Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bredbåndslinje via Nextgentel til min PC i stua. Sønnen min har arvet en PC som han har på rommet sitt i 2. etg. Nå ønsker vi at han også skal få tilgang til Internett.

Hvordan løse dette? Blir det dyrerer? Har hørt noe om "router"...uten at jeg vet helt hva dette er. Må jeg ha ledning opp til hans PC?

Kan noen enkelt forklare meg litt samt gi meg ca-priser for hva dette vil koste meg?

På forhånd takk! :)

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Kjøp deg en hub til kr 235 eller en switch til kr 298 på Biltema. Dette sammen med litt nettverkskabel - enten ferdig eller lage selv(men det blir dyrere pga verktøy osv) og du er i gang. Routern til Nextgentel deler ut ip-adressser selv så du trenger ingen slik. Dessuten må jo pc'n til sønnen din ha nettverkskort eller slikt innebygd på hovedkortet. Det siste er nokså vanlig.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Leste litt nøyere - kabel får du kjøpt f eks på Biltema i 100 og 300mters ruller. Kan du ikke bruke ferdige kabler (gå inn på f eks biltema, clasohlson, komplett) må du lage de selv. Ikke vanskelig, men du må ha egen tang for å sette på RJ 45-kontaktene og som MÅ være koblet riktig. Priser på en hub ga jeg, men kanskje billigere andre steder. En router er dyrere, men det trenger du som nevnt ikke. Dette prosjektet koster ikke all verden. Kan jo hende du også kan slippe ledning opp til rommet hans med et trådløst nettverk. Mine erfaringer med trådløse nettverk er meget gode hvis du ikke skal spille heavy spill over nettverket. Skal du bare surfe eller hente mail hadde jeg ikke vært i tvil hvis du ikke er god på ledninger og riktige koblinger. Selv om jeg har satt opp mange trådløse nettverk for venner har jeg også bygd om noen av dem til kabelnettverk igjen pga ustabilt trådløst nettverk. Hvis du går for trådløst nettverk husk å sette opp krypteringer osv så ingen kommer seg inn på "ditt" nettverk. Det er heller ikke så vanskelig. Priser på utstyr for "menigmann" finner du bl a på nettstedene til Biltema, Komplett, Clas Ohlson og mange andre. Komplette pakker på trådløse nettverk selger også bl a Lefdal og Elkjøp

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har bredbåndslinje via Nextgentel til min PC i stua. Sønnen min har arvet en PC som han har på rommet sitt i 2. etg. Nå ønsker vi at han også skal få tilgang til Internett.

Hvordan løse dette? Blir det dyrerer? Har hørt noe om "router"...uten at jeg vet helt hva dette er. Må jeg ha ledning opp til hans PC?

Kan noen enkelt forklare meg litt samt gi meg ca-priser for hva dette vil koste meg?

Kaffegjesten har som alltid svart på alt det relevante, så

det trenger jeg ikke å gjenta.

Hvor gammel er sønnen din? Er han i riktig alder så er

det stor sannsynlighet for at han vet langt mer om

dette enn deg :)

Skrevet

Jeg har trådløs ruter til 599, og trådløst nettverkskort til 299. Det fungerer greit! Men hvor lang rekkevidde har slike rutere? Jeg hadde håpet at også leieboeren kunne logge seg på ruteren, men det fungerer dårlig. Finnes det evt. rutere med større rekkevidde?

Skrevet
Jeg har trådløs ruter til 599' date=' og trådløst nettverkskort til 299. Det fungerer greit! Men hvor lang rekkevidde har slike rutere? Jeg hadde håpet at også leieboeren kunne logge seg på ruteren, men det fungerer dårlig. Finnes det evt. rutere med større rekkevidde?[/quote']

De har ganske stor rekkevidde.

På jobb får jeg opp fire trådløse nettverk, tre i bygget og et fra bygget over gata. Det ene nettverket er i kjelleren og jeg sitter i 3. etasje i en murbygning.

Er du sikker på at både du og leieboeren har gjort halt riktig?

Skrevet

Tror kanskje det kommer ann på nettverkskortet og. Her i huset har vi trådløst nettverk. En vanlig PC og en Apple-laptop virker fint i andre etasje (routeren er i første). Min laptop (HP), med Linksys nettverkskort har ikke like god rekkevidde, og virker derfor ikke i andre etasje. Men mulig vi har gjort noe feil også

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Tror kanskje det kommer ann på nettverkskortet og. Her i huset har vi trådløst nettverk. En vanlig PC og en Apple-laptop virker fint i andre etasje (routeren er i første). Min laptop (HP), med Linksys nettverkskort har ikke like god rekkevidde, og virker derfor ikke i andre etasje. Men mulig vi har gjort noe feil også

Kan være at kortet er satt i strømsparingsmodus også.

Skrevet

Kan være at kortet er satt i strømsparingsmodus også.

Hvordan finner man ut dette?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvordan finner man ut dette?

Kan være at du kan få det til på annet vis, men hvis du installerer programvaren som følger med, skal det vel være et alternativ.

Kom også på en annen ting, det kan være at den blir dårlig hvis du ikke har installert driver fra produsenten. Var en gang jeg puttet kortet i PC-en, og alt tilsynelatende fungerte, bare merket at signalet var litt dårlig. Installerte så driver fra produsentent, og alt ble så meget bedre.

Skrevet

Kan være at du kan få det til på annet vis, men hvis du installerer programvaren som følger med, skal det vel være et alternativ.

Kom også på en annen ting, det kan være at den blir dårlig hvis du ikke har installert driver fra produsenten. Var en gang jeg puttet kortet i PC-en, og alt tilsynelatende fungerte, bare merket at signalet var litt dårlig. Installerte så driver fra produsentent, og alt ble så meget bedre.

Mulig det er det som er problemet. Er ikke sikker på om jeg har installert driverne.

Skrevet

Det var visst ikke det som var feilen, for da jeg prøvde å legge inn driveren sto det at den allerede var installert.

Skrevet

Her var det mange fint tips, takk!

Jeg har både router og trådløst nettverkskort fra Jensen. Har noen tips om et bedre nettverkskort?

Skrevet

Til gjesten om nettverk i flere rom:

Ikke kjøp hub!! Hub er dårlig og UT. Switch har falt drastisk i pris de siste årene og er dessuten raskere en hub. Er ikke så mange som selger hub lenger heller..

Innebygd nettverkskort er veldig! vanlig på nye pc'er i dag, men selv om du sier at pc'n er ny kan det jo være "gammel" teknologi du kjøpte den gangen(?) Det spørs jo hva du mener med ny pc. Jeg ville ikke vært så sikker på at den har det. Det er jo mye gammel teknologi i de billigste pc-ene som selges i dag, og mange av dem har ikke dette innebygd.

---------------------------------------------------------------

iLiz_69:

Rekkevidden på trådløst nettverk kan man aldri! gi noe eksakt svar på. kommer an på så mye, f.eks. elektriske forstyrrelser, værforhold, materiale i huset +++

Du kan også kjøpe en antenne som forsterker signalene. f.eks. fra Hawking.

Bedre nettverkskort?? Mener du merke eller hastighet??? Merke kan du jo både være heldig og uheldig med..uansett må du jo sjekke om komponentene er kompatible med hverandre.

Dersom du mener hastighet, sier du jo ingenting om hva du har fra før,men dersom du f.eks. har 11 Mbps og oppgraderer til 54Mbps, vil du ikke få noe kjappere nettverk ut, kun lokalt hvs du f.eks. skal overføre filer mellom maskiner i huset.

Hastigheten ut er det linjen du har bestilt som bestemmer... (men selvfølgelig blir jo det tr.l. nettverket påvirket av hvor mange som bruker og hvor mye)

Skrevet

Æsj, i dag er pc'en min død! Håper det ikke er virus! Nå knoter jeg på sønnen min sin bærbare.

Takk for tips igjen! Leieboeren har et bra nettverkskort, tror ikke det er det det er noe galt med. Routeren var forholdsvis rikelig (Larsens til kr 599) Ekstra forsterker kunne ikke monteres på routeren, det prøvde vi i dag. Løsningen blir nok å legge opp ekstra kabler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...