Gå til innhold

Baby 12 mnd, besteforeldre sier jeg må slutte å amme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babyen er 12 måneder. Jeg ammer ikke på dagtid, men jeg ammer om kvelden før jeg legger han. Babyen signaliserer tydelig at han ønsker den kosen, og jeg synes det er helt greit. Men når min mormor og min farmor får høre dette sier de: "Nei nå MÅ du slutte å amme altså! Han er tross alt 1 år gammel!" Hva er greia egentlig?

Anonymkode: f1c23...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia er vel at de vokste opp på en tid hvor man ble instruert i å amme hver 4. time og kun 20 minutter på ett bryst av gangen med den konsekvens at de færreste ammet lengre enn 3 måneder - litt avhengig av alder på besteforeldre selvfølgelig :)

Ikke bry deg. Mange mener mangt om amming, men det er da en privatsak? Så lenge du og barnet trives med det er alt godt :)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på 1 år er ikke en baby. Hadde selv reagert om noen ammet etter 10 mnd. Men hadde ikke sagt noe, da det er en privatsak. 

Anonymkode: 6de41...6ce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye hysteri ute og går, men det beste rådet jeg noen gang har fått er "følg instinktene". Du er skapt for å klare dette uten bøker, synsing og besteforeldre som mener ditt og datt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1 år er ikke en baby. Hadde selv reagert om noen ammet etter 10 mnd. Men hadde ikke sagt noe, da det er en privatsak. 

Ikke en baby.. ?:forvirret:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme som deg. Knøttet sovnet så greit, og det var veldig koselig. Ikke noe problem med avvenning heller, etterhvert bare holdt jeg ungen og sang i søvn. 

Anonymkode: 6d4c3...828

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt normalt å amme en 1-åring, og kan ikke forstå at det er noe å stusse på. Å høre på vår/din besteforeldregenerasjom når det gjelder amming blir litt sprøtt, for på 60-tallet fikk de helt andre råd om amming enn i dag. Min bestemor fikk tvillinger da og fikk streng beskjed om at hun måtte spare på melka og ikke amme for ofte, og måtte fort gå over til flaske for melka forsvant jo. Hun sa hun fikk en del råd den gang som stred mot morsinstinktene, og sa hun var glad vi får andre råd i dag.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i det. Jeg fikk første barn i vår familie på begge sider, og nå som det totalt er 8 barnebarn sier ikke noen besteforeldre noe. De må bare få tid på seg til å tilvenne seg en ny tid :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 1 år er ikke en baby. Hadde selv reagert om noen ammet etter 10 mnd. 41...6ce

Jøss. Det er da ikke sååå spesielt at det er noe å reagere på?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du tåle. Den fins ikke helsemessige grunner for å amme unger som kan gå. De aller fleste syns det er ekkelt når mødre ammer unger med tenner som spiser vanlig mat og kan gå. Det er IKKE en baby. 

Anonymkode: c36b8...444

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det å reagere på? Er svært vanlig å amme etter 10 mnd. 

Anonymkode: d674f...ecb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får du tåle. Den fins ikke helsemessige grunner for å amme unger som kan gå. De aller fleste syns det er ekkelt når mødre ammer unger med tenner som spiser vanlig mat og kan gå. Det er IKKE en baby. 

De aller fleste er mer modne enn som så. 

Anonymkode: d674f...ecb

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å amme en ettåring. 

Jeg ammet så lenge hun viste interesse (12 mnd) og det kommer jeg nok til å gjøre med minstemann også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å amme en ettåring er helt i tråd med helsedirektoratet sine anbefalinger. :)

En del eldre generasjoner fikk veldig feil kunnskap om amming, helsevesenet kunne rett og slett tragisk lite om amming tidligere, og det førte til vranglære. Dette henger igjen hos mange, dessverre. Tror jeg bare ville svart "i dag vet bedre". Eventuelt "syns du jeg skal slutte å gi menneskemelk og heller gå over til morsmelk fra ku, som har færre næringsstoffer?", hvis du vil være litt vrang... :P

Morsmelk er sunt, så at det ikke finnes helsemessige grunner for å amme er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha du høres ut som du er 13 år 😄  Man ammer akkurat så lenge man har lyst.  Det er den eneste amme-regelen 😉  Ammet første til han var over 2 år jeg, natt og dag! Overalt!  Ingen som har noe med det☺  Mitt liv mitt valg👍

Anonymkode: 15b7d...8bb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er 12 måneder. Jeg ammer ikke på dagtid, men jeg ammer om kvelden før jeg legger han. Babyen signaliserer tydelig at han ønsker den kosen, og jeg synes det er helt greit. Men når min mormor og min farmor får høre dette sier de: "Nei nå MÅ du slutte å amme altså! Han er tross alt 1 år gammel!" Hva er greia egentlig?

Anonymkode: f1c23...5ba

Det bestemmer jo ikke de. Men det har nok noe med at de ikke amma så lenge da de fikk barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har farmor rett og slett ikke noe med, og det kan du si til henne også. Det gjelder flere villfarne i denne tråden også ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet anbefaler amming til baby er 2 år. Det er viktig for immunforsvaret.

Anonymkode: c3b5e...8f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det finnes helsemessige grunner til å amme en baby som kan gå. Hadde du tilegner deg litt kunnskap i stedet for å sitte og spre dritt så hadde du sikkert hatt et bedre liv. Prøv det. Les deg opp på barnets immunforsvar og årsaken til at helsedirektoratet anbefaler amming frem til barnet er 2 år. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes helsemessige grunner til å amme en baby som kan gå. Hadde du tilegner deg litt kunnskap i stedet for å sitte og spre dritt så hadde du sikkert hatt et bedre liv. Prøv det. Les deg opp på barnets immunforsvar og årsaken til at helsedirektoratet anbefaler amming frem til barnet er 2 år. 

Hvor lenge anbefaler de fullamming? Er det 6 mnd? Det blir umulig dersom de øker fedrekvoten på permisjon. Da blir det ikke amming mer enn noen få ganger pr dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...