Gå til innhold

Hvorfor og hvor oppstår fluene i huset?! Blir gal!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det hender at det går 5 dager før jeg tømmer søpla , men oppstår fluer så fort i søpla? Og hva i søpla er det de oppstår fra som jeg eventuelt bør være ekstra påpasselig med å kaste før? Skjønner jo at det er mat, men er det løk, kjøttdeig matrester, salat? Spiser ikke bananer...

Lurer også på om det kan være andre kilder? Kan det foreksempel oppså av om en ligger en matrest/tørket kjøttdeigbit eller brødsmule under sofaen? Av gromset inni oppvaskmaskinen som ligger igjen i filteret der? Kan det oppstå av gromset på baderomsvasken om jeg ikke vasker den hver uke? Av skittentøyet? 

Skjønner det bare ikke, og jeg orker ikke gå rundt å vaske overalt hver dag så om noen har peil please opplys meg om potensielle kilder og tips til hvordan unngå dem! Det er sånne minifluer sorte og litt oransje, sikkert samme som bananfluer men spiser som sagt ikke bananer, og de flyr litt sakte, ikke fort som vanlige store utefluer. Kilden må være noe inne med renholdet eller søppel å gjøre, de blir ikke dratt med inn fra gress utendørs ved tøy eller sko.

Anonymkode: 6ce04...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om fluene er andre steder enn der du har organisk avfall så er det blomsterfluer, ikke bananfluer. :opplyser: Bananfluer flyr veeeldig sakte rundt akkurat der maten deres er, så dem er det lett å bli kvitt. :ler: 

Blomsterfluer har du i så fall fått fra butikken. De følger med alle pottede planter heromkring (så derfor handler jeg aldri på blomsterbutikker) men verst av alle er urtekrukkene du får i matbutikken. Heldigvis får en kjøpt urter uten jord på asiatiske butikker, så jeg går dit.

Anonymkode: 1c8fd...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hender at det går 5 dager før jeg tømmer søpla , men oppstår fluer så fort i søpla? Og hva i søpla er det de oppstår fra som jeg eventuelt bør være ekstra påpasselig med å kaste før? Skjønner jo at det er mat, men er det løk, kjøttdeig matrester, salat? Spiser ikke bananer...

Lurer også på om det kan være andre kilder? Kan det foreksempel oppså av om en ligger en matrest/tørket kjøttdeigbit eller brødsmule under sofaen? Av gromset inni oppvaskmaskinen som ligger igjen i filteret der? Kan det oppstå av gromset på baderomsvasken om jeg ikke vasker den hver uke? Av skittentøyet? 

Skjønner det bare ikke, og jeg orker ikke gå rundt å vaske overalt hver dag så om noen har peil please opplys meg om potensielle kilder og tips til hvordan unngå dem! Det er sånne minifluer sorte og litt oransje, sikkert samme som bananfluer men spiser som sagt ikke bananer, og de flyr litt sakte, ikke fort som vanlige store utefluer. Kilden må være noe inne med renholdet eller søppel å gjøre, de blir ikke dratt med inn fra gress utendørs ved tøy eller sko.

Herre skapelse, søppel med våtorgansike matrester i må du bære ut daglig. Har du det ikke ryddig, fritt for fukt m.m. inntil sunnfornuft, så rår du både fluer og det som verre er. 

Du kan like gjerne spørre om hvor likmark og fluermkommer fra når noen ligger død noen timer. Det er prosesser som gjør at dette oppstår enten det er døde mennesker, dyr, matavfall eller trær som ramler ned og brytes ned i skogen. 

En annen kolde kan være overvåte potteplanter, et bad der sluken ikke er rengjort på lenge, og klær med skitt som blir liggende. Se på ekstreme samlere så ser du hvilke insekter og annet som kommer av samling med ymse rot.

Tenk og på naboene. Leier du så er denne typen problemer du beskriver noe som gir grunnlag for utkastelse, fordi du ødelegger boligen, på sikt om du ikke skjerper deg. 

Anonymkode: 78b8c...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matavfall, krydderplanter og matrester i f.eks. sluket i kjøkkenvasken. Ferske matvarer som står fremme, særlig frukt. 

Det aller største problemet her hos oss er småfluer som følger med krydderplanter fra butikken. Koriander er verstingen.

Anonymkode: fcd50...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ekte planter hjemme, men det kan jo ha vært en salat som lå på benken, eller matrestene i sluket på kjøkkenvasken som har ligget noen dager ?

Enten svirrer den eller de par fluene på kjøkkenet , eller så er de i sofakroken ved/når jeg spiser. Betyr det at de avler seg i matsmulene i sofasprekkene og jeg bør skifte sofa eller støvsuge den? Eller kan de oppstå ved sofaen så fort som at hvis jeg ikke rydder vekk frokost tallerkenen med rundstykke og salami på, før jeg kommer hjem på kvelden, så har de avlet seg der?

Hva med glass det har vært brus og saft i som står framme i et par dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle matrester som står framme kan bidra til problemet. Ville startet der, og være nøye på det.

Anonymkode: 99bd8...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ølbokser med en liten skvett igjen i og frukt er vel de verste synderne her. 

Anonymkode: c205e...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Guds skyld ikke ha pose med tørkede aprikoser åpen. Gjorde det en gang og det oppsto en sverm! :sjokkbla: 

Anonymkode: 25560...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bananfluer du har så er de litt "tjukke" i kroppen, og da må du fjerne alt av matavfall på bord og benker. Rense slukene, ut med søppel med en gang. De trenger bare en flekk med fruktsaft på benken så har de nok mat.

De kommer med frukt og grønt - begynner de å formere seg så er de noe herk å bli kvitt.

Anonymkode: bb4be...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananfluer eller fruktfluer, spiser mat som er gjæret. En fersk tomat; bryr de seg lite om. En overmoden tomat derimot er gnafsemat :fnise: 
Bananfluene tar du gjerne med deg fra butikken..All slags frukt, kan ha egg på seg..August og September er desverre høysesong på de hersens fluene. De er heldigvis ikke skadedyr, de utgjør ingen fare, men de er irriterende.. Oftest forsvinner de av seg selv iløpet av høsten, men har du bananfluer gjennom vinteren også, så bør du ta en stor rengjøring ;) 
De trives gjerne i sluk, eller andre småfuktige områder og for å bli kvitt de, må du finne matkilden..
Det kan være at de svermer over søl av saft, eller funnet posen hvor du oppbevarer tomme vinflasker/ølbokser. (Jeg oppbevarer pant og glassflasker i uteboden/garasje.)

Ellers er det bare ett tips;
Fyll en skål med eddik
276-68ba5-product_detail.jpg
Bland 50/50 eddik og vann og ha ett par dråper Zalo i skålen.
Bananfluene tiltrekkes av lukta, men pga hinnen av såpe, så drukner de i skåla :) 
Sist gang jeg hadde bananfluer (kollektiv), så var skåla sort etter 1 døgn, garantert 50+, tømte skåla og la ut ny, under 20stk neste døgn.. De neste dagene hadde jeg bare 3-5stk og tilslutt var det ingen :) 
Men da hadde jeg også tatt stor rengjøring på kjøkken, i kriker og kroker og jevnlig rengjort sluken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...