Gå til innhold

Migrene-trigger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Røyklukt, parfymelukt og høy luftfuktighet. 

Anonymkode: 0c742...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spenstig trigger. Første gangen jeg hører om denne formen for trigger, hehe :P

Anonymkode: 826bb...575

Det er ikke et ukjent fenomen (https://migraine.com/migraine-triggers/sexual-activity/), men kanskje ikke det man snakker høyest om. Jeg får det heldigvis bare hvis jeg av en eller annen grunn blir opphisset uten å kunne gjøre noe med det. Kjenner en som får det i alle seksuelle sammenhenger. Han må helle i seg forebyggende og smertestillende en god stund før han har sex og det legger jo, naturlig nok, en demper på stemningen å måtte planlegge det på den måten. 

Anonymkode: 9a308...93d

Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)

.

Endret av Rosetelys
Skrevet
11 timer siden, Sirah skrev:

Stress (med påfølgende stiv nakke), sterke lukter (duftlys = garantert migrene), sterkt lys, for mye feilbelastende trening.

Kjenner meg igjen!

Skrevet

Jeg har nylig begynt å få hyppigere migreneanfall, og lurte på i tillegg til ts sitt spm, hvilke symptomer har dere?

Skrevet
3 timer siden, Peaches skrev:

Kjenner meg igjen!

Det er så ille med lukter at jeg garantert får migrene av en kort tur innom kremmerhuset eller lignende! Skikkelig dritt! Har du det også på lukter? Det er mange som ikke skjønner at denne delen kan være så ille :( 

Skrevet

Kjente triggere: Stress, mensen, norvegia, brunt brennevin, e-stoffet som gir bringebærsmak, søvnunderskudd, varme, for lite væske.

Symptomer: Dunkende smerte i/bak neseryggen, stramming rundt kraniet, stiv nakke, gastroparese, nedsatt allmentilstand og en følelse av fyllesyke etter anfallslutt. Jeg har veldig mild migrene, heldigvis, så jeg kan til en viss grad fungere gjennom anfallet. Jeg har også i det siste hatt anfall som jeg har trodd har vært vanlig hodepine inntil fyllesykefølelsen kom i etterkant. 

Anonymkode: 26854...97a

Skrevet

Første dag i menstruasjonen. Samt når jeg trener hardt, og da spesielt hvis det er varmt og sol ute. Blir så varm i ansiktet, og da kommer migrenen alltid etterpå. Uregelmessig blodsukker kan også gi utslag med migrene.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som er deres triggere?

sterke lukter, spesielt parfyme (utrolig hvordan noen bader i dem)
alkohol (dehydrert)
stress
for lite/mye søvn
syklus relatert
reisesyke
drittmat

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Sirah skrev:

Det er så ille med lukter at jeg garantert får migrene av en kort tur innom kremmerhuset eller lignende! Skikkelig dritt! Har du det også på lukter? Det er mange som ikke skjønner at denne delen kan være så ille :( 

Ikke migreneutløsende det med lukter hos meg, kjente meg igjen i det andre du skrev.Huff stakkars deg. Forferdelig å ha migrene😥Medfølende klem fra meg.

Endret av Peaches
Skrevet
1 minutt siden, Peaches skrev:

Ikke så ille på lukter hos meg. Huff føler med deg. Forferdelig å ha migrene. Klem

Ja det er noe dritt! Bra du ikke reagerer så sterkt på det, for noe dritt og alltid måtte skynte seg forbi sånne butikker :P Syntes jo egentlig at de er supergøye! Jeg er nok heldig i forhold til mange andre for medisinene fungerer veldig fint så blir sjeldent fullstendig slått ut. Klem tilbake 

Skrevet

Noe jeg faktisk merker er at hard trening over tid utløser migrene, gjerne i kombinasjon med stress og lite søvn. Stiv nakke bl.a.

Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Ja det er noe dritt! Bra du ikke reagerer så sterkt på det, for noe dritt og alltid måtte skynte seg forbi sånne butikker :P Syntes jo egentlig at de er supergøye! Jeg er nok heldig i forhold til mange andre for medisinene fungerer veldig fint så blir sjeldent fullstendig slått ut. Klem tilbake 

Har du migrene med aura og?

Skrevet
10 minutter siden, Peaches skrev:

Har du migrene med aura og?

Innimellom, men ikke alltid. 

Skrevet
14 timer siden, Peaches skrev:

Jeg har nylig begynt å få hyppigere migreneanfall, og lurte på i tillegg til ts sitt spm, hvilke symptomer har dere?

Noen ganger får jeg synsforstyrrelser i forkant, men ikke hver gang. Ellers: Ekstremt vondt i/bak øyet, ene siden av hodet, strammer/dunker i tinningen, ofte vondt i bihulene/kjeven/tennene (nesten som bihulebetennelse), kvalme, noen ganger oppkast, blir veldig sensitiv for varme/kulde, lyssensitiv, lydsensitiv og føler meg generelt elendig, småskjelven/"gele" i kroppen og tom for krefter..

Anonymkode: 19065...baf

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger får jeg synsforstyrrelser i forkant, men ikke hver gang. Ellers: Ekstremt vondt i/bak øyet, ene siden av hodet, strammer/dunker i tinningen, ofte vondt i bihulene/kjeven/tennene (nesten som bihulebetennelse), kvalme, noen ganger oppkast, blir veldig sensitiv for varme/kulde, lyssensitiv, lydsensitiv og føler meg generelt elendig, småskjelven/"gele" i kroppen og tom for krefter..

Anonymkode: 19065...baf

Takk for svar! Høres akkurat ut som meg😥

Skrevet
På 7.9.2017 den 8.45, Peaches skrev:

Trådstarter her:

Mine symptomer når migrene er på vei. Jeg kjenner det på øyet, eller det starter et sted bak i øyet, først pulserende, så øker det i intensitet, før det sprer seg til bak øret, opp til tinningen og så hodet. Den første symptomet starter forsiktig, men om den sprer seg til bak øret, da går det fort og jeg må bare legge meg i et mørkt rom, og dagen, og gjerne natten også, er ødelagt, for nattesøvnen blir skadelidende.

Et annet symptom er at jeg kjenner på en svimmelhet, eller at synet mitt "forsvinner".

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her:

Mine symptomer når migrene er på vei. Jeg kjenner det på øyet, eller det starter et sted bak i øyet, først pulserende, så øker det i intensitet, før det sprer seg til bak øret, opp til tinningen og så hodet. Den første symptomet starter forsiktig, men om den sprer seg til bak øret, da går det fort og jeg må bare legge meg i et mørkt rom, og dagen, og gjerne natten også, er ødelagt, for nattesøvnen blir skadelidende.

Et annet symptom er at jeg kjenner på en svimmelhet, eller at synet mitt "forsvinner".

Jeg sliter med svimmelhet, uklart syn gjerne i dagesvis etter migreneanfall...har du synsforstyrrelser / svimmelhet etter anfall ?

Skrevet
3 minutter siden, Peaches skrev:

Jeg sliter med svimmelhet, uklart syn gjerne i dagesvis etter migreneanfall...har du synsforstyrrelser / svimmelhet etter anfall ?

Svimmelheten forsvinner tidlig, mens synet gjerne er litt uklar en stund etter at anfallet har gitt seg. Må myse en del for å kunne lese, og jeg tror det i seg selv kan være en trigger i og med at jeg sliter ut synet/ overfokuserer mye. Så kan det bli en ny runde med anfall ikke lenge igjen etterpå :/

Skrevet

Lite søvn, trening (om det er lenge siden sist styrketrening, har jeg garantert migrene etterpå), fjelltur, stress, mangel på trening/bevegelse. Det er mulig jeg reagerer på sukker, men har ikke kunnet bekrefte det.

Får stiv nakke, vondt i/bak ene øyet og så sprer det seg videre til ene siden av hodet. Jeg kaster sjelden opp, heldigvis.

Jevnlig trening, kiropraktor, nok søvn, og mindre stress + medisin er det som hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...