Gjest NotNaomi Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Iblant klarer jeg ikke la vær å kommentere ting under div.artikler. Så skrev en helt saklig en som gikk i Frps disfavør. Så bare sekunder senere kom første meld. Jeg var en naiv APe. Ok. Så kom en til med noe lignende med seks utropstegn,og jeg bare sånn : herlighet. Og det var noe ala det jeg skrev også. Punktum. Nå har det kommet tolv kommentarer til om samme"dumme Aper. "Sjekk hodet Ape",osv osv. Jeg kan le sånn ironisk av det. Jeg er voksen. Men hver gang jeg ser sånt,og det er MYE,så tenker jeg på barn som hele tiden kan oppleve den hetsen voksne driver med. Det er ikke lett å snakke med ungene om det. Hva skal en si? "Jo,det blir litt sånn i "kampens hete". "Noen mennesker har det ikke helt bra,og da blir de sinte på andre". Altså? Jeg trøster meg ihvertfall med at det fins mennesker som har respekt. Det fins mange gode foreldre og familier som har normalt folkevett. Så håper jo at det er håp om at folk blir mer siviliserte og sosialt oppegående på lengre sikt. Hva får en ut av personangrep? Er det så "enkelt" som jeg iblant må prøve å forklare ungene?
Gremlin Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Noen tar andres meninger personlig til seg, og dersom man ikke vet hvordan man skal argumentere for sin egen sak kan den letteste utveien bli å gå til personangrep. Jeg tror altså at mange personangrep først og fremst bunner i mangel på kunnskap. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 3 minutter siden, Gremlin skrev: Noen tar andres meninger personlig til seg, og dersom man ikke vet hvordan man skal argumentere for sin egen sak kan den letteste utveien bli å gå til personangrep. Jeg tror altså at mange personangrep først og fremst bunner i mangel på kunnskap. ... og mangel på skriftlig formidlingsevne. Når en ser hva enkelte kan få seg til å skrive i kommentarfelt rundt omkring og hvordan utseende og vekt til politikere blir brukt som "argument" mot politikken deres kan en bare slå fast at enkelte ikke har de evnene som skal til for å argumentere saklig. @NotNaomi: jeg synes dessverre at debatten er like ille på begge sider av midtskillet i norsk politikk. Jeg noterer meg at det er kort vei fra å si noe om politikk før en blir stemplet som sosialist og AP'er i svært lite rosende ordelag, men noterer meg at svært mange på venstresiden også ser på alle FRP-velgere som dumme.
Gjest NotNaomi Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 37 minutter siden, Gremlin skrev: Noen tar andres meninger personlig til seg, og dersom man ikke vet hvordan man skal argumentere for sin egen sak kan den letteste utveien bli å gå til personangrep. Jeg tror altså at mange personangrep først og fremst bunner i mangel på kunnskap. Ja. Jeg ser den godt. Men jeg syns det er så mange av dem. Spesielt under artikler i VG osv. Og når det handler om innvandring da. Folk blir så sjukt aggressive. Jeg blir bare så matt.
Gjest NotNaomi Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 35 minutter siden, Blondie65 skrev: ... og mangel på skriftlig formidlingsevne. Når en ser hva enkelte kan få seg til å skrive i kommentarfelt rundt omkring og hvordan utseende og vekt til politikere blir brukt som "argument" mot politikken deres kan en bare slå fast at enkelte ikke har de evnene som skal til for å argumentere saklig. @NotNaomi: jeg synes dessverre at debatten er like ille på begge sider av midtskillet i norsk politikk. Jeg noterer meg at det er kort vei fra å si noe om politikk før en blir stemplet som sosialist og AP'er i svært lite rosende ordelag, men noterer meg at svært mange på venstresiden også ser på alle FRP-velgere som dumme. Ja,jeg er enig i den. Det er så lavmål. Det sies at politikere er de beste skuespillere i verden,men det stemmer ikke alltid med norske. Det er lett gjennomskuelige ofte,men det er alltids de som lar seg lure. Jeg stemmer ikke AP,så det var jo bare antagelser fra dem. Jeg skal være ærlig med deg. I de debattene jeg leser eller gir en kommentar er det ofte Frpere som er mest aggressive og bruker hersketeknikk. Blir du kalt "naiv","idiot"eller"typisk feminist",så er debatten allerede punktert. Ingen vits i å gå videre da liksom. Jeg mener ikke at det kun er Frp-velgere,men i flertall. Samtidig syns jeg politikerne i Frp (og Høyre for den del) er bedre på å vise respekt mot Ap og flere på den siden enn omvendt! Det er ikke mye kred Frp får uansett om det de gjør faktisk er bra. (Nei,jeg stemmer desidert ikke Frp). Velgerne burde lært litt,men det Frp har gjort er å sette svake grupper opp mot hverandre. Det er rimelig kynisk. Men for all del : det er mye tull og svada fra de aller fleste partiene. Og felles er manglende normal respekt for hverandre ofte.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, NotNaomi skrev: Iblant klarer jeg ikke la vær å kommentere ting under div.artikler. Så skrev en helt saklig en som gikk i Frps disfavør. Så bare sekunder senere kom første meld. Jeg var en naiv APe. Ok. Så kom en til med noe lignende med seks utropstegn,og jeg bare sånn : herlighet. Og det var noe ala det jeg skrev også. Punktum. Nå har det kommet tolv kommentarer til om samme"dumme Aper. "Sjekk hodet Ape",osv osv. Jeg kan le sånn ironisk av det. Jeg er voksen. Men hver gang jeg ser sånt,og det er MYE,så tenker jeg på barn som hele tiden kan oppleve den hetsen voksne driver med. Det er ikke lett å snakke med ungene om det. Hva skal en si? "Jo,det blir litt sånn i "kampens hete". "Noen mennesker har det ikke helt bra,og da blir de sinte på andre". Altså? Jeg trøster meg ihvertfall med at det fins mennesker som har respekt. Det fins mange gode foreldre og familier som har normalt folkevett. Så håper jo at det er håp om at folk blir mer siviliserte og sosialt oppegående på lengre sikt. Hva får en ut av personangrep? Er det så "enkelt" som jeg iblant må prøve å forklare ungene? Nei det finnes ikke anstendige mennesker lengre dessverre. Jeg har helt mistet troen på det. Alt handler om å forsøke å nedverdige andre, sette dem i dårlig lys, spotte navnet deres på nettet for å føle seg bra med seg selv og generelt oppføre seg som en dritt. Jeg har gitt opp. Anonymkode: 818e8...c2f 1
Gjest NotNaomi Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det finnes ikke anstendige mennesker lengre dessverre. Jeg har helt mistet troen på det. Alt handler om å forsøke å nedverdige andre, sette dem i dårlig lys, spotte navnet deres på nettet for å føle seg bra med seg selv og generelt oppføre seg som en dritt. Jeg har gitt opp. Anonymkode: 818e8...c2f Ja,en kan bli desillusjonert. Og litt skremt,men som jeg skrev i HI,så er det håp. Det fins faktisk anstendige mennesker da... Er jo mange bra mennesker også. Leger uten grenser forveksemprl. Kanskje et malplassert eksempel,men ihvertfall er godt. Jeg tenker at ting vil snu. En blir vel lei av å digge alt som er politisk ukorrekt,"å kalle en spade en spade",og alle de populære uttrykkene som blir brukt for å "snakke rett fra levra". Kanskje folk finner ut mer og mer at det er lurt om det en skal si tar omveien til hodet først.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 Jeg vil si kvinnehetsen enkelte menn her inne driver med er mye mye mye mye mer skadelig for unge jenter og kvinner. Anonymkode: 57454...582 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 Og jo det er forferdlig synd, og det burde modereres vekk ! Anonymkode: 57454...582
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 52 minutter siden, NotNaomi skrev: Ja,en kan bli desillusjonert. Og litt skremt,men som jeg skrev i HI,så er det håp. Det fins faktisk anstendige mennesker da... Er jo mange bra mennesker også. Leger uten grenser forveksemprl. Kanskje et malplassert eksempel,men ihvertfall er godt. Jeg tenker at ting vil snu. En blir vel lei av å digge alt som er politisk ukorrekt,"å kalle en spade en spade",og alle de populære uttrykkene som blir brukt for å "snakke rett fra levra". Kanskje folk finner ut mer og mer at det er lurt om det en skal si tar omveien til hodet først. Enig i det og at folk tar i bruk den empatien de muligens har fått utdelt. Mye stygt på nettet. Anonymkode: 818e8...c2f
Gjest NotNaomi Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si kvinnehetsen enkelte menn her inne driver med er mye mye mye mye mer skadelig for unge jenter og kvinner. Anonymkode: 57454...582 Hvorfor alltid sette ting opp mot hverandre? Personangrep og hets er feil uansett hvem det går ut over.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si kvinnehetsen enkelte menn her inne driver med er mye mye mye mye mer skadelig for unge jenter og kvinner. Anonymkode: 57454...582 Og mannehetsen 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jo det er forferdlig synd, og det burde modereres vekk ! Anonymkode: 57454...582 Ja moderer vekk mannehatet og kvinnehatet! Anonymkode: cf7c3...3f4
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 (endret) 4 timer siden, NotNaomi skrev: Ja,en kan bli desillusjonert. Og litt skremt,men som jeg skrev i HI,så er det håp. Det fins faktisk anstendige mennesker da... Er jo mange bra mennesker også. Leger uten grenser forveksemprl. Kanskje et malplassert eksempel,men ihvertfall er godt. Jeg tenker at ting vil snu. En blir vel lei av å digge alt som er politisk ukorrekt,"å kalle en spade en spade",og alle de populære uttrykkene som blir brukt for å "snakke rett fra levra". Kanskje folk finner ut mer og mer at det er lurt om det en skal si tar omveien til hodet først. Vel, nå har vi fått en ganske tydelig dom etter hets i kommentarfelt. Et par sånne til, så kanskje det skjer noe oppe i hodet til de verste hetserne? Forøvrig glemte du "ytringsfrihet" som unnskyldning sammen med "politisk ukorrekt", "kalle en spade for en spade" og "snakke rett fra levra". Absolutt ytringsfrihet eksisterer ikke i den virkelige verden da vi har både diskriminering og injurieringslovgivning her i landet. Vi er kommet langt den dagen folk forstår at det jeg sier kan skade en annen og at en bør tenke seg om hva en sier og ikke minst hvordan en ordlegger seg. Og nei, jeg er ikke lettkrenket. Det skal virkelig litt til. Jeg er heller ikke tilhenger av "krenkefest" - men jeg gjør et klart skille mellom det som går på grove generaliseringer om en gruppe, hetsing av enkelt personer (kommentarer om utseende f.eks) og trusler og det å mene noe om politikken eller livssynet til en gruppe. F.eks er jeg motstander av kjønnslemlesting av barn uansett kjønn, noe som betyr at jeg er kritisk til den jødiske religion som praktiserer dette. Men jeg går da ikke rundt og hetser jøder av den grunn, selv om DE mener at enhver kritikk av deres religiøse praksis er jødehat. Endret 6. september 2017 av Blondie65
regine22 Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 Foruten usaklig diskusjon hadde vel politikk ikke blitt diskutert i det hele tatt. Kan ikke påstå det ikke virker heller, jmf. USA. Kanskje nåværende pres ikke er kompetent til å oppnå noe, hvem vet med neste. Menneskeheten kommer til å endre seg. Det vil ta tusenvis av år å oppnå stor forskjell, og sannsynligvis vil endringene ikke bli positive. Men du kommer ikke til å oppleve effekten av det, så regn deg heldig Barn på hvilken alder snakker vi om? "Barn" på 14+ takler "mennesker angriper andre verbalt for å få frem meningene sine". Barn på 8-13 kan få "mange mennesker sier mange dumme ting når de mener noe veldig bestemt". Er man mer pikant, "tomme tønner ramler mest". Barn på 7- burde hovedsaklig ikke være på internett (er de nå til dags?).
Gjest NotNaomi Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 4 minutter siden, regine22 skrev: Foruten usaklig diskusjon hadde vel politikk ikke blitt diskutert i det hele tatt. Kan ikke påstå det ikke virker heller, jmf. USA. Kanskje nåværende pres ikke er kompetent til å oppnå noe, hvem vet med neste. Menneskeheten kommer til å endre seg. Det vil ta tusenvis av år å oppnå stor forskjell, og sannsynligvis vil endringene ikke bli positive. Men du kommer ikke til å oppleve effekten av det, så regn deg heldig Barn på hvilken alder snakker vi om? "Barn" på 14+ takler "mennesker angriper andre verbalt for å få frem meningene sine". Barn på 8-13 kan få "mange mennesker sier mange dumme ting når de mener noe veldig bestemt". Er man mer pikant, "tomme tønner ramler mest". Barn på 7- burde hovedsaklig ikke være på internett (er de nå til dags?). Barn under ti. Jo,de kommer seg på nett. Om de ikke får lov hjemme,er det andre som får. Barn får med seg mye. Også samtaler mellom voksne. Jeg vil ikke si at "mennesker" gjør,for da virker det som om det er naturlig å angripe hverandre verbalt. Og det er jo ikke alle som gjør. Det fins fremdeles mennesker som evner å være saklige. Detfor jeg lurer på om mitt "i kampens hete"er ok også.
Mari Y Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 Vel jeg synes at av den gruppen som stemmer FrP så finner man de verste i slike debatter. Ikke at det gjelder alle, og det finnes noen usaklige på motsatt side, også. Enten så går de tomme for ord eller så har de ikke noe bedre å gjøre, ellers så er de ute etter å rakke ned på andre. Ellers så er de sinte og frustrerte og føler at de må ta det utover ett eller annet. Se bare de som må kritisere vekten til Erna Solberg. Men det verste er at man kan lure på hvilke holdninger de viderefører til barna sine. Vi vet jo at mobbing ofte har med foreldrene å gjøre. Synes egentlig at det også er rimelig feigt å skrive ting på nettet som du aldri ville ha sagt ansikt til ansikt
Mari Y Skrevet 6. september 2017 #17 Skrevet 6. september 2017 31 minutter siden, regine22 skrev: Foruten usaklig diskusjon hadde vel politikk ikke blitt diskutert i det hele tatt. Kan ikke påstå det ikke virker heller, jmf. USA. Kanskje nåværende pres ikke er kompetent til å oppnå noe, hvem vet med neste. Menneskeheten kommer til å endre seg. Det vil ta tusenvis av år å oppnå stor forskjell, og sannsynligvis vil endringene ikke bli positive. Men du kommer ikke til å oppleve effekten av det, så regn deg heldig Barn på hvilken alder snakker vi om? "Barn" på 14+ takler "mennesker angriper andre verbalt for å få frem meningene sine". Barn på 8-13 kan få "mange mennesker sier mange dumme ting når de mener noe veldig bestemt". Er man mer pikant, "tomme tønner ramler mest". Barn på 7- burde hovedsaklig ikke være på internett (er de nå til dags?). Jeg synes ikke man bør tenke så enkelt. Denne 'det rammer ikke meg'- tankegangen liker jeg overhodet ikke. Man kan være opptatt av fremtiden, selv om man ikke står i det selv. Tenk ordtaket 'Du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke rammer deg selv'. Men kanskje stikkordet heller er løsninger enn bekymringer. Men man bør være opptatt av fremtiden og de som kommer etter oss.
Mari Y Skrevet 6. september 2017 #18 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, Blondie65 skrev: Vel, nå har vi fått en ganske tydelig dom etter hets i kommentarfelt. Et par sånne til, så kanskje det skjer noe oppe i hodet til de verste hetserne? Forøvrig glemte du "ytringsfrihet" som unnskyldning sammen med "politisk ukorrekt", "kalle en spade for en spade" og "snakke rett fra levra". Absolutt ytringsfrihet eksisterer ikke i den virkelige verden da vi har både diskriminering og injurieringslovgivning her i landet. Vi er kommet langt den dagen folk forstår at det jeg sier kan skade en annen og at en bør tenke seg om hva en sier og ikke minst hvordan en ordlegger seg. Og nei, jeg er ikke lettkrenket. Det skal virkelig litt til. Jeg er heller ikke tilhenger av "krenkefest" - men jeg gjør et klart skille mellom det som går på grove generaliseringer om en gruppe, hetsing av enkelt personer (kommentarer om utseende f.eks) og trusler og det å mene noe om politikken eller livssynet til en gruppe. F.eks er jeg motstander av kjønnslemlesting av barn uansett kjønn, noe som betyr at jeg er kritisk til den jødiske religion som praktiserer dette. Men jeg går da ikke rundt og hetser jøder av den grunn, selv om DE mener at enhver kritikk av deres religiøse praksis er jødehat. Jeg tror ikke alle jøder mener dette, men det finnes nok dem som mener det, ja. Jeg vil nok gå utifra at jøder som er ateister eller veldig sekulære ikke har noen interesse av å omskjære barn, jeg ville gått utifra at dette mest sannsynlig dreier seg om religiøse jøder, i alle fall. Det mosaiske trossamfunn i Norge er jo praktiserende jøder, men på verdensbasis finner du mange jøder som ikke er religiøse i det hele tatt, men jøder utifra etnisitet. Jeg mener å huske at i Israel er et stort antall av dem ikke- religiøse iflg statistikker. Kan ikke helt se for meg at de ville ha protestert mot et forbud mot omskjæring. Men så er det gjerne dem som har lett for å rope høyt. Og å kritisere eller forby omskjæring er ikke antisemittisme, heller ikke å kritisere Israel. Antisemittisme er en form for fordom eller hat mot jøder. Slik jeg har skjønt det, var det opprinnelig et rasistisk motivert begrep, da det ble oppfunnet. Det hadde eksistert til og med uten den israelske stat, for det har alltid vært de som har hatt ekstreme fordommer mot jøder igjennom historien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå