Gå til innhold

Bihulebetennelse eller tannverk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Har du erfaring med bihulebetennelse og også evt erfaring med tannverk?
Jeg har bestilt tannlegetime, men jeg er usikker på om det kan være bihulebetennelse.

Jeg har de siste dagene hatt svært sterke smerter i både under- og overkjeve på den ene siden av ansiktet. I tillegg er smertene også til stede helt opp mot øyet og i nesten hele kinnet og bort til øret. Det er mye vondere når jeg ligger enn når jeg sitter eller står,

Nå, for 30 minutter siden hadde Ibux og Paracet endelig begynt å virke, og jeg var smertefri.
Jeg er også tett i nesegangene, så jeg tok å dusjet saltvanns nesespray i begge nesebor og snøt meg deretter kraftig flere ganger i håp om at det skulle løsne opp. Deretter kom smertene tilbake for fullt. Så det virker som om at det var trykket fra at jeg snøt meg som forårsaket at smertene kom tilbake.

Hva tenker du om dette? Hvorfor ble det plutselig vondt igjen? Kan det tyde på at det er bihulene?

Anonymkode: 47425...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som bihulebetennelse. Så fremt tannverk ikke kom først. Da du kan få betennelse i tannkjøttet, som da sprer seg. Men du får ikke tett nese av det da... så er nok bare bihulebetennelse og ingenting en tannlege kan gjøre. 

Anonymkode: a6010...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som bihulebetennelse. Så fremt tannverk ikke kom først. Da du kan få betennelse i tannkjøttet, som da sprer seg. Men du får ikke tett nese av det da... så er nok bare bihulebetennelse og ingenting en tannlege kan gjøre. 

Takk for svar :)  Jeg har hatt tett nese i flere uker (uten smerter). Så, for 1 uke siden fikk jeg det som kjentes ut som tannpine (vondt i underkjeven ved den bakerste jekselen), og deretter spredde smerten seg til overkjeven og resten av den ansiktsdelen (hele kjevepartiet, kinnene opp mot øyet og øret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på alle svar fra dere med erfaring, da jeg vurderer om jeg må til legen før tannlegetimen for å få vite om det evt er bihulebetennelse. Tusen takk :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)  Jeg har hatt tett nese i flere uker (uten smerter). Så, for 1 uke siden fikk jeg det som kjentes ut som tannpine (vondt i underkjeven ved den bakerste jekselen), og deretter spredde smerten seg til overkjeven og resten av den ansiktsdelen (hele kjevepartiet, kinnene opp mot øyet og øret).

høres ut som klassisk bihulebetennelse. 

Ville ha bestilt legetime før tannlegetime ihvertfall. Vanligvis så hadde jeg ville ha avventet litt. Men siden du har vært syk i 1 uke så er en tur til legen greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, Har du erfaring med bihulebetennelse og også evt erfaring med tannverk?
Jeg har bestilt tannlegetime, men jeg er usikker på om det kan være bihulebetennelse.

Jeg har de siste dagene hatt svært sterke smerter i både under- og overkjeve på den ene siden av ansiktet. I tillegg er smertene også til stede helt opp mot øyet og i nesten hele kinnet og bort til øret. Det er mye vondere når jeg ligger enn når jeg sitter eller står,

Nå, for 30 minutter siden hadde Ibux og Paracet endelig begynt å virke, og jeg var smertefri.
Jeg er også tett i nesegangene, så jeg tok å dusjet saltvanns nesespray i begge nesebor og snøt meg deretter kraftig flere ganger i håp om at det skulle løsne opp. Deretter kom smertene tilbake for fullt. Så det virker som om at det var trykket fra at jeg snøt meg som forårsaket at smertene kom tilbake.

Hva tenker du om dette? Hvorfor ble det plutselig vondt igjen? Kan det tyde på at det er bihulene?

Jeg tenker at du går til tannlegen.

Problemet med bihulebetennelse er at det kan forårsakes av tannråte fordi roten av tennene i overkjeven er heeelt inntil bihulene. Betente tenner - betent bihule. Dessuten er bihulebetennelse en diagnose legen gir deg helt ukritisk, så han vil si det er det selv om det er tannverk. For han kan ikke sjekke. Det er en "antar det er det" type diagnose.

Og i så fall skjer en av to:

1. Du får antibiotika som ikke vil virke

2. Du blir sent hjem for å vente det ut eller kjøpe noe uten resept på apoteket

Lege er dermed bortkastet. Tannlegen kan utelukke tannråte. Og da er det jo bihulebetennelse. Og middel mot det får du på apoteket. Helt uten resept. :) 

Anonymkode: 5157f...de4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du går til tannlegen.

Problemet med bihulebetennelse er at det kan forårsakes av tannråte fordi roten av tennene i overkjeven er heeelt inntil bihulene. Betente tenner - betent bihule. Dessuten er bihulebetennelse en diagnose legen gir deg helt ukritisk, så han vil si det er det selv om det er tannverk. For han kan ikke sjekke. Det er en "antar det er det" type diagnose.

Og i så fall skjer en av to:

1. Du får antibiotika som ikke vil virke

2. Du blir sent hjem for å vente det ut eller kjøpe noe uten resept på apoteket

Lege er dermed bortkastet. Tannlegen kan utelukke tannråte. Og da er det jo bihulebetennelse. Og middel mot det får du på apoteket. Helt uten resept. :) 

Anonymkode: 5157f...de4

Tusen takk for svar og gode råd :blomst:  Hva heter det middelet mot bihulebetennelse som er uten resept?

I dag (jeg våknet for kort tid siden) har jeg ikke de sterke smertene lengre. Jeg kjenner bare litt smerter. Så det hjalp kanskje at jeg brukte saltvannsspray i går kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

høres ut som klassisk bihulebetennelse. 

Ville ha bestilt legetime før tannlegetime ihvertfall. Vanligvis så hadde jeg ville ha avventet litt. Men siden du har vært syk i 1 uke så er en tur til legen greit. 

Tusen takk for råd :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir smertene verre/anderledes av at du feks lener hodet bakover eller forover? Da er det bihulene. 

Anonymkode: 7b1ee...fc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir smertene verre/anderledes av at du feks lener hodet bakover eller forover? Da er det bihulene. 

Jeg prøvde det nå (å lenge hodet bakover og deretter forover), og straks etter ble det større smerter i kjeven og i hele siden av ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det nå (å lene hodet bakover og deretter forover), og straks etter ble det større smerter i over- og underkjeven og i hele siden av ansiktet.

(Det ble skrivefeil i forrige innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bihulene. Prøv å holde nesen mest mulig åpen med nesespray, så går det nok over av seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok bihulene. Prøv å holde nesen mest mulig åpen med nesespray, så går det nok over av seg selv.

Tusen takk :blomst::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Hei :) Tilbakemelding om hvordan det gikk: Jeg var hos tannlegen, og det viste seg at jeg hadde betennelse ved en jeksel som hadde blitt angrepet helt ned til nerven. Tannlegen forklarte om at betennelsen lagde et så stort trykk at det var derfor jeg hadde vondt i store deler av den siden av ansiktet. Tanna ble trukket og jeg ble smertefri. (Det var så store skader på tanna, at rotfylling ikke var anbefalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...