Gå til innhold

Hva har dere i matpakken til barnehagebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes det er så vanskelig å beregne hva/hvor mye mat jeg skal sende med treåringen i barnehagen. Sender som regel med to brødskiver pluss litt frukt/grønt, varierer innimellom med å bytte ut én skive med kokt egg, Skyr e.l. Noen dager spiser han masse mens andre dager rører han nesten ikke maten, noe som gjør at det blir mye matsvinn. Det som er igjen er jo som regel herjet med og har tilbragt hele dagen i romtemperatur innen vi henter, så det er ikke noe å ta vare på selv om det er mye.

Er vel ingen fasitsvar på dette, men tenkte det kunne vært greit å høre hva dere andre har i matpakken til barnehagebarn :)

Endret av bib_84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er forresten ikke bekymret for at han spiser for lite - han vokser som han skal og har som regel god matlyst. Er mest matsvinnet jeg synes er irriterende :)

Skrevet

Jeg tror nok det er sånn man bare må regne med, dessverre. Jeg "irriterer" meg over det samme, og det er ikke noe bedre nå som han går på skolen. Da han gikk i barnehage, fikk han en skive med variert pålegg og ca en håndfull grønnsaker/frukt. Nå som han går på skolen får han det samme, bare med en ekstra skive. Noen dager kommer matpakken nesten uspist hjem igjen, men oftest spiser han i det minste grønnsakene.

• Liker 1
Skrevet

Vi sender alltid med litt for mye mat. Barnehagen legger matpakken tilbake i kjøleskapet om det er mat igjen. Hun spiser enten opp på vei hjem, til kveldsmat eller får med rester i matpakken dagen etter. Ingen matsvinn og aldri for lite mat :) 

Anonymkode: d855a...53f

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sender alltid med litt for mye mat. Barnehagen legger matpakken tilbake i kjøleskapet om det er mat igjen. Hun spiser enten opp på vei hjem, til kveldsmat eller får med rester i matpakken dagen etter. Ingen matsvinn og aldri for lite mat :) 

Anonymkode: d855a...53f

Så kjekt! :) her spiser de matpakken sin til frokost, så de har ikke kjøleskap på avdelingen, bare på felleskjøkkenet der de lger lunsjen. Jeg tror ikke det er aktuelt for de å legge alle matboksene inn der, ser for meg det kan bli kaotisk.

Skrevet

Ulike typer brød (vanlige brødskiver, polarbrød, lefser som kan rulles sammen, rundstykker osv) med pålegg, pizzasnurrer, skinkehorn, middagsrester, yoghurt, fiskekake i hamburgerbrød, omelett, eggebåter, oliven, grønnsaksstaver med en enkel dip.  Vi sender ikke med frukt, det får de i barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet

Her spiser de til to måltider, men likevel veldig varierende hva hun spiser. Det ligger alltid tre skiver brød/rundstykker med pålegg, grønnsaker, frukt, skyr og noen ganger omelett, egg, ostebiter eller annen snacks 

Anonymkode: 22690...8aa

Skrevet

På facebook er det matpakkegrupper, du kan jo melde deg inn i en av de for flere råd og tips :) 

Anonymkode: f3338...be2

Skrevet

Min blir ofte litt brødlei, og det er alltid brød til lunchen, så jeg prøver variere med skyr, gulrot, knekkebrød, byggrynslunsj o.l. Han spiser ikke spesielt mye til kl 14 måltidet, så har gitt opp de store matpakkene. 

Anonymkode: 745a1...77e

Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Ulike typer brød (vanlige brødskiver, polarbrød, lefser som kan rulles sammen, rundstykker osv) med pålegg, pizzasnurrer, skinkehorn, middagsrester, yoghurt, fiskekake i hamburgerbrød, omelett, eggebåter, oliven, grønnsaksstaver med en enkel dip.  Vi sender ikke med frukt, det får de i barnehagen. 

Jeg skulle ønske min unge spiste noen av de tingene der :P Youghurt hadde gått rett ned da. Han spiste fiskekake de 3 første gangene det var i matpakke, og så var den trenden over.

Men over til tema: vårt barn er både småspist og veldig selektiv, så vi sender med type brødmat med pålegg, samt noe på siden(frukt/ostebit). Frokost sender vi også med da han spiser i barnehagen.

Noen ganger lager jeg banan og havrelapper som er med.

Sender vi med youghurt spiser han kun dette og ingenting annet, så det sluttet vi å sende med.

Ting som ikke minner om ei ordinær matpakke er ikke barnehagen så glade i, og har bedt oss om å droppe det særskilt på turdag da ungene sliter med å spise småting/ting som er rullet sammen osv når de sitter i regn ute i skogen. Helt greit for meg.

Anonymkode: ef3b0...939

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske min unge spiste noen av de tingene der :P

Hehe, vel, jeg har tre barn og dette er det barnehagebarnet (og forsåvidt også eldstemann) spiser. Mellomste er en heeelt annen historie. Han er ekstremt kresen og spiser kun brødskiver og har kun ett eller to aksepterte pålegg. Yoghurt er han veldig glad i da, men nå som han går på skolen og de ikke har kjøleskap å ha matpakkene i er ikke lunken yoghurt helt det samme. Han vil ikke ha noen form for middagrester eller varm mat overhodet. Han kan spise pizzasnurrer da, med kun tomatsaus og ost. Det nytter ikke å finne noe som helst nytt og spennede, han vil ikke ha noe annet enn det faste. Og det hjelper ikke hvor sulten han er, han lar heller være å spise enn å spise noe han ikke vil ha. I det minste er han ikke lei av de samme to påleggene han får dag ut og dag inn, det er i det minste noe.

Skrevet

Våre får grovt brød med div. pålegg. Hjemmebakte rundstykker om jeg har bakt i helga, og jeg ser at de ofte spiser mer da. Sender med grønnsaker, som småtomater, agurkskiver, sukkererter, paprikastrimler, men er nesten bare den eldste som spiser det. Før deyt ble så mange allergi-restriksjoner i barnehagen (spesielt egg og fisk setter en del begrensninger på fantasien), fikk de ofte med et helt kokt egg, havrelapper, fiskekaker, fiskepinner, middagsrester som inneholder egg, fisk eller skalldyr, men det er jo utelukket nå.

Skrevet

Det varierer veldig, men for eksempel kokt egg, fiskekaker, hjemmelaget müsli, rå grønnsaker, skinke, spekepølse, røkt laks, laksepålegg eller makrell, smoothiepose, nøttebarer, ulike typer ost, yoghurt, skyr, oliven og middagsrester hvis de går an å spise kalde. De får brød til lunsj i barnehagen, så da putter vi noe annet i matpakken.

Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Hehe, vel, jeg har tre barn og dette er det barnehagebarnet (og forsåvidt også eldstemann) spiser. Mellomste er en heeelt annen historie. Han er ekstremt kresen og spiser kun brødskiver og har kun ett eller to aksepterte pålegg. Yoghurt er han veldig glad i da, men nå som han går på skolen og de ikke har kjøleskap å ha matpakkene i er ikke lunken yoghurt helt det samme. Han vil ikke ha noen form for middagrester eller varm mat overhodet. Han kan spise pizzasnurrer da, med kun tomatsaus og ost. Det nytter ikke å finne noe som helst nytt og spennede, han vil ikke ha noe annet enn det faste. Og det hjelper ikke hvor sulten han er, han lar heller være å spise enn å spise noe han ikke vil ha. I det minste er han ikke lei av de samme to påleggene han får dag ut og dag inn, det er i det minste noe.

Høres ut som barna våre er tvillinger skilt ved fødselen :ler: Med stor aldersforskjell.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som barna våre er tvillinger skilt ved fødselen :ler: Med stor aldersforskjell.

Vi venter og venter på at han skal vokse det av seg. Han har vært sånn siden han var ett år, så over fem år nå. Det har jo vært en liten utvikling, men det er virkelig musebabyskritt. Jeg blir litt gretten av å lese "tips til hvordan unngå kresne barn" i aviser og slikt eller få "gode råd" fra andre. Etter fem år har man prøvd alt, absolutt alt. Og vi har tross alt to andre barn som spiser all mat, så vi har tydeligvis ikke feilet helt heller. Noen barn har det bare litt vanskeligere med mat. Jeg trøster meg med at han er frisk og rask, vokser som han skal og har det bra. Så får det heller være at jeg noen ganger (eller ofte) får lyst til å rive meg i håret av frustrasjon over hvor få ting han spiser. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange tips! Kanskje vi skal prøve å erstatte brødet med noe annet vi også, og se om han spiser opp oftere da. Med brød til både frokost, lunsj og kvelds (som regel) skjønner jeg jo at man kan bli lei. Ikke tror jeg det er verdens beste mat heller, spesielt ikke så mye av det, det er bare så lett å falle inn i den vanlige "brød-tralten" :P

Jeg ser også at han er selektiv: Sender jeg med for eksempel cherrytomater og gulrot kan han gjerne spise begge deler. Men er det kiwi og gulrot spiser han kun kiwien, ettersom han liker det så mye bedre :P

Skrevet (endret)

Husker jeg alltid hadde med kjøleelement i posen matboksen lå i. I dag får man jo kjøpt matbokser med kjøleelement i bunnen, om matboksen ohar flere rom kansje det også hjelper på slik at det ikke blir en eneste stor røre. :)

Endret av Perle
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg sender med jenta mi (17mnd) to brødskiver/lomper m leverpostei/polarbrød/knekkebrød + en banan, litt bær, oppdelte grønnsaker, en smoothie e.l. Evt en brødskive og litt middagsrester. 

Barnehagen vår er veldig flinke til å bruke opp mest mulig av matpakken. De setter alltid maten tilbake i kjøleskapet etter frokost, og tar den fram igjen til lunsj eller ettermiddagen.

Har jenta mi spist opp frokosten sin får hun servert lunsj og ettermiddagsmat i barnehagen. Det er kun frokost hun må ha med egen mat, resten står barnehagen for. Varm mat to dager i uka 😊

Svært sjelden hun har mye mat igjen i matboksen, og er det noe igjen blir hunden vår veldig lykkelig når hun kommer hjem 😉

Endret av MVN90
Skrevet

De som har Nugatti og Grandiosa bør bekymres til Barnevernet..er synd på sukker-barn 😥

Anonymkode: e238e...330

Skrevet

Vår spiser sjeldent frokost i bhg men når jeg sender med sender jeg følgende

2 brødskiver, gjerne med smøreost

druer eller blåbær

en banan

epler eller vannmelon.

lander frokostdagen på en fredag får han også med seg en fruktstang og smoothie pose.

jeg sender heller for mye mat enn for lite. Da har han noe å spise på om han blir sulten før lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...