eksempel : ) Så spiser jeg når jeg er sulten. Nå får jeg faktisk lyst på grønnsaker og frukt. Får jeg lyst på pasta så spiser jeg pasta. Men behovet er ikke der i like stor grad for kroppen og hjernen vet at den dagen jeg har lyst på pasta eller hamburger så får kroppen dette. Så når du merker at du mååå ha sjokolade. Så si til deg selv at det er lov å gå å kjøpe en sjokolade, og ta en bit. Får du lyst på en til ta en bit til. Men på 3 bit vil du kanskje merke at du har fått nok, og om du vil ha mer er sjokoladen der : ) Ikke nekt deg mat du har lyst på. Ved å si til deg selv at du kan ta en sjokoladebit senere om du ønsker vil føre til at suget forsvinner mer å mer. Grunnen til at kroppen er så sugen på alt nå er fordi den har blitt nektet det så lenge. Jeg kan nå kose meg eller leve normalt hver dag! Vil jeg spise en pizza på en tirsdag gjør jeg det. Men alt med måte. Husk at det ofte er slik at det man ikke får lov til vil man så mye mer ! Sånn er det med kropp og mat. Beklager om det ble litt utydelig altså, jeg er ikke nødvendigvis god på å formidle det jeg tenker lol. Anonymkode: 94a76...25a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 På 25.9.2017 den 12.35, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har hvert igjennom dette. Jeg var 20 kg tyngre og da jeg kom ned til normalvekt ble jeg "gal". Fokuset ble mat, mat og mat. Jeg ville ha alt, og det gikk litt over på "binge". Jeg begynte å unne meg hva jeg ville 1 gang i uken, men var i hovedsak dette som førte til at jeg overspiste. Pluss det å nekte meg selv visse typer mat, og kategorisere det som "fy mat" fikk meg til å ha lyst på det enda mer. Dette med "alt eller ingenting" er noe man må komme seg ut av. Dagen derpå fra 1 kosedag var ille. Bare det å vite at jeg må leve sunt 6 dager før neste kosedag var veldig vanskelig for meg. Dette med å definere visse typer mat som "nei mat" var ikke bra for meg. Kroppen min og tankesettet mitt gikk over til at alt som kun var lov på lørdager var noe jeg cravet enda mer i hverdagen. Svaret mitt var egentlig og endre tankemønsteret mitt, og "lure" hjernen. Jeg bestemte meg for å spise litt mer intuitivt, men passe på mengden. Hadde jeg lyst på sjokolade spiste jeg det, men jeg måtte være bevisst på når jeg faktisk var fornøyd og jeg krysset grensen til "nå bare spiser jeg for å spise". Ved å "lure" hjernen til å tro at den kan få det den vil når som helst gjorde at cravingene stoppet. I dag har jeg ikke den type craving. Får jeg sugen på søtt kjøper jeg meg en liten eventyrsjokolade for eksempel : ) Så spiser jeg når jeg er sulten. Nå får jeg faktisk lyst på grønnsaker og frukt. Får jeg lyst på pasta så spiser jeg pasta. Men behovet er ikke der i like stor grad for kroppen og hjernen vet at den dagen jeg har lyst på pasta eller hamburger så får kroppen dette. Så når du merker at du mååå ha sjokolade. Så si til deg selv at det er lov å gå å kjøpe en sjokolade, og ta en bit. Får du lyst på en til ta en bit til. Men på 3 bit vil du kanskje merke at du har fått nok, og om du vil ha mer er sjokoladen der : ) Ikke nekt deg mat du har lyst på. Ved å si til deg selv at du kan ta en sjokoladebit senere om du ønsker vil føre til at suget forsvinner mer å mer. Grunnen til at kroppen er så sugen på alt nå er fordi den har blitt nektet det så lenge. Jeg kan nå kose meg eller leve normalt hver dag! Vil jeg spise en pizza på en tirsdag gjør jeg det. Men alt med måte. Husk at det ofte er slik at det man ikke får lov til vil man så mye mer ! Sånn er det med kropp og mat. Beklager om det ble litt utydelig altså, jeg er ikke nødvendigvis god på å formidle det jeg tenker lol. Anonymkode: 94a76...25a Tusen takk for godt svar. Men hvor ofte tenker du på mat og trening nå da? Anonymkode: 1e9e9...69c
Leo Skrevet 26. september 2017 #9 Skrevet 26. september 2017 På 25.09.2017 den 10.06, Pringle skrev: Jeg skal fortelle deg noe jeg synes er skikkelig snålt og morsomt. Jeg har blitt mer selektiv. Tidligere rasket jeg med meg det første og beste, så lenge det bare var søtt, fett og salt - og billig og mye. Jeg tenkte at jeg ikke burde spise det, så jeg tror ikke jeg kjente så mye til smaken uansett. Nå, derimot, kan jeg gå og titte i sjokolade- og snackshyllene, og rynker litt på nesa, "æh, skal jeg gidde det?" og kjøper ingenting før jeg har funnet akkurat den tingen jeg har aller mest lyst på akkurat da. Jeg kjøper én ting for å ha på lørdag, og den tingen skal være det beste som er å oppdrive. Jeg kjenner ikke igjen meg selv. Der er jeg også! I stedet for å for eksempel grafse med meg en hvilken som helst sjokoladekake i butikken stikker jeg heller innom et dyrt bakeri/konditori og kjøper ett stykke av den kaken jeg har mest lyst på. Vel hjemme spiser jeg den, litt høytidelig, med kakegaffel og en ekstra god kopp kaffe til. Men siden det er noe jeg vet at jeg kan gjøre akkurat når jeg vil, så blir det ikke så ofte. En gang eller to i måneden kanskje. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå