AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Hva er egentlig poenget? Hva i all verden er det å glede seg over? Jeg kan ikke huske sist det var noe positivt som skjedde meg. De få gangene jeg har trodd det har vært noe å glede seg over og som mormalt sett skal være helt fantastisk i følge andre så er det ett eller annet som ødelegger. Helt siden jeg var liten har jeg ikke opplevd noe som helst positivt. Ikke i voksen alder heller. Jeg gleder meg bare til å bli gammel og ferdig med det. Anonymkode: 8b8a2...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Huff kjenner at jeg er litt enig. Akkurat sånn er livet mitt å. Når det skjer noe fantastisk da, blir jeg nesten redd for jeg vet da skjer det noe som ødelegger det igjen. Får lyst til å spy av de superposetive og perfekte menneskene rundt meg. Jeg har blitt nedbemannet 2 ganger de siste årene og alt annet i livet har også gått til helvete. Alle bare det ordner seg til det bedre. Vel sanheten er egentlig at det gjør det jo f... Ikke. Lett å si når man ikke har vært igjennom noe eller hatt noe motgang. Live er bare et forbanna slit, lei av å kjempe og klar for å bli gamel å legge på røret! Anonymkode: 16179...fb4
T-Rex Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Pepsi-Max og rødvin. Ikke nødvendigvis samtidig. 1
Gjøksuppe Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig poenget? Hva i all verden er det å glede seg over? Jeg kan ikke huske sist det var noe positivt som skjedde meg. De få gangene jeg har trodd det har vært noe å glede seg over og som mormalt sett skal være helt fantastisk i følge andre så er det ett eller annet som ødelegger. Helt siden jeg var liten har jeg ikke opplevd noe som helst positivt. Ikke i voksen alder heller. Jeg gleder meg bare til å bli gammel og ferdig med det. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Du kan jo glede deg over Guds fantastiske nåde 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 3 timer siden, T-Rex skrev: Pepsi-Max og rødvin. Ikke nødvendigvis samtidig. Amen! La det skje Anonymkode: da60d...935
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 For meg er nøkkelen til et lykkelig liv det å kunne verdsette små gleder i hverdagen. For det er hverdager det er mest av. Det å glede seg til en god middag man skal lage, slappe av på sofaen med en god bok, gå en skogstur i høstvinden, nyte en morgenkaffe en rolig søndagsmorgen, slappe av om kvelden med et glass vin og en god film/serie... det er det gode liv for meg. Anonymkode: edb13...bc0 2
Gjest lillapippi Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 (endret) ' Endret 16. september 2017 av lillapippi
linsejesus Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva er egentlig poenget? Hva i all verden er det å glede seg over? Jeg kan ikke huske sist det var noe positivt som skjedde meg. De få gangene jeg har trodd det har vært noe å glede seg over og som mormalt sett skal være helt fantastisk i følge andre så er det ett eller annet som ødelegger. Helt siden jeg var liten har jeg ikke opplevd noe som helst positivt. Ikke i voksen alder heller. Jeg gleder meg bare til å bli gammel og ferdig med det. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Problemet er ikke hva du opplever, men holdningen din. Ja, det skjer mye dritt. Alle mister nøklene, kjeder seg på jobben, blir sure på seg selv fordi de kaster bort dagen på Candy Crush, og for å toppe det hele skal vi alle dø til slutt. Og alle her i landet har mat og råd til en utepils av og til, vi kan sette oss på en stein i naturen og puste, vi har fem ferieuker og forsikring på huset. Det som avgjør om du er lykkelig eller ikke, er ikke alt som tilfeldigvis skjer rundt deg, men hvordan du forholder deg til alt dette. Alt fra å miste nøklene til å bli alvorlig syk eller bli forelsket og få drømmejobben. Jeg vet hvordan du har det, for jeg har hatt det på samme måten siden jeg var liten. Men jeg har begynt å puste. Sette meg ned og meditere litt hver dag, ofte ikke mer enn 15 minutter, gjerne med hjelp av en app eller podcast for å holde på konsentrasjonen. Jeg har begynt å øve meg på å omfavne livet med alt det innebærer: at jeg skal dø, at alt forandrer seg, at alt henger sammen, og å innse at min oppfatning av virkeligheten er nettopp min oppfatning av den og ikke virkeligheten i seg selv. Det gir meg frihet, som fører til fred, som igjen fører til lykke. Ingen slipper unna smerte. Men smerte trenger ikke føre til lidelse. Lidelse er selvpåført, det oppstår når vi prøver å flykte fra eller fornekte situasjonen vi er i, når vi ønsker oss vekk. Jo mer vi aksepterer og omfavner det som skjer, dess mindre lider vi, og dess bedre blir vi i stand til å handle på en konstruktiv måte. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Åh, spar meg for sånn jesus-piss og "smil så blir alt så mye bedre fordi du gjør det selv". Altnerativ-greiene kan dere ta med de som er interessert i slikt. Anonymkode: 8b8a2...1c8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, spar meg for sånn jesus-piss og "smil så blir alt så mye bedre fordi du gjør det selv". Altnerativ-greiene kan dere ta med de som er interessert i slikt. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Hvorfor skal man spare deg for dette med at ting blir hva du gjør det til selv når det er det som er sannheten? Kanskje du skulle hatt deg en tur til psykolog og fått litt terapi sånn at du kan lære deg å legge vekk negative tanker. Metakognitiv terapi hadde nok vært noe for deg. Anonymkode: c7c60...e36 1
Gjøksuppe Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, spar meg for sånn jesus-piss og "smil så blir alt så mye bedre fordi du gjør det selv". Altnerativ-greiene kan dere ta med de som er interessert i slikt. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Vel, som du ser har forskjellige mennesker ulike oppfatninger om hva som er poenget med vår egen eksistens. Kanskje du vil føle det meningsfult å gjøre noe for andre mennesker? Bli frivillig kanskje?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 Iskald kokka løst alle problemer. Anonymkode: fb824...b5f
linsejesus Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Åh, spar meg for sånn jesus-piss og "smil så blir alt så mye bedre fordi du gjør det selv". Altnerativ-greiene kan dere ta med de som er interessert i slikt. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Men du vil ikke komme langt hvis du søker lykken utenfor deg selv og er avhengig av at det skjer gode ting rundt deg for at du skal ha det fint. Verden skylder deg ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #14 Skrevet 7. september 2017 Jeg har ikke sagt at verden skylder meg noen ting heller. Men på ett eller annet tidspunkt hadde det jo vært fint å ha noe som helst positivt, i stedet for nå 35 år med bare dritt? Ingenting positivt, bare negativt siden dagen jeg ble født. Anonymkode: 8b8a2...1c8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #15 Skrevet 7. september 2017 På tide at du engasjerer deg i noen annet enn å synes synd på deg selv kanskje? Jeg har vært gjennom mye i livet og har ofte fått spørsmål om hvordan jeg orker og at ulykkene ser ut til å forfølge meg, men selv har jeg ikke tid til å sette meg ned å sutre for jeg har rett og slett alt for mye å gjøre. Anonymkode: eac55...5e4 1
asterix Skrevet 7. september 2017 #16 Skrevet 7. september 2017 Hva er disse grusomhetene som har skjedd deg som er så mye verre enn hva vi andre opplever da? De fleste har noe og ofte mye å slite med, men man må jo bare stå på og jobbe seg videre og glede seg over de små lysglimtene innimellom. Skulle jeg selv satt meg til og syntes synd på meg selv for alt det vanskelige jeg har vært gjennom kunne jeg jo bare gått ut i garasjen med et tau med det samme. Men sånt har jeg ikke tid til, jeg er bare nødt til å stå på og da kommer man seg videre etter hvert.
linsejesus Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke sagt at verden skylder meg noen ting heller. Men på ett eller annet tidspunkt hadde det jo vært fint å ha noe som helst positivt, i stedet for nå 35 år med bare dritt? Ingenting positivt, bare negativt siden dagen jeg ble født. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Poenget mitt er at ingen av oss oppfatter virkeligheten nøytralt. Vi lager alltid en forklaring eller "historie" rundt det som skjer. Når søler melk og må tørke opp mens de allerede er for sent ute til jobb, sier de ofte "typisk!" Men det er ikke typisk. Eller når noen punkterer og tenker "alltid er jeg så uheldig" - nei, de er ikke alltid uheldige. Men de setter alt de opplever inn i en forklaringsmodell, som ofte er magisk. Som om Gud sitter og bestemmer at noen aldri skal få det til, eller at skjebnen har bestemt at man skal være en taper. Du kjenner sikkert folk som er irriterende positive, alltid blide. De er ikke det fordi de har så mye flaks og livet tilfeldigvis alltid går deres vei. Nei, det er fordi de tolker virkeligheten annerledes. Et enkelt eksempel: jeg har forsovet meg, fått kjeft av sjefen og har en vond kvise på pungen. Når jeg da kommer hjem og guttungen ikke vil gjøre leksene sine, er han en bortskjemt liten latsabb som fortjener skikkelig tilsnakk og ingen nåde før leksene er gjort. Eller: jeg har sovet godt, får skryt av sjefen, og kjenner at løpetreninga har gitt meg bedre kondis. Jeg kommer hjem og guttungen vil ikke gjøre leksene sine fordi han var midt i en lek, eller synes det er flaut å innrømme at matte er vanskelig, eller han er plaget av noe som skjedde på skolen, osv. Det som skjer er helt likt i begge tilfeller: han vil ikke gjøre lekser. Men min oppfatning av det, hvordan jeg tolker det, er vidt forskjellig. Vi blir hele tiden påvirket av alt som skjer. Det er ikke rart om du er skeptisk og negativ og forsiktig og oppgitt når du har møtt mye motgang. Men man kan øve seg på å ta et steg tilbake og prøve å se på situasjonen slik den er her og nå, uten å bedømme den som hverken god eller dårlig, og uten å sette den inn i et større bilde ("dette skjer alltid meg" osv). Det er det jeg mener med å puste. For meg funker meditasjon veldig bra, men hva enn som hjelper deg å roe deg ned og samle tankene. En tur, høre på musikk, spille Tetris, det er det samme. Ett eller annet som hjelper deg til å stoppe opp og så handle, i stedet for å reagere helt automatisk. Poenget er at det er du som har nøkkelen til din egen lykke. Og det er ikke så vanskelig å bruke den som man skulle tro.
Gjest lillapippi Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 (endret) ' Endret 16. september 2017 av lillapippi
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #19 Skrevet 7. september 2017 På 6.9.2017 den 13.35, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig poenget? Hva i all verden er det å glede seg over? Jeg kan ikke huske sist det var noe positivt som skjedde meg. De få gangene jeg har trodd det har vært noe å glede seg over og som mormalt sett skal være helt fantastisk i følge andre så er det ett eller annet som ødelegger. Helt siden jeg var liten har jeg ikke opplevd noe som helst positivt. Ikke i voksen alder heller. Jeg gleder meg bare til å bli gammel og ferdig med det. Anonymkode: 8b8a2...1c8 Målet er det neste liv, derfor er det neste liv det virkelige liv! Anonymkode: 4516f...451
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 Jeg er også drittlei av livet. Hver gang det hender noe fint med meg så blir det ødelagt Anonymkode: 6c126...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå