Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som tja, ikke har hatt det så enkelt i livet. Han har ikke noe særlig med venner og har heller ikke kontakt med familien sin. Han sliter mentalt og er litt sånn fjern, om man kan kalle det det. Han har en deltidsjobb, og fungerer så vidt jeg vet greit der, men privat fungerer ikke ting like bra. Han glemmer/orker ikke å lage seg mat og det siste året har han gått mye ned i vekt, og jeg har prøvd å hjelpe han med å invitere han på middag, lage middag sammen med ham, osv. Da spiser han mye og han takker alltid ja hvis jeg foreslår at vi skal lage mat sammen, så jeg tror ikke det er at han ikke vil spise. En annen ting er at han i stedenfor å sove i senga si så legger han seg i en krok på gulvet og sover. Det får jeg ikke gjort så mye med, men jeg får så vondt av ham. 

Nå har jeg fått tilbud om en jobb jeg har veldig lyst på, men da må jeg flytte et par timer bort herfra og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så redd for at han ikke klarer å ta vare på seg selv, men samtidig så vil jeg ikke la denne muligheten gå fra meg. Han går til psykolog, så noe hjelp får han, men jeg er mest bekymret for det dagligdagse. Vi er i slutten av 20-årene. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 248d4...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Gjest lillapippi
Skrevet (endret)

'

Endret av lillapippi
Skrevet
27 minutter siden, lillapippi skrev:

Uansett hvor mye du gjerne vil hjelpe og støtte vennen din, så kan du ikke leve hans liv. Jeg har forståelse for at du ønsker å være der for ham, men det kan du jo fortsatt via telefonsamtaler og skype. Kan ikke psykologen/fastlegen hjelpe ham med en støttekontakt?

Jeg kommer absolutt til å holde kontakten, ja! Jeg er bare redd for at han ikke kommer til å spise nok, eller generelt ta vare på seg selv. 

Han vil nok ikke ha en støttekontakt, men jeg kan kanskje prøve å hinte litt. Han liker ikke å snakke om eller innrømme at han er syk og han er veldig redd for hva andre skal tro om ham hvis de får vite at han er syk. 

Gjest lillapippi
Skrevet (endret)

'

Endret av lillapippi
Skrevet

Stakkars fyr. Ganske tydelig at han ikke har oppfølging nok. Ville prøvd å snakke med han og spurt om han er ærlig med psykologen om hvordan han har det. At han ikke helt klarer ta vare på seg selv. Hvis det ikke skjer noe og han fortsetter å rase nedover kan du sende bekymringsmelding til hans fastlege eller psykolog. 

Anonymkode: d479c...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...