AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Heisann. Jeg skal altså arve en hytte sammen min bror. Den er ved sjøen og er verdt mellom 3 og 4 mill. Vi har begge to god økonomi. Vi er ikke særlig tette som søsken og ganske ulike, men ikke uvenner. Vi har bare ikke så mye kontakt og ser forkjellig på en del. Jeg ser for meg ette hva jeg har lest på nett at dette jo kan bli... hmm.. spennende. Og jeg som hater konflikter. Arven kom brått så vi hadde ingen plan. Men begge vil beholde hytta i familen. Han har kone og barn. Jeg er alene. Problemet her er vedlikehold. Eller indirekte det. Greia er at jeg er er syk. Jeg orker egentlig ikke ta meg av en hytte. Men vil gjerne beholde og ha tilgang. Hadde jeg vært alene hadde min løsning vært å betalt meg ut av alt som har med vedlikehold å gjøre. Alt fra maling, til gress klipping og bytting av tak. Hytta er rundt 40 år gammel og velholdt. Men ting vil komme og kommer og mye må gjøres nå ved overtagelsen. Min bror er mer handy og kunne tenkt seg å gjøre mer selv. For å være ærlig er jeg så redusert at jeg nok ville syns det å bekymre meg hvor hva som til en hver tid er nødvendig vil være en belastnig. Jeg har nok forpliktelser som det er. Likevel er jeg ikke sikker på hva jeg syns om min bror sitt forslag. (Da jeg er redd det er noe uforutsett jeg ikke ser. )Som er dette: Han tar over mesteparten av eiearndelen på hytta, i brøken 80 / 20 % (han 80, jeg 20) mot at han tar på seg alt av veldlikehold i all fremtid (mens vi eier) Jeg vil såklart ha bruksrett så lenge jeg lever. Vi har ikke snakket om hvor stor bestemmelsesrett jeg skal ha ennå i forskjellige saker. Noe som jo må avklares. På den ene side kunne det jo vært deilig å ha tilgang til en hytte ute noen gang løfte en finger eller betale noe vedlikehld. På den andre side hadde jeg jo tenkt meg å betale meg ut av vedlikholdet og ikke løfte en finger uansett. Men seg jo også at det å skulle bli enig om ting rundt vedlikehldet kan bli en kilde til ufred som jeg bare ikke vil ha i livet mitt. Og min bror vil nok alltid være den som vi ha behov for den høyeste standarbehovet ved all vedlikehold. Og slik det er nå tro jeg også min bror vil bruke hytta mer enn meg. ( noe det jo også å settes regler for.) Men vi skal jo antagelig leve noen år og mye kan forandres Er jeg en idiot om jeg går med på hans forslag ? Er det noe annet enn verdien og verdistigningen jeg gir fra meg med denne løsningen ? Noe som jeg ikke har fått med meg ? Noen kloke hoder der ute ? Ojda så mange ord det ble da. Beklager det. Anonymkode: 9df24...c50
_Mayhem_ Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Du har i utgangspunktet 50% og vil frivillig gå ned til 20% mot hva da? At han vil la sine selvforhøyde handyman skills få fri utfoldelse? * Ville du betalt 525000 for å bytte taket, klippe gresset og male litt? Bytte tak koster på enebolig rundt 100k og har en lang levetid, maling gjør man maks hver 5 år, klippe gresset er trim. Nei dette ville ikke jeg blitt med på. Kanskje verdt å bruke 2-3000 for å få råd fra en advokat innen eiendomsrett/arv? 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Takk for svar. Akkurat det med taket osv var eksempler. Problemet er vel litt at jeg ikke helt vet hva utgiftene blir. Først ut er parket i alle rom som er utslitt og det er stor hytte. Så er det nedtak av en mengde trær på ett vilniss av en eiendom. osv. Men jeg vet ikke hva normale utgifter på en stor hytte er, når det kommer til vedlikehold. En del av det jeg betaler for er sjelefreden. (bare fiks det, ikke bry meg.) Men jeg syns mulig prosentdelingen er litt for sjev. Anonymkode: 9df24...c50
penny_ Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Kan dere ikke overta 50% hver, så betaler du broren din eller en fagmann for å gjøre din del av vedlikeholdet når behovet melder seg? 1
ViljaH Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 Dårlig plan. Dere trenger å sette opp en kontrakt som regulerer alt ved hytta, fra bruk, vedlikehold, salg. Så må dere møtes i midten. Da har begge forutsigbarhet og slipper konflikter på alt mulig. F.eks kan dere avtale at alt vedlikehold skal avtales på forhånd, og du betaler 80% av kost hvis 80% av arbeid utføres av bror. Eller no sånt. Gi rom for at du vil betale og han vil gjøre selv. Ellers kan dere ikke eie sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 Ts Andelen + pristigningen av den blir godtgjøresle for vedlikehold av en hytte i mulig 30-40 år. Bare for å sette det litt i perspektiv Selvsagt må vi sett opp kontrakter for alt uansett. Hm.. må tenke litt på de to siste svarene før jeg komenterer dem. Men tusen takk. Greia er jeg vil ha det enklest mulig for meg selv , men ikke bli lurt. Anonymkode: 9df24...c50
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Broren din foreslår å få verdier for 900000-1200000 nå (+ verdistigning) for potensielt fremtidig innsats? Hva om han faller bort, hans andel arves av noen som ikke kan opprettholde han løfte om innsats? Tror dere bør eie 50/50 og heller ordne skjevhet i vedlikehold på en annen måte. Anonymkode: 85732...41a 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Broren din foreslår å få verdier for 900000-1200000 nå (+ verdistigning) for potensielt fremtidig innsats? Hva om han faller bort, hans andel arves av noen som ikke kan opprettholde han løfte om innsats? Tror dere bør eie 50/50 og heller ordne skjevhet i vedlikehold på en annen måte. Anonymkode: 85732...41a Godt poeng. Hm. Anonymkode: 9df24...c50
Nuith Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Hva med å gå utifra at dette delingsforholdet vil holdes uendret i feks. 20 år, og så betaler du 1/20 (dvs. 5%) av forskjellen mellom 80/20 og 50/50-deling til din bror som betaling for vedlikeholdet han utfører istedenfor? Med verdi 2 millioner på hytta, si vil det si at du betaler 5% av 1.600.000 i året, dvs. 80.000 i året, for at han står for absolutt alt av vedlikehold/oppussing. Hvis han faller fra før 20 år er gått, så betyr det bare at du og hans arvinger må forholde dere til 50/50-deling, mens "arbeidskontrakten" du har med ham utgår. Da har du samme råderett som han over hytta, og noe annet vil det garantert bli bråk av - spesielt hvis han dør og arvingene hans eier 80% av hytta. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 8 minutter siden, Nuith skrev: Hva med å gå utifra at dette delingsforholdet vil holdes uendret i feks. 20 år, og så betaler du 1/20 (dvs. 5%) av forskjellen mellom 80/20 og 50/50-deling til din bror som betaling for vedlikeholdet han utfører istedenfor? Med verdi 2 millioner på hytta, si vil det si at du betaler 5% av 1.600.000 i året, dvs. 80.000 i året, for at han står for absolutt alt av vedlikehold/oppussing. Hvis han faller fra før 20 år er gått, så betyr det bare at du og hans arvinger må forholde dere til 50/50-deling, mens "arbeidskontrakten" du har med ham utgår. Da har du samme råderett som han over hytta, og noe annet vil det garantert bli bråk av - spesielt hvis han dør og arvingene hans eier 80% av hytta. Hm. Liker denne egentlig. Fornuftig. Takk for innspill. Får høre hva han sier. Anonymkode: 9df24...c50
Angelheart2 Skrevet 7. september 2017 #11 Skrevet 7. september 2017 Vi har en slik hytte. Her er det 3 søsken som deler på den. Vi eier alle like mye og har selvsagt de samme rettighetene til bruk. Vi har satt opp en egen hyttekonto der vi fast setter inn en sum hver måned. Denne kontoen skal benyttes til alt som gjelder fellesutgifter på hytta, være seg vedlikehold, kjøp av ved eller utgifter til brøyting. Det skal alltid være enighet dersom det skal tas noe av kontoen til vedlikehold og alle har rett til å være med på å si noe om hvordan dette skal utføres (om vi skal leie inn ekstern hjelp eller gjøre det selv.) Alt dette har vi skrevet kontrakt på, slik at det ikke skal oppstå noe grums. Min mann er snekker og har til nå utført alt arbeid på hytta. For dette har han tatt seg betaling (kostpris) som har blitt dekket av hyttekontoen. Det kan nok hende vi har jobbet hakket mer på hytta enn det f.eks min bror har gjort, men så er det vel vi som bruker den mest også, så slik sett går det vel opp i opp. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 Takk så mye for inspill alle sammen. Dere har virkelig hjulpet. Jeg har nå strandet hele forslaget fra min bror og vi får finne noe annet med tiden. Vil ikke gi fra meg eierandeler. Dette er ikke lett. Googlet hytte og sameie og det virker som det er vanlig det blir bråk av slikt. Takk Angelheart2. Liker veldig mange av løsningene dere har. Anonymkode: 9df24...c50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå