Gå til innhold

Hvor lang hvile mellom sets?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne med enkelte øvelser og på de øvelsene så står det f.eks 15 seconds, 5 sets eller f.eks 15 reps, 6 sets

Sets betyr da at jeg skal gjøre øvelsen i 15 sekunder eller 15 gjentakelser flere ganger, men hvor lang tid skal det gå mellom hver gang? 

Om jeg f.eks skal ta 15 situps, 5 ganger, skal jeg da ta 15 situps og så f.eks legge meg helt ned på rygg og så starte på igjen med en gang?

Anonymkode: 40e4c...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å ta så kort pause som mulig, men lang nok til at jeg fullfører-ish neste set. 

Dette må du føle på og teste ut selv. Det varierer også på intensiteten på øvelsen og hva du trener for å oppnå.

Skrevet
2 minutter siden, Froning skrev:

Pleier å ta så kort pause som mulig, men lang nok til at jeg fullfører-ish neste set. 

Dette må du føle på og teste ut selv. Det varierer også på intensiteten på øvelsen og hva du trener for å oppnå.

Ok, så om jeg ikke orker å fullføre neste set så har jeg hatt for kort pause. Orker jeg det uten noen problemer så har jeg kanskje tatt for lang

Da må jeg prøve ut over de neste dagene 👍

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, så om jeg ikke orker å fullføre neste set så har jeg hatt for kort pause. Orker jeg det uten noen problemer så har jeg kanskje tatt for lang

Da må jeg prøve ut over de neste dagene 👍

Greit å pushe seg til "failure" på de siste settene ;)

Hvis du ønsker muskler er det dette som er optimalt og det er mindre viktig om du kommer til den femtene repitisjonen så lenge det gjør vondt.

Skrevet

Det kommer helt an på intensiteten. Når du kjører så lette vekter at du klarer 15 repetisjoner og 6 sett, så holder det med 20-30 sekunder pause. Om man derimot løfter såpass tunge vekter at man kjører 1-5 repetisjoner i max 3 sett, så må man gjerne ha opp til 5 minutters pause. 

Anonymkode: d366b...49b

Skrevet

Du kan og prøve å kjøre ulike øvelser etter hverandre med 15 sec pause mellom. Så kjører du opplegget ×3. Feks: 30 sec sit ups, 15 sec pause. Ny øvelse 30 sec, 15 sec pause. Etter du har fullført feks 4/6 forskjellige øvelser på 30 sec eller 8-12 reps med 15 sec mellom, begynner du på nytt. Håper jeg klarte uttrykke meg tydelig😊

Skrevet

Er det 15 reps tar du rundt 60 sek pause

Du nevner forresten situps som sier meg at du har et bullshitprogram. Fant du en how to get six pack abs in 15 minutes video på youtube? Situps fører til mye skade og lite resultat. I enkelte undersøkelser har så mye som 56% av skadene ved trening i millitæret blitt plassert på situps

Her er en artikke fra harvard health om hvorfor du burde unngå situps og gjøre noe annet i stedet: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/want-a-stronger-core-skip-the-sit-ups

Skrevet
På 7.9.2017 den 23.14, Sykkelkopp skrev:

Er det 15 reps tar du rundt 60 sek pause

Du nevner forresten situps som sier meg at du har et bullshitprogram. Fant du en how to get six pack abs in 15 minutes video på youtube? Situps fører til mye skade og lite resultat. I enkelte undersøkelser har så mye som 56% av skadene ved trening i millitæret blitt plassert på situps

Her er en artikke fra harvard health om hvorfor du burde unngå situps og gjøre noe annet i stedet: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/want-a-stronger-core-skip-the-sit-ups

Tror du skal ta mange! situps for å ødelegge noe. Militæret er ikke akkurat kjent for å holde tilbake, der er det å kjøre på og presse seg til det ytterste. De fleste øvelser fører til skade hvis du overdriver de. Variert trening er bra, da minsker man belastningsskader.

Anonymkode: b8627...156

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal ta mange! situps for å ødelegge noe. Militæret er ikke akkurat kjent for å holde tilbake, der er det å kjøre på og presse seg til det ytterste. De fleste øvelser fører til skade hvis du overdriver de. Variert trening er bra, da minsker man belastningsskader.

Anonymkode: b8627...156

Man må ta mange situps for å få særlig med utbytte. Finnes masser av langt bedre øvelse. Situps funker nesten bedre som utholdenhetstrening/fettforbrenningsøvelse

Skrevet

Jeg nevnte sit-ups kun som et eksempel så slaaaaaapp av. Man dør ikke av å gjøre sit-ups, men nå er det vel svært få mennesker som kun gjør sit-ups og ingenting annet 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...