Gå til innhold

Baby 12 mnd, besteforeldre sier jeg må slutte å amme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 år 😱 Hvordan skal man få til det? Stopper seg selv med jobb osv. Ammet barnet mitt i to uker, da tok melka slutt. Hun er syk kanskje en gang i året. Forkjølelse. Så det immunforsvaret tror jeg klarer seg fint uten morsmelk 

Anonymkode: 4c6b1...34b

Du fullammer jo ikke i 2 år. De spiser mest vanlig mat og så er det kanskje amming 2 3 ganger om dagen eller noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Du fullammer jo ikke i 2 år. De spiser mest vanlig mat og så er det kanskje amming 2 3 ganger om dagen eller noe. 

Jaha. Skal man nattamme en på snart to år da? Galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke. Men man kan om man vil. Er ikke tvang å amme i to år. Syns det er opp til hber enkelt mor å avgjøre hbor lenge eller kort hun vil amme, eller om hun vil amme i det hele tatt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvor lenge anbefaler de fullamming? Er det 6 mnd? Det blir umulig dersom de øker fedrekvoten på permisjon. Da blir det ikke amming mer enn noen få ganger pr dag.

Fullamming anbefales i 6 mnd, ja. Deretter anbefales det at barnet får fast føde i tillegg til amming. 

Fedrekvoten er null problem. Man har rett på en halvtime ammefri hver dag, som man kan ta når som helst (midt på dagen, stikke hjem tidligere, osv, hva som nå passer). I tillegg kan man pumpe og far kan gi flaske. 

Det er ingen partier som snakker om å øke fedrekvoten så mye at mor ikke kan være hjemme i 6 mnd... Det er snakk om øke til 14 uker, altså ca 3,5 mnd. Ergo er det et ikke-problem. 

Anonymkode: ca54b...5c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg syns man skal tenke på når man ammer barn over ett år, som har fått tenner, er at man ikke bør amme om kvelden etter tannpuss.  Fikk beskjed om dette av helsesøster på ett års kontroll.  Jeg ammer for øvrig fortsatt min jentete på 18mnd.  Vi flyttet først kveldsammingen til før tannpussen, nå har vi kun en igjen om morgenen får hun blir stelt.  Da er hun kjempesulten etter en lang natt uten mat, så hun syns det er veldig godt med litt næring, før hun blir kled på.  Så slipper vi så mye skriking på badet. 

Anonymkode: fad53...7a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er vel helst i u-land hvor det finnes lite mat og ureint vann.

Anonymkode: f7a21...e2f

Nei, det er en anbefaling for alle. Men det er helt klart viktigere i u-land ja. Men også barn i vesten har godt utbytte av morsmelk. Det er mer næringsrikt enn kumelk, men ingen stusser på at toåringer får morsmelk fra kyr, men morsmelk fra mennesker, det skal være så ille?? 

1 hour ago, AnonymBruker said:

2 år 😱 Hvordan skal man få til det? Stopper seg selv med jobb osv. Ammet barnet mitt i to uker, da tok melka slutt. Hun er syk kanskje en gang i året. Forkjølelse. Så det immunforsvaret tror jeg klarer seg fint uten morsmelk 

Hvis mor og barn trives med amming er det virkelig ikke vanskelig å amme en toåring. Det er jo bare snakk om noen få ganger om dagen, for eksempel før og etter jobb og før legging. 

38 minutes ago, AnonymBruker said:

Eneste jeg syns man skal tenke på når man ammer barn over ett år, som har fått tenner, er at man ikke bør amme om kvelden etter tannpuss.  Fikk beskjed om dette av helsesøster på ett års kontroll.  Jeg ammer for øvrig fortsatt min jentete på 18mnd.  Vi flyttet først kveldsammingen til før tannpussen, nå har vi kun en igjen om morgenen får hun blir stelt.  Da er hun kjempesulten etter en lang natt uten mat, så hun syns det er veldig godt med litt næring, før hun blir kled på.  Så slipper vi så mye skriking på badet. 

Studier viser at morsmelk fra mennesker ikke er skadelig for tennene, så den anbefalingen er litt utdatert. Tannleger anbefaler å begrense til to ganger på natt, men som sagt, det finnes studier som viser at det ikke er grunn til å begrense det så mye en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fullamming anbefales i 6 mnd, ja. Deretter anbefales det at barnet får fast føde i tillegg til amming. 

Fedrekvoten er null problem. Man har rett på en halvtime ammefri hver dag, som man kan ta når som helst (midt på dagen, stikke hjem tidligere, osv, hva som nå passer). I tillegg kan man pumpe og far kan gi flaske. 

Det er ingen partier som snakker om å øke fedrekvoten så mye at mor ikke kan være hjemme i 6 mnd... Det er snakk om øke til 14 uker, altså ca 3,5 mnd. Ergo er det et ikke-problem. 

Det er sykt stress å komme for seint på min jobb der det er morgenrapport som man går glipp av. Vet st folk benytter seg av dette men jeg syns det virker tiltak. Og du ksn ikke FULLamme mens du er på jobb. Da må man ta ørti ammepauser. Hvordan få til det når man jobber et stykke hjemmefra? Pumping er og stress samt at det reduserer melkpeoduksjonen

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Maleficenta said:

Det er sykt stress å komme for seint på min jobb der det er morgenrapport som man går glipp av. Vet st folk benytter seg av dette men jeg syns det virker tiltak. Og du ksn ikke FULLamme mens du er på jobb. Da må man ta ørti ammepauser. Hvordan få til det når man jobber et stykke hjemmefra? Pumping er og stress samt at det reduserer melkpeoduksjonen

Men du trenger jo ikke å begynne å jobbe før 6 mnd. Med 14 ukers pappakvote kan du kanskje begynne å jobbe ved 8 mnd. Enda senere hvis dere har valgt 80% dekning. Husk at ferie også kan brukes for å forlenge permisjon. Da kan du fullamme til 6 mnd, og bruke to mnd på å innføre fast føde, bruke ammefri for å gå hjem en time tidligere for å amme, og eventuelt bruke en halvtime ammefri midt på dagen for å pumpe måltid til neste dag, hvis ønskelig. 

Pappaperm på 10 vs 14 uker er IKKE det som står i veien for fullamming altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Sisti said:

Men du trenger jo ikke å begynne å jobbe før 6 mnd. Med 14 ukers pappakvote kan du kanskje begynne å jobbe ved 8 mnd. Enda senere hvis dere har valgt 80% dekning. Husk at ferie også kan brukes for å forlenge permisjon. Da kan du fullamme til 6 mnd, og bruke to mnd på å innføre fast føde, bruke ammefri for å gå hjem en time tidligere for å amme, og eventuelt bruke en halvtime ammefri midt på dagen for å pumpe måltid til neste dag, hvis ønskelig. 

Pappaperm på 10 vs 14 uker er IKKE det som står i veien for fullamming altså... 

Mange fedre vil faktisk ta lengre pappaperm enn de få ukene som er lovpålagt.

Anonymkode: 24dfa...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får de og lov til da det er en fellesperiode  som de kan fordele slik de vil. Men det er mange menn som helst vil slippe perm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, det er faktisk ikke så mange, det kom jo tydelig frem da nåværende regjering reduserte kvoten. 

Men ser uansett ikke hva det har med saken jeg diskuterer å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og barnet ditt ammer så lenge dere vil! Jeg ammer sønnen min på 15 måneder fortsatt, natt og dag, noen ganger sjeldent andre ganger ofte. Kommer til å fortsette så lenge vi trives begge to. Han har helt tydelig behov for den nærheten, og det er det jeg som mamma som vet, og jeg kjenner mitt barn - akkurat som du kjenner ditt. Hva besteforeldre, eller hvem som helst andre synes, er samma, det er opp til deg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ammefri er en god ide i teorien, men lar seg dessverre ikke gjennomføre i veldig mange yrker.

Provoserer meg at de vil påtvinge denne fedrekvoten, ja til valgfrihet. 

Anonymkode: b93e1...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det er ekkelt å amme barn som er over året, de kan drikke ku melk.

Anonymkode: 4d24f...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de fedrene jeg kjenner hvertfall. De fleste har ikke tatt ut noen uker i det hele tatt, andre. Andre har brukt det som en familie ferie. 

Men greit for meg om fedre ønsker å ta hele felleskvoten det er jo fullt mulighet som ordningen er i dag. Men kjenner ingen menn som hadde orket eller ønsket det hehe. Men bra familier er forskjellige og gjør de som passer dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en privatsak og de har strengt tatt ingen ting med om du ammer eller ikke. Jeg ammet min datter til hun var halvannet år. Da mistet hun interessen selv og det var naturlig å slutte. Så lenge du og sønnen din synes det er hyggelig så er det bare positivt å fortsette.

Anonymkode: df4e8...fdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For ku-melk er ikke ekkelt? Du vet det er for kalver ikke mennesker?

Hvorfor ikke drikke rottemelk, grisemelk, kattemelk osv??

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen er 12 måneder. Jeg ammer ikke på dagtid, men jeg ammer om kvelden før jeg legger han. Babyen signaliserer tydelig at han ønsker den kosen, og jeg synes det er helt greit. Men når min mormor og min farmor får høre dette sier de: "Nei nå MÅ du slutte å amme altså! Han er tross alt 1 år gammel!" Hva er greia egentlig?

Anonymkode: f1c23...5ba

Heldigvis er det bare DU som bestemmer hva du synes er best for dere :) Amming er gull, så bare å fortsette så lenge dere trives med det! Ammer mi på 19 mnd 2-3 ganger hver dag fortsatt, koser oss med det. Aldri fått noen kommentarer på det.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1 år er ikke en baby. Hadde selv reagert om noen ammet etter 10 mnd. Men hadde ikke sagt noe, da det er en privatsak. 

Anonymkode: 6de41...6ce

Morsmelk slutter ikke å være sunt for barnet fordi om det fyller 10 mnd, 12 mnd osv.... Ref tidligere link til morsmelkens innhold og innlegg med helsefordeler for både mor og barn. At jeg også reduserer faren for brystkreft er jo bare helt knall.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du tåle. Den fins ikke helsemessige grunner for å amme unger som kan gå. De aller fleste syns det er ekkelt når mødre ammer unger med tenner som spiser vanlig mat og kan gå. Det er IKKE en baby. 

Anonymkode: c36b8...444

Jo, det gjør det så absolutt. Les deg opp, du er utdatert.

Som oftest går det greit tross jobbingen. Selv ventet jeg med å avvenne nattamming til etter jeg hadde startet i jobb, da jeg vet at nattammingen er viktigst for produksjonen. Ventet vel 3 mnd sånn ca. Har hatt melk hele veien. Ellers kan man feks pumpe litt ila dagen for å opprettholde produksjon, om man ønsker. Men kroppen tilpasser seg som oftest nytt ammemønster og lager bare nok melk til de "måltidene" du får gitt.

Man kan da amme på dag selv om man ikke ammer natt?? Mange sover jo hele natta! Jeg får min del avvennet nattammingen ved 15 mnd men ammer fortsatt morgen, ettermiddag og kveld, hun er 19 mnd straks. Leter man etter problemer så finner man de liksom...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke :) https://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannhelse-og-amming

Konklusjonen herfra: amme så lenge DU ønsker! Drit i hva andre måtte mene. Barnet ditt får bare helsefordeler av det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For ku-melk er ikke ekkelt? Du vet det er for kalver ikke mennesker?

Hvorfor ikke drikke rottemelk, grisemelk, kattemelk osv??

Nei, kumelk er sunt for barn og voksne, blir også brukt i matlaging. Mener du at vi kan bruke kumelk på samme måte som morsmelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at det BARE er mennesket som drikker melk fra andre arter? INGEN andre på planeten gjør det (normalt sett). Så det er egentlig bare weird å drikke kuas melk. Morsmelk er jo så mye bedre for barna, da den er tilpasset nettopp menneskebarn og ikke KALVER! De fleste mennesker er faktisk også allergiske mot kumelk (hele asia nesten f.eks).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...