Gå til innhold

Hva er et "normalt" kosthold i 2017?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som spiser et såkalt normalt kosthold, hva er typiske måltider for deg? For noen år tilbake var det vel typisk mye kornprodukter, frukt, middag med potet som fast tilbehør osv. som var ansett som "normalt" og standarden for et sunt kosthold. Nå kan man vel trygt si at standarden er en helt annen. Man hører ofte mange si at om man har et "normalt, sunt, vanlig" kosthold, så vil f.eks vektproblemer reduseres. Så lurer rett og slett på hva folk mener er "normalt" i dag.

Anonymkode: 77c2f...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For meg består et normalt (og sunt) kosthold av minst 5 om dagen, magre meieriprodukter (elsker gresk yoghurt, er en veldig god kilde til protein i min kost!), fisk så ofte som mulig, kjøtt relativt sjeldent, sukkerholdige drikker og annen usunn mat (potetgull og godteri, f.eks) kun på lørdager og vann til ethvert måltid. 

Endret av Epiphany
  • Liker 1
Skrevet

Hva som er "vanlig" for "folk flest", kan jeg ikke svare på, men jeg spiser mye kornprodukter (oftest grovt/fullkorn), et par porsjoner frukt daglig, rikelig grønnsaker, middager er stivelse (ris, pasta, potet, byggryn, bulgur osv), kjøtt/fisk og grønnsaker, jeg bruker helfete melkeprodukter og smør, ingen lettprodukter. Mye laget fra enkle råvarer, det blir relativt lite tilsatt sukker, men jeg velger det jeg har lyst på, og jeg liker det meste, så jeg spiser variert. Unngår å spise mellom måltidene og har skille mellom hverdag og fest. Jeg prøvde å spise "riktig" i årevis, og det førte til en konstant kamp mot kiloene. Et kosthold som er mer i tråd med mine preferanser, holder meg normalvektig, helt uten stress, strev eller forsakelser.

Skrevet

Jeg har aldri hatt vektproblemer og spiser en del brød (ofte hjemmebakt) og knekkebrød, frukt og grønt, kjøtt eller fisk til middag med potet eller ris og lignende :)

Anonymkode: 7e81c...f29

Skrevet

Jeg spiser litt av alt, spiser ofte og lite. Prøver å redusere litt på fisken.

Anonymkode: 2ee4e...c71

Skrevet

Jeg tror jeg har et relativt normalt og sunt kosthold. Jeg spiser veldig variert, både tradisjonell norsk husmannskost og helsekost og mer eksotisk mat. Spiser veldig mye grønt, mye linser og bønner, mye brødmat, en del fisk og litt kjøtt. 

Av og til spiser jeg pizza og pommes frites og chips og lignende, men ofte hjemmelaget. Er glad i søtt, og jobber med å begrense godterispisingen. 

Tror som en over nevnte at cluet er å spise mat man liker. Hadde ikke klart å leve på lettprodukter eller et annet kosthold med mat som ikke smaker godt, men er sunt. 

Anonymkode: b8ba9...c5f

Skrevet

Normalt kosthold 2017 er vel rimelig sunt kosthold. Mye sunnere enn 10 år siden er mitt inntrykk.

Hos meg går det i mye fisk, kylling, grønnsaker,fullkornsris,  linser, kikkerter og bønner. Knekkebrød, magert kjøttpålegg, avokade, havregryn, bær og smoothier. Alltid 5 om dagen. Snop og hjemmelaget pizza kun på lørdager. 

Anonymkode: 34dd6...359

Skrevet (endret)

Jeg kan bare svare for meg selv, men slik ser stort sett min dag ut:

Frokost: Byggrynsgrøt med bringebær eller blåbær + gulrot

Lunsj: 2-3 brødskiver med leverpostei, morrpølse eller makrell i tomat + gulrot

Middag: Alt fra taco til  chili con carne til kjøttkaker i brun saus. 

Endret av SPOCA
Skrevet

Med tanke på at nærmere halvparten av befolkningen er overvektige, så er det nok ikke så mye av det over her som er et "normalt kosthold" i 2017. Ellers spiser folk veldig store porsjoner. Vanlig i min husholdning er et par brødskiver til frokost, et par brødskiver til lunsj, kylling/kjøtt/fisk med ris/potet og grønnsaker til middag og et par brødskiver til kvelds. Selv spiser jeg havregryn med melk til frokost og knekkebrød og yoghurt til kveldsmat. Aldri hatt vektproblemer

Anonymkode: c142d...adb

• Liker 2
Skrevet

Er normalt slank. En vanlig arbeidsdag (man-fre) for meg ser gjerne slik ut:

- omelett eller salat med kikerter/kylling til et måltid.

- knekkebrød med makrell i tomat til et måltid.

- kylling/ fisk/ fiskekaker/ karbonadedeig/ bønner med masse grønnsaker til, eller hjemmelaga supper/ gryteretter. Lite pasta og ris. Spiser heller poteter. 

- minst to frukt hver dag, ofte en porsjon knaskegrønnsaker + en liten yoghurt.

I helgene spiser jeg gjerne:

- smoothie til frokost

- lunsj som ellers i uka (ofte knekkebrød med pålegg)

- sushi/ pizza/ biff/ gryterett/ kyllingretter/ fajitas/ taco/ ovnsbakte grønnsaker med olje/ kjøttkaker med saus, potet osv til middag.

- en frukt, ofte bær med is eller kesam på kvelden

- noen ganger sjokolade eller kake (når jeg er i selskap).

Mange uker blir det også is eller et kakestykke på jobb eller sammen med venninner. Forsyner meg ikke alltid, men når jeg har lyst på.

Anonymkode: 2f8b8...114

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at nærmere halvparten av befolkningen er overvektige, så er det nok ikke så mye av det over her som er et "normalt kosthold" i 2017. Ellers spiser folk veldig store porsjoner.

Godt poeng. Normen er nok å spise oftere og større porsjoner enn tidligere generasjoner gjorde. Så da hjelper det ikke at kostholdet isolert sett er sunt.

Det var ikke mange overvektige da besteforeldrene mine vokste opp selv om de spiste poteter og flesk, og aldri hadde sett en avokado. 

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Godt poeng. Normen er nok å spise oftere og større porsjoner enn tidligere generasjoner gjorde. Så da hjelper det ikke at kostholdet isolert sett er sunt.

Det var ikke mange overvektige da besteforeldrene mine vokste opp selv om de spiste poteter og flesk, og aldri hadde sett en avokado. 

Tja, jeg er ikke så sikker på at man spiser så mye større porsjoner nå enn før. Men jeg tror vi har lett for å spise mer energitett, kombinert med en mindre aktiv hverdag, er dette en god oppskrift på overvekt. Mine besteforeldre forteller om kostholdet sitt og aktivitetsnivået sitt, når jeg sammenligner med egen og barnas oppvekst nå, ser jeg jo at det var to forskjellige virkeligheter. Det store i jula, var at de fikk appelsin. Det fikk de bare én gang i året. Nå spiser barna sjokolade hver morgen i 24 dager på rad, og det er før alt annet av julegodteri og julemat. 

Mine foreldre forteller om søndagsgodisen sin. De fikk en flaske brus (og da en litersflaske, ikke halvannen) på deling med sine søsken, og de var ikke bare to ;), og en liten pose godteri. Omtrent en like stor pose godteri som mine barn får hver seg ... 

Bare to små eksempler jeg kom på fordi det gjorde så stort inntrykk på meg som barn at de kun fikk appelsin til jul og at så mange kunne dele en flaske brus på lørdag :P 

Anonymkode: 70f41...440

Skrevet

Siden vi har så mye variasjon i matvarer, så finnes det mange måter å spise bra på. 

Noe av det viktigste man kan gjøre for helsen og miljøet er å spise mindre kjøtt. Studier viser at veganere har drastisk lavere risiko for hjerte-og karsykdommer, noe av den mest vanlige folkesyken. Man ser også forbedring i redusert kjøttinntak i kostholdet. veganere har også mindre kreft. Dette gjelder ikke bare hos mennesker som fokuserer på helse heller, når man sammenligner religiøse grupper der noen ikke spiser dyr og dyreprodukter grunnet religion, ser man fortsatt bedre helse selv om de ikke bryr seg om fitness og kosthold ellers

Anonymkode: 38a47...d04

Skrevet

JEg tror ikke det er noe som kan kalles "normalt" lenger, for nå får man input fra så mange steder at folk i større grader velger selv ut fra egne preferanser i stedet for flokkpreferansene.

Anonymkode: f96f6...fb6

• 3 uker senere...
Skrevet
På 7.9.2017 den 16.03, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at nærmere halvparten av befolkningen er overvektige, så er det nok ikke så mye av det over her som er et "normalt kosthold" i 2017. Ellers spiser folk veldig store porsjoner. Vanlig i min husholdning er et par brødskiver til frokost, et par brødskiver til lunsj, kylling/kjøtt/fisk med ris/potet og grønnsaker til middag og et par brødskiver til kvelds. Selv spiser jeg havregryn med melk til frokost og knekkebrød og yoghurt til kveldsmat. Aldri hatt vektproblemer

Det er slik jeg også spiser. Men hvordan forholder du deg til godteri og frukt da? Spiser du aldri noe i tillegg til dette?

Anonymkode: 00e4d...c88

Skrevet
På 8.9.2017 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg er ikke så sikker på at man spiser så mye større porsjoner nå enn før. Men jeg tror vi har lett for å spise mer energitett, kombinert med en mindre aktiv hverdag, er dette en god oppskrift på overvekt. Mine besteforeldre forteller om kostholdet sitt og aktivitetsnivået sitt, når jeg sammenligner med egen og barnas oppvekst nå, ser jeg jo at det var to forskjellige virkeligheter. Det store i jula, var at de fikk appelsin. Det fikk de bare én gang i året. Nå spiser barna sjokolade hver morgen i 24 dager på rad, og det er før alt annet av julegodteri og julemat. 

Mine foreldre forteller om søndagsgodisen sin. De fikk en flaske brus (og da en litersflaske, ikke halvannen) på deling med sine søsken, og de var ikke bare to ;), og en liten pose godteri. Omtrent en like stor pose godteri som mine barn får hver seg ... 

Bare to små eksempler jeg kom på fordi det gjorde så stort inntrykk på meg som barn at de kun fikk appelsin til jul og at så mange kunne dele en flaske brus på lørdag :P 

Anonymkode: 70f41...440

Høres akkurat ut som mine foreldres fortellinger - husker godt det med appelsinen ;)

Men jeg ble født i 1984, og da jeg var liten fikk vi en brusflaske (0,33) på lørdagskvelden, og 10 kroner i ukepenger (ifølge KPI tilsvarer det 17,30 i dag) som vi kunne gå på butikken og kjøpe godteri for på lørdagen. Det vi hadde igjen ble gjemt bort til neste lørdag, slik at dersom vi sparte (jeg likte godt å spare) hadde man større utvalg neste helg. Noen ganger kjøpte vi smågodt, det ble talt opp en og en og kostet enten 50 øre eller en krone.

I tillegg ble det kjøpt en pose twist til fredagskvelden, da tok man noen biter og resten ble satt bort i skapet.

Dette var midten av nittitallet, det har skjedd en voldsom endring bare siden den gang.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det er for andre, men jeg liker ikke den trenden med at man skal utelukke alt mulig for å være "sunn". 

Jeg er opptatt av balanse, men ikke alltid jeg oppnår den balansen da. Holder meg stort sett unna lettprodukter og kunstig søtning. Utenom meieriprodukter. 

Prøver å holde alt usunt til helgene. Da mener jeg kaker, brus, sjokolade, potetgull osv, men det er ikke krise om jeg får lyst på sjokolade på en onsdag eller blir bedt på kake på en ukedag. 

Jeg er også veldig glad i mat så det er viktig at det smaker godt, samtidig som det er sunt. 

Jeg har forresten aldri vært overvektig(har vært på grensa), men jeg vil ikke si at jeg alltid har vært sunn. Det er ikke alltid sunnhet eller ikke vises på vekta siden så mange ser ut til å tro det. 

Skrevet
På 9/6/2017 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Du som spiser et såkalt normalt kosthold, hva er typiske måltider for deg? For noen år tilbake var det vel typisk mye kornprodukter, frukt, middag med potet som fast tilbehør osv. som var ansett som "normalt" og standarden for et sunt kosthold. Nå kan man vel trygt si at standarden er en helt annen. Man hører ofte mange si at om man har et "normalt, sunt, vanlig" kosthold, så vil f.eks vektproblemer reduseres. Så lurer rett og slett på hva folk mener er "normalt" i dag.

Anonymkode: 77c2f...2a9

To brodskiver til frokost. Samme til lunsj. Jeg bruker ost ig skinke. Middag kan du spise fisk eller kjott. ?.

Anonymkode: fb217...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...