AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Hei! I år har jeg tenkt å lage noen småkjeks og knekkebrød og lignende i julegaver, tenkte å ha de i kakebokser som jeg har kjøpt inn. Når er det innafor å begynne å lage det? Hvor lenge vil de holde seg? Tenker typer 'sjakkruter', karameller, knekkebrød, 'sitronkjeks' og lignende. Jeg venter en liten mini helt i slutten av november, sååå det hadde jo såklart vært helt i orden å ha gjort ferdig dette før den tid egentlig. Er det for tidlig å lage de i midten av november? Eller kan jeg begynne tidligere? Håper noen har råd Anonymkode: 7da5c...b14 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Kjeks holder seg en uke. Ønsker du være ferdig med styret før fødsel (ingen klandrer deg for det!) så bak, rull ut og frys ferdig formede men råe kjeks. Så tar du ut og steker når folk kommer innom. Ja: det var sånn i "gamle dager" at man laget kjeks og oppbevarte dem til de ble både tørre og harske, men færre og færre spiser kjeks og vi setter høyere og høyere krav til kvaliteten på dem. Så i dagens moderne samfunn er svaret 1 uke. Eldre kjeks og du får mye bedre kjeks på rema1000. (Alternativet er å lage noe som ikke er like tidssensitivt. Som syltetøy.) Anonymkode: 64f5d...a2e 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjeks holder seg en uke. Ønsker du være ferdig med styret før fødsel (ingen klandrer deg for det!) så bak, rull ut og frys ferdig formede men råe kjeks. Så tar du ut og steker når folk kommer innom. Ja: det var sånn i "gamle dager" at man laget kjeks og oppbevarte dem til de ble både tørre og harske, men færre og færre spiser kjeks og vi setter høyere og høyere krav til kvaliteten på dem. Så i dagens moderne samfunn er svaret 1 uke. Eldre kjeks og du får mye bedre kjeks på rema1000. (Alternativet er å lage noe som ikke er like tidssensitivt. Som syltetøy.) Anonymkode: 64f5d...a2e Takker for svar! Det var ikke dumt å fryse ned! Det hadde jeg aldri tenkt på Ja, husker de støvtørre kjeksene til min bestemor som hun hadde kjøpt på diverse julemarked, og som vi fikk spise av som små laaangt ut i januar, og gjerne litt lenger.. Hadde tenkt litt mindre porsjoner til hver jeg da, ca 10 av hver i små pakker i en kakeboks, så de slipper å ta vare på dem i flere mnd Syltetøy har jeg planer om å lage i tillegg, eller gele Anonymkode: 7da5c...b14 1
Gjest RIFF/LIFE Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 Å jeg aner ikke med holdbarheten. Men jeg ville bare skrive at det var et bra og kjempe hyggelig tips. Det er jo ikke så mange som gjør slikt, å når man får noe hjemmelaget er det såå hyggelig. Det hadde jeg satt ordentlig pris på, om noen av mine hadde gitt bort. Flott flott 👍🏽👏🏼👏🏼😀
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Husk at jo mer fett, jo kortere holdbarhetstid. Anonymkode: aa790...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 17 minutter siden, RIFF/LIFE skrev: Å jeg aner ikke med holdbarheten. Men jeg ville bare skrive at det var et bra og kjempe hyggelig tips. Det er jo ikke så mange som gjør slikt, å når man får noe hjemmelaget er det såå hyggelig. Det hadde jeg satt ordentlig pris på, om noen av mine hadde gitt bort. Flott flott 👍🏽👏🏼👏🏼😀 Så bra du syns! Og jeg er helt enig! Alt som kan spises eller brukes opp er gull verdt! Blir sånn når alle har alt og ingen ønsker seg noe annet enn "snille barn og barnebarn" osv, men det har de jo allerede si Anonymkode: 7da5c...b14
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at jo mer fett, jo kortere holdbarhetstid. Anonymkode: aa790...0bb Lurt tips! Anonymkode: 7da5c...b14
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 Kjøp en twistpose. Ingen klandrer deg for det i babytiden. Anonymkode: dc57e...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en twistpose. Ingen klandrer deg for det i babytiden. Anonymkode: dc57e...ac1 Hehe, jo takk for tips! Får kjøpe inn å ha ett lager i tilfelle Anonymkode: 7da5c...b14
_popcorn_ Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Drops holder seg ofte litt lengre Sjokolade/konfekt holder 3-4 uker litt etter hva man putter i! Biscotti kan ha holdbarhet på flere måneder Du kan også finne kakeoppskrifter eller kjeks, og blande alt det tørre i ett glass, og så kan dem lage selv. Eventuelt, om du vil lage noe hjemmelaget: Såpestykker, hjemmelaget lys (gelelys med koselige figurer i), strikke eller hekle noe.
_popcorn_ Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 Og ja, alle skjønner at det ikke kommer rykende ferske kjeks rett etter fødsel! Litt enklere gaver er helt innenfor Og til folk som bor nært, lag ett kort hvor du lover ferske kaker/kjeks når ting roer seg Jeg er ikke mamma-materialet selv, men jeg skjønner absolutt at nybakte mødre har mer enn nok å stri med, og at gaver ikke nødvendigvis prioriteres spesielt høyt!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 21 minutter siden, _popcorn_ skrev: Drops holder seg ofte litt lengre Sjokolade/konfekt holder 3-4 uker litt etter hva man putter i! Biscotti kan ha holdbarhet på flere måneder Du kan også finne kakeoppskrifter eller kjeks, og blande alt det tørre i ett glass, og så kan dem lage selv. Eventuelt, om du vil lage noe hjemmelaget: Såpestykker, hjemmelaget lys (gelelys med koselige figurer i), strikke eller hekle noe. Takker for svar! Drops og konfekt var lurt! Skal lage karameller, de holder vell seg greit de og? Når de pakkes i sånn cellofan-greier? (Vist du vet noe om det, hehe) Biscotti, hva er det? I følge google ligner det på tørre smale brødskiver med diverse i? Er det disse? Det så jo litt interessant ut! Såpestykker er på lista, sammen med heklede kluter 16 minutter siden, _popcorn_ skrev: Og ja, alle skjønner at det ikke kommer rykende ferske kjeks rett etter fødsel! Litt enklere gaver er helt innenfor Og til folk som bor nært, lag ett kort hvor du lover ferske kaker/kjeks når ting roer seg Jeg er ikke mamma-materialet selv, men jeg skjønner absolutt at nybakte mødre har mer enn nok å stri med, og at gaver ikke nødvendigvis prioriteres spesielt høyt! Jeg er veldig "gi gave person" så det står vell mest på mine egne forventninger for å gi enn andre sine tror jeg Hehe! Anonymkode: 7da5c...b14
SiMa Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så bra du syns! Og jeg er helt enig! Alt som kan spises eller brukes opp er gull verdt! Blir sånn når alle har alt og ingen ønsker seg noe annet enn "snille barn og barnebarn" osv, men det har de jo allerede si Anonymkode: 7da5c...b14 Faren min ønsket seg alltid snille barn (og noen ganger ny regjering) til jul. Til slutt sa jeg at hvis han ikke var fornøyd med de barna han allerede hadde fikk han skaffe seg noen nye. Det ble ingen nye, så tror han var fornøyd. 17 minutter siden, _popcorn_ skrev: Drops holder seg ofte litt lengre Sjokolade/konfekt holder 3-4 uker litt etter hva man putter i! Biscotti kan ha holdbarhet på flere måneder Du kan også finne kakeoppskrifter eller kjeks, og blande alt det tørre i ett glass, og så kan dem lage selv. Eventuelt, om du vil lage noe hjemmelaget: Såpestykker, hjemmelaget lys (gelelys med koselige figurer i), strikke eller hekle noe. Hjemmelaget kakemiks kan være en god idé, men du bør se an hvem du gir det til. Ikke alle har mulighet til å "røre sammen" en kake selv fra ferdig miks. Du bør også tenke nøye gjennom hva du velger. Skal det være enkelt (noe som gjerne er en fordel, det er vel sjelden de mest bakeglade som får en sånn gave?) må det være nok å blande inn melk eller vann, ev. litt olje eller flytende margarin, eller kanskje noen egg. Det bør ikke være så mange ingredienser som skal tilsettes, og det bør være noe de fleste allerede har i hus. Det absolutt enkleste er kake som røres sammen og helles i en form. Det er også en fordel om steketiden ikke er for lang. Kanskje du kan prøvebake f,eks, en krydderkake, med tørrmelk og vann? Blir det godt er det jo det enkleste i verden, bare tilsett vann fra springen. Alltid tilgjengelig. I sjokoladekake kan melk byttes ut med appelsinjuice, og det fås på kartonger med lang holdbarhet, så det er ikke nødvendig å planlegge i forkant. Gjør du dette må du selvfølgelig legge ved -, hva som skal tilsettes og steketemperatur og -tid. Legg gjerne til serveringsforslag, som nøtter i sjokoladekake, tyttebær i krydderkake el. Og, i tilfelle kaken blir en stor suksess, legg ved hele oppskriften. Gratulerer med baby på vei.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 Mye som er enklere å få til, men jeg støtter idéen om å lage en stor grunndeig til kjeks, og deretter tilsette litt sjokolade, sukker og kanel, sitron rasp, og annet for å skape variasjon. Og deretter trykke ut kjeks, men fryse de ned rå Også kan du ha en bakedag der du setter dem i ovnen Anonymkode: 46d3e...2a9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 23 timer siden, SiMa skrev: ... Hjemmelaget kakemiks kan være en god idé, men du bør se an hvem du gir det til. Ikke alle har mulighet til å "røre sammen" en kake selv fra ferdig miks. Du bør også tenke nøye gjennom hva du velger. Skal det være enkelt (noe som gjerne er en fordel, det er vel sjelden de mest bakeglade som får en sånn gave?) må det være nok å blande inn melk eller vann, ev. litt olje eller flytende margarin, eller kanskje noen egg. Det bør ikke være så mange ingredienser som skal tilsettes, og det bør være noe de fleste allerede har i hus. Det absolutt enkleste er kake som røres sammen og helles i en form. Det er også en fordel om steketiden ikke er for lang. Kanskje du kan prøvebake f,eks, en krydderkake, med tørrmelk og vann? Blir det godt er det jo det enkleste i verden, bare tilsett vann fra springen. Alltid tilgjengelig. I sjokoladekake kan melk byttes ut med appelsinjuice, og det fås på kartonger med lang holdbarhet, så det er ikke nødvendig å planlegge i forkant. Gjør du dette må du selvfølgelig legge ved -, hva som skal tilsettes og steketemperatur og -tid. Legg gjerne til serveringsforslag, som nøtter i sjokoladekake, tyttebær i krydderkake el. Og, i tilfelle kaken blir en stor suksess, legg ved hele oppskriften. Gratulerer med baby på vei. Takk for gratulasjon! Ja det er ikke så mange som får kaker og lignende i gaver, blir de nærmeste som jeg vet hva liker Og jeg var ikke tenkt å gi bort noe arbeid i julegaver, vist det skulle vært en kakemiks hadde det ikke skulle vært mer avansert enn "tilsett vann/egg/smør" TS Anonymkode: 7da5c...b14 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 Biscotti some er nevnt er kjeeempegodt, kom inn for å foreslå at du skulle lage det Tar gjerne i mot noen i gave jeg og Anonymkode: 90e64...542
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Biscotti some er nevnt er kjeeempegodt, kom inn for å foreslå at du skulle lage det Tar gjerne i mot noen i gave jeg og Anonymkode: 90e64...542 Ser ut som det blir Biscotti ja Heheh, skal ha deg i tankene når de gies bort TS Anonymkode: 7da5c...b14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå