Gå til innhold

Sykemelding ved dødsfall

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i følge lovverket, nei. I min bedrift er det "Normale" regler som gjelder, altså bare rett opp og ned. Så om søsken dør får man ikke velferdspermisjon. 

Du får jo lov til å dra i begravelsen, men du må bruke en feriedag på det. 

Anonymkode: 91c8e...e3e

Nå er vel ikke fri i forbindelse med begravelse regulert i loven i det hele tatt er det? 

Kjenner jeg uansett er glad for at jeg har en arbeidsgiver som strekker seg for sine ansatte. Vi får fri med lønn for begravelse uansett hvem som er død.

Anonymkode: f0a00...854

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke rett til sykemelding, for du er jo arbeidsfør. Men du KAN ha rett til velferdspermisjon, enten med eller uten lønn. Det kommer helt an på personalreglementet på arbeidsplassen din, og/eller om arbeidsplassen er bundet av en tariffavtale. Det står ingen ting i nasjonale lover eller forskrifter om dette. 
Alle oppegående arbeidsgivere vil gi deg fri, men det er ikke sikkert at du får lønn.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Millimani skrev:

Javel. Så takk og pris at jeg fikk lov å delta i begravelsene til min kusine og min onkel som døde av kreft med kort tids mellomrom. Er ikke onkel og søskenbarn "godt nok" argument for velferdspermisjon?? Jeg forstår det med en nabo, men at jeg evt ikke skulle fått lov å dra i begravelsene til to familiemedlemmer som sto meg veldig veldig nær? 

Du hadde nok fått lov til å delta i begravelsen, men du hadde måttet bruke avspasering/ feriedag/ permisjon uten lønn. Nå vet jeg at mange arbeidsgivere likevel gir velferdspermisjon i flere tilfeller enn begravelse i direkte opp- og nedadgående linje, men dette er som sagt ofte opp til lederen.

Man må skille mellom "ha rett på betalt fri" og "ha rett på fri". Dødsfall i familien eller nær krets er selvfølgelig fælt, men det er likevel ingen selvfølge at din arbeidsgiver skal bli økonomisk belastet ved ditt fravær.

Anonymkode: b7603...a86

Skrevet

Jeg har et oppfølgingspørsmål til denne tråden, i anledning at bestefaren min kommer til å dø om ikke så lenge. Eller det vil si; han er ikke min biologiske bestefar. Min biologiske bestefar døde på sjøen veldig ung, bestemor giftet seg på nytt et par år etter, og denne mannen har vært både far for min mor og hennes bror, samt bestefar for meg, mine søsken og mine søskenbarn. På min jobb får man velferdspermisjon for å gå i besteforeldres begravelse. Kan det være slik at bestefaren min faller utenfor denne regelen fordi han ikke er biologisk bestefar? Bør jeg kanskje la være å nevne at vi ikke er biologisk i slekt? 

Anonymkode: 8a054...c40

Skrevet

Arbeidsgivere pleier å forstå hvis du forklarer situasjonen. Bedre å spørre om lov enn å ta sykemelding.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et oppfølgingspørsmål til denne tråden, i anledning at bestefaren min kommer til å dø om ikke så lenge. Eller det vil si; han er ikke min biologiske bestefar. Min biologiske bestefar døde på sjøen veldig ung, bestemor giftet seg på nytt et par år etter, og denne mannen har vært både far for min mor og hennes bror, samt bestefar for meg, mine søsken og mine søskenbarn. På min jobb får man velferdspermisjon for å gå i besteforeldres begravelse. Kan det være slik at bestefaren min faller utenfor denne regelen fordi han ikke er biologisk bestefar? Bør jeg kanskje la være å nevne at vi ikke er biologisk i slekt? 

Anonymkode: 8a054...c40

Jeg hadde ikke nevnt det. For deg er han jo bestefar :) Arb giver kommer uansett ikke til å gå det etter i sømmene, skulle tatt seg ut 

Anonymkode: 7c821...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...