AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Jeg har tatt på meg oppgaven med å arrangere babyshower for en barndomsvenninne. Mest fordi jeg vet at hun kommer til å elske det, og at hun ønsker det. I tillegg har hun på alle måter fortjent oppmerksomheten. Jeg kjenner ikke de andre inviterte, med få unntak. Mannen har hjulpet med gjestelisten. Dette er hennes venninner fra en annen gjeng, og ikke den typen jenter jeg vanligvis omgås. På facebookgruppen vi har er det lite engasjement. Jeg har avtalt med en av gjestene at hun baker kake, og en annen tar med den klassiske bleiekaken. Bortsett fra det får jeg ingen forslag eller tilbakemelding på det jeg skriver. Jeg har forsøkt å spørre om hvordan vi skal fordele betaling/eventuelle oppgaver, uten svar. Nå er det på høy tid å begynne å handle. Jeg tenkte å bestille pynt som i ballonger, servietter, lys og blomster. I tillegg ser jeg for meg alkoholfri champange, fruktspyd og annen lett servering. Venninnen min vil sette pris på smakfull, classy dekorasjon og mat. Skal jeg stå for alle kostnadene her? Er det meningen at jeg skal kjøpe pynt, og handle mat + drikke, eller er det innafor å forvente bidrag? I såfall, hvor mye? Vi er rett under 10 gjester, kan jeg be om 150/200kr? Hører med at dette ikke skal holdes hos meg, men hos de blivende foreldrene. Anonymkode: ff1fe...910
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Kanskje de andre innkalte synes babyshower er noe stort tull, som vi ikke trenger i Norge... Jeg kan garantere at jeg ikke hadde engasjert meg på facebook, og hatt mest lyst til å takke nei til hele fjaset. Må det være så mye oppgaver, da? Skal gjestene virkelig forventes å få oppgaver? Jeg tenker at det er arrangøren som skal arrangere, ikke gjestene. Jeg synes vel også at det er den vordende moren som skal betale. Jeg hadde ALDRI kommet i en babyshower hvor det ble forventet at JEG skulle betale for å være med! Det er rett og slett himla frekt, synes jeg. Det er heller ikke rett at det er du som skal betale. Men dette er en fest for den vordende mor, og om det er hun som absolutt vil ha den, bør hun betale. Anonymkode: 5c523...e27 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 Babyshower er noe forbaska tull som folk føler seg presset inn i. Derfor er de ikke interessert, ts. Anonymkode: 2a81e...229 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 Jeg tenker du inviterer, du betaler. Du fikser det som skal fikses. Babyshower er bare tull i mine øyner, så jeg hadde heller ikke engasjert meg veldig. Er det meningen man skal ha med gaver også på slikt? Det gir man vel heller ved fødselen? Anonymkode: e1d05...92c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de andre innkalte synes babyshower er noe stort tull, som vi ikke trenger i Norge... Jeg kan garantere at jeg ikke hadde engasjert meg på facebook, og hatt mest lyst til å takke nei til hele fjaset. Må det være så mye oppgaver, da? Skal gjestene virkelig forventes å få oppgaver? Jeg tenker at det er arrangøren som skal arrangere, ikke gjestene. Jeg synes vel også at det er den vordende moren som skal betale. Jeg hadde ALDRI kommet i en babyshower hvor det ble forventet at JEG skulle betale for å være med! Det er rett og slett himla frekt, synes jeg. Det er heller ikke rett at det er du som skal betale. Men dette er en fest for den vordende mor, og om det er hun som absolutt vil ha den, bør hun betale. Anonymkode: 5c523...e27 Dette er jo en overraskelse for den vordende moren. Litt som et utdrikningslag. Jeg hadde aldri bedt henne ta regningen. Og om du synes det er teit er irrelevant. TS Anonymkode: ff1fe...910 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du inviterer, du betaler. Du fikser det som skal fikses. Babyshower er bare tull i mine øyner, så jeg hadde heller ikke engasjert meg veldig. Er det meningen man skal ha med gaver også på slikt? Det gir man vel heller ved fødselen? Anonymkode: e1d05...92c Det er meningen man skal ta med gaver, ja... Det er der "shower" delen kommer inn i det, man skal overøse mor/barn med gaver. Altså en gavefest. Og så forventes det tydeligvis at gjestene skal betale inngangspenger i tillegg. Anonymkode: 5c523...e27
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo en overraskelse for den vordende moren. Litt som et utdrikningslag. Jeg hadde aldri bedt henne ta regningen. Og om du synes det er teit er irrelevant. TS Anonymkode: ff1fe...910 Om det er du som inviterer, på eget initiativ, så er det fort du som ender opp med regningen, ja. Jeg hadde ikke betalt inngangspenger på noe sånt, og så måttet ha oppgaver og i tillegg gi gaver. Så labert engasjement kan bety at gjestene rett og slett ikke er interessert i noe sånt, og ikke vil være med. Og det er selvsagt helt ok og lovlig. Anonymkode: 5c523...e27 1
Lykkehjerte Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Mange måter å gjøre dette på! Personlig tenker jeg her at det blir litt som utdrikkingslag ol, altså et spleiselag! Siden gruppe er opprettet og noen oppgaver er fordelt. Be om på fb gruppen, at alle må snarest sette inn/vipse over 200kr til deg! Så kan du evt opplyse om at de får tilbake kr dersom det blir noe igjen. Føler det er litt alders/situasjonsbetinget dette også, mht betaling. For noen er 200kr fint, for andre er det alt for mye. Festen skal være hos de kommende foreldre, hva med å høre med den kommende faren, ang innkjøp? For pynt og utstyr koster, uansett hvor rimelig man gjør det, og tenker det er feil at du skal betale dette alene! Trenges flere kaker, mat osv, kan du fordele det på liste på fb, (i steden for å få inn penger)og så kan de bytte innbyrdes om de ønsker det. Husk å gi beskjed samtidig at om noen ikke har anledning til å ta med noe, så kan de gi deg beskjed på personlig melding. Da får du oversikt, og de eventuelle slipper å ydmykes.Blir det få el ingen som kan ta med noe, kan du kontakte vordende barnefar og opplyse om dette, at det blir mye for deg å ordne alt selv mht økonomiske. Sikker på at det vil løse seg. Har du bestemt fargetema, kan du også eks be om at X tar med gule ballonger, og Y stiller med gule servietter og gule sugerør. Når det er sagt, forstår jeg om det er lettere og best for deg å bestille alt selv, og få inn kr. Noen syns det er hyggelig med babyshower, andre er ikke fan av det. Syns du er snill som ordner for din venn, og spesielt siden hun vil sette stor pris på det!Tenker at selv om de kanskje ikke er så engasjerte på fb gruppen, at de kanskje syns det er tull med shower, så er det ufint og respektløst å la være å svare deg! Bedre å være åpen og ærlig på det, slik at du vet hva du har å forholde deg til! Babyshowe kan sees på mange måter, noen syns det er å griske til seg, mens andre syns det er et hyggelig påskudd for å samles. Man må ikke overøse med gaver, man kan ha festlige leker, og dropoe gaver, eller ta med hyggelig kort osv. Mulighetene er mange! Personlig syns jeg babyshower bør være litt spleiselag, og lar det seg ikke gjøre, bør barnefar opprette en pott til utgiftene! Noen mener at du er arrangør og skal betale alt, menes det samme om utdrikkingslag? Og ja babyshower er kanskje ikke opprinnelig fra Norge, men tradisjonen har eksistert i mange mange år her nå, så ser personlig ikke vits i å kverulere på det ennå, i likhet med halloween osv. Disse tingene har nok kommet for å bli, og heldigvis kan man velge selv hva man ønsker mht deltakelse og feiringer! Håper vordende far stiller opp med kroner, eller tilbyr å betale regninger på hovedtingene til festen! Og at en slags fordelingsliste på fb gruppen vil fungere! Jeg kan forstå de som ikke er fan av slike arrangementer, selv om jeg selv syns det er svært hyggelig, både å arrangere og møte som gjest!Lykke til TS, den vordende mor er heldig som har deg til venn!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Om ts allerede har invitert folk, og SÅ i etterkant kommer og skal ha inngangspenger, er det frekt. Om ts forventet at gjestene skulle være med å betale, burde det kommer helt klart og tydelig frem i invitasjonen. Nå kvier kanskje folk seg for å takke nei om de allerede har takket ja. Anonymkode: 5c523...e27
Svigermor Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 Du arrangerer så da får du ta kostnaden. Det er ikke som et utdrikningslag, det er det tradisjon for at man spleiser på, sånn er det ikke med babyshower. Da skulle du ha sagt i fra om at det var spleiselag i fra starten av.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 Herregud, her var det mange gretne kjerringer! Altså, man kan mene akkurat hva man vil om babyshower. I min vennegjeng er det ca 50/50 om folk syns det er superteit eller koselig. Jeg syns det er både superteit og koselig. Hvis man syns det er helt håpløst, så står man selvfølgelig fritt til å melde avbud. Dersom man velger å delta, så er det forventet at man tar med gave, og det er SELVFØLGELIG forventet at man betaler sin del av spleiselaget. Jeg syns det er ganske oppsiktsvekkende at noen tror den vordende mor skal betale for sin egen overraskelsesfest! Jeg syns du skal foreslå en aktuell sum per pers som skal dekke mat, drikke, snacks, pynt etc., og samtidig be folk si om de kommer eller ikke. At det er uvanlig eller uventet at deltakere i babyshower skal være med å betale er bare vås. Jeg har aldri opplevd noe annet. Anonymkode: 339e9...8b1 5
Vera Vinge Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 Jeg oppfatter dette som et utdrikningslag, hvor alle spleiser. Det er hvertfall ikke innafor å holde overraskelsesfest for den gravide og gi henne regningen etterpå. Og heller ikke rimelig at den som arrangerer skal betale alt. Hvis det er noen som er helt uvillige til å betale kan de jo bare takke nei. Men det spørs jo hva du legger opp til da. Om det er full middag og de kostnadene det medfører eller bare en kake og noen cupcakes. Du kan jo høre hva det er stemning for. Foruten det ville jeg ikke forventet så mye svar, da det er veldig forskjellig hvor mye folk engasjerer seg, uten at det trenger å bety at de er i mot opplegget. Når du har fått inntrykk av hvor mye de er villig til å betale, ville jeg bare laget en plan og evt. fordelt oppgaver. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Oi, her var det mange sure damer. Sannsynligvis en generasjon eller to eldre enn målgruppen... I vår vennegjeng spleiser vi alltid. Stort sett kjøper den som inviterer inn dekorasjonene. Det trenger ikke å være mye! Et banner og noen ballonger bør ikke koste mer enn en hundrelapp. Alle andre tar med mat, drikke eller kake. Noen ganger har vi hatt full middag. Da blir det "tapas". Amdre ganger lager én person suppe og en annen rundstykker til alle. Den som inviterer planlegger lekene. Noen ganger sammen med en annen. Her ser man an den vordende moren. Noen foretrekker lite leker, andre kjører dette fult ut med miming m.m. Anonymkode: addc7...711
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 8 timer siden, Svigermor skrev: Du arrangerer så da får du ta kostnaden. Det er ikke som et utdrikningslag, det er det tradisjon for at man spleiser på, sånn er det ikke med babyshower. Da skulle du ha sagt i fra om at det var spleiselag i fra starten av. Det kommer nok an på, i alle babyshowers jeg har vært i (og det har vært litt rundt om kring) har vi venninner spleiset på en fin dag for den vordende mor. Det trenger slettes ikke koste stort heller. Anonymkode: 5b150...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, her var det mange sure damer. Sannsynligvis en generasjon eller to eldre enn målgruppen... I vår vennegjeng spleiser vi alltid. Stort sett kjøper den som inviterer inn dekorasjonene. Det trenger ikke å være mye! Et banner og noen ballonger bør ikke koste mer enn en hundrelapp. Alle andre tar med mat, drikke eller kake. Noen ganger har vi hatt full middag. Da blir det "tapas". Amdre ganger lager én person suppe og en annen rundstykker til alle. Den som inviterer planlegger lekene. Noen ganger sammen med en annen. Her ser man an den vordende moren. Noen foretrekker lite leker, andre kjører dette fult ut med miming m.m. Anonymkode: addc7...711 Samme erfaring har jeg kjenner meg ikke igjen i at babyshowers er et pengesluk heller, mer en hyggelig samling venninner med skravling, noe godt å spise på og kake Anonymkode: 5b150...dfa 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 45 minutes ago, AnonymBruker said: Det kommer nok an på, i alle babyshowers jeg har vært i (og det har vært litt rundt om kring) har vi venninner spleiset på en fin dag for den vordende mor. Det trenger slettes ikke koste stort heller. Anonymkode: 5b150...dfa Men da har vel alle vært enige om opplegget og kostnaden? Her virker det som TS prøver å tvinge frem et selskap og en kostnad de andre ikke er enige i, og så blir hun sur for at de ikke er med på det. Anonymkode: ed475...871 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 Jeg ser også baby shower som en overraskelse til og "feiring" av den vordende mor. Synes ikke 200 kr er så mye å forvente fra venninnene som vil bli med Kjenner jeg er litt glad for at typen er amerikaner, sånn at jeg kan nyte alle slike "teite" feiringer som baby shower, valentines day og Halloween med god samvittighet Anonymkode: 647a4...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå