Sussudio Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Mulig dette er litt dumme spørsmål, men synes det er vanskelig å velge oppdretter. Kanskje noen mer erfarne har noen gode råd og beroligende ord? Jeg har funnet en liste over oppdrettere hos raseklubben (mellompuddel), og har brukt noen timer på å kikke meg gjennom nettsidene til de som ligger i grei geografisk avstand. Alle oppdretterne jeg har sett på ser ut til å være fokusert på utstilling. Det er selvsagt helt ok, men vi er ute etter en familiehund og kamerat, og kommer garantert aldri til å stille ut hunden. For oss er derfor utseendet til hunden langt underordnet gemytt og helse. Finnes det oppdrettere som primært avler på gemytt og helse? Jeg ser at nkk har regler for avl som oppdrettere må forholde seg til, men en oppdretter som ser helse og gemytt som viktigst vil ta andre valg enn en som har fokus på utstilling? Har i tillegg sett på finn, og ser noen legger ut valper som mellompuddel selv om en eller begge foreldrene ikke er registrerte hos nkk (men er iflg selger rene mellompudler). Valpene koster like mye som hos registrerte oppdrettere. Min fornuft sier at man bør holde seg unna disse, eller? Står at valpene leveres med helseattest, men dette er vel ikke en fullgod erstatning for tryggheten nkks retningslinjer skal gi? Lurer på om jeg gjør dette for vanskelig, men vil så veldig gjerne gjøre mitt for at vi får en frisk og glad hund.
Tabris Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 (endret) Jeg synes det er kjempebra at du tenker såpass seriøst over det. Jeg ville reist hjem og besøkt de oppdretterne som har valper. Da ikke med fokus på å ta hjem en valp, men på å se gemyttet til mor og valpene. Hvordan er mor til valpene? Kommer hun rett bort til dere og vil hilse? Virker hun glad og avslappet? Eller trekker hun seg unna, er ikke interessert i kos? Bjeffer hun på dere? Mor er et godt pekepinn på hvordan valpene kan komme til å bli. Hvis mor virker unnvikende, utrygg og/eller vaktsom, så ville jeg ikke tatt valp fra det kullet, uavhengig av utstillingsresultater. Sjekk også valpekullet. Kommer de løpende rett mot deg og hopper deg ned? Trekker de seg unna og virker lite interessert i deg? Hvis du forsøker å leke, blir de fort med på lek eller har de lite interesse for det? Hvis du lager en brå lyd (klapper i hendene, mister nøkkelknippet...), hvordan reagerer de? Og enda viktigere: Hvor fort blir de ferdige med det og blir avslappede og lekne igjen? Se også etter hvor valpene oppholder seg. Er de inne med familien? Sånn at de da blir vant til støyende barn, støvsuger, høy musikk, tv osv. Eller er de alene i en valpegård i garasjen/kjelleren, hvor de ikke blir utsatt for det de trenger i miljøet? Hvis valpemor kommer dere i møte og hilser og logrer og vil ha oppmerksomhet, hvis valpene oppfører seg likedan og raskt rister av seg eventuelle bråe lyder, spesielt om de bor inne i huset med en støyende familie, så er det en god sjanse for at de blir trygge og gode valper (selvsagt med riktig sosialisering, miljøtrening og oppdragelse fra valpeeier etterpå). Ang. helse, sjekk hva mellompuddel skal testes for før avl, og få dokumentert at foreldrene begge er testet fri for alle relevante sykdommer og lidelser. Hvis mulig, sjekk også foreldrenes søsken og evt tidligere avkom de har hatt. Hvis det er en del sykdom i linjene, selv om akkurat mor eller far er friske, så er det fortsatt en relativt god sjanse for at valpene kan få det. Jeg hadde aldri kjøpt valper av uregistrerte hunder, og i hvert fall ikke til full pris. Da får du ikke sjekket disse tingene, og de vil være som blandingshunder å regne. Endret 6. september 2017 av Tabris
Sussudio Skrevet 6. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2017 Takk for langt og godt svar! Da er vel neste skritt er jo bare å hoppe i det og ta kontakt med aktuelle oppdrettere og stole på egen magefølelse. Skrekkblandet fryd dette:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå