Gå til innhold

Juice???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Nei, jeg er ikek feilinformert. Jeg skrev ikke at man skulle pusse rett etter....

Jeg vet at eple etser, men det skjer når man spiser eple også.

Men appelsin??? er du tannlege, eller er det noe du tror?

Alle fruktsyrer er SYRER, og appelsin-juice er ikke snill med tennene i det hele tatt. Og i en appelsin er det vitterlig juice...

Kan hende du ikke er feilinformert, men du feilinformerte iallefall. Eller, var veldig utydelig, for det kunne se ut som om det holdt å pusse tennene for å slippe hull pga juice-drikking. Og det er fremdeles feil :)

Og om jeg er tannlege? Nei, jeg har bare veldig mye genrell kunnskap, pluss at min beste venninne happens to be a dentist!

*hoverende glis* :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en dl Appelsin juice er det 44 kcal. I en dl Brus er det 41 Kcal. I brus finnes det ingen næringsstoffer kroppen har bruk for, bare tomme karbohydrater (sukker) . I appelsinjuice er det proteiner, karbohydrater, kalsium, jern, natrium, kalium, magnesium, selen, fosfor, vitamin A, Vitamin B, Folat og Vitamin C.

Kalori messig er de omtrent like, men kroppen får mye mer næring av juice, som du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[q

Kan hende du ikke er feilinformert, men du feilinformerte iallefall. Eller, var veldig utydelig, for det kunne se ut som om det holdt å pusse tennene for å slippe hull pga juice-drikking. Og det er fremdeles feil :)

Og om jeg er tannlege? Nei, jeg har bare veldig mye genrell kunnskap, pluss at min beste venninne happens to be a dentist!

*hoverende glis*  :sjarmor:

Din tolkning med andre ord og må stå for din regning.

Min far var i bussinissen;)

Og man får da ikke hull, men man må ikke drikke MYE pga faren for å tære på emaljen. Ikke noe stort problem med andre ord. Feilinfo av deg?!! flire....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Nå har jeg lest alle innleggene i tråden på ny bare for å se om det er noe jeg har lest for fort eller tolket feil som du sier. Men du sier jo rett ut at "man får ikke hull i tennene om man pusser dem, så det var et dårlig argument". Men det er da ingen som har sagt noe om hull! Det som derimot har blitt sagt er det samme som jeg sier, at det er skadelig for tennene.

Og i hvilken bransje var det faren din var, som hadde relevans til syreskader på tennene? Juice eller tannlege-bransjen?

Synes du snakker litt mot deg selv her, er litt inkonsekvent i argumenteringen din. Men for all del, hvis du mener det du mener så er iallefall min konklusjon at vi er veldig uenige (og at jeg har rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du snakker litt mot deg selv her, er litt inkonsekvent i argumenteringen din. Men for all del, hvis du mener det du mener så er iallefall min konklusjon at vi er veldig uenige (og at jeg har rett).

........det kunne se ut som om det holdt å pusse tennene for å slippe hull pga juice-drikking. Og det er fremdeles feil

Han var tannlege.

Hva er inkonsekvent i det jeg skriver?

Jeg skriver at man ikke får hull om man pusser tenna, og det er skriver du bekreftende og benektende om... Javel?

Er det veldig viktig for deg å ha rett?

Hva i alle dager er det du er så uenig i egentlig? Om du kjefter mindre og skriver mer blir det lettere å forstå.

Jeg trekker deg jo, og det ser sikkert alle andre...

flire...

Men for all del, jeg tolket skadelig som i å få hull....

At man kan få syreskader av å drikke litervis hver dag tenkte jeg ikke på i denne sammenhengen. Og pusser man tenna så får man ikke hull av juice heller.

Det finnes forresten ikke noen juice uten (frukt)sukker, og fruktkjøttet innholder svært svært lite ekstra "bra" som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Han var tannlege.  

Hva er inkonsekvent i det jeg skriver?  

Jeg skriver at man ikke får hull om man pusser tenna, og det er skriver du bekreftende og benektende om... Javel?

Er det veldig viktig for deg å ha rett?

Ja det er kjempeviktig for meg å ha rett, ganske enkelt fordi jeg elsker det  :tunge1:  Det er et problem jeg har :kul:  

Hva i alle dager er det du er så uenig i egentlig? Om du kjefter mindre og skriver mer blir det lettere å forstå.  

Jeg trekker deg jo, og det ser sikkert alle andre...  

flire...

Jeg kjefter ikke, jeg har bare savnet en god gammeldags "neihei-joho"-diskusjon her inne på KG, og svinget meg bare litt i valsen. Men det ser vel sikkert alle andre..?  :wink:  

Men for all del, jeg tolket skadelig som i å få hull....  

Ahaaaa, my point exactly. For ingen snakket om hull, de skadene som ble nevnt var syreskader. Med en far som er tannlege så burde du vel kanskje vite forskjellen..?

At man kan få syreskader av å drikke litervis hver dag tenkte jeg ikke på i denne sammenhengen. Og pusser man tenna så får man ikke hull av juice heller.

Man trenger ikke å drikke litervis for å få skader. Problemet er faktisk større om man sitter og smånipper til juicen over tid, slik som man ofte gjør etter skrukorkens inntog.  

Det finnes forresten ikke noen juice uten (frukt)sukker, og fruktkjøttet innholder svært svært lite ekstra "bra" som du skriver.

Nei men det er jo helt logisk? Frukten er jo bygget opp av fruktsukker, men det var jo ikke sånn sukker jeg mente. Tror ikke det var bare meg som tenkte på raffinert sukker når det var snakk om sukker i juicen. Og jeg vet ikke, føler bare på meg at det høres logisk ut at det er bittelitt sunnere med fruktkjøtt enn uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Skade" kan vel bety hull OG syresakde det? ;)

Nei, det er ikke så mye som sitter fast i fruktkjøttet gitt. Og sukker er nå heller ikke så mye mer skadeig for tenna enn rett og slett mat heller viser det seg ;)

Det er omdanningen til karies som skader tennene, og karies danner bakteriene av ..... mat;)

dumma.

:sjarmor:

Smånipping ække så bra nei, så bunnen i taket er en fin leveregel! :kul:

Se det, vi er jo helt enige jo! Jaja. Kos deg med rosen til neste sjøslag! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
"Skade" kan vel bety hull OG syresakde det? ;)

Nei, det er ikke så mye som sitter fast i fruktkjøttet gitt. Og sukker er nå heller ikke så mye mer skadeig for tenna enn rett og slett mat heller viser det seg ;)

Det er omdanningen til karies som skader tennene, og karies danner bakteriene av ..... mat;)

dumma.

:sjarmor:

Smånipping ække så bra nei, så bunnen i taket er en fin leveregel! :kul:

Se det, vi er jo helt enige jo! Jaja. Kos deg med rosen til neste sjøslag! :wink:

Okay hvordan du fant det nødvendig å si disse tingene kan jeg virkelig ikke fatte og begripe. Det blir som å fortelle naboen årsaken til at man bør tørke seg bak etter et dobesøk, uten at han har spurt om hjelp, for så å kalle ham dum som ikke visste det.

Kunne ha "kost meg med rosen" hadde det ikke vært for at du av en eller annen grunn irriterer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet, diskuter tema, ikke person.  

Mie (moderator)

ehe... hva er ryddet?.. Er det ikke femdeles noe på person her?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...