Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det mulig å få vasket bort olje/smurning fra en 100% silkebluse ? 😯 Den som er på bilde som er blitt møkkete

received_10154722567382595.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, silje123 skrev:

Hei. Er det mulig å få vasket bort olje/smurning fra en 100% silkebluse ? 😯 Den som er på bilde som er blitt møkkete

received_10154722567382595.jpeg

Jeg ville brukt Milo (som er det eneste middelet som kan brukes på silke (og ull) som jeg vet om.

Se her "

Flekker på proteinfiber (ull, silke etc.).

– Ull og silke inneholder jo proteiner, og da bør du IKKE bruke vaskepulver med enzymer, da dette vil bryte ned og ødelegge materialet. IKKE bruk noe annet enn vaskemiddel som er laget spesielt for ull og silke. I tillegg til enzymer vil også blekemidler og feil PH i vaskemiddelet kunne ødelegge.

– Et godt råd, dersom du er usikker på om du bruker riktig flekkfjerningsmiddel, er å prøve det ut på et sted der det ikke syns for godt først, avslutter Grimstad Klepp. " http://www.kk.no/mote/slik-blir-du-kvitt-de-vanskeligste-flekkene-67919064

Eller evt levere blusen på renseri.

Anonymkode: b8ca6...bef

Skrevet

Takk :) Jeg får prøve litt med Milo da. Men renseri? Er ikke det utrolig dyrt? Blusen kosta ca 1600kr.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, silje123 skrev:

Takk :) Jeg får prøve litt med Milo da. Men renseri? Er ikke det utrolig dyrt? Blusen kosta ca 1600kr.

Renseri er ikke så dyrt, og det er en kostbar bluse, så jeg ville nok valgt renseri. Står det på vaskelappen på blusen at den kan vaskes?

Skrevet

Det står håndvask.. :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, silje123 skrev:

Ok :) Du kan eventuelt prøve å vaske forsiktig med milo og 30 graders varmt vann (hvis det står 30 grader håndvask på lappen) på et lite område av oljeflekken på blusen, på et sted på blusen der det ikke vises så godt om det ikke skulle bli bra. 

Skrevet

Håndvask plagg tåler ofte å vaskes på 30 graders ullprogram med laveste sentrifugering. Husk Milo :)

Anonymkode: 58000...ce7

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, silje123 skrev:

Du kan gjerne ha Milo rett på flekken og la det virke en stund, før du vasker blusen. " For flekker på ull- og silkeplagg anbefaler hun å bruke Milo. Hell MIlo rett på flekken og la det virke en halvtime. " http://www.tv2.no/a/3667155/

• 1 måned senere...
Skrevet

Bare til info så ligger silkeblusen i søppelposen.. 😁 Var umulig å få den ren igjen 😐

Skrevet (endret)
2 timer siden, silje123 skrev:

Bare til info så ligger silkeblusen i søppelposen.. 😁 Var umulig å få den ren igjen 😐

Ikke kast blusen i søpla! Du kan gi den til Fretex eller andre som tar i mot brukte klær. 

Edit: Har du prøvd med Zalo? Det pleier å funke mot fettflekker på klær. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...