AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Jeg er åtte uker på vei og kvalmen blir verre for hver uke som går. Jeg var hos legen for to uker siden pga voldsom svimmelhet (som er bedre nå) og jeg spurte da om jeg kunne ta postafen pga kvalmen som var ille allerede da. Hun tilbød meg sykemelding, men fikk ingen råd mot kvalmen. Jeg spiser ingefærtabletter fire ganger per dag, bruker sea bands, tar B6, spiser lite og ofte, hviler mye. Føler jeg gjør alt jeg kan, men likevel er jeg vanvittig kvalm absolutt hele tiden. Kaster lite opp, men ligger ofte våken om natta pga. kvalmen og får derfor for lite søvn til tross for at jeg legger meg tidlig. Det sitter langt inne å skulle bli sykemeldt, og har heller tatt meg en egenmeldingsdag på de verste dagene. Men jeg lurer jo på hvordan det skal gå. Sitter på jobb og svetter og skjelver hele dagen fordi jeg jobber med å ikke kaste opp. Så lurer jeg på om jeg kan få noe medisin som er trygt for fosterer før en sykemelding evt må til? Er disse medisinene bare for de som kaster opp hele tiden og raser ned i vekt? Anonymkode: 2b18f...485
Sandie Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Jeg har hatt det som deg,og fikk Afipran på resept.I tillegg ble det 3 ukers sykmelding. Synes ikke tablettene har hatt så god effekt,men det tar kanskje toppen av den verste kvalmen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Jeg kasta opp en gang til dagen så og si gjennom hele svangerskapet, de dagene jeg fikk kasta opp før jobb var jeg helt fin etterpå. Hvis ikke hanglet jeg meg gjennom jobb og så kom det opp på kvelden. Før jeg fant ut av dette at jeg faktisk ble bedre etterpå så gjorde jeg jo alt for å unngå å kaste opp, etterhvert så prøvde jeg ikke å kjempe mot det. Anonymkode: a3dd1...04a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 TS her. Takk for svar, dere over. Jeg syns det er så vanskelig å bli klok på det jeg leser om apifran og postafen for gravide. Og så virker det som leger mener veldig forskjellig om dette. Vet heller ikke om det er mest riktig å be om sykemelding eller prøve medisiner først. Jeg har karret meg på jobb i dag, men tør ikke forlate kontoret fordi jeg hele tiden føler jeg må ha en søppelbøtte eller toalett tilgjengelig. Og da begrenser det seg jo litt hva jeg får gjort på jobb, siden møter er en del av jobben min. Anonymkode: 2b18f...485
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er åtte uker på vei og kvalmen blir verre for hver uke som går. Jeg var hos legen for to uker siden pga voldsom svimmelhet (som er bedre nå) og jeg spurte da om jeg kunne ta postafen pga kvalmen som var ille allerede da. Hun tilbød meg sykemelding, men fikk ingen råd mot kvalmen. Jeg spiser ingefærtabletter fire ganger per dag, bruker sea bands, tar B6, spiser lite og ofte, hviler mye. Føler jeg gjør alt jeg kan, men likevel er jeg vanvittig kvalm absolutt hele tiden. Kaster lite opp, men ligger ofte våken om natta pga. kvalmen og får derfor for lite søvn til tross for at jeg legger meg tidlig. Det sitter langt inne å skulle bli sykemeldt, og har heller tatt meg en egenmeldingsdag på de verste dagene. Men jeg lurer jo på hvordan det skal gå. Sitter på jobb og svetter og skjelver hele dagen fordi jeg jobber med å ikke kaste opp. Så lurer jeg på om jeg kan få noe medisin som er trygt for fosterer før en sykemelding evt må til? Er disse medisinene bare for de som kaster opp hele tiden og raser ned i vekt? Anonymkode: 2b18f...485 Gikk ned 3 kg i første trimester pga kvalmen. Lurt å drikke mest mulig! Brukte postafen på mitt verste, den gjorde meg bare trøtt. Så føler jeg sov forbi de verste ukene. Anonymkode: 2d8b1...67c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar, dere over. Jeg syns det er så vanskelig å bli klok på det jeg leser om apifran og postafen for gravide. Og så virker det som leger mener veldig forskjellig om dette. Vet heller ikke om det er mest riktig å be om sykemelding eller prøve medisiner først. Jeg har karret meg på jobb i dag, men tør ikke forlate kontoret fordi jeg hele tiden føler jeg må ha en søppelbøtte eller toalett tilgjengelig. Og da begrenser det seg jo litt hva jeg får gjort på jobb, siden møter er en del av jobben min. Anonymkode: 2b18f...485 Legen min sa at jeg fint kunne ta en postafen om dagen. Bare spør legen neste gang du er innom 😊 Anonymkode: 2d8b1...67c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 Ta kontakt med legen igjen, og ta opp kvalmen. Jeg ligger også våken pga kvalme. Jeg synes det hjelper å drikke farris med sitron/lime. Det forfrisker og lindrer litt. Mens andre synes det er kjempeekkelt med kullsyre når de allerede bobler i magen og har sure oppstøt. Anonymkode: 745e0...b7b
Million Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 (endret) Jeg fikk veldig god hjelp av legen da jeg hadde svangerskapskvalme. Ettersom jeg fra naturens side var så ekstremt tynn, var det viktig at jeg klarte å spise normalt under svangerskapet og ikke gikk ned i vekt. Fikk derfor resept på et medikament som er mye brukt for gravide mot kvalme; Afipran. Tjue minutter etter at første pille var tatt, sto jeg på hodet i kjøleskapet og spiste mat. Kunne spise alt jeg orket resten av den fasen i svangerskapet, og spiste godt. Kvalmeperioden er heldigvis bare for en periode for veldig mange (unntatt noen få). Jeg behøvde ikke sykemelding pga kvalme fordi Afipran virket så godt. Fungerte normalt på jobb. Helt til jeg fikk bekkenløsning, men det var en del senere. Endret 6. september 2017 av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå