Gå til innhold

Hvilepuls på 200

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 3-4 årene har jeg vært plaget med at hjertet "klikker". Det skjer 99% av gangene når jeg ligger i senga, snur meg til siden og puster dyypt inn. Da fyker pulsen opp til 170-200. Vanligvis har disse anfallene vart fra 2-10 minutter, men her for ikke lenge siden varte det i 35 minutter. Vurderte å ringe ambulanse. Blir også svimmel, kvalm og får trykk i kjeven/hodet. Føler ikke jeg får nok luft. 

Har mye psykiske problemer, så selvfølgelig får jeg høre av lege at det er et angstanfall. Men det gir ingen mening da disse anfallene kommer kun når jeg ligger kun når jeg trekker pusten dypt. Har ikke så mye angst uansett, kun sosial angst. Har tatt EKG hos legen 2 ganger, har også hatt 24 timers EKG og 72timers EKG. Blodtrykk er Ok, kunne vært lavere, men er tjukk så er derfor det er litt høyere. Men blodtrykket er innenfor normalområdet. Er ung. 

De finner ingenting på EKG, men selvfølgelig kommer ikke disse anfallene når jeg har på meg dette. Så de konkludere med angst, og det er jeg ikke enig i. Har masse hjerteproblemer i familien også. Så fikk mast meg til henvisning til kardiolog, men ventetiden er 6 måneder! 

Noen som har lignende erfaring? Hva kan dette være? 

Anonymkode: 11b1b...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kunne spurt om å få en døgnmåling?

Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kanskje du kunne spurt om å få en døgnmåling?

Du vet hva 24-timers EKG er? 

Anonymkode: 68d94...580

Skrevet

Om pulsen din er så høy, så tviler jeg på at du klarer å telle den selv. Kanskje frykter du deg syk også..
Uansett, hadde du vært min pasient hadde jeg vært alvorlig bekymret. Har du blitt målt hjemme i egen seng? Har du blitt målt lenge nok til at du klarer å sove normalt med trådene på?

Jeg hadde krevd svar og stått på. Det hjelper ofte!

Anonymkode: 9d52b...32f

Skrevet

Kan du bruke en pulsklokke som du kan ha på deg når du legger deg så du får målt om pulsen faktisk blir så høy som du tror? Ellers så høres det jo ut som du er grundig utredet, men det er selvfølgelig typisk at du ikke får anfall akkurat når du har døgnmålinga på deg. 

Anonymkode: 6ffeb...10f

Skrevet

Syns det er litt lettvint av legen å avskrive dette som angstanfall. Å få angstanfall i søvne er absolutt ikke særlig typisk for angst. Går du på medisiner for angst? Evt tar du disse før leggetid f.eks? Er det noe sånt som kan påvirke hjertet? Er det tatt belastningsekg? Selv en person med faktisk hjertesykdom kan ha ok øyeblikksekg og 24 timers ekg. Er det tatt ultralyd av hjertet? Er du utredet for søvnsykdom?

Anonymkode: 3f6d1...eea

Skrevet

Ved neste anfall kan du jo kontakte legevakt om det er utenfor kontortid hos fastlegen. De kan ta EKG der, og forhåpentligvis rekker de da å registrere hva som foregår i hjertet ditt under disse anfallene.

Anonymkode: 6b9b2...b20

Skrevet

Høres veldig ut som svt (supravenrikulær takykardi). Har det selv og anfallene med skyhøy puls kommer helt plutselig og forsvinner igjen like brått, alt fra etter kun få minutter til timer. Be om 24tekg (jeg gikk med det i 72t) og kryss fingrene for at dette skjer mens du går med det. Hvis ikke ville jeg krevd å blitt undersøktt nærmere. Vet hvor ubehagelig og skummelt deg oppleves, og ikke minst hvor irrireterende det er å bli avfeid med "angst". Selv har jeg fått utført en ablasjon og er veldig mye bedre. 

Lykke til! 

Anonymkode: 2c92a...088

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved neste anfall kan du jo kontakte legevakt om det er utenfor kontortid hos fastlegen. De kan ta EKG der, og forhåpentligvis rekker de da å registrere hva som foregår i hjertet ditt under disse anfallene.

Anonymkode: 6b9b2...b20

Dette er jo absolutt det beste forslaget, Ts. 

Her fortalte de meg (etter en episode som aldri har gjentatt seg) at de med letthet kunne gjøre en deal om at jeg kjører rett dit under et anfall og får gå rett inn og målt der og da. Så jeg vil tro du absolutt er kandidat. På noen-og-30 minutter kommer man seg dit i alle fall i deler av landet..

Uansett avtale: neste gang må du på legevakta. Og si til fastlegen at enten tar han tak eller så bytter du lege.

Anonymkode: 7ce08...b7b

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

200 i puls?! Hadde jeg hatt det i 35 min hadde jeg fått hjertestans. 

Anonymkode: 6e7f9...495

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...