blomster Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Hei Vi har en hannkattunge på 4 måneder, og fra før har vi en hannkatt på 6 år. Introduksjonen gikk kjempefint helt fra starten. De sov ved siden av hverandre i løpet av den første uken. De siste 2 ukene har ikke gått så veldig bra. Det er fordi minstemann er ekstremt leken, og kaster seg rundt halsen og henger på størstemann, og hopper svalestup både forann og bak!! Den største katten er i utgangspunktet en veldig rolig katt, men nå den begynner nå bli mektig lei den minste. Han freser og klapper til kattungen, men det hjelper ikke - og minsten prøver seg igjen, og igjen. Resultatet er at den voksne ikke har så lyst til å være inne så mye lenger. Det er veldig sårt for meg. En annen ting er at jeg tror det stresser den største at han ikke får sovet ut slik han gjorde før. Jeg har ikke lyst til å blande meg så mye bort i slike situasjoner, da det kanskje vil virke enda mer stressende for den voksne. Og ikke forstyrre hiriakiet på en måte. Den siste uken har jeg tatt med kattungen ut sammen med meg, i håp om den skal rive av seg litt ute. Han elsker det. Den er øremerket,chippet og kastret allerede, og jeg følger alltid nøye med på hvor han er. Når begge kattene er ute samtidig, så ser jeg en helt annen kjemi mellom dem. Den største passer på en måte på den minste, og der leker de også litt sammen ( men ikke den "masingen og hoppingen" vi ser inne). Det jeg har begynt å gjøre på dagtid nå, er at jeg lukker kattungen inn på et stort soverom (etter å ha revet av seg ute). Der har han en god seng han kan ligge i, og har mat, vann, tissekasse og noen leker tilgjengelig. Og god utsikt fra vinduet. Dette gjør jeg kun fordi at størstemann skal få sovet ut på dagen. Den er mest ute på nettene, det har han alltid gjort. Vi har alltid hatt katteluke som størstemann har brukt, men den har vi teipet igjen med en papplate inntil videre. Jeg tenker at jeg kan åpne den på dagene når kattungen er 6 måneder, så kan han begynne å bruke den han også. Kun på dagtid. Vet at stedsansen ikke er fullt utviklet før de er ca. 1 år, men jeg kommer til å lære han å bruke den tidligere, og samtidig holde han under oppsikt. Jeg mener selv jeg er et forsvarlig kattemenneske, så ikke ta opp dette med jeg er uansvarlig fordi jeg ikke vil holde kattungen konstant inne i et helt år. For meg blir det helt feil. Det beste må jo være at den lærer seg dette ved å gå små, små skritt utenfor komfortsonen, og ved veiledning. En katt som slippes ut på dagen den blir 1 år, tror jeg har lettere for å forsvinne. Mitt mening da. Men tilbake til utgangspunktet. Er det noen som har erfaringer om spørsmålene rundt dette med at storekatter som ikke takler masingen/herjingen til kattungen, og hvordan ting har gått seg til etterhvert ? Hvor lang tid kan slikt ta ?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Kattunger irriterer større katter. Det er bare sånn Anonymkode: dffa4...972 1
Nerine_ Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Sånn var det med våre også. Men det gikk seg til når minste katten begynte å være ute og fikk utløp for energien ute. Også blir de jo roligere når de blir litt større😊
_popcorn_ Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Den store "eier" huset, det er hans territorium. Selv om han går litt unna, så betyr ikke det at han faktisk er så irritert som det kan virke som. Han blir nok litt lei og sliten, men så lenge dem leker ellers, så er det ikke så mye å bekymre seg for. Han er gammel nok til å sette den lille skikkelig på plass, og får han virkelig nok så vil han varsle såpass at den lille skjønner tegninga! Den lille vil leke og herje, men om den får ett meget klarsignal fra "sjefen", så vil han gi seg. 1
Tvist Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 Vil også tro at det går seg til når lille er mer ute. De fleste roer seg også litt når de runder året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå