AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Kort oppsummert: Vi er to voksne og ett barn. Vi har en total inntekt på omtrent 1 200 000 nok brutto i året, og har hittil i vårt samliv og ekteskap basert oss på at hver bidrar til alle faste og felles utgifter (mat, bo, internett, ferier osv osv osv.), og alle penger som eventuelt blir igjen er våre "egne". Dette har vært en ordning som har fungert godt, MEN nå skal vi over på at kun en av oss skal ha inntekt noen år. Vi har allerede snakket om kompensasjon for tapt opptjening av pensjon osv for den som ikke jobber MEN det er også dette med lommepenger. For at vi ikke skal stå ansvarlige for hverandre for hver eneste krone vi bruker (og med tanke på julegaver, bursdagsgaver osv osv), tenkte vi det var ryddig med et fast beløp i måneden som vi disponerte helt fritt. Hvor mye tenker dere er et OK beløp per måned? Tenker at innkjøp av forbruksvarer til seg selv, gaver som ikke er fra hele familien og klær og sånne ting går inn i denne posten. Anonymkode: d8462...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 For ordens skyld: Beløpet brutto inn er omtrent tilsvarende selv om vi går ned til en inntekt. TS. Anonymkode: d8462...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Nei...si en 60-70000...? Anonymkode: ca2d7...479
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei...si en 60-70000...? Anonymkode: ca2d7...479 Årlig? Ja, det var kanskje noe slikt jeg tenkte på selv. Synes egentlig det er utrolig vanskelig for føles litt som "tenk på et tall" og siden jeg er den som skal tjene pengene ønsker jeg ikke at det oppfattes som å gå for lavt heller. TS. Anonymkode: d8462...7eb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Hva med å føre regnskap noen mnd, så dere ser hva dere faktisk bruker på slike ting? Eller gå inn på SIFO sitt referansebudsjett og se hva de regner som normalt å bruke på de postene? Jeg hater shopping, har ikke så mange gaver å kjøpe, liker ikke uteliv, spiser sjelden ute, osv, så jeg bruker under tusenlappen på slike ting en normal mnd. Desember er selvsagt et unntak, og så hender det jo jeg må kjøpe nye sko og slikt, og det går litt mer. Så 2000 i snitt hver mnd skulle jeg klart meg ypperlig med. Men det er vel egentlig bare å prøve noe, og så justere opp/ned om dere ser dere har bommet? Anonymkode: cb0e6...d41 1
Felidays Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Vi har begge ca 3500kr i "lommepenger".
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Det som ikke går til regninger, sparing, mat bensin, hus og slikt? Deles på 2? Evt det dere hadde før i lommepenger? Anonymkode: e2bda...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå