Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting. Hvis noen som får fri rettshjelp går til sak mot en person, og vedkommende taper saken og blir dømt til å betale den andres advokatomkostninger. Går det da fra  saksøkers egen lomme, eller trer fri rettshjelp inn og staten betaler?🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet dekkes tap og dekning av motparts kostnader av staten da. Får en innvilget fri rettshjelp har en dokumentert at en ikke kan ta kostnader i forhold til dette. Fri rettshjelp er for at folk ikke skal spekulere i å gjøre ugjerninger mot fattige fordi de ikke kan føre sak.

Anonymkode: b49b8...22d

• Liker 1
Skrevet

Nei, fri sakførsel innebærer ikke at motpartens saksomkostninger dekkes. I unntakstilfeller kan imidlertid saksomkostningsansvar overfor motparten dekkes etter særskilt søknad.

Anonymkode: 013c2...c5c

Skrevet

Jeg trodde man bare fikk fri rettshjelp i straffesaker? Får man det hvis man blir saksøkt privat også?

Anonymkode: 3452c...038

Skrevet

En bekjent av meg er saksøkt/stevnet i en privatsak. Saksøker får fri rettshjelp, men er tilkjent saksomkostninger. Min bekjent skal søke om at vedkommende skal betale hans advokatutgifter når saksøker taper saken.

• 3 uker senere...
Skrevet

Fikk to forskjellige svar her. Noen som vet?

Skrevet

Det er det dommerene som bestemmer. 

Anonymkode: 85329...e10

Skrevet

Bestemmer dommeren om fri rettshjelp trer inn når noen blir pålagt å betale motpartens advokatutgifter? 🤔 det hørtes rart ut 

Skrevet
2 minutter siden, Diana skrev:

Bestemmer dommeren om fri rettshjelp trer inn når noen blir pålagt å betale motpartens advokatutgifter? 🤔 det hørtes rart ut 

Nei, dommeren bestemmer hvem som skal betale saksomkostninger, og om de ev. dekkes av staten. Det kan du lese i diverse rettspraksis. 

• Liker 1
Skrevet
På Wednesday, September 06, 2017 den 4.47, Diana skrev:

Jeg bare lurer på en ting. Hvis noen som får fri rettshjelp går til sak mot en person, og vedkommende taper saken og blir dømt til å betale den andres advokatomkostninger. Går det da fra  saksøkers egen lomme, eller trer fri rettshjelp inn og staten betaler?🤔

Hvem som betaler saksomkostningene i en sak er noe dommerne avgjør. Det er en del av loven, jeg husker ikke i farten hvilken (domstolloven?) som avgjør hvordan saksomkostningene fordeles. 

Før en person blir innvilget fri rettshjelp til å vurdere om han kan gå til sak og dermed søke om fri sakførsel så skal advokaten forstå og vurdere saken. Det advokaten særlig skal vurdere er om klienten har håp om å vinne frem. Advokaten søker så Fylkesmannen om fri sakførsel. Der blir saken vurdert på nytt på bakgrunn av infoen fra advokaten. 

For å få fri sakførsel med eller uten gebyr så skal saken enten være prinsippielt viktig, viktig for søkeren og søkeren må ha godt håp om å vinne frem med saken om han er saksøker. Vurderingen blir en annen dersom en person blir saksøkt og ikke har midler til å få advokathjelp. 

Vanligvis skal den tapende part betale omkostningene med saken. Når fri rettshjelp er inne i bildet er det ikke uvanlig at hver av partene bærer sine egne saksomkostninger. Merk og at saksomkostninger er mer enn bare advokatutgifter, det er og gebyrer til domstolen m.m.

Har søksmålet blitt tapt fullstendig så kan den tapende part, selv om den tapende part har hatt fri sakførsel, bli idømt alle sakens omkostninger. At man da ikke har penger hjelper lite når det er rettskraftig dom så kan dette inndrives via Namnsmannen. 

Anonymkode: 5439d...1c2

• Liker 1
Skrevet
På Wednesday, September 06, 2017 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde man bare fikk fri rettshjelp i straffesaker? Får man det hvis man blir saksøkt privat også?

Anonymkode: 3452c...038

I straffesaker får man oppnevnt forsvarsadvokat betalt av staten. 

Fri rettshjelp er for saken uten for domstolene. Fri sakførsel er for saker fra stemning blir tatt ut, eventuelt fra Prosesskrift blir sendt inn i en sak der motparten er saksøker.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri rettshjelp er for saken uten for domstolene. Fri sakførsel er for saker fra stemning blir tatt ut, eventuelt fra Prosesskrift blir sendt inn i en sak der motparten er saksøker.

Fri rettshjelp er ikke saker utenfor domstolene, men omhandler ofte privatrett.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare straffesaker som går for domstolene.

Anonymkode: 94ac4...acb

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare straffesaker som går for domstolene.

Anonymkode: 94ac4...acb

Nei, sivile saker går og for domstolene, da betaler man enten selv, eller har fått invilget fri sakførsel enten fra domstolen eller fra Fylkesmannen. Er man offer for vold eller voldelige handlinger så får man bistandsadvokat betalt av staten.

Har man Rettshjelpsdekning via forsikringer så dekkes advokathjelp på den måten. Men det er ikke dette ts spør om i trådens hi. Dermed blir alt dette avsporinger av trådens hi.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sivile saker går og for domstolene, da betaler man enten selv, eller har fått invilget fri sakførsel enten fra domstolen eller fra Fylkesmannen. Er man offer for vold eller voldelige handlinger så får man bistandsadvokat betalt av staten.

Har man Rettshjelpsdekning via forsikringer så dekkes advokathjelp på den måten. Men det er ikke dette ts spør om i trådens hi. Dermed blir alt dette avsporinger av trådens hi.

Det må da være lov å korrigere noen som påstår at det bare er straffesaker som går for domstolene. Det er ikke akkurat det TS spør om, nei, men det er da svært relevant for tema. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være lov å korrigere noen som påstår at det bare er straffesaker som går for domstolene. Det er ikke akkurat det TS spør om, nei, men det er da svært relevant for tema. 

Tror vi leser med ulike briller. Jeg ser ikke noe sted at noen har skrevet at bare straffesaker går for domstolene. 

Skrevet
På 25.9.2017 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Hvem som betaler saksomkostningene i en sak er noe dommerne avgjør. Det er en del av loven, jeg husker ikke i farten hvilken (domstolloven?) som avgjør hvordan saksomkostningene fordeles. 

Før en person blir innvilget fri rettshjelp til å vurdere om han kan gå til sak og dermed søke om fri sakførsel så skal advokaten forstå og vurdere saken. Det advokaten særlig skal vurdere er om klienten har håp om å vinne frem. Advokaten søker så Fylkesmannen om fri sakførsel. Der blir saken vurdert på nytt på bakgrunn av infoen fra advokaten. 

For å få fri sakførsel med eller uten gebyr så skal saken enten være prinsippielt viktig, viktig for søkeren og søkeren må ha godt håp om å vinne frem med saken om han er saksøker. Vurderingen blir en annen dersom en person blir saksøkt og ikke har midler til å få advokathjelp. 

Vanligvis skal den tapende part betale omkostningene med saken. Når fri rettshjelp er inne i bildet er det ikke uvanlig at hver av partene bærer sine egne saksomkostninger. Merk og at saksomkostninger er mer enn bare advokatutgifter, det er og gebyrer til domstolen m.m.

Har søksmålet blitt tapt fullstendig så kan den tapende part, selv om den tapende part har hatt fri sakførsel, bli idømt alle sakens omkostninger. At man da ikke har penger hjelper lite når det er rettskraftig dom så kan dette inndrives via Namnsmannen. 

Så svaret på det jeg lurer på er i bunn og grunn nei? Hvis vedkommende taper saken og blir dømt til å betale min venns utgifter i forhold til denne rettsaken, så blir det ikke dekket av fri rettshjelp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...