Gå til innhold

Frustrert - arveklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har det tøfft økonomisk, og slik har det vært et par år nå. Jeg strever det jeg kan for å få det til å gå rundt, men kommer aldri i mål, og er alltid på minussiden. Jeg er en av de mammaene som kjenner det velter seg i magen når barna er bedt i burdag, eller barnehagen skal ha basar. Som får tårer i øynene når ungene kommer hjem med hull på kneet... Jeg har 4 barn, og det er alltid vanskelig med klær. Ingen av dem har alt de trenger, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har fulgt med litt på finn på gis bort, men er alltid for sen. Men for to uker siden fikk jeg svar hos to som hadde klær å arve bort. Jeg sendte penger for porto, 170 til den ene og 350 til den andre. Den jeg sendte 350 kr til har jeg ikke hørt noe fra og svarer ikke lenger. Den andre pakken mottok jeg idag. Var så glad på vei hjem fra posten, tenkte at nå skulle jeg sende jenta mi i bhg med fine klær imorgen. Kanskje en kjole 🙂Kommer hjem og pakker opp, og gud så skuffet jeg ble. Der var det klær med en grusom stank. Samtlige klær var enten hullete, falmet eller med store flekker. Jeg kasta alt i søpla og gråt en skvett over pengene jeg har kasta rett ut av vinduet.

Jeg er på ingen måte kravstor, barna mine trenger ikke nye, fancy merkeklær. Det eneste jeg ønsker er at de skal se hele og pene ut. Og kanskje er det ekstra viktig for meg med så dårlig råd, å ikke sende guttungen med hullete klær. For jeg vil ikke at andre ikke skal se hvordan det er fatt med oss...

Jeg er så for gjenbruk, og har selv gitt bort masse i årenes løp, og gjør det nå også når jeg kan. Jeg er så takknemlig når jeg får arve, og ber alfri om bilder og slikt. Men kjenner jeg blir frustrert når jeg får sendt noe som er så dårlig stand at det ikke kan brukes... Så husk å tenk dere om, alle dere som er så snille å gi bort klær. Ikke send noe dere aldri kunne tatt på deres eget barn, noe dere ikke ville turt å sende de avsted i. 

Anonymkode: 016c9...191

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest lillapippi
Skrevet (endret)

'

Endret av lillapippi
Skrevet

Huff- får skikkelig vondt av deg. Så dårlig gjort av folk altså!

skulle gjerne gitt deg noe av vårt tøy, men mulig det blir for lite? 

Har str 50-80. 

Anonymkode: ba68a...5a5

Skrevet

Kan ha noe til deg hvis du bor i nærheten, sender ikke. 

Skrevet

Ville forresten kontaktet Finn.

Skrevet

Jeg har guttetøy i str 134-140 om du trenger. 

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Så husk å tenk dere om, alle dere som er så snille å gi bort klær. Ikke send noe dere aldri kunne tatt på deres eget barn, noe dere ikke ville turt å sende de avsted i. 

Det gjør jeg aldri, men det kan vel hende andre har annen standard enn deg? Selv har jeg ikke noe problem med å sende sønnen min på skolen i klær som er falmede eller har små hull og flekker som ikke går bort. Det blir jo nye flekker med en gang uansett. :P

Klærne med hull og flekker kastes når de er fravokst, men at et plagg er litt utvasket ser jeg ikke som noen hindring i å gi det bort. (Eller ta imot fra andre.)

Anonymkode: b19b0...55d

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke betale for noe før du har mottatt pakken. 

Anonymkode: f7496...ed9

• Liker 1
Skrevet

Frustrerende!

Med 4 barn har man nok å bruke penger på, så jeg synes det er helt stuereint å gjøre venner, familie og bekjente oppmerksomme på at du er interessert i arvetøy. Mulig du allerede har gjort det, men vet at mange kanskje vegrer seg fordi de synes det er flaut etc. men det synes jeg ikke du skal tenke. Det er fornufitg, både økonomisk og miljømessig å gå for brukt! Selv gir jeg gladlig vekk arvetøy til venner og kjente, spesielt om de er villige til å ta den usorterte haugen! ;) Dvs alt er rent, men jeg har ikke sortert ut ting med hull etc. 

Forøvrig, det er lurt å gjøre seg kjent med lappeteknikker og kanskje lære å sy litt? En venninne som tok siste arvehaug lage shorts av alle buksene med hull på knærne! Kjempelurt, hadde jeg knapt tenkt på selv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke klær å gi bort dessverre, men hvis du sender meg en melding med skostørrelsen til ungene og adressen din kan jeg se om jeg har håndstrikkede, nye ullsokker liggende som kan passe. 

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke betale for noe før du har mottatt pakken. 

Anonymkode: f7496...ed9

Hun har betalt for porto. Det er normalt å gjøre før pakken sendes. Men det skjedde altså tydeligvis ikke i det ene tilfellet... :(

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det tøfft økonomisk, og slik har det vært et par år nå. Jeg strever det jeg kan for å få det til å gå rundt, men kommer aldri i mål, og er alltid på minussiden. Jeg er en av de mammaene som kjenner det velter seg i magen når barna er bedt i burdag, eller barnehagen skal ha basar. Som får tårer i øynene når ungene kommer hjem med hull på kneet... Jeg har 4 barn, og det er alltid vanskelig med klær. Ingen av dem har alt de trenger, men jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har fulgt med litt på finn på gis bort, men er alltid for sen. Men for to uker siden fikk jeg svar hos to som hadde klær å arve bort. Jeg sendte penger for porto, 170 til den ene og 350 til den andre. Den jeg sendte 350 kr til har jeg ikke hørt noe fra og svarer ikke lenger. Den andre pakken mottok jeg idag. Var så glad på vei hjem fra posten, tenkte at nå skulle jeg sende jenta mi i bhg med fine klær imorgen. Kanskje en kjole 🙂Kommer hjem og pakker opp, og gud så skuffet jeg ble. Der var det klær med en grusom stank. Samtlige klær var enten hullete, falmet eller med store flekker. Jeg kasta alt i søpla og gråt en skvett over pengene jeg har kasta rett ut av vinduet.

Jeg er på ingen måte kravstor, barna mine trenger ikke nye, fancy merkeklær. Det eneste jeg ønsker er at de skal se hele og pene ut. Og kanskje er det ekstra viktig for meg med så dårlig råd, å ikke sende guttungen med hullete klær. For jeg vil ikke at andre ikke skal se hvordan det er fatt med oss...

Jeg er så for gjenbruk, og har selv gitt bort masse i årenes løp, og gjør det nå også når jeg kan. Jeg er så takknemlig når jeg får arve, og ber alfri om bilder og slikt. Men kjenner jeg blir frustrert når jeg får sendt noe som er så dårlig stand at det ikke kan brukes... Så husk å tenk dere om, alle dere som er så snille å gi bort klær. Ikke send noe dere aldri kunne tatt på deres eget barn, noe dere ikke ville turt å sende de avsted i. 

Gis bort på finn og andre steder er så ymse. Noen gir bort supre ting, andre søppel. (Det vet du alt). 

Dete r derfor viktig å bruke skjønn. Se på vurderingene til dem som gir bort, har personen vært lenge på finn, og har ingen vurderingerr, så vær obs, dette kan bety at personen ikke er verdt for andre å gi positiv omtale til. Eller det kan bety at personen ikke er så aktiv på finn.

Forhold deg alltid skriftlig til personer du ønsker å kjøpe elller selge med. Da har du dokumentasjon. Bruk alltid kredittkort. Får du da ikke varene eller du får søppel, og personen du har handlet fra går i "skyttergraven" så kan du sendet dokumentasjonen du har over til kortutsteder og få pengene tilbake fra kortutsteder. Dette bør du gjøre om du har brukt kredittkort på kjøpet på over 300 kroner. Har du brukt debet kort, så har du ingen rettigheter. 

Jeg kan legge til at vi har fått nye, ubrukte krystallglass for mangfoldige tusen på finn, og ellers mye annet fint. Men vi har og slik som du opplevd å få "søppel" når vi har kjørt for å hente. Så dette er etmlotteri hva folk selv mener de er snille og gir bort, og hva vi andre anser som søppel. Det verste jeg ser er bilstoler og vogner med muggsoppangrep, det ER søppel og helseskadelig å bruke til små barn. 

Ellers vil jeg anbefale ts å kontakte slumsøstrene i Frelsesarmeen. Der får du "anonym" hjelp uten at andre vet og uten å bli eller føle deg fordømt. Den første terskelen opp til første kontakt pleier være vanskeligst. 

Anonymkode: 29733...7ef

• Liker 5
Skrevet

Du må kontakte Finn, og aldri sende penger i forkant.

Jeg forholder meg aldri til selgere som ikke informerer detaljert og tydelig, og har historikk. Og så ville jeg personlig vært restriktiv med å kjøpe fra andre byer.

Alle som ikke har røyk/dyr osv og som er opptatt av fornøyde kjøpere gir opplysninger også om hvor ting er oppbevart. 

Anonymkode: a5f26...23e

• Liker 1
Skrevet

Skriv størrelse og kjønn her, sikkert noen som har litt arveklær.. 😊 

Anonymkode: 7ff24...70c

• Liker 6
Skrevet

Nå vet vi ikke bakgrunnen til ts, synes det er frekt å være så dømmene! Vi vet ikke hva som er grunnen til at hun sitter med 4 barn og sliter økonomisk. Jeg tror ikke det er mange som får 4 barn og ikke har råd til dem. Men ting kan skje under veis i livet som kan by på økonomiske problemer. 

Må le av kvinnegruppa altså, alltid når det er noen som spør om noe, så skal folk dømme, dele sine tanker og overhodet ikke være ydmyk.

Anonymkode: 76134...cda

• Liker 1
Skrevet

Kjære TS, så fælt! Det er lite som føles verre enn å ikke kunne gi ungene det de trenger... Og når du endelig fukk sjansen til å komme litt ovenpå så gikk det rett til h...

Send meg gjerne en PM, om jeg kan få lov til å bidra med litt arvetøy (jeg vil ikke legge ut kjønn på barn og bosted her).

• Liker 1
Gjest Tungsinn
Skrevet (endret)

Hei. Merker jeg blir irritert over å lese dette, blir irritert på dine vegne og irritert over mennesker som gjør sånn.

Selv har jeg gitt bort klær flere ganger, og om man velger å gi via finn så får man utrolig mange meldinger på kort tid.

Helt ærlig så vil jeg helst gi klærne til noen som faktisk trenger de og ikke til noen hauker der ute som bare ønsker mer når de allerede har masse og er ikke i noen nød. Men hvordan skal jeg vite at jeg får gitt til en familie som trenger?

Har fått spm om klærne er i orden osv, da jeg har skrevet på annonsen at alle klærne er enten nye eller kun brukt en gang. Har endt opp med at jeg har gitt klærne bort til en brukt butikk. 

Man kan gi klær som det er hull i, men da er det 'KUN' et unntak og det er til klesdunker som står omkring ute Fordi der bruker de stoffet igjen til noe annet. Utenom det, slik som i dette tilfellet så gir man ikke bort slitt tøy og tøy som er uvasket (selv om man helt sikkert vasker tøyet før bruk selv). 

Dette er mennesker som ikke eier skam og som har null respekt for at det finnes mennesker der ute som har mindre enn de. 

Jeg håper at du får hjelp fra noen andre, at det er noen andre der ute som har pent brukt tøy å gi til deg.

Endret av Tungsinn
Skrivefeil
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spør på din lokale kjøp/salg/gies bort side på facebook om noen selger/gir bort klær til gutt/jente i str ***. Svarer noen, så be om å komme bort for å se på klærne før du bestemmer deg. Jeg har fått tak i masse klær til jenta mi på den måten :) 

• Liker 3
Skrevet

Hvilke str trenger du? Har mye unisex tilogmed 86.

Skrevet

Jeg får helt vondt av å lese innlegget ditt og skulle ønske, som så mange andre i tråden antyder, at jeg kunne hjelpe deg.

Jeg har ikke barn og har derfor ingen barneklær du kan arve. Men det høres ut som du alltid prioriterer barna med det lille du har, og derfor tenker jeg at du helt sikkert kunne trenge å arve noe til deg selv også. Dersom det stemmer er det flott om du vil legge ut hvilken størrelse du bruker i sko og klær. Det er helt sikkert mange flere enn meg som har overfylte klesskap og mer enn gjerne kunne tenke seg å dele litt med deg.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...