Rosa enhjørning Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Kan man egentlig sykemelde seg for å gå til begravelse? min bestemor døde i går og hele familien min bor i Molde og jeg bor i Oslo, vil veldig gjerne være der for familien min... men greia er at jeg har ikke fast jobb, jeg er bare vikar; kan jeg egentlig sykemelde meg for å være med familien min og gå til begravelsen? Får jeg eventuelt betalt?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 1 minute ago, Rosa enhjørning said: Kan man egentlig sykemelde seg for å gå til begravelse? Nei Anonymkode: bf969...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Du kan ikke sykemelde deg nei, det sier seg da vel selv... Men du kan sjekke om du har rett på velferdspermisjon. Det er ganske vanlig at man har rett til en dags fri ifbm begravelse til folk i direkte oppadgående/nedadgående linje (og din bestemor er da i direkte oppadgående linje). Om du har rett på lønn avhenger også av bedriften du jobber i. Om du ikke har rett på det, må du bruke en feriedag. Du kan ikke bruke egenmelding (sykemelding er det kun legen som kan gi deg, og det får du ikke for å gå i begravelse). Anonymkode: 91c8e...e3e 5
boblevann Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Nei, du kan på ingen måte sykemelde deg. Det er legen som sykemelder deg, hvis du er syk. Det er dog veldig vanlig å få velferdspermisjon for begravelse til såpass nær slektning. Om du får lønn eller ikke kommer an på arbeidssted. Det bør ikke være veldig vanskelig å få fri. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 15 minutter siden, Rosa enhjørning skrev: Kan man egentlig sykemelde seg for å gå til begravelse? min bestemor døde i går og hele familien min bor i Molde og jeg bor i Oslo, vil veldig gjerne være der for familien min... men greia er at jeg har ikke fast jobb, jeg er bare vikar; kan jeg egentlig sykemelde meg for å være med familien min og gå til begravelsen? Får jeg eventuelt betalt? I denne tråden er du ansatt, nå er du vikar? Det er en himla forskjell om du kan få sykemelding eller ikke, om du er vikar eller ansatt. Anonymkode: 351dc...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 Du har rett på fri til begravelse om det er ti generasjoner tilbake eller under deg. Besteforeldre, foreldre, barn eller barnebarn. Ikke tanter, venner eller søskenbarn. Sykemelding er kun til egen sykdom. Anonymkode: 6083e...08d
Kalevala Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett på fri til begravelse om det er ti generasjoner tilbake eller under deg. Anonymkode: 6083e...08d Da blir det mange begravelser å gå i
Gjest padawan Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Jeg er enig i det som er skrevet over at det er legen som sykemelder. Om det er såpass stor psykisk belastning at bestemoren din er død at legen faktisk sykemelder deg er en annen sak. Du kan ha rett til velferdspermisjon. Snakk med sjefen din så ordner det seg nok.
boblevann Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: I denne tråden er du ansatt, nå er du vikar? Det er en himla forskjell om du kan få sykemelding eller ikke, om du er vikar eller ansatt. Anonymkode: 351dc...a2c En vikar er da også ansatt? Og sykemelding får man hvis man er syk, uansett arbeidsforhold.. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I denne tråden er du ansatt, nå er du vikar? Det er en himla forskjell om du kan få sykemelding eller ikke, om du er vikar eller ansatt. Anonymkode: 351dc...a2c En vikar er også en ansatt... Du tenker kanskje på "Fast ansatt". Men det har ikke ts skrevet at hun er. Det er ingen forskjell på vikar eller fast ansatt når det gjelder sykemelding. Det kan være det når det er snakk om velferdspermisjon med/uten lønn, men sykemelding har man rett på åkke som. Men det er uansett ikke aktuelt her, da ts ikke er syk, og det er legen som avgjør sånt. Anonymkode: 91c8e...e3e 4
Rosa enhjørning Skrevet 6. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2017 Ny jobb da folkens, har sagt opp grunnet konflikt med hu ene kjerring.. nå jobber jeg som vikar et annet sted
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Jeg var vikar (mangeårig) og fikk velferdspermisjon med lønn for å gå i min bestemors begravelse. (Den var såpass langt unna at jeg måtte bruke hele dagen). Ikke alle arbeidsplasser som regner besteforeldre som "nær nok" familien til å få permisjon med lønn, så der må du nesten bare spørre arbeidsgiver. Anonymkode: d3d45...e49
Millimani Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 36 minutes ago, Rosa enhjørning said: Kan man egentlig sykemelde seg for å gå til begravelse? min bestemor døde i går og hele familien min bor i Molde og jeg bor i Oslo, vil veldig gjerne være der for familien min... men greia er at jeg har ikke fast jobb, jeg er bare vikar; kan jeg egentlig sykemelde meg for å være med familien min og gå til begravelsen? Får jeg eventuelt betalt? Du kan, som flere skriver, søke om velferds-permisjon. Jeg bor på østlandet, og da min onkel på vestlandet døde fikk jeg tre dager permisjon fra jobben. 16 minutes ago, AnonymBruker said: Du har rett på fri til begravelse om det er ti generasjoner tilbake eller under deg. Besteforeldre, foreldre, barn eller barnebarn. Ikke tanter, venner eller søskenbarn. Sykemelding er kun til egen sykdom. Anonymkode: 6083e...08d Joda, jeg har fått velferdspermisjon for å delta i min onkels bisettelse og en av mine kusiners begravelse.Selvsagt får man for familie
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 Jeg fikk 1 dag fri da min mormor skulle begraves. Skulle reise langt. Men det er noen år siden. Anonymkode: 98865...7ce
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 3 timer siden, Millimani skrev: Du kan, som flere skriver, søke om velferds-permisjon. Jeg bor på østlandet, og da min onkel på vestlandet døde fikk jeg tre dager permisjon fra jobben. Joda, jeg har fått velferdspermisjon for å delta i min onkels bisettelse og en av mine kusiners begravelse.Selvsagt får man for familie Nei det er ikke selvsagt. Det er derimot vanlig at leder vurderer "nærheten" til personen som er død, og leder har mulighet til å innvilge velferdspermisjon for begravelser til søskenbarn, tanter, venner eller naboer, men de fleste arbeidsgivere gir kun rett til velferdsperm ved begravelse av mennesker i rett opp- eller nedadgående linje (foreldre, barn, barnebarn, beesteforeldre). Anonymkode: b7603...a86 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #17 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke selvsagt. Det er derimot vanlig at leder vurderer "nærheten" til personen som er død, og leder har mulighet til å innvilge velferdspermisjon for begravelser til søskenbarn, tanter, venner eller naboer, men de fleste arbeidsgivere gir kun rett til velferdsperm ved begravelse av mennesker i rett opp- eller nedadgående linje (foreldre, barn, barnebarn, beesteforeldre). Anonymkode: b7603...a86 Enig. Dette er en vurderingssak for leder. Det er jo noe annet hvis det er et søskenbarn som du har vært nabo med hele livet - enn om det er gammeltante Gerda i Finnmark som du ikke har sett på 15 år Det er leder som bestemmer om man får velferdspermisjon. Anonymkode: c078a...831 1
Millimani Skrevet 6. september 2017 #18 Skrevet 6. september 2017 Javel. Så takk og pris at jeg fikk lov å delta i begravelsene til min kusine og min onkel som døde av kreft med kort tids mellomrom. Er ikke onkel og søskenbarn "godt nok" argument for velferdspermisjon?? Jeg forstår det med en nabo, men at jeg evt ikke skulle fått lov å dra i begravelsene til to familiemedlemmer som sto meg veldig veldig nær?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #19 Skrevet 6. september 2017 Få en sykemelding og dra i begravelsen. Hvem faen bryr seg om du er vekk en dag eller to?? Anonymkode: 92118...cef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 9 timer siden, Millimani skrev: Javel. Så takk og pris at jeg fikk lov å delta i begravelsene til min kusine og min onkel som døde av kreft med kort tids mellomrom. Er ikke onkel og søskenbarn "godt nok" argument for velferdspermisjon?? Jeg forstår det med en nabo, men at jeg evt ikke skulle fått lov å dra i begravelsene til to familiemedlemmer som sto meg veldig veldig nær? Ikke i følge lovverket, nei. I min bedrift er det "Normale" regler som gjelder, altså bare rett opp og ned. Så om søsken dør får man ikke velferdspermisjon. Du får jo lov til å dra i begravelsen, men du må bruke en feriedag på det. Anonymkode: 91c8e...e3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå