Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest26no
Skrevet

Hvilken utdanning kreves for å bli miljøarbeider og kan noen gi meg en god arbeidsbeskrivelse?

Skrevet

Hva med barnevernspedagog. Da kan du være miljøarbeider. Det er også mulig å være det ufaglært..

Gjest Anonymous
Skrevet

som bv.pedagog er du miljøterapeut, til korreksjon.

Skrevet

terapaut? det var nytt for meg.. (som snart er ferdig med utdannelsen) Vi har da forbausende lite terapimetoder..

Skrevet

Det stemmer nok allikevel, Liv. Der jeg jobber er de med fagutdannelse som din "miljøterapeuter" - ufaglærte er miljøarbeidere.

Om man tar omsorgsfag på vgs vil jeg tro at det kan være et grunnlag, vet også om flere hjelpepleiere som jobber som miljøarbeidere.

Skrevet
Det stemmer nok allikevel, Liv. Der jeg jobber er de med fagutdannelse som din "miljøterapeuter" - ufaglærte er miljøarbeidere.

Om en barnevernpedagog arbeider med terapi i en institusjon som driver med terapi, jobber hun som miljøterapeut. Hvis hun jobber i en vanlig institusjon (f. eks. akutt- eller oppvekstsinstitusjon), er hun miljøarbeider.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hørt at man kan bli miljøarbeider dersom man først er sivilarbeider for så å ta et kurs i omsorg og sånt.

Jeg tror ikke det er så vanskelig, bare man er snill mot andre osv.

Skrevet

Om en barnevernpedagog arbeider med terapi i en institusjon som driver med terapi, jobber hun som miljøterapeut. Hvis hun jobber i en vanlig institusjon (f. eks. akutt- eller oppvekstsinstitusjon), er hun miljøarbeider.

Jeg tror du tar feil her, men har ikke tid til å sjekke akkurat nå. På min arbeidsplass driver ingen med terapi, men stillingsbetegnelsen er allikevel MILJØTERAPEUT. Sånn er det.

Skrevet

Jeg tror du tar feil her, men har ikke tid til å sjekke akkurat nå. På min arbeidsplass driver ingen med terapi, men stillingsbetegnelsen er allikevel MILJØTERAPEUT. Sånn er det.

Da har vi kanskje like rett begge to, for der jeg har jobbet (hatt praksis), lærte jeg at det var sånn som jeg sa. Så da er det kanskje forskjellig fra sted til sted. Men det er jo mest logisk at terapeuter jobber med terapi, og at de som utdanner seg til dette faktisk vet hva de kan og ikke kan jobbe med...

Gjest Hildepilde
Skrevet

Miljøterapeut: treårig høyskoleutdanning, vernepleier, barnevernpedagog, sykepleier osv.

Miljøarbeider: videregående skole på litt ulikt nivå, mye er forandret på lengden på disse utdanningene, feks aktivitør, hjelpepleier, barne/ungdomsarbeider ol.

Ufaglært: uten utdanning i det hele tatt. Disse går gjerne i assistentstillinger.

Dette stemmer helt, det vet jeg. Både som miljøterapeut og fagforeningstillitsvalgt!

Gjest Hilde K S
Skrevet

For å bli miljøarbeider tar du en videregående utdanning innen helsefag. Det finnes mange forskjellige. Hva vil du jobbe med?

Miljøterapeut er treårig høyskoleutdanning. I alle fall her i Bergen. Jeg hadde aldri takket ja til en miljøarbeiderstilling. I det nye minstelønnssystemet hadde jeg kommet utrolig dårlig ut da. :wink:

Skrevet
Miljøterapeut: treårig høyskoleutdanning, vernepleier, barnevernpedagog, sykepleier osv.

Miljøarbeider: videregående skole på litt ulikt nivå, mye er forandret på lengden på disse utdanningene, feks aktivitør, hjelpepleier, barne/ungdomsarbeider ol.

Ufaglært: uten utdanning i det hele tatt. Disse går gjerne i assistentstillinger.

Dette stemmer helt, det vet jeg. Både som miljøterapeut og fagforeningstillitsvalgt!

Da tror jeg sannelig vi er ganske enig du og jeg.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hva med barnevernspedagog. Da kan du være miljøarbeider. Det er også mulig å være det ufaglært..

En ufaglært er det samme som en uten relevant utdanning. Disse går i assistentstillinger og ikke i miljøarbeiderstillinger som er forbeholdt folk med fagbrev, evt annen utanning fra tiden før fagbrevene kom.

Skrevet

i kommunen jeg har praksis, ansetter de med vilje ufaglærte miljøarbeidere! Og de har stillingen miljøarbeider.. Det her er som regel menn mellom tretti og førti som ikke har noe relevant utdanning..

Men ser en på sider til bla høgskolen i østfold og stavanger så står det at barnevernspedagoger blir miljøarbeidere.. Så det kommer ann på de som ansetter!

Gjest Hilde K S
Skrevet

En som blir ansatt som miljøarbeider får jo mye lavere lønn enn en miljøterapeut da.

Annonse
Skrevet
En som blir ansatt som miljøarbeider får jo mye lavere lønn enn en miljøterapeut da.

Bokmålsordboka sier: miljøterapeut

~terapeut person som er utdannet for miljøterapi

Bokmålsordboka sier: miljøarbeider

~arbeider person som arbeider med miljøterapi

Når jeg leser disse definisjonene så forstår jeg at det er en del begrepsforvirring ute og går. Tror rett og slett det er opp til den enkelte arbeidsplass hvilke stillingsbetegnelse man bruker i de forskjellige tilfellene.

Skrevet

Kanskje fordi det kreves mer utdanning for å bli terapeut? Jeg er ferdig utdannet barnevernpedagog til sommeren, og er ingen terapeut!!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Bokmålsordboka sier: miljøterapeut

~terapeut person som er utdannet for miljøterapi

Bokmålsordboka sier: miljøarbeider

~arbeider person som arbeider med miljøterapi

Når jeg leser disse definisjonene så forstår jeg at det er en del begrepsforvirring ute og går. Tror rett og slett det er opp til den enkelte arbeidsplass hvilke stillingsbetegnelse man bruker i de forskjellige tilfellene.

Det er godt mulig. En miljøterapeut kan jobbe med miljøarbeid og en miljøarbeider kan jobbe med miljøterapi.

Men en miljøarbeider har ikke høyskoleutdanning og en miljøterapeut har ikke fagarbeiderutdanning.

Hilsen blodpåtann.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er utdannet vernepleier. Der jeg har jobbet (omsorgsboliger, avlastningsboliger) har det alltid vært slik at de med høgskoleutdanning, altså vernepleiere, sykepleiere, barnevernspedagoger eller sosionomer, de får tittelen miljøterapeut. De med fagbrev er miløarbeidere, og de ufaglærte er assistenter.

Det har ikke alltid noe å si om du driver med terapi, det er bare titlene i helsesektoren som er slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...