AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Kopiert fra Facebookgruppen: Sitat OPPDATERING LØRDAG OG SØNDAG: Natt til søndag ble en travel natt i skogen. Bamse viste seg flere ganger, og på et tidspunkt kom også eierne tett på. Det ville seg dessverre ikke helt. Derfor gikk vi også litt spente i gang søndag ettermiddag og kveld. En hund markerte sterkt i et område ved et skjul hvor det står en gammel campingvogn og masse annet skrot. Det var så mye hulrom og gjemmesteder der at det var nærmest umulig å komme til over alt. Hele området ble derfor gjerdet inn, så Bamse ikke kunne slippe ut om han var der. Viltkamera ble satt og for å varsle om han kom frem. Poster ble også satt ut, men sent på kvelden måtte noen hjem pga jobb dagen etter. Da de tre siste stod igjen før avreise kom Bamse tuslende ut av krattet på den ene siden, og gikk videre over til andre siden. Om ikke annet, så bekrefter dette at han har funnet seg tilrette i nytt område, et område som strengt tatt er lettere å ha med å gjøre enn det forrige. I natt hadde vi dessverre ikke nok ressurser til å følge opp, men enhver observasjon er positiv og Bamse gikk fri nok en gang. Vi ønsker tross alt ikke jage han, og det i et terreng det er umulig for tobeinte å holde følge. Jeg skjønner ikke. En vill hund? Seriøst? Hvorfor er hunden vill, har den ikke hatt det bra hos eierne sine? Den ser eierne, men vil ikke til dem, hva er årsaken til det? Anonymkode: 7320d...a44 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Ble borte på veien fra flyet til bagasjebåndet Ifølge VG ble hunden, som er en chihuahua blandingshund, borte etter at flyet han var på landet fra Spania. https://www.rb.no/nyheter/dyrehjelpen/hund/leter-etter-bamse-7/s/5-43-551756 Anonymkode: 437bc...885 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ble borte på veien fra flyet til bagasjebåndet Ifølge VG ble hunden, som er en chihuahua blandingshund, borte etter at flyet han var på landet fra Spania. https://www.rb.no/nyheter/dyrehjelpen/hund/leter-etter-bamse-7/s/5-43-551756 Anonymkode: 437bc...885 Åja, importert.. Anonymkode: 7320d...a44
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, importert.. Anonymkode: 7320d...a44 Nei, de hadde med hunden på ferie, når de kom hjem forsvant hunden på Gardermoen. Anonymkode: 437bc...885
Gjest chisandra Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, importert.. Anonymkode: 7320d...a44 Du lager en tråd om dette uten å egentlig ha lest eller satt deg inn i saken overhodet?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Det jeg lurer på, er hvorfor eierne mener det er SAS sin feil? såvidt jeg forstår hadde døra åpna seg på buret, betyr ikke det at det er eierne selv som ikke har sikra det godt nok? Syns det er tullete å forvente at SAS skal bidra mer nå, de har strukket seg langt. Syns forøvrig også det er dårlig gjort å dra med hunden sin på sydenferie og utsette den for bagasjerommet i et fly hvert år, men det er en annen sak. Anonymkode: e8b7e...c89 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de hadde med hunden på ferie, når de kom hjem forsvant hunden på Gardermoen. Anonymkode: 437bc...885 Men er den ikke menneskevant? Hvorfor stikker den av fra eierne sine? En normal hund vil komme løpende mot eierne sine. Anonymkode: 7320d...a44 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er den ikke menneskevant? Hvorfor stikker den av fra eierne sine? En normal hund vil komme løpende mot eierne sine. Anonymkode: 7320d...a44 Nei, det er helt vanlig at hunder som har vært på rømmen alene i flere dager blir "ville" og ikke er lette å fange. Denne har vært ute alene i over 1 måned. Anonymkode: ef276...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er helt vanlig at hunder som har vært på rømmen alene i flere dager blir "ville" og ikke er lette å fange. Denne har vært ute alene i over 1 måned. Anonymkode: ef276...9eb Har du kilder på dette? Hunder er kloke dyr og husker godt, syns det høres veldig rart ut at de plutselig ikke vil ha noe med eieren å gjøre. Anonymkode: b92f0...04b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kopiert fra Facebookgruppen: Jeg skjønner ikke. En vill hund? Seriøst? Hvorfor er hunden vill, har den ikke hatt det bra hos eierne sine? Den ser eierne, men vil ikke til dem, hva er årsaken til det? Anonymkode: 7320d...a44 En hund som har vært ute i lengre tid vil bli sky, også mot sine eiere. Anonymkode: 8cf0a...873 2
Anonym2467 Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurer på, er hvorfor eierne mener det er SAS sin feil? såvidt jeg forstår hadde døra åpna seg på buret, betyr ikke det at det er eierne selv som ikke har sikra det godt nok? Syns det er tullete å forvente at SAS skal bidra mer nå, de har strukket seg langt. Syns forøvrig også det er dårlig gjort å dra med hunden sin på sydenferie og utsette den for bagasjerommet i et fly hvert år, men det er en annen sak. Anonymkode: e8b7e...c89 Nå er det nå ganske strenge krav på bur som skal i lasterommet, hadde det ikke hatt godkjent standard hadde det ikke fått bli med flyet, så ikke eierne sin feil dette her. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 5 minutter siden, Anonym2467 skrev: Nå er det nå ganske strenge krav på bur som skal i lasterommet, hadde det ikke hatt godkjent standard hadde det ikke fått bli med flyet, så ikke eierne sin feil dette her. fra SAS sin hjemmeside: Buret skal være av glassfiber, metall eller hardplast og skal ha løftehåndtak på sidene. Bur som er laget helt i netting, eller nettingbur med for lave kanter på bunnplaten, er ikke tillatt for hunder og katter. Buret skal være konstruert slik at det ikke er noen risiko for at dyret rømmer, skades eller skader annen last. med andre ord: det er eierens ansvar at dyret ikke kommer seg ut/rømmer - eierens feil. SAS har jo ikke muligheten for å sjekke hvert enkelt bur før de laster det på flyet, akkurat som at de ikke kan sjekke hver koffert. Det er fortsatt ikke sas sin feil hvis noen tar med noe ulovlig i kofferten, fordi man har ansvar for egen bagasje - som hunden var i dette tilfellet. Anonymkode: e8b7e...c89
Anonym2467 Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: fra SAS sin hjemmeside: Buret skal være av glassfiber, metall eller hardplast og skal ha løftehåndtak på sidene. Bur som er laget helt i netting, eller nettingbur med for lave kanter på bunnplaten, er ikke tillatt for hunder og katter. Buret skal være konstruert slik at det ikke er noen risiko for at dyret rømmer, skades eller skader annen last. med andre ord: det er eierens ansvar at dyret ikke kommer seg ut/rømmer - eierens feil. SAS har jo ikke muligheten for å sjekke hvert enkelt bur før de laster det på flyet, akkurat som at de ikke kan sjekke hver koffert. Det er fortsatt ikke sas sin feil hvis noen tar med noe ulovlig i kofferten, fordi man har ansvar for egen bagasje - som hunden var i dette tilfellet. Anonymkode: e8b7e...c89 Hvordan vrir du det til at det er eiers ansvar? Det står jo tydelig at bur som ikke oppfyller kravene ikke er tillatt ergo man får ikke sjekket det inn. Og jeg regner med at det er ganske få dyr med per reise vs bagasje. En bagasje er i tillegg lukket og kan selvfølgelig ikke inspiseres grundig, men bagasjen scannes, med andre ord blir også vanlig bagasje sjekket. Når man sjekker inn et bur med dyr i så blir det nektet dersom det tydelig ikke oppfyller kravene, har skade osv. Buret sjekkes ikke når det skal inn i flyet, det sjekkes ved innsjekk. Jeg synes ikke kan man klandre eierne for at buret ikke tålte turen, det blir for dumt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 det ER eiers ansvar - et godt bevis på det et at SAS nå slutter å bidra til søket, fordi de ikke er pliktig til det, men gjorde det for å yte service og fordi de syns det var leit. Hadde det vært SAS sitt ansvar hadde de ikke kunnet bare droppe saken, alt dette sikrer et veletablert flyselskap seg såklart mot som man godtar når man kjøper biletter. Hvis du ikke skjønner at det er eiers ansvar utifra det kan jeg ikke hjelpe deg. Når det kommer til det med bagasje er det tydelig at du ikke har peiling hvis du tror at de sjekker for noe annet en sprengstoff/våpen når de scannet kofferter. Det er derfor dopsmugling er et stort problem bl.a. Og nei, de sjekker ikke nødvendigvis buret mer en overflødig ved innsjekk - fordi det står i rettningslinjene at det er eiers ansvar at alt er i orden, sånn som med kofferter. Hvis låsen på kofferten din er ødlagt og åpner seg under reise, tar ikke SAS ansvar for det - og de sjekker ikke om låsen din er OK før de sender den igjennom. Anonymkode: e8b7e...c89 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 21 minutter siden, Anonym2467 skrev: Hvordan vrir du det til at det er eiers ansvar? Det står jo tydelig at bur som ikke oppfyller kravene ikke er tillatt ergo man får ikke sjekket det inn. Og jeg regner med at det er ganske få dyr med per reise vs bagasje. En bagasje er i tillegg lukket og kan selvfølgelig ikke inspiseres grundig, men bagasjen scannes, med andre ord blir også vanlig bagasje sjekket. Når man sjekker inn et bur med dyr i så blir det nektet dersom det tydelig ikke oppfyller kravene, har skade osv. Buret sjekkes ikke når det skal inn i flyet, det sjekkes ved innsjekk. Jeg synes ikke kan man klandre eierne for at buret ikke tålte turen, det blir for dumt. Glemte å sitere deg, svarte over her. Anonymkode: e8b7e...c89
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du kilder på dette? Hunder er kloke dyr og husker godt, syns det høres veldig rart ut at de plutselig ikke vil ha noe med eieren å gjøre. Anonymkode: b92f0...04b Ser det gang på gang når hunder forsvinner. Her er sitat fra en annen sak: Sitat Hunder, går i ifølge Mathiesen etterhvert over i et overlevelsesmodus når de har vært så lenge borte som Messi har vært. – Hunden er veldig redd, den lar seg ikke lure med en pølsebit. Det er klassisk for hunder på rømmen, de går inn i et overlevelsesmodus. Anonymkode: ef276...9eb
Anonym2467 Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: det ER eiers ansvar - et godt bevis på det et at SAS nå slutter å bidra til søket, fordi de ikke er pliktig til det, men gjorde det for å yte service og fordi de syns det var leit. Hadde det vært SAS sitt ansvar hadde de ikke kunnet bare droppe saken, alt dette sikrer et veletablert flyselskap seg såklart mot som man godtar når man kjøper biletter. Hvis du ikke skjønner at det er eiers ansvar utifra det kan jeg ikke hjelpe deg. Når det kommer til det med bagasje er det tydelig at du ikke har peiling hvis du tror at de sjekker for noe annet en sprengstoff/våpen når de scannet kofferter. Det er derfor dopsmugling er et stort problem bl.a. Og nei, de sjekker ikke nødvendigvis buret mer en overflødig ved innsjekk - fordi det står i rettningslinjene at det er eiers ansvar at alt er i orden, sånn som med kofferter. Hvis låsen på kofferten din er ødlagt og åpner seg under reise, tar ikke SAS ansvar for det - og de sjekker ikke om låsen din er OK før de sender den igjennom. Anonymkode: e8b7e...c89 Jeg er fullstendig klar over at de bare scanner bagasjen for farlige gjenstander, men narkotika er ikke farlig før det har landet og havner i nesen eller armen til noen.. Eier har ansvar for at buret ikke er skadet, men nå finnes nå det tusenvis av historier om hvordan lossere behandler bagasjen og det er ikke med forsiktighet akkurat. Så buret kunne vært perfekt ved avreise men blitt ødelagt på veien og DET er ikke eiers ansvar! Og ved innsjekk sjekker de at buret tilfredsstiller kravene som du nevnte , man kan ikke stille opp med hunden i en pappeske og de bare: OK, eieren har ansvar så vi sjekker inn hunden vi... No problemo. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 47 minutter siden, Anonym2467 skrev: Jeg er fullstendig klar over at de bare scanner bagasjen for farlige gjenstander, men narkotika er ikke farlig før det har landet og havner i nesen eller armen til noen.. Eier har ansvar for at buret ikke er skadet, men nå finnes nå det tusenvis av historier om hvordan lossere behandler bagasjen og det er ikke med forsiktighet akkurat. Så buret kunne vært perfekt ved avreise men blitt ødelagt på veien og DET er ikke eiers ansvar! Og ved innsjekk sjekker de at buret tilfredsstiller kravene som du nevnte , man kan ikke stille opp med hunden i en pappeske og de bare: OK, eieren har ansvar så vi sjekker inn hunden vi... No problemo. Narkotika er like fullt ulovlig både før og etter det kommer i nesa - og er et eksempel på at passasjerer er ansvarlig for hva de har i bagasjen - fordi flyselskaper ikke har kapasitet til å sjekke hva hver enkelt gjør med sin bagasje. Du tar det ikke til deg skjønner jeg, men SAS har loven på sin side med god grunn - hadde buret oppfylt kravene hadde det ikke gått opp, og det er eiers ansvar før de sender det avgårde, IKKE SAS sitt. Hvis du tror at det er normen at de som laster flyet kaster hundeburene i hytt og pine så tar du feil - det er unntaket, og hadde vært godt synlig hvis det skjedde ofte. De aller fleste hunder blir lastet pent på etter all bagasjen, du vet man ofte ser flyene bli lastet fra gatene ikkesant? Anonymkode: e8b7e...c89 2
Anonym2467 Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Narkotika er like fullt ulovlig både før og etter det kommer i nesa - og er et eksempel på at passasjerer er ansvarlig for hva de har i bagasjen - fordi flyselskaper ikke har kapasitet til å sjekke hva hver enkelt gjør med sin bagasje. Du tar det ikke til deg skjønner jeg, men SAS har loven på sin side med god grunn - hadde buret oppfylt kravene hadde det ikke gått opp, og det er eiers ansvar før de sender det avgårde, IKKE SAS sitt. Hvis du tror at det er normen at de som laster flyet kaster hundeburene i hytt og pine så tar du feil - det er unntaket, og hadde vært godt synlig hvis det skjedde ofte. De aller fleste hunder blir lastet pent på etter all bagasjen, du vet man ofte ser flyene bli lastet fra gatene ikkesant? Anonymkode: e8b7e...c89 Nei, men det er forskjell på å åpne hundrevis av kofferter per flyvning og se igjennom 20-30 kg med gjenstander og se på et bur om det oppfyller kravene og er uten skader. Djizz... Er også viktigere at et levende vesen kommer trygt frem enn en koffert fult av klær. Historiene jeg snakket om er nettopp av folk som ser ut av vinduet på flyet eller gaten, hva trodde du? At folk har røntgensyn? Jeg har for så vidt sett med egne øyne hvor hardhendte de har vært med kofferter... Og hva om dette unntaket du nevner gjelder nettopp Bamse saken? En gang MÅ det skje og det kan være tilfellet i denne saken. Skjønner ikke at jeg gidder å diskutere med deg da jeg aldri har sagt at SAS er 100% skyldig og har gjort noe feil i ettertid, jeg bare påpekte at det stilles krav til burene. Som en avslutning på diskusjonen tar jeg gjerne i mot tips til hvilke bur du mener tåler alt, har du link så kan jeg kjøpe dette superburet..........? For så lenge kravene blir oppfylt skal dette aldri skje var ikke det sånn? Hadde verden bare vært så perfekt og forutsigbar. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 13 hours ago, AnonymBruker said: Men er den ikke menneskevant? Hvorfor stikker den av fra eierne sine? En normal hund vil komme løpende mot eierne sine. Anonymkode: 7320d...a44 Kanskje den ikke har normale eiere? Et sånt sirkus som de har stelt i stand kan skremme vettet av de fleste hunder. Anonymkode: 6d376...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå