AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Før sommer fikk jeg en ny kollega. Jeg arbeider ikke med henne direkte, men hun sitter i samme gang som meg og er på avdelingen min. Jeg visste hvem hun var fra før av, men ikke hvordan hun er. Kollegaen min tar så stor plass. Det er høylytt prating hele tiden, men omtrent om de samme emnene. Hvis noen forviller seg inn på avdelingen vår blir de overfalt av tompratet. Jeg har hørt det så mange ganger før at jeg nå lukker kontordøra og "stenger meg inne". Dessuten har jeg fått en kollega til, en nokså stille jente. Det er dessverre umulig å ha en samtale med henne (liksom, prøve å finne ut hvem hun er og sånn) fordi hun andre bryter inn og snakker om hennes ting. Jeg er ikke misunnelig, jeg trenger ikke oppmerksomhet, men jeg savner å ha en samtale med kollegaer uten at noen bryter inn og snakker om de samme emnene hele tiden. Jeg savner å ha oppe kontordøren og være åpen for en prat, istedenfor å ha den lukket og være usosial. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye arbeid som faktisk blir gjort hos henne, men i og med jeg ikke jobber direkte med henne så angår det meg egentlig ikke. Uansett, jeg må innrømme jeg trivdes nokså godt på jobb før, men nå er det ikke så greit. Har vurdert å ta det opp på medarbeidersamtalen, men vet ikke hva det har å si egentlig... Anonymkode: 3f522...34c 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Åh jeg kjenner irritasjonen helt hit 😳 Noen mennesker tar altså så mye plass, å de tar null hensyn til folk rundt seg. Er jo liksom ikke mye å gjøre med det da, man kan jo ikke be folk på jobb om å snakke mindre liksom. Men jeg hadde ignorert henne når hun prøver å bryte seg inn i andres samtaler, og sagt "kan du vente litt til vi er ferdige med å snakke?" Anonymkode: 3f964...b12 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Før sommer fikk jeg en ny kollega. Jeg arbeider ikke med henne direkte, men hun sitter i samme gang som meg og er på avdelingen min. Jeg visste hvem hun var fra før av, men ikke hvordan hun er. Kollegaen min tar så stor plass. Det er høylytt prating hele tiden, men omtrent om de samme emnene. Hvis noen forviller seg inn på avdelingen vår blir de overfalt av tompratet. Jeg har hørt det så mange ganger før at jeg nå lukker kontordøra og "stenger meg inne". Dessuten har jeg fått en kollega til, en nokså stille jente. Det er dessverre umulig å ha en samtale med henne (liksom, prøve å finne ut hvem hun er og sånn) fordi hun andre bryter inn og snakker om hennes ting. Jeg er ikke misunnelig, jeg trenger ikke oppmerksomhet, men jeg savner å ha en samtale med kollegaer uten at noen bryter inn og snakker om de samme emnene hele tiden. Jeg savner å ha oppe kontordøren og være åpen for en prat, istedenfor å ha den lukket og være usosial. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye arbeid som faktisk blir gjort hos henne, men i og med jeg ikke jobber direkte med henne så angår det meg egentlig ikke. Uansett, jeg må innrømme jeg trivdes nokså godt på jobb før, men nå er det ikke så greit. Har vurdert å ta det opp på medarbeidersamtalen, men vet ikke hva det har å si egentlig... Anonymkode: 3f522...34c Forstår. Men samtidig ikke: for hva legger helt konkret i "tomprat"? Small talk er limet, vet du. Kanskje hun har lukket sin dør fordi du bare snakker om politisk "korrekte" og sterke meninger hele tiden; som man bør få slippe på jobb? Ville være merkelig om du tok opp i en medarbeidersamtale at "hun prater om så uviktige ting": da er det jo du som er skikkelig nerd og mangler livserfaringer... Anonymkode: 27b06...101
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Før sommer fikk jeg en ny kollega. Jeg arbeider ikke med henne direkte, men hun sitter i samme gang som meg og er på avdelingen min. Jeg visste hvem hun var fra før av, men ikke hvordan hun er. Kollegaen min tar så stor plass. Det er høylytt prating hele tiden, men omtrent om de samme emnene. Hvis noen forviller seg inn på avdelingen vår blir de overfalt av tompratet. Jeg har hørt det så mange ganger før at jeg nå lukker kontordøra og "stenger meg inne". Dessuten har jeg fått en kollega til, en nokså stille jente. Det er dessverre umulig å ha en samtale med henne (liksom, prøve å finne ut hvem hun er og sånn) fordi hun andre bryter inn og snakker om hennes ting. Jeg er ikke misunnelig, jeg trenger ikke oppmerksomhet, men jeg savner å ha en samtale med kollegaer uten at noen bryter inn og snakker om de samme emnene hele tiden. Jeg savner å ha oppe kontordøren og være åpen for en prat, istedenfor å ha den lukket og være usosial. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye arbeid som faktisk blir gjort hos henne, men i og med jeg ikke jobber direkte med henne så angår det meg egentlig ikke. Uansett, jeg må innrømme jeg trivdes nokså godt på jobb før, men nå er det ikke så greit. Har vurdert å ta det opp på medarbeidersamtalen, men vet ikke hva det har å si egentlig... Anonymkode: 3f522...34c Hvis du lurer på hva hun jobber med kan du vel spørre? Du har kanskje ikke jobbet i arbeidslivet tidligere? Høres slik ut. Anonymkode: 27b06...101
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 Jeg skjønner så himla godt frustrasjonen din, men: IKKE ta det opp på medarbeidersamtale... Virkelig. Så lenge hun ikke forstyrrer deg og hindrer deg i å gjøre jobben din, har du ikke rett til å klage på at hun snakker mye, og om ting du ikke synes er interressant. Det kommer til å stille deg i dårlig lys. Og hva skulle sjefen din gjort? Innført regler om hva som er lov å snakke om, og hvor lenge, og til hvem? Jeg har et par tanter og onkler som er sånn, så i familieselskap er det umulig å få snakket med farmor, for disse folkene skal styre hele samtalen og ta over. Svigermor til min søster er sånn også, så om jeg ønsker å snakke med nevøene uten at hun bryter inn og tar over, må jeg ta dem med ned på rommene deres uten at hun ser det for å leke med dem... Utrolig irriterende, men sånn er det nå bare. Man kan si "unnskyld, nå var vi midt i en samtale om x her, kan du vente til vi er ferdig?", men så langt har det ikke virket her ihvertfall. Anonymkode: 847cb...ed4 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Åh jeg kjenner irritasjonen helt hit 😳 Noen mennesker tar altså så mye plass, å de tar null hensyn til folk rundt seg. Er jo liksom ikke mye å gjøre med det da, man kan jo ikke be folk på jobb om å snakke mindre liksom. Men jeg hadde ignorert henne når hun prøver å bryte seg inn i andres samtaler, og sagt "kan du vente litt til vi er ferdige med å snakke?" Anonymkode: 3f964...b12 Takk! Jeg har begynt å ignorere henne, men kan fort virke frekk da. Dessverre hjelper det ikke å ignorere ved å bare ikke snakke til henne, men løsningen blir å gå vekk fra alle. Og da mister jeg det sosiale med andre 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår. Men samtidig ikke: for hva legger helt konkret i "tomprat"? Small talk er limet, vet du. Kanskje hun har lukket sin dør fordi du bare snakker om politisk "korrekte" og sterke meninger hele tiden; som man bør få slippe på jobb? Ville være merkelig om du tok opp i en medarbeidersamtale at "hun prater om så uviktige ting": da er det jo du som er skikkelig nerd og mangler livserfaringer... Anonymkode: 27b06...101 Det er ikke smalltalk som er problemet. Okey, hun har ei båtstø som hun og kjæresten hold på å fikse på. Det var greit å høre om det en gang. Men de holdt på med båtstøa i en måned. Jeg hørte om den HVER dag. Og alle andre hørte om den hver dag. Tilfeldige forbipasserende på avdelingen hørte om båtstøa. Så det er jeg som lukket kontordøra, for jeg orka ikke mer båtstø.... 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du lurer på hva hun jobber med kan du vel spørre? Du har kanskje ikke jobbet i arbeidslivet tidligere? Høres slik ut. Anonymkode: 27b06...101 Jeg vet hva hun angivelig skal jobbe med. Men jeg stiller spørsmålstegn med hvor mye som blir gjort da hun oftere står utenfor kontoret og prater. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner så himla godt frustrasjonen din, men: IKKE ta det opp på medarbeidersamtale... Virkelig. Så lenge hun ikke forstyrrer deg og hindrer deg i å gjøre jobben din, har du ikke rett til å klage på at hun snakker mye, og om ting du ikke synes er interressant. Det kommer til å stille deg i dårlig lys. Og hva skulle sjefen din gjort? Innført regler om hva som er lov å snakke om, og hvor lenge, og til hvem? Jeg har et par tanter og onkler som er sånn, så i familieselskap er det umulig å få snakket med farmor, for disse folkene skal styre hele samtalen og ta over. Svigermor til min søster er sånn også, så om jeg ønsker å snakke med nevøene uten at hun bryter inn og tar over, må jeg ta dem med ned på rommene deres uten at hun ser det for å leke med dem... Utrolig irriterende, men sånn er det nå bare. Man kan si "unnskyld, nå var vi midt i en samtale om x her, kan du vente til vi er ferdig?", men så langt har det ikke virket her ihvertfall. Anonymkode: 847cb...ed4 Nei du har selvsagt rett. Det bare er så slitsomt... Anonymkode: 3f522...34c 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Går det ikke å vri samtalen inn på noe annet? Som f.eks jobben hennes... "Hvordan går det med prosjektet du holder på med?". Spør om det ikke er travelt og om hvordan hun "får tid til å stå her" ...(selvsagt i en spøkende tone). Beklager, men jeg sliter med sånne folk selv og om jeg kan få de litt unna noen ganger så gjør jeg det. Det tar ikke lange tiden før de er tilbake likevel... I mellomtiden rekker du kanskje to ord med de andre kollegaene om annet prat enn båtstø. Hva tenker de andre om denne personen? Anonymkode: 4cd43...bfd 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår. Men samtidig ikke: for hva legger helt konkret i "tomprat"? Small talk er limet, vet du. Kanskje hun har lukket sin dør fordi du bare snakker om politisk "korrekte" og sterke meninger hele tiden; som man bør få slippe på jobb? Ville være merkelig om du tok opp i en medarbeidersamtale at "hun prater om så uviktige ting": da er det jo du som er skikkelig nerd og mangler livserfaringer... Anonymkode: 27b06...101 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du lurer på hva hun jobber med kan du vel spørre? Du har kanskje ikke jobbet i arbeidslivet tidligere? Høres slik ut. Anonymkode: 27b06...101 Du må lese HI nøyere. Anonymkode: 5a1fb...e13 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Wææ, jeg kan kjenne meg igjen. Ble ignorert av "venner" over lengre tid før da tenkte de at jeg ville endre meg. Men når i gen sier hva som er problemet, hvordan skal jeg kunne gjette det?? Anonymkode: ccdfc...2c7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg har begynt å ignorere henne, men kan fort virke frekk da. Dessverre hjelper det ikke å ignorere ved å bare ikke snakke til henne, men løsningen blir å gå vekk fra alle. Og da mister jeg det sosiale med andre Det er ikke smalltalk som er problemet. Okey, hun har ei båtstø som hun og kjæresten hold på å fikse på. Det var greit å høre om det en gang. Men de holdt på med båtstøa i en måned. Jeg hørte om den HVER dag. Og alle andre hørte om den hver dag. Tilfeldige forbipasserende på avdelingen hørte om båtstøa. Så det er jeg som lukket kontordøra, for jeg orka ikke mer båtstø.... Jeg vet hva hun angivelig skal jobbe med. Men jeg stiller spørsmålstegn med hvor mye som blir gjort da hun oftere står utenfor kontoret og prater. Nei du har selvsagt rett. Det bare er så slitsomt... Anonymkode: 3f522...34c Det er sjefens ansvar å passe på at hun jobber. Samtidig er det frihet under ansvar på mange steder og da jobber man fleksibelt fra telefon/Mail samme hvor man fysisk er...: det er resultatene som teller, ikke hva du går rundt og tror og mener du ikke ser. Du blir nok populær ja...murer deg inne hver dag. Anonymkode: 27b06...101 1
Millimani Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 Ta det opp på medarbeidersamtalen. En gang for mye er bedre enn en gang for lite 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 2 minutter siden, Millimani skrev: Ta det opp på medarbeidersamtalen. En gang for mye er bedre enn en gang for lite Nøyaktig hva tenker du da at ts skal si..? Og hva tenker du at sjefen til ts skal gjøre med det? Så lenge ts ikke blir hindret i å jobbe, og kollegaen gjør jobben sin og ikke er slem med noen, er det ingen som har gjort noe galt. Man kan ikke forby folk å snakke om sjøbuen sin bare fordi andre synes det er kjedelig eller heller ville snakket med en annen kollega. Anonymkode: 847cb...ed4 1
Gjest padawan Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Jeg har også hatt det samme "problemet". Jeg tok det opp på en medarbeidersamtale slik at sjefen visste om det og lovet å ta det opp med henne ettersom det var flere som hadde klaget på det samme.
Millimani Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Nøyaktig hva tenker du da at ts skal si..? Og hva tenker du at sjefen til ts skal gjøre med det? Så lenge ts ikke blir hindret i å jobbe, og kollegaen gjør jobben sin og ikke er slem med noen, er det ingen som har gjort noe galt. Man kan ikke forby folk å snakke om sjøbuen sin bare fordi andre synes det er kjedelig eller heller ville snakket med en annen kollega. Anonymkode: 847cb...ed4 Sjefen har evt taushetsplikt, og sjefen kan avgjøre om det er grunnlag nok for å ta det opp med den plagsomme kollegaen. Kanskje det er flere andre enn TS som har problemer med den aktuelle dama, selv om det kanskje er bare TS som må lukke kontordøra for å ikke bli forstyrra. 3
happiest Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 Dette er vel noe du kan ta opp med sjefen? Hun forstyrrer jo deg og sikkert andre kollegaer også. Dersom hun snakker mye og høyt så blir det vanskelig for dere å konsentrere dere. Det går også utover deg da du ikke kan ha åpen dør. Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men i enkelte jobber så viser man at man er mer tilgjengelig dersom døren er åpen. 3
makkapakka Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 kjerringgnål i korridorer eller i åpne landskap er slitsomt og jeg lukker også dørene hvis jeg ikke får konsentrert meg om det jeg skal gjøre 5
HederaHelix Skrevet 6. september 2017 #17 Skrevet 6. september 2017 Jeg kan ikke fordra slike som skal skravle hele tiden, og forstyrre andre. Har måttet jobbe lengre flere ganger fordi samme mennesket har forstyrret meg, og jeg ikke blir ferdig. Men tror du at det nevnte mennesket har blitt igjen for å gjøre ferdig sitt? Aldri. Og kommer unna med det... 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 På min jobb er det mest mennene som går rundt å prater hele tiden:P Ser egentlig ikke problemet, fint at folk er utadvendte og har lyst til å opprettholde sosial kontakt med kollegaer:) Anonymkode: ca5da...9a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 Sett på stoppeklokke en dag og ta tiden på hvor mye av arbeidstiden hun bruker på å skravle, og ta med det til sjefen. Anonymkode: 6c11f...401 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #20 Skrevet 8. september 2017 On 9/6/2017 at 8:46 AM, AnonymBruker said: Forstår. Men samtidig ikke: for hva legger helt konkret i "tomprat"? Small talk er limet, vet du. Kanskje hun har lukket sin dør fordi du bare snakker om politisk "korrekte" og sterke meninger hele tiden; som man bør få slippe på jobb? Ville være merkelig om du tok opp i en medarbeidersamtale at "hun prater om så uviktige ting": da er det jo du som er skikkelig nerd og mangler livserfaringer... Anonymkode: 27b06...101 Om noen påvirker arbeidsmiljøet i negativ retning er det relevant å ta med i en medarbeidersamtale jo. En som jabber i vei hele tiden og tar andres oppmerksomhet og plass, bør få et hint om det fra sin leder. Anonymkode: ad974...78e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå