Gå til innhold

Sikring av barn i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange her er det som har snudd barnet sitt forovervendt i bilen FØR 4 år? 

Jeg har selv et barn som nå er 3,5 år. Barnet sitter bakovervendt, og for meg er det helt uaktuelt å snu. Men jeg observerer at de aller fleste i barnehagen barnet mitt går i er snudd forover! Det er en stor barnehage, og jeg kan nok telle på én hånd hvor mange barn jeg har sett som sitter bakovervendt. Mange av de er yngre enn mitt barn også. Vi snakker beltestoler til barn som tydelig er alt for små for det, men mest forovervendt med 5-punktsele. Hvorfor er det så mange som snur så tidlig?! Får de ikke med seg anbefalingene? 

Mitt barn er en helt på gjennomsnittet 3,5-åringen når det kommer til vekt og høyde. Fortsatt god plass bakovervendt, og ser ut til å kunne sitte slik i flere år til. Så det kan da ikke være "for stor" unge som gjør det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, strawberryjaw skrev:

Hvor mange her er det som har snudd barnet sitt forovervendt i bilen FØR 4 år? 

Jeg har selv et barn som nå er 3,5 år. Barnet sitter bakovervendt, og for meg er det helt uaktuelt å snu. Men jeg observerer at de aller fleste i barnehagen barnet mitt går i er snudd forover! Det er en stor barnehage, og jeg kan nok telle på én hånd hvor mange barn jeg har sett som sitter bakovervendt. Mange av de er yngre enn mitt barn også. Vi snakker beltestoler til barn som tydelig er alt for små for det, men mest forovervendt med 5-punktsele. Hvorfor er det så mange som snur så tidlig?! Får de ikke med seg anbefalingene? 

Mitt barn er en helt på gjennomsnittet 3,5-åringen når det kommer til vekt og høyde. Fortsatt god plass bakovervendt, og ser ut til å kunne sitte slik i flere år til. Så det kan da ikke være "for stor" unge som gjør det? 

Tja. Er jo lov å vurdere selv.

Anonymkode: 16af7...10a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Er jo lov å vurdere selv.

Anonymkode: 16af7...10a

Vurdere selv hva da? Hvor stor risiko man er villig til å utsette barnet sitt for?

• Liker 1
Skrevet

Samme grunn til at folk kjører i 110 i 80-sonen og at folk ikke bruker refleks.

De tenker seg ikke om.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en avveining mellom sikkerhet og komfort. 

Kroppslengde, utforming av setet og plass i baksetet styrer jo hva som er mulig. 

Vårt barn er ganske lang for alderen og etter skifte av bil ble det mindre komfortabelt å sitte bakovervendt. 

Vi prøvde med et annet sete, men det bare forsinket det en liten måned. 

Så vi ble en av de første i barnehagen til å snu setet. 

Kanskje om vi hadde kjøpt en Superb istedenfor hadde det gått litt til. 

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn ble snudd da han var 3 år. Han er veldig lang, og aller mest i overkroppen, så selv om bøyde bein ikke er et problem, er det definitivt et problem at overkroppen ikke får plass i setet. Vi har ikke egen bil, så det begrenset seg uansett til noen få bilturer der vi satt på med andre. I praksis tror jeg han har sittet i bil kanskje 5 ganger på de 3,5 årene som er gått siden han ble snudd. Jeg skjønner at det bare skal én ulykke til, men at man kjører sjeldnere gjør det jo statistisk mindre sannsynlig. 

Anonymkode: 7154d...644

Skrevet

Jeg blir helt målløs av de som velger å snu barnet sitt pga diverse grunner som at det er trangt. Om det er trangt, kjøp nytt sete. Det finnes så mange bakovervendte seter der ute. Jeg har ett av de minste setene som kan brukes bakovervendt til 5 år og lenger. Det ble brukt i Syden i minibuss der det var trangt mellom setene. Alt er mulig og det finnes ingen unnskyldninger for å snu barnet før det er minst 4 år. Barn har mye mykere ledd enn oss og har ingen problem med å sitte med litt bøyde ben :) 

Skrevet

Det har nok med kunnskapsløshet å gjøre, at det er dårlig tilgang på store seter (Axkid Minikid er for eksempel ikke å finne i de mest kjente kjedene, så folk som ikke har gjort research vet ikke at den finnes), og at folk egentlig ikke bryr seg sååå mye om sikkerhet. Hadde det ikke vært påbudt å bruke bilbelte hadde nok mange droppet det også, for å si det sånn. 

Skrevet

Det er faktisk flere på avdelingen til sønnen min som er snudd, ho ene er kun ett år. Vpr er 2.5 og litt over gjennomsnittet lang, særlig i overkroppen. Det er helt uaktuelt å snu han før han er 4. 

Skrevet

Begge mine to eldste satt bakovervendt til de var 4, ja ene satt vel enda lenger i den ene bilen vår(i en liten Yaris!). Å snu før var helt uaktuelt. Nå i dag vet jeg enda bedre, så yngste kommer nok til å sitte bakovervendt enda lenger. Har kjøpt stol som han kan sitte bakovervendt i til han sikkert er 6 år.

Jeg er (i motsetning til veldig mange) i stand til å skjønne hvilke alvorlige skader som kan skje med barn når man krasjer, derfor sikrer jeg etter beste evne så lenge som mulig

Her jeg bor er det et fåtall som lar barna sitte bakovervendt til 4 år. De aller fleste blir snudd i 2 års alderen og beltestol blir tatt i bruk alt for tidlig.. Det er etter alt å dømme mangel på kunnskap og dårlig evne til risikovurdering som gjør det. Og antageligvis en det skjer ikke oss mentalitet.

Ser stadig vekk i bhg at barn sitter helt feil sikret, ja ofte ikke sikret i hele tatt. Typ 2 åring uten annen sikring enn bilens tre pkt. Den dagen jeg så det merket jeg meg nummeret på bilen, og har tenkt å melde fra om jeg ser det gjentatte ganger. Et par dager senere var det riktignok nok komt på plass beltestoler, men 2 åringen er uansett for liten for det. Han er stor for alderen, så er nok tung nok, men uansett for liten til lå sitte forovervendt i det hele tatt.

Har selv en på snart 9 som klager over at han må sitte i beltestol fordi kompisene ikke gjør det. Men han er ikke så stor for alderen, så er langt unna i både vekt og lengde før han kan sitte uten noe. Det er få av kompisene hans som er lange og tunge nok for å sitte uten stol eller pute. Og ser det dessveree begynner å gjelde 6 åringens venner også.

Hører mange skylder på at det er ikke er plass i bilen til å sikre barna riktig, det er den sykeste unnskyldningen jeg hører. Har selv en nabo som er redd for å miste status(ikke at han sier, det, men det lyser lang vei) ved å måtte bytte ut Bmw'en sin til fordel for en praktisk familiebil. så de får ikke en gang plass til alle ungene i bilen. Det er så dumt at jeg har ikke ord. Og bilen er jo så sikker må vite, at bakovervendt trenger man ikke å sikre :kjempesinna: . Vi er ikke så gode naboer kan man si

Anonymkode: 270ca...bd1

Skrevet

Kan anbefale Britax max way til de som vil ha barna bakovervendt lenge. Min eldste er godt over snittet høy og satt likevel bakovervendt til hun var 5,5 år. 

Jeg har samme erfaring som TS, de fleste snur barna veldig tidlig.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Sisti skrev:

Det har nok med kunnskapsløshet å gjøre, at det er dårlig tilgang på store seter (Axkid Minikid er for eksempel ikke å finne i de mest kjente kjedene, så folk som ikke har gjort research vet ikke at den finnes), og at folk egentlig ikke bryr seg sååå mye om sikkerhet. Hadde det ikke vært påbudt å bruke bilbelte hadde nok mange droppet det også, for å si det sånn. 

Britax Max way kan også brukes lenge og den er langt lettere å få tak i enn Axkid. Men tror ofte folk vegrer seg for å kjøpe rene bakovervendte stoler, fordi de vil ha mulighet for å snu hvis bakovervendt ikke går(som jo igjen er kunnskapsløshet).

Samtidig er det dessverre mye dårlig kunnskap rundt om hos forhandlere også, så folk får for dårlige råd om sikring.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine to eldste satt bakovervendt til de var 4, ja ene satt vel enda lenger i den ene bilen vår(i en liten Yaris!). Å snu før var helt uaktuelt. Nå i dag vet jeg enda bedre, så yngste kommer nok til å sitte bakovervendt enda lenger. Har kjøpt stol som han kan sitte bakovervendt i til han sikkert er 6 år.

Jeg er (i motsetning til veldig mange) i stand til å skjønne hvilke alvorlige skader som kan skje med barn når man krasjer, derfor sikrer jeg etter beste evne så lenge som mulig

Her jeg bor er det et fåtall som lar barna sitte bakovervendt til 4 år. De aller fleste blir snudd i 2 års alderen og beltestol blir tatt i bruk alt for tidlig.. Det er etter alt å dømme mangel på kunnskap og dårlig evne til risikovurdering som gjør det. Og antageligvis en det skjer ikke oss mentalitet.

Ser stadig vekk i bhg at barn sitter helt feil sikret, ja ofte ikke sikret i hele tatt. Typ 2 åring uten annen sikring enn bilens tre pkt. Den dagen jeg så det merket jeg meg nummeret på bilen, og har tenkt å melde fra om jeg ser det gjentatte ganger. Et par dager senere var det riktignok nok komt på plass beltestoler, men 2 åringen er uansett for liten for det. Han er stor for alderen, så er nok tung nok, men uansett for liten til lå sitte forovervendt i det hele tatt.

Har selv en på snart 9 som klager over at han må sitte i beltestol fordi kompisene ikke gjør det. Men han er ikke så stor for alderen, så er langt unna i både vekt og lengde før han kan sitte uten noe. Det er få av kompisene hans som er lange og tunge nok for å sitte uten stol eller pute. Og ser det dessveree begynner å gjelde 6 åringens venner også.

Hører mange skylder på at det er ikke er plass i bilen til å sikre barna riktig, det er den sykeste unnskyldningen jeg hører. Har selv en nabo som er redd for å miste status(ikke at han sier, det, men det lyser lang vei) ved å måtte bytte ut Bmw'en sin til fordel for en praktisk familiebil. så de får ikke en gang plass til alle ungene i bilen. Det er så dumt at jeg har ikke ord. Og bilen er jo så sikker må vite, at bakovervendt trenger man ikke å sikre :kjempesinna: . Vi er ikke så gode naboer kan man si

Når man vet (og det er ikke vanskelig å finne ut) hvor stor forskjell det utgjør på risikoen for alvorlige eller dødelige skader... nei da forstår ikke jeg at folk velger å gamble på den måten med barna sine. Barn er skjøre, og de tåler ikke samme trykk som voksne mennesket gjør.

Her var det ei som sa til meg her om dagen at hennes 1,5 år gamle datter NEKTET å sitte bakovervendt. Hallo? 1,5 år! Hun nektet å bli med inn i bilen osv. Jeg ble stående bare å måpe. En på 1,5 år er ikke i stand og skal ikke bestemme slikt selv. Hjelpes meg! Mitt barn vil ofte kjøre uten seler, og det kan rase som bare det fordi det ikke får lov å sitte på fanget mitt mens vi kjører. Jeg gir jo ikke etter fordi?

Jeg fatter ikke

Skrevet
3 timer siden, Sushi skrev:

Kan anbefale Britax max way til de som vil ha barna bakovervendt lenge. Min eldste er godt over snittet høy og satt likevel bakovervendt til hun var 5,5 år. 

Jeg har samme erfaring som TS, de fleste snur barna veldig tidlig.

Axkid minikid er også en stol som varer lenge! 😊 Vi har BeSafe, og det er ikke mangel på plass i setet det skal stå på ser jeg. Men isofix går bare til 18 kilo, og når barnet mitt nærmer seg den vektet kommer jeg til å kjøpe en ny bakovervendt stol uten isofix! 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Britax Max way kan også brukes lenge og den er langt lettere å få tak i enn Axkid. Men tror ofte folk vegrer seg for å kjøpe rene bakovervendte stoler, fordi de vil ha mulighet for å snu hvis bakovervendt ikke går(som jo igjen er kunnskapsløshet).

Samtidig er det dessverre mye dårlig kunnskap rundt om hos forhandlere også, så folk får for dårlige råd om sikring.

Uten tvil! Ei på barnas hus her i området anbefalte beltestol for oss da barnet mitt var knappe 2 år. Vi skulle ha et sete til besteforeldrene sin bil, og hun mente helt seriøst at beltestol var det beste. Det var så enkelt å flytte inn og ut mellon bilene, må vite.... 

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig i vår barnehage, men min litt store gutt på 3,5 sitter fortsatt bakovervendt og skal gjøre det en stund til. Det har vel litt med bil og sete å gjøre, men vi valgte bevisst ikke det gigasetet som jeg ikke husker hva heter, men som vant en test for noen år siden. De jeg kjenner som har hatt det har snudd barna tidligere fordi det har blitt trangt. Eldstegutten min ble snudd en gang midt mellom 4 år og 4,5, og ja, han satt med bøyde bein, men klagde ikke over det. Men han ble snudd da han ble for høy for setefestene i ryggen. Da hadde besteforeldrene akket seg lenge over den "stakkaren" som måtte sitte med bøyde bein. Men bøyde bein er noe helt annet for barn enn for voksne. Og en annen ting, jeg syns det er rart med de som godtar å snu 2-åringen fordi 2-åringen vil sitte samme vei som eldre søsken. Jeg lar ikke barna bestemme sikkerhetsnivået i bilen.

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet

Min eldste er 2,5 år og sitter bakovervendt i britax max-way. Vet ikke hva de andre i barnehagen gjør, men det sto en beltestol i garderoben i barnehagen her om dagen, han går på småbarnsavdeling. Uaktuelt å snu på lenge enda. 

Han har hatt et par ganger hvor han ikke ''vil sitte i setet'', men det er ikke noe som er oppe til diskusjon, skal vi kjøre bil, skal han sitte i setet, punktum. 

Anonymkode: 591f4...d63

Skrevet (endret)

Yngstemann er 4,5 år og sitter bakovervendt og skal gjøre det en god stund ennå. Begge guttene satt bakovervendt til de var over 5 år, selv eldstemann som er veldig lang for alderen. Eldstemann på snart 9 sitter fremdeles i beltestol. Vi har hatt Britax MultiTech og Britax Maxway og begge er stoler med lang rygg som de kan sitte lenge i. Joda, noen ganger er lillesøster sur fordi storebrødrene får sitte i beltestol og hun vil gjøre som dem, men som Vera Vinge sier, det er ikke barna som bestemmer sikkerhetsnivået. Jeg vet ikke så mye hva andre gjør, men blandt de jeg vet om har de fleste snudd tidligere enn vi gjør. I Sverige sitter barn bakovervendt mye lenger enn barn gjør i Norge og det er ingen grunn til at norske barn skal være noe mer bilsyk eller ha mer vondt i beina (akkurat dette skjønner jeg ikke, har folk sett hvordan barn sitter på gulvet? det er sjelden med rette bein) enn svenske barn så jeg tenker at dette i stor grad dreier seg om kunnskapsløshet og motvilje. Jeg tror dessverre som Sisti at hadde det ikke vært påbudt med bilbelte (eller hjelm for motorsyklister) hadde mange rett og slett ikke brukt det, og det er jo egentlig helt utrolig at det må tvang til for at folk skal ta gode valg hva angår egen og sine barns sikkerhet.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Mitt barn kastet opp hver dag både  til og fra barnehagen. Vi prøvde armbånd o.l. mot reisesyke, men det hjalp ikke. Vi valgte derfor å sette ham fremovervendt fra 3 år.

Anonymkode: 43f55...c9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...