AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Hvis man bor alene og får f. eks et illebefinnende og ringer etter ambulanse. Når ambulansen kommet og man blir lagt på båre og fraktet i sykebil. Hvordan foregår dette? De reiser vel ikke fra en ulåst dør håper jeg. Men hvis nøklene ikke er å finne og den som blir hentet av ambulanse er bevisstløs, hva gjør de da? Politiet kommer vel ikke med mindre det er snakk om noe kriminelt? Og hvis man bor i blokk med nysgjerrige naboer så kan ikke ambulansepersonellet vite hvilken nabo som er til å stole på med tanke på om de ber noen passer på leiligheten. Pårørende varsles, går jeg ut ifra, men hvis de ikke er tilgjengelig med en gang... Hvordan foregår ting som dette? Sjekker de i tillegg rundt i leiligheten? Hva hvis komfyren står på, men ingen ting er oppå den fordi man kom ikke så langt og derfor det den ikke ut til å være på ved første øyekast. Eller det ligger en sokk inntil en varmeovn fordi man mistet den i all forfjamselse da man fikk hjerteinfarkt eller hva man fikk i dette eksempelet. Hvis de reiser fra en låst dør og noen senere går inn i leiligheten eller huset og stjeler alt man eier og har, hvordan ser forsikringsselskap på dette? Har man vært uforsvarlig fordi døren ikke var låst og dermed ikke kan regne med forsikring? Det er sikker mer man kan lure på rundt dette, men jeg kommet ikke på noe akkurat nå. Er det noen som vet? Anonymkode: 62dd5...3a7 8
Gjest chisandra Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Gode spørsmål - det der har jeg aldri tenkt over. Håper du får svar, ble nysgjerrig på dette jeg også
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Pårørende varsles. Anonymkode: 9fd0a...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pårørende varsles. Anonymkode: 9fd0a...b3b Hva om man bare har fsmilie bosatt i en helt annen del av landet, som ikke kan dukke opp med en gang? Anonymkode: 2bf4d...5aa 5
Carrot Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 ikke alle har pårørende i nærheten, eller overhode.. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Noen fra Ambulansen burde kontakte et vekterfirma som har universalnøkler og som kan sjekke husværet og låse. Anonymkode: 89933...0dd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Interessant spørsmål, håper du får svar. Dette har jeg lurt på en stund også. Det som fikk meg til å lure, er at da jeg delte hybel med en som drev med narkotika, hadde politiet hatt "razzia" en dag mens jeg var på skolen. Jeg kom hjem til åpen ytterdør, og var for ung og pinglete til å stille spørsmål ved dette. Derfor lurer jeg på hvilke rutiner nødetater, politi osv. har for sånne ting. Ikke at det blir helt det samme, altså. Anonymkode: 7855b...83f 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen fra Ambulansen burde kontakte et vekterfirma som har universalnøkler og som kan sjekke husværet og låse. Anonymkode: 89933...0dd Da er man også nesten avhengig av å ha med egen nøkkel eller mobil. Er det noen i ambulanseteamet som sørger for at husnøkkel og mobil blir med til sykehuset? Anonymkode: 9b830...a4a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 -Har tenkt på det samme. Bor alene og har familie langt herfra. Anonymkode: 686f9...2f6 2
Leeloo Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Kjenner jeg er glad jeg byttet til kodelås i helga når jeg leser denne tråden (da er det bare å trykke * for å låse døra), har ikke tenkt over saken. Jeg har tenkt på hva som skjer med ev. dyr man måtte ha, om man ikke har familie, og kanskje blir liggende en stund i koma el. Håper jo de sjekker om det er noen levende vesener på generelt grunnlag i etterkant, i teorien kan man jo ha barn som sover f.eks., og har man lite nettverk er det ikke jo ingen til å si i fra (men de sjekker kanskje folkeregisteret?). En jeg kjenner ble sendt ut av landet på relativt kort varsel (ikke noe kriminelt, bare staten som plutselig bestemte seg for at han og kona ikke fikk bli her lenger etter fem år), har tenkt på hva som skjedde med dyr, eiendeler etc. De leide jo bl.a. hus, og jeg vet de hadde en katt.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 5 minutter siden, Leeloo skrev: Kjenner jeg er glad jeg byttet til kodelås i helga når jeg leser denne tråden (da er det bare å trykke * for å låse døra), har ikke tenkt over saken. Jeg har tenkt på hva som skjer med ev. dyr man måtte ha, om man ikke har familie, og kanskje blir liggende en stund i koma el. Håper jo de sjekker om det er noen levende vesener på generelt grunnlag i etterkant, i teorien kan man jo ha barn som sover f.eks., og har man lite nettverk er det ikke jo ingen til å si i fra (men de sjekker kanskje folkeregisteret?). En jeg kjenner ble sendt ut av landet på relativt kort varsel (ikke noe kriminelt, bare staten som plutselig bestemte seg for at han og kona ikke fikk bli her lenger etter fem år), har tenkt på hva som skjedde med dyr, eiendeler etc. De leide jo bl.a. hus, og jeg vet de hadde en katt. Hvorfor sjekket du ikke dette selv da? Anonymkode: 2bf4d...5aa 3
Lord Friendzone Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Da er man også nesten avhengig av å ha med egen nøkkel eller mobil. Er det noen i ambulanseteamet som sørger for at husnøkkel og mobil blir med til sykehuset? Anonymkode: 9b830...a4a Tror rutinene på dette er ganske ymse. Da en slektning av meg ble hentet i ambulanse forsvant både mobil og kortmappe. Jeg tok dette opp med personalet på sykehuset, og de sa at det ikke er uvanlig at eiendeler går tapt i slike situasjoner. Dette tilfellet var ikke henting fra personens bolig, men i akutte øyeblikk har jo ambulansepersonellet annet å gjøre enn å lete etter nøkler og denslags. Pasienten er jo heller ikke nødvendigvis i stand til å redegjøre for slike ting der og da... 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 Har tenkt tanken mange ganger selv. Spesielt med tanke på at foreldrene mine bor nærme. Det tar maks 6 min å gå til dem. Vil de bli varslet når jeg er myndig? De vil vell ikke stoppe og se etter legitimasjon, for så å ringe foreldrene mine? De kan jo ikke bare forlate leiligheten ulåst. Jeg er mer redd for dyrene mine enn eiendeler. Vil de buse inn og la ytterdøren stå åpen. Selv om at de SER at det er både hund og katt i leiligheten? Vil de bare stå der å se på at hunden min løper ut? Eller vil de faktisk bruke 2 IQ celler å lukke ytterdøren mens de er inne for å hente meg. Og faktisk passe på at dyrene ikke løper ut. Var en gang for noen måneder siden. Jeg var ufattelig utmattet. Slet med å puste. Vanskelig å forklare, men jeg fikk ikke til å tenke på en normal måte eller puste. Kroppen gikk i slowmotion. Ble skremt da jeg så meg selv i speilet. Øynene var svart som natten. Ansiktet likblek og munnen var blå/lilla. Eneste som gikk rundt i hodet mitt var "Jeg må ut". Fordi jeg har tenkt tanken om det med dyrene mange ganger før. Så jeg brukte 10 min på å kom meg ut og satt på en benk. Tenkte jeg måtte ringe mamma først, siden ambulansefolket vil ikke ringe henne. Jeg kom aldri så langt at jeg klarte å ringe ambulanse. Mamma kom og tok meg med til akutten, hadde ikke tid til å ringe etter ambulanse. Hadde lavt stoffskifte, alvorlig lavt B12 og jernmangel. Var med andre ord veldig blodfattig og utmattet. I ettertid så er det litt skummelt å tenke på. At jeg ikke stoler nok på ambulansepersonalet. At jeg ikke stoler på at de faktisk bryr seg om dyrene mine, på en slik skala at det setter mitt eget liv i fare. I en krisesituasjon så er det ikke enkelt å ha kontroll over ens egne tanker og handlinger. I ettertid så ser jeg jo at jeg burde ha ringt etter ambulanse og satt mitt liv først. Samtidig som at jeg faktisk setter dyrene mine før meg. Men at det på en måte er "galt" å tenke slik. Når du er i en krisesituasjon så gjør du ting på impuls og den "ekte" deg kommer frem. Det er ikke enkelt å være politisk korrekt i en slik situasjon. Anonymkode: 09fb2...016 1
Leeloo Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor sjekket du ikke dette selv da? Anonymkode: 2bf4d...5aa Kjenner dem ikke så godt, vet ikke engang hvor de bor (er han som tatoverte meg 😄). De har mange venner som engasjerte seg, så det gikk nok bra. Bare lurte litt generelt på hva som skjer med "alt" når man mer eller mindre forsvinner over natta. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 Her måtte de bryte ned døra for å komme seg inn hos naboen, de lot bare huset stå åpent med døra lent inn til veggen, til pårørende kunne fikse ny dør. Anonymkode: bd44b...43a
Leo Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 Da den som passet hus og dyr hos oss mens vi var i en annen verdensdel på ferie ble utsatt for en alvorlig ulykke og måtte hentes i ambulanse kontaktet en fra ambulansepersonellet naboen for å sørge for at noen så etter dyrene og låste døra mens den andre ga førstehjelp. De sa også at hvis de ikke hadde oppnådd kontakt med naboen, eller hatt for dårlig tid, ville de ha sørget for at noen kom innom senere for å låse døra og sørge for at dyrene ble tatt hånd om. 8
Gjest supernova_87 Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 Dette har jeg også lurt på. Har også lurt på hva de gjør om man ikke klarer å låse opp døren. Ytterdøren her i gården kunne de kanskje vekket/fått tak i en nabo som åpnet, mens min egen dør? Er bare styreleder som har universalnøkkel, hun kan det være vanskelig å oppdrive i en fart. Jeg må vurdere å slutte å låse døren. Evt. må jeg bare aldri få et illebefinnende så jeg trenger ambulanse.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 3 minutter siden, Rainstorm skrev: Dette har jeg også lurt på. Har også lurt på hva de gjør om man ikke klarer å låse opp døren. Ytterdøren her i gården kunne de kanskje vekket/fått tak i en nabo som åpnet, mens min egen dør? Er bare styreleder som har universalnøkkel, hun kan det være vanskelig å oppdrive i en fart. Jeg må vurdere å slutte å låse døren. Evt. må jeg bare aldri få et illebefinnende så jeg trenger ambulanse. De hadde nok brutt den opp, eventuelt ved hjelp av politiet. Anonymkode: 9e57b...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 5 minutter siden, Rainstorm skrev: Dette har jeg også lurt på. Har også lurt på hva de gjør om man ikke klarer å låse opp døren. Ytterdøren her i gården kunne de kanskje vekket/fått tak i en nabo som åpnet, mens min egen dør? Er bare styreleder som har universalnøkkel, hun kan det være vanskelig å oppdrive i en fart. Jeg må vurdere å slutte å låse døren. Evt. må jeg bare aldri få et illebefinnende så jeg trenger ambulanse. Da bryter de seg inn hos deg. Anonymkode: adebf...b22 1
Gjest supernova_87 Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bryter de seg inn hos deg. Anonymkode: adebf...b22 Ja, for det er det man ser på TV, men da går tanken til hvordan det funker i praksis. Jeg er overbevist om at man ikke kan bryte inn døra til leiligheten min. Den er for ny og solid, og går den vanskelige veien i forhold til å bryte seg inn. Har de med seg sag? Det er jo sykt upraktisk om de skal bruke en evighet på å komme seg frem. Men de kan vel ikke akkurat ... gå sin vei heller fordi det var vanskelig å komme til? Men nå er jo dette veldig usannsynlige scenarioer. Jeg kan ikke få illebefinnende, da får jeg sørge for å nå frem til døra før jeg segner om. Og passe på det er et tidspunkt naboene er hjemme så de kan åpne ytterdøra. Endret 5. september 2017 av Rainstorm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå