Gå til innhold

Løpetid katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hunkatt på snart et år som har begynt å bli ekstremt slitsom i løpetida. Hun gauler og uler både dag og natt, og dette begynner å gå utover både hennes og vår livskvalitet. Det virker som om hun nesten ikke greier å slappe av, stakkars. Hun skal brukes i avl, så inntil hun har fått 2 kull skal hun ikke kastreres. Hun går heller ikke ute alene, bare lufteturer i bånd.

Noen som har erfaring med p-piller? Tenker kanskje å gi dette fram til hun skal ha første kull neste vår/sommer. Har også lest at det finnes p-sprøyte til katt.

Evt. andre god råd tas i mot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller øker sjangsen for kreft mer enn de ikke gjør det. Ville aldri risikert å få en katt full av kreft. Det er sånne ting som er slitsomt med løpetid, å skal man ha avlskatt så får man tåle det. Jeg syns synd på pusen som må igjennom det, men p-piller er så skumle saker, noe de aller fleste katteeiere er veldig klar over.. 🙁

Anonymkode: 5bf25...41a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P-piller øker sjangsen for kreft mer enn de ikke gjør det. Ville aldri risikert å få en katt full av kreft. Det er sånne ting som er slitsomt med løpetid, å skal man ha avlskatt så får man tåle det. Jeg syns synd på pusen som må igjennom det, men p-piller er så skumle saker, noe de aller fleste katteeiere er veldig klar over.. 🙁

Jeg vet det, men jeg har også lest at det er liten fare så lenge det kun er 2-3 år.

Skrevet
1 time siden, nattsvermer skrev:

Jeg vet det, men jeg har også lest at det er liten fare så lenge det kun er 2-3 år.

Jeg hadde aldri tatt den sjansen. Men det er jo din katt å du gjør jo det du vil. 

Skrevet

Ville gått for p-piller...det er ikke bra for katten å gå inn og ut av løpetid hele tiden. Men stopper ikke løpetiden litt opp om høsten/vinteren? Så får du krysse fingrene for at hun blir drektig ved første parring :) 

Anonymkode: de70c...855

Skrevet

Har selv to avlskatter som for tiden går på p-piller, noe jeg har tenk å kutte ut utpå høsten da de erfaringsmessig tar en pause frem til senvinteren. Men noen varig løsning er det ikke, og jeg vet ikke når du ser for deg at hun skal pares. Men omtrent 18 måneder bør hun være før hun er klar. Det sies også at de bør ha hvertfall én løpetid etter p-pilleslutt før hun får treffe hannkatt.

Anonymkode: 0ea83...69e

Skrevet

Takk for svar :) Jeg snakket med oppdretteren i går (er fôrvert) og ble enige om å prøve p-piller. Jeg får se hva dyrlegen sier, men sånn som det er nå vet jeg ikke om jeg tør å ta sjansen på at det stopper opp. Hverken vi eller katten sover, og stakkars mannen min får rompa hennes mot seg hele tiden når han koser med henne. Han synes det er litt ekkelt :fnise:

Lurer på å pare henne i mars/april, da er hun 17-18 mnd. Hvor lenge bør det gå mellom kullene? Et år? Må si jeg gleder meg til kastrering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...