Gå til innhold

Grammatikk og da og når

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter også med "et" og "ett". Ligger liksom et eller annet i bakhodet at "ett" bare skulle brukes i sammenheng med f.eks. "med ett skjedde det", men det er sikkert ikke riktig...

Også helt enig i dette med orddeling. MANGE som synder der!

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hva er det som er så vanskelig med et og ett?

et - bestemt artikkel. Akkurat som en gutt, blir det et bord.

"Ett" er et tall. "Ikke to bord, men ett bord".

"med ett skjedde det"' date=' men det er sikkert ikke riktig...[/quote']

Joda ;)

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva er det som er så vanskelig med et og ett?  

et - bestemt artikkel. Akkurat som en gutt, blir det et bord.

"Ett" er et tall. "Ikke to bord, men ett bord".

Joda ;)

HAH! Jeg klarte å lære kjæresten min dette, bare ved å få han til å forstå at ett brukes om antall. Dessuten vente jeg han av med å bruke irritabelt synonymt med irriterende. Men hva er egentlig forskjellen grammatisk? Jeg vet hvordan ordene skal brukes, men husker ikke helt det der med adverb/adjektiv, blant annet.

Irriterer meg over feil bruk av de/dem - noe av det er dialekt/slang-styrt, men man kan vel normalisere språket i mer offentlige sammenhenger? Ellers er mye nevnt her - jeg irriterer meg over alt og skulle gjerne gått rundt med rød sprittusj...

Skrevet

Her kan jeg nevne i fleng: De værste jæ væit er folk såm skriver på dialekt. og de som ikke bruker store bokstaver ogmellomrom. Komma og punktum kan også være greit å bruke. Bakdel i stedetfor ulempe.

Skrevet

For ikke å snakke om sms-språk! DET er ille det, enda verre enn manglende eller feil tegnsetting. Det er ihvertfall min mening.

Skrevet
Synes og huske at Å også bare kan brukes en gang i hver setning. Feks: Jeg liker å lese og skrive. Ikke: Jeg liker å lese å skrive. Hvis det er mer enn ett infinitiv i hver setning skal å bare brukes en gang. Eller er jeg helt på jordet nå?

Om regelen er akkurat det at Å ikke kan brukes mer enn en gang i hver setning, vet jeg ikke, husker ikke hvordan det var. Jeg gjør såvidt jeg vet ikke feil med å/og, så selve regelen har jeg ikke behov for å huske. Eksempelet ditt er i alle fall riktig: "å lese og skrive"... så det samsvarer jo med regelen du nevner... Virker fornuftig.

Ikke for å pirke eller være slem, forøvrig, men det du skrev først: Synes og huske... ble feil. Nevner det bare siden det tross alt var å/og du tok opp. Det skulle vært "synes å huske"... :wink:

Skrevet
Den verste feilen jeg ser er når folk bruker "å" i hytt og pine. "Å så gikk jeg en tur", "Å så sa hun ingenting", "å jeg svarte henne..."

Også værste.... det skrives verste!

Men for all del, jeg har sikkert bøttevis med skrivefeil selv altså, men akkurat disse henger jeg meg litt opp i. :ler:

Det de mener er vel forresten "og".

"Og, så gikk jeg en tur"... osv. Uansett en uvane, men jeg syns det er forskjell på tale og skrift der. Verre om en skriver slik, enn om en sier det ofte.

Er helt enig med deg ang "værste" :roll:

Skrevet

Om regelen er akkurat det at Å ikke kan brukes mer enn en gang i hver setning, vet jeg ikke, husker ikke hvordan det var. Jeg gjør såvidt jeg vet ikke feil med å/og, så selve regelen har jeg ikke behov for å huske. Eksempelet ditt er i alle fall riktig: "å lese og skrive"... så det samsvarer jo med regelen du nevner... Virker fornuftig.

Ikke for å pirke eller være slem, forøvrig, men det du skrev først: Synes og huske... ble feil. Nevner det bare siden det tross alt var å/og du tok opp. Det skulle vært "synes å huske"... :wink:

:ler: Ja, det er det visst. Og jeg som trodde jeg sjelden gjorde slike feil (selv om jeg ikke husker reglene i hodet) :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...