Gå til innhold

Elverum, Hamar, Innlandet, Løten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke folk! 

Håper noen er lokalkjent på innlandet og kan hjelpe oss litt. 
Mannen min har familie på Løten og vil nå flytte hjem. Eller i nærheten av hjem. Akkurat nå bor vi på en annen kant av landet. 

Bor i en større by og kjenner jeg blir nervøs med tanken av å bo på Løten. Er det OK der? Hva med skoler og fritidstilbud til barna? 

Vi ser også på Hamar, Tangen og Elverum. Noe langs toglinja, så det blir greit med tanke på jobb. Mannen min har trolig muligheter på Hamar. 

ER DET NOEN SOM BOR PÅ HAMAR, ELVERUM ELLER LØTEN, MED FAMILIE? Please del noen beroligende ord. Tips om nabolag etc. er supert. 

Anonymkode: 04271...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt
TS

Skrevet

Jeg bor i nærområdet til Løten, trives veldig godt. Jeg er opprinnelig fra Hamar men valgte å flytte på bygda for 7 år siden 😊 Send meg gjerne i PM, så kan jeg svare så godt jeg kan på spørsmål du måtte ha 😉

Skrevet

Er fra Oslo, men bodde et år i Elverum for å studere. Var grusomt. Savnet Oslo hver dag, og reiste hjem hver helg... skulle egentlig bo der to år, men pendlet andre året. 

Anonymkode: c4446...0ad

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring

sofie777, mod

Skrevet

Hamar er på ingen måte bondsk! Ja, det er kort vei til Brummundal og Stange osv, men byen i seg selv har godt med tilbud på mange områder. Ganske nytt kulturhus + bibliotek, skatepark, volleyballbaner, en liten strand, park, masser av kafeer, kino og så videre! Det er et veldig kompakt sentrum som har stort sett alt.

Jeg bodde der i mange år (familie på fire), men måtte flytte pga jobb. Vurderer sterkt å flytte tilbake i løpet av livet. :) 

Anonymkode: 35216...bf1

• Liker 2
Skrevet

Hamar er en ok by, med byfølelse. Liker du by, ikke finn på å bosette deg de andre stedene!

Anonymkode: 68288...030

• Liker 2
Skrevet

Hamar er den fineste byen i Innlandet, med masse fine tilbud, greit med jobbmuligheter og god forbindelse til f.eks Gardermoen og Oslo. Jeg er opprinnelig fra Elverum men har flyttet til Hamar. Vil anbefale dere å sjekke ut Hamar. Det er bare 15 min i bil fra Løten. Da er dere nærme familien nok, vel? ;)

Anonymkode: bca5e...555

• Liker 4
Skrevet

Hamar er fint! Ville aldri bodd i Elverum, det er ikke en særlig fin og trivelig by. Den er grei å besøke, men jeg ville ikke bodd der.

Anonymkode: 3a966...b8a

Skrevet

Bodde i Elverum 2 år for å studere, men flyttet til Hamar siste året fordi jeg mistrives veldig i Elverum. Syns Elverum er et "kaldt" sted. Hamar er en veldig grei by, ikke for stor og ikke for liten. Trives veldig godt her.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle tips og råd. VI heller mot Hamar og Stange. Begge har gode kulturskoletilbud, noe som er viktig for vårt barn. Stange sentrum har noen nydelige hus til salgs og til halve prisen av Hamar. Det betyr jo litt. Samtidig er jo Stange rett i nærheten av Hamar og grei togforbindelse/avstand til jobb og familie. 

Trist å lese om folks erfaringer med Elverum. Jeg forbinder det egentlig bare med Elgstua og det sier jo lite om bomiljø etc. 

Takknemlig TS

• Liker 1
Skrevet

Løten her, mange skoler og barnehager her. Du har turn fra 2 år, fotball, ski, hååndball, sikkert mer også. Vi trives i Løten hvertfall :) Også er det jo kun 10-15 min kjøring til Hamar og Elverum.

Anonymkode: c2fe3...7b7

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for alle tips og råd. VI heller mot Hamar og Stange. Begge har gode kulturskoletilbud, noe som er viktig for vårt barn. Stange sentrum har noen nydelige hus til salgs og til halve prisen av Hamar. Det betyr jo litt. Samtidig er jo Stange rett i nærheten av Hamar og grei togforbindelse/avstand til jobb og familie. 

Trist å lese om folks erfaringer med Elverum. Jeg forbinder det egentlig bare med Elgstua og det sier jo lite om bomiljø etc. 

Takknemlig TS

Jeg bor på Helgøya ca 40 min nord for Hamar, og hadde nok valgt Stange om jeg skulle flytte. Det er så åpent og flott landskap der, Hamar er nær (som er den eneste aktuelle byen for meg her da den er størst), de har også mye økologiske grønnsaker der, f.ex. den økologiske butikken Himmel og Jord, gårdsutsalg på Alm Østre og andelsgård på Veflingstad. Også slakter i sentrum med utsalg av økologisk kjøtt.

Anonymkode: e999f...f1a

Skrevet

Min familie og jeg flyttet til Løten da jeg gikk på barneskolen. Stedet virket så fint. Det er utrolig vakkert når sola går ned og det bugner i åker på åker. Luften er frisk, og det lukter deilig skog. Vi fikk venner, og skolen jeg gikk på var læringsmessig helt fantastisk.

Men - etter å ha bodd der noen år, merker man hvor trangt det er kulturmessig/ sosialt å bo på bygda. Spesielt her. Jeg fikk kommentarer på dialekten. Jeg ble aldri en del av bygdemiljøet. Klarer ikke en gang å forklare det, men jeg følte meg aldri hjemme her. Det er utrolig mye sladder og prat. Alle som skiller seg ut blir pratet om. Og janteloven herjer både åpenlyst og virker subtilt. Det gjør noe med deg å vokse opp et slikt sted. 

I voksen alder merker jeg både hvor godt det er å bo i den byen jeg bor i - og hvor glad jeg er for at barna mine ikke skal vokse opp der jeg vokste opp. Har måttet bearbeide en del av mine egne følelser rundt barndom og hva flyttingen gjorde med meg. Samtidig har jeg kjent meg glad for de fantastiske lærerne jeg hadde - og friheten rundt det å vokse opp i et trygt nærmiljø. De første årene har jeg mange gode minner fra. Det er aldri bare negativt å si om steder og mennesker. Flere jeg kjenner fra oppvekstedet er flotte mennesker.

Jeg kan ikke anbefale deg å flytte dit. Mulig ting er bedre, men jeg tror små byggesteder alltid vil ha noe av dette trange over seg. 

Hamar er en nydelig og koselig by! Har de fleste vennene fra videregående-tiden der. Opplevde et løft da jeg begynte på videregående. Og en enda større frihetsfølelse da jeg flyttet fra Hedemarken og til et større sted. 

Men - folk er forskjellige. Kanskje du ville ha kunnet trivdes. Om du liker litt rom, takhøyde, romslighet, det å kunne være halvanonym iblant, og om du opplever sladder kvelende, ville jeg aldri flyttet dit.

Håper du finner ut av det og vil trives dit du kommer! :)

Anonymkode: eb015...f0b

Skrevet

Jeg bodde 10 år i Elverum, og har familie, som har bodd der i alle år. Jeg trivdes aldri, folk er veldig kalde, og alt for mye sladder. Og miljøet for tenåringene er ikke det beste, det er fyll og sex fra de starter på ungdomsskolen.

Jeg hadde flyttet til Hamar, mye koseligere folk der, finere, mer tilbud. Og kjenner flere fra Elverum, som flyttet dit da de fikk barn.

Anonymkode: 155a7...70c

• Liker 1
Skrevet

Gå for Hamar! Flott by med mange muligheter for barna. Gode kulturtilbud, og en stor, flott steinerskole på Ottestad utenfor sentrum. (Vi hadde barna der, veldig fornøyde!) Nært til Oslo hvis man savner storby, men egentlig trenger man ikke det.

Anonymkode: 9b84c...f0e

• Liker 1
Skrevet

Bodd på Elverum i nesten 5 år. Ett av de bedre stedene jeg har bodd :-)

Anonymkode: 68714...42d

Skrevet

Ville valgt Hamar fremfor Løten og Eleverum. Vokst opp på Løten, og dit kommer jeg aldri til å bo igjen, trivdes aldri. Hamar er en fin by, mange tilbud til barn og unge, akkurat passe stort og du har alt du trenger. Har du behov for en større by innimellom, går det tog til Oslo hver time, som tar snaut to timer. Fra Stange tar det ca det samme :) 

Skrevet

Jeg bor i Elverum og har bodd her i ti år. Jeg trives godt, det kan jo ha noe å si at jeg er vokst opp på bygda (ikke her i Hedmark da) og tror nok det har litt å si. For dere tror jeg faktisk Hamar blir et bedre sted og bo siden dere bor i by nå. Dessuten blir det vel bomvei mellom Elverum og Hamar etterhvert også så greit å slippe den til og fra jobb....

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

sofie777, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...