AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Jeg liker veldig godt kneippbrød, spesielt fra REMA1000, men opplever nesten å bli uglesett når jeg kjøper det. Jeg er en mann på 50 som vokste opp med kneipp, og synes fortsatt dette er best. Har god råd så pris spiller egentlig ingen rolle. Liker ikke hele korn, og for meg smaker mange av de dyre grovbrødene slik jeg innbiller meg barkebrød ville smake. Det toppet seg her om dagen da jeg delte en kneipp i skjæremaskinen i butikken, og hørte to damer bak med si at de aldri kunne kjøpt et slik brød og aldri kunne gitt det til barna sine. Hørte de snakke sammen om hvor usunt og fælt dette var. Men for en tid tilbake, på TV2, så jeg et program med innslag om brød. Og en kostholdsekspert fastslo at for grove brød ikke skulle gis til små barn, de ble mette før de fikk i seg nok næring, samtidig påsto hun faktisk at vanlig kneipp hadde en perfekt grovhet for barnemager. Men, for noen virker det som det er viktigere å vise at de har råd til å kjøpe dyre brød, enn hva som faktisk er bra. (og godt) Anonymkode: cc560...a27
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Nå tror jeg ikke akkurat folk kjøper en spesiell type brød for å demonstrere hvor god råd de har - heller for å vise hvor SUNNE de er - men ellers er jeg enig med deg. Dvs. akkurat kneipp liker jeg ikke, men sånne supergrove brød er grufullt, og jeg har vansker med å skjønne hvordan noen i all ærlighet kan si at det smaker godt. Halvgrove, passe myke brød med masse frø derimot. Anonymkode: 59f04...794 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Ingenting å bry seg om, kos deg med kneipen din.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 Og ja, veldig godt poeng at de groveste brødene rett og slett ikke er særlig bra for barn! Anonymkode: 59f04...794
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 Ikke bry deg! Tror du gjør det verre i hodet ditt, enn det er. De fleste plasser jeg har bodd i Norge, så er det de billigste brødene som går først, bl.a. kneippbrød. Er jeg sent ute på en fredag, så ender jeg opp med å måtte kjøpe disse dyre brødene du mener folk snobber med, da de er de eneste som ligger igjen. Anonymkode: 14d33...205 1
Elghund Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Syns du er heldig som liker kneippen. Jeg tenker at folk kjøper den pga økonomi, men nå vet jeg bedre. Så ja, slapp av, neste gang jeg ser en mann kjøpe kneipp skal jeg slutte å tenke at vi er i samme stusselige båt med økonomisk utfordrede personer.
Kontormus Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Kjøper bare kneip jeg også. Og de i de hvite posene på Rema funker fint 😉 Kunne ikke bry meg mindre om hva andre mener. Men dog, ser en tendens til at disse forsvinner ganske tidlig på dagen og barkebrødene ligger igjen når det nærmer seg kvelden
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg ikke akkurat folk kjøper en spesiell type brød for å demonstrere hvor god råd de har - heller for å vise hvor SUNNE de er - men ellers er jeg enig med deg. Dvs. akkurat kneipp liker jeg ikke, men sånne supergrove brød er grufullt, og jeg har vansker med å skjønne hvordan noen i all ærlighet kan si at det smaker godt. Halvgrove, passe myke brød med masse frø derimot. Anonymkode: 59f04...794 TS: tror du har rett i det, at "snobbingen" går ut på å vise hvor sunn og smart man er. Men kanskje er det omvendt, at noen som har dårlig råd, vegrer seg for å kjøpe kneipp nettopp for de tror de da viser all verden at de har dårlig råd? Jeg klager heller ikke på at kneipp er billig, bare takker og bukker, ingrediensene i kneippen er jo omtrent like dyre som andre brød, så det er jo matkjedene som sponser det. (for de som måtte tro at prisen i dette tilfelle er et parameter på sunnhet) Anonymkode: cc560...a27
Gremlin Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 På butikken jeg jobber tar vi inn mye kneipp, men om kvelden ligger det aldri noen igjen. De brødene som ligger igjen er som oftest de dyreste og fineste.
JegErMeg Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 Kos deg med kneipen!! Ikke bry deg om hva andre sier, brødsnobberi hever vi oss over:-)
Svigermor Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 Kunne aldri ha datet en mann som spiser kneippbrød. Ett sted går grensa. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Jeg synes det er ille å rakke ned på andres matvalg på bakgrunn av motiver man konstruerer selv for å distansere seg fra dem, uansett om man ser ned på folk som velger billig kneipp ELLER man ser ned på folk som velger dyre brød med mer fiber. Å rakke ned på innbilt matsnobberi er en egen gren på matforumet her, det er ikke noe mer høyverdig enn annen stererotypisk basert stigmatisering av andre, selv om man kan rettferdiggjøre det for seg selv med at man "sparker oppover". Spis maten du liker uten å blande mindreverdighetsproblemene dine inn i den (og gi innbilte snobber skylden for dem), TS, og la dermed også andre få gjøre det samme. Anonymkode: a4e15...af1 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 Folk står og sladrer ved brødskjæremaskinen? Og snakker om andre? Ved brødskjæremaskinen, faktisk. Anonymkode: 2da33...9c5 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 Har aldri hørt at folk diskuterer det jeg kjøper av matvarer, må si det er noget spesielt 😂 Men, bare drit i dem. Evt send dem et blikk som en slags bekreftelse på at du faktisk hører dem, da blir det stilt Anonymkode: 83785...139
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 Og forresten: De virkelige brødsnobbene nå til dags baker egne brød av egen surdeigsstarter, og instagrammer dem. Type hipstere som ikke kjøper brød i vanlige matbutikker overhodet. Hva slags type brød man velger fra hylla på matbutikken er altså neppe en sosial markør av noen særlig betydning etter mitt syn. Så bare å føle seg fri. Anonymkode: a4e15...af1 4
Brunhilde Skrevet 6. september 2017 #18 Skrevet 6. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: ...Men, for noen virker det som det er viktigere å vise at de har råd til å kjøpe dyre brød, enn hva som faktisk er bra. (og godt) Anonymkode: cc560...a27 Jeg liker ikke kneip, gjør det meg til en snobb? 6
Kontormus Skrevet 6. september 2017 #19 Skrevet 6. september 2017 Kneipen jeg kjøper på Coop'en koster 27 kroner tror jeg. Er det så billig da?
Tibbie Skrevet 6. september 2017 #20 Skrevet 6. september 2017 Jeg synes også at kneip er best. At det koster sju kroner og ikke 47 kr synes jeg er veldig ok Men jeg synes ofte at det er fritt for kneipbrød, og at jeg heller må kjøpe et fancy et siden det er det eneste som er igjen Så vi er nok ikke alene, TS!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå