AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Hei! Når er det vanlig å ta barnehagebilder (type portrettbilder) i barnehagen? Vår jente er to år og styreren sa at det var alt for mye stress å ta barnehagebilder. Anonymkode: 23c55...b09
Gjest Elseby13 Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Skjønner styreren godt jeg. Hele dagen går med på det. Dessuten havner de aller fleste slike bilder i skuffen likevel. Ett sett med bilder hvert år gjennom barnehage, skole og vgs, det blir maaange bilder.
Minlillelykke Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Noen tar på høsten og andre tar på våren. Merkelig av styrer å si slikt, jeg synes de bildene er veldig koselig å ha 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 Om det bare er type portrettbilder du vil ha, er det da mye bedre at den enkelte forelder selv organiserer dette, og tar det helt utenom barnehagen. Men litt trist å ikke få noen gruppebilder av alle i barnehagen, da.. Anonymkode: 65d7b...243 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Stikk til fotograf selv. Veldig mange av bhg/skolefotografer er veldig dårlige. Synd med gruppebilde da. Det må de ihvertfall få til, om ikke annet enn at en flink amatør kommer innom og knipser Anonymkode: 7d57b...42a
Lou Salome Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Det er noe FAU (hva heter det i barnehagen: SU?) -uansett, dette er noe foreldrene fikser, avtaler og betaler for. Så ta kontakt med foreldrekontakten, si du tar oppdraget og begynn å ringe rundt. Hør gjerne med styrer om hvem de har (dårlig) erfaring med fra før. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Kan det tenkes at et eller flere av barna i barnehagen bor på skjult adresse og det derfor ikke blir tatt bilder? Anonymkode: a2624...4c3 7
Arkana Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 Her er det om våren. Det er barnehagen som organiserer. SU/foreldrene gjør ingenting. Om det er barn som det ikke skal tas bilder av blir de selvsagt ikke med på bildene, men det er urimelig å droppe bilder for hele barnehagen bare pga ett barn. Ta det opp med SU, hvis det er mange foreldre som savner barnehagefotografering kan dere prøve å påvirke barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 Vi tar gruppebilder, foreldre/SU velger fotograf. Portrettbilder tas utenom barnehagen. Det har ingen ting med barnehagens oppgaver å gjøre. Anonymkode: 85198...b2c 1
Vera Vinge Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Jeg trodde faktisk det var helt standard med barnehagebilder. Jeg har vært utrolig glad for bildene vi har fått tatt av barna, spesielt søskenbildene. Skjønner at det strengt tatt ikke har med barnehagen å gjøre, men det er jo koselig med gruppebilde og da ser jeg ikke hvorfor man ikke kan ta portretter i samme slengen. Hvis mange nok foreldre vil det, kanskje barnehagen ombestemmer seg? 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 Vanskelig å finne gode fotografer som gidder å ta barnehagebilder lenger på grunn av foreldre uansett. Vil ha alt til 50kr og forventer perfekt, profesjonelle bilder. Anonymkode: cf40a...fba 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 Vær glad dere slipper! Jeg har 20 års erfaring med skole- og barnehageforografering. Aldri har dårlig kvalitet vært dyrere og kjøpepresset hardere Bildepakker til kr 350,- er helt ok, men når de bikker tusenlappen pr barn, så blir det dyrt med mange barn... Jeg viser misnøyen min ved å konsekvent ikke bestille bilder hvert år (kjøper de obligatoriske; 1. klasse/ 10. klasse). Anonymkode: cf5fd...92c 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 Mange barnehager tar ikke portrettbilder, evt bare av skolestarterne. Anonymkode: 8456e...988 1
Zienna Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 Det synes jeg er flott! Alt for mange foreldrestyrer og barnehager slipper fotograf inn uten å ha sjekket verken pris eller hvordan pengeinnkrevingen skjer. I min kommune kommer fotograf hvert år i barnehagen. Videre fotograferer han barna på første skoledag og tar klassebilder med jevne mellomrom gjennom barne- og ungdomsskole. Uten å ha bestilt noe som helst, mottar foreldrene en melding om å hente pakke i posten. Henter man ikke pakken, legges den i postkassen - sammen med inkassobrev. Forbrukerrådet har fulgt denne saken lenge. Dessverre er der altfor mange foreldre som synes det er flaut å si i fra, men heller velger å akseptere. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 38 minutter siden, Zienna skrev: Det synes jeg er flott! Alt for mange foreldrestyrer og barnehager slipper fotograf inn uten å ha sjekket verken pris eller hvordan pengeinnkrevingen skjer. I min kommune kommer fotograf hvert år i barnehagen. Videre fotograferer han barna på første skoledag og tar klassebilder med jevne mellomrom gjennom barne- og ungdomsskole. Uten å ha bestilt noe som helst, mottar foreldrene en melding om å hente pakke i posten. Henter man ikke pakken, legges den i postkassen - sammen med inkassobrev. Forbrukerrådet har fulgt denne saken lenge. Dessverre er der altfor mange foreldre som synes det er flaut å si i fra, men heller velger å akseptere. Er dette virkelig vanlig da? I vår barnehage fikk alle utdelt en kode for å kunne logge inn på nettsiden til fotografen og se bildene der. Helt valgfritt å bestille. Høres ikke helt lovlig ut det som foregår i din kommune. Anonymkode: acdc8...377
Zienna Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette virkelig vanlig da? I vår barnehage fikk alle utdelt en kode for å kunne logge inn på nettsiden til fotografen og se bildene der. Helt valgfritt å bestille. Høres ikke helt lovlig ut det som foregår i din kommune. Anonymkode: acdc8...377 Jeg tror det er mer vanlig enn vi tror, siden Forbrukerrådet har vist så stor interesse for dette. Ordningen du beskriver synes jeg høres helt riktig ut 1
saltyliquorice Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 Jobber i barnehage, og vi har kjørt samme løsningen dette året. Gruppebilde hvis ønskelig. Dette er fordi det er utrolig stressende å fotografere alle ungene, og de fleste av dem syns ikke det er noe gøy i det hele tatt. Mye gråting, og det skjønner jeg godt! Det er ikke noe gøy for en toåring å bli forfulgt av en fotograf bak kamera i minst 10 minutter, "kan du holde spaden?", "se på meg". Det er snakk om en villt fremmed, og det er ikke noe kjekt når barna føler at de må gjemme seg mellom bena våre eller holde oss i lillefingeren for å fæle seg trygge. Foreldre tar så mange bilder av barna sine, jeg skjønner at det er annerledes med fotografering i barnehagen, men spørsmålet er om det egentlig er verdt det. 7
Arkana Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 20 års erfaring med skole- og barnehageforografering. Aldri har dårlig kvalitet vært dyrere og kjøpepresset hardere Anonymkode: cf5fd...92c Det kjenner jeg meg heldigvis ikke igjen i etter mange år med barnehage- og skolebarn og hvor det har vært brukt mange ulike fotografer. Med unntak av én fotograf som virket litt uvant med barn har alle som har vært brukt vært veldig flinke, de engasjerer barna og tar flotte bilder. Jeg synes også prisene er helt ok med tanke på at vi får både gruppebilde, 2-3 ulike bilder av barnet i ulike størrelser og både i farger og svart/hvitt samt søskenbilder for de som har flere barn i samme barnehage. På skolen har vi også alltid fått, helt gratis, et hefte med alle klassebildene fra hele skolen, det er koselig å ha synes jeg. Man trenger jo ikke kjøpe hele pakken heller, vi velger f.eks. alltid vekk svart/hvitt-bildene og velger heller ikke alle størrelsene. Vi har flere av bildene på veggene, så det er ikke sånn at de støver ned i en skuff, og de er virkelig fine.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 Ser ingenting i rammeplanen som tilsier at det er noe de må tilby heller... Anonymkode: b0713...57e 2
HederaHelix Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det tenkes at et eller flere av barna i barnehagen bor på skjult adresse og det derfor ikke blir tatt bilder? Anonymkode: a2624...4c3 Dette var det første jeg også tenkte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå